Recepten > Gezamenlijk ESB project 2009/2010

Proefnotities

(1/34) > >>

William:
Ik heb net de Fullers ESB en mijn twee klonen (verschil in vergistingtemperatuur) aan een proefsessie onderworpen. Ik moet nu dus een liter ESB wegwerken.

[data]ESB[/data]  [data]A[/data]  [data]B[/data]   [row]   [data]uiterlijk[/data] [data]helder, koper[/data]  [data]helder, iets lichter [/data] [data]als A[/data]  [/row]
 [row]   [data]geur[/data] [data]moutig, vol, minder hoppig[/data]  [data]hoppig, iets gistig[/data] [data]als a[/data]  [/row]
 [row]   [data]smaak[/data] [data]moutig, bitterig[/data]  [data]iets minder moutig, lijkt heel goed[/data] [data]als A[/data]  [/row]
 [row]   [data]nasmaak[/data] [data]bitterig[/data]  [data]bitterig[/data] [data]bitterig[/data]  [/row]

Wat smaak betreft ontlopen de klonen het origineel niet heel erg veel. Mijn klonen zijn misschien iets minder vol door het lage eind sg. Het grootste verschil zit bij mij in de geur. De Fullers is veel moutiger en heeft een minder hoppig aroma. Er is vrijwel geen verschil in versie A en B (21C schema versus Jamil schema).

Het kloonrecept lijkt redelijk in de buurt te zitten van het origineel. Ik denk dat de gebruikte mouten wel eens het meest bepalend kunnen zijn. Ik ben benieuwd naar de MO mout versies.

Ik drink nog even door :proost:

[img width= height=]http://lh6.ggpht.com/_pzsRQH9s-8I/S7n8ZiFm8cI/AAAAAAAADJU/JagxCRrD0EY/s800/ESB%27s.JPG[/img]

van links naar rechts: Fullers ESB, kloon A, kloon B

Oscar:
Qua kleur zit je toch heel dicht bij het origineel... :)

RobinB:
Ze zien er inderdaad erg goed uit!

Zal ook weer eens eentje opentrekken!
De Fuller's moet ik nog ergens zien te scoren btw...

William:
Ik vind het toch een duidelijk verschil in kleur

Oscar:

--- Citaat van: William op 05-04-2010  18:17 u ---Ik vind het toch een duidelijk verschil in kleur

--- Einde van citaat ---

Valt wel mee, het zal 1 of 2 EBC schelen...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie