Proefnotities

Gestart door William, 05-04-2010 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Ik heb net de Fullers ESB en mijn twee klonen (verschil in vergistingtemperatuur) aan een proefsessie onderworpen. Ik moet nu dus een liter ESB wegwerken.

 ESBAB
uiterlijkhelder, koperhelder, iets lichter als A
geurmoutig, vol, minder hoppighoppig, iets gistigals a
smaakmoutig, bitterigiets minder moutig, lijkt heel goedals A
nasmaakbitterigbitterigbitterig

Wat smaak betreft ontlopen de klonen het origineel niet heel erg veel. Mijn klonen zijn misschien iets minder vol door het lage eind sg. Het grootste verschil zit bij mij in de geur. De Fullers is veel moutiger en heeft een minder hoppig aroma. Er is vrijwel geen verschil in versie A en B (21°C schema versus Jamil schema).

Het kloonrecept lijkt redelijk in de buurt te zitten van het origineel. Ik denk dat de gebruikte mouten wel eens het meest bepalend kunnen zijn. Ik ben benieuwd naar de MO mout versies.

Ik drink nog even door :proost:



van links naar rechts: Fullers ESB, kloon A, kloon B

Oscar

Qua kleur zit je toch heel dicht bij het origineel... :)

RobinB

Ze zien er inderdaad erg goed uit!

Zal ook weer eens eentje opentrekken!
De Fuller's moet ik nog ergens zien te scoren btw...

William

Ik vind het toch een duidelijk verschil in kleur

Oscar

Citaat van: William op 05-04-2010  18:17 uIk vind het toch een duidelijk verschil in kleur

Valt wel mee, het zal 1 of 2 EBC schelen...


RobinB

Het is zo naast elkaar wel een duidelijk verschil inderdaad, maar als je ze los zou proeven valt het niet opvallen denk ik.
Wat wel opvalt is dat de kleur ook een andere tint rood is. Wat roder.

Gerb

Wat is het SG van de Fuller's en jouw klonen?

William

Een Fullers zou tegen de 1012 moet zitten, mijn beide klonen zaten rond de 1009.

Het is vooral het verschil in moutigheid. Het verschil in hoparoma zal nog wel wegtrekken.

Inderdaad iets meer rood in de Fullers.

RobinB

Ook ff een kloontje opengetrokken!
A1 als ik me niet vergis?

Hij zit wat ruim in de carbonisatie, maar is ook boven drinktemperatuur? De mijne lijkt zo op 't oog misschien wel lichter dan de jouwe, terwijl de crystal duidelijk donkerder moet zijn dan cara120.
De geur is typisch Engels fruitig en hoppig daarnaast wat zoetig moutig.
In de smaak ook lekker hoppig/bitter en wat moutig.
nasmaak bitter.

Best een lekker bier, deze kloon.
Of hij op het origineel lijkt...?  :weetniet:

De-Geert

Ha leuk, de eerste proefnotities.
Mooi om te zien dat het recept in de buurt komt. Zo te zien is een goede vergelijking van MO versus Belgische Pale mout tijdens de proeverij wel op z'n plaats.


Adrie

Toch jammer dat het origineel zo beroerd verkrijgbaar is, want ik zou heel graag mijn kloon ook eens naast het origineel proeven. Ik vermoed dat mijn kloon ook veel hoppiger en minder moutig is dan het origineel. Dat vermoeden komt van het proeven van de London Pride, die duidelijk moutiger en ook anders moutig was. Engelse mouten lijken me bij dit bier toch wel essentieel. En dan niet alleen de basismout, maar ook de crystal mout. Maar we zullen zien bij de proeverij.

Albertus

Citaat van: Adrie op 06-04-2010  09:37 uToch jammer dat het origineel zo beroerd verkrijgbaar is, want ik zou heel graag mijn kloon ook eens naast het origineel proeven.

Inderdaad jammer. Vorige week bij Burg Bieren nog gezocht, zij hadden wel een bier van Fuller maar geen ESB.

Bert

De-Geert

Ik kan nog wel eens proberen een doosje ESB te bestellen in Wageningen. Dan is er vast wel een manier om een paar flessen in Zutphen te krijgen.


Caspar

Dat zou wel fijn zijn Geert, ik kan het origineel ook niet vinden in omgeving Amersfoort :-\ .

Albertus

Citaat van: De-Geert op 06-04-2010  09:42 uIk kan nog wel eens proberen een doosje ESB te bestellen in Wageningen. Dan is er vast wel een manier om een paar flessen in Zutphen te krijgen.

Als dat lukt kom ik een paar flesjes voor Adrie en mij wel halen.

Bert

arnoudj

Ik trek net 't eerste flesje open. 9 dagen geleden gebotteld en nu al een mooi sisje bij het openmaken. Nog weinig schuim bij het inschenken. De smaak was wel een verrassing, ik proef pepers! Nu heb ik 2 brouwsels terug wel een peperbier gemaakt, maar alles is toch goed schoongemaakt voor gebruik en mijn vorige bier heeft deze smaak niet. Over een paar dagen maar weer een flesje open maken en kijken of dat ook die pepersmaak heeft. En anders wordt het maar een peper ESB, misschien wordt het wel een nieuwe trend  ;)

Adrie

Citaat van: arnoudj op 06-04-2010  16:28 uik proef pepers!

Wat bedoel je precies? Een scherpe, branderige smaak? De geur van witte peper?

arnoudj

Citaat van: Adrie op 06-04-2010  16:40 uWat bedoel je precies? Een scherpe, branderige smaak? De geur van witte peper?

Wel scherp, niet branderig. Hetzelfde smaakje komt ook terug in mijn peper porter. Ik ga nog even uit van een niet goed gespoeld flesje. Ik proefde het ook niet in het SG monster, wat ik voor het bottellen had geproefd. Daar zat wel een lekker ESB smaakje aan.

Adrie

Waarschijnlijk proef je hogere alcoholen. Deze ontstaan onder andere bij een te warme vergisting, te weinig gist en/of te weinig beluchten van het wort na koelen. Als het een terugkerend thema is in jouw brouwsels, zou ik deze punten eens verder onderzoeken.

JWVG

Ook maar iets open getrokken. De Dingemans versie. Lekker biertje, kleur is te licht (maak niet uit), maar de smaak vind ik toch ook nog wel behoorlijk anders (vanuit mijn geheugen - geen fles ESB bij de hand). Veel frisser, hoppiger, bitteriger, en minder mout en diepte in de smaak. Misschien trekt het nog iets bij, maar ik zie dit geen pefecte kloon worden. Ben benieuwd naar de andere versies, te beginnen met mijn MO bier.

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: Adrie op 06-04-2010  17:00 uWaarschijnlijk proef je hogere alcoholen. Deze ontstaan onder andere bij een te warme vergisting, te weinig gist en/of te weinig beluchten van het wort na koelen. Als het een terugkerend thema is in jouw brouwsels, zou ik deze punten eens verder onderzoeken.

Even een kleine opmerking. De vorming van hogere alcoholen is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. Er zijn gisten die meer hogere alcoholen aanmaken dan anderen.
Verder zorgt meer gistgroei ook voor meer hogere alcoholen. Het gebruik van een weinig gist en een warme vergisting zorgen inderdaad voor meer hogere alcoholen. Maar weinig beluchten zorgt juist voor weinig hogere alcoholen.

Adrie

Inderdaad, ik was even abuis. Condities die gistgroei bevorderen, bevorderen de aanmaak van hogere alcoholen. Dus (te) weinig gist toevoegen, waardoor er meer groei in het wort plaatsvindt, veel beluchten en hogere temperaturen. Ook hoge concentraties van andere voedingsstoffen dan zuurstof bevorderen groei en dus aanmaak van hogere alcoholen (aminozuren, zink, vetten).

Adrie

Citaat van: JWVG op 06-04-2010  17:59 uOok maar iets open getrokken. De Dingemans versie. Lekker biertje, kleur is te licht (maak niet uit), maar de smaak vind ik toch ook nog wel behoorlijk anders (vanuit mijn geheugen - geen fles ESB bij de hand). Veel frisser, hoppiger, bitteriger, en minder mout en diepte in de smaak. Misschien trekt het nog iets bij, maar ik zie dit geen pefecte kloon worden. Ben benieuwd naar de andere versies, te beginnen met mijn MO bier.

Afgaand op mijn eigen kloon en die van Albertus denk ik dat je gelijk hebt. Maar anders dan jij denk ik dat het moutkarakter van Fullers bieren niet alleen van de MO mout komt, maar vooral van de Engelse Crystal. De London Pride die ik heb geproefd had een heel karakteristieke caramelachtige, beetje buismanachtige smaak die niet uit MO pale mout komt en ook niet uit Belgische caramelmouten. Nu van der Kooy de Engelse mouten heeft, wordt het tijd voor kloonactie 2 met uitsluitend Engelse mouten.

RobinB

Volgens mij hebben een aantal (ik in ieder geval) dat al gedaan. Dwz, MO en Crystal.
Echter volgens mij was ook de pale in de Fullers een andere dan MO?
(halcyon/golden promise?)

De-Geert

Citaat van: RobinB op 07-04-2010  09:41 uEchter volgens mij was ook de pale in de Fullers een andere dan MO?
Volgens mij was ik het die suggereerde dat ze de "Optic" variant gebruikten. In het interview zeggen ze daar helaas niets over. Wel dat ze van verschillende mouterijen hun Palemout krijgen, maar niet welke soort/ras.


Caspar

Mijn ESB is ook op druk... Ik heb hem net even geproefd, maar ook ik herken er niet een echte Fullers ESB in. Het bier is niet broodachtig en diep moutig genoeg. De hop komt denk ik wel aardig in de richting, maar ik mis iets wat het een goede kloon maakt. Misschien is het na een maandje anders :-\ .

Herman

Citaat van: De-Geert op 07-04-2010  09:50 uVolgens mij was ik het die suggereerde dat ze de "Optic" variant gebruikten. In het interview zeggen ze daar helaas niets over. Wel dat ze van verschillende mouterijen hun Palemout krijgen, maar niet welke soort/ras.
In het interview zei de brouwer dat ze verschillende pale mouten gebruikten, de ene keer die, de andere keer een andere en soms een mix van twee. Hij meldde dat het totaal niet uitmaakte, pale mout is uitwisselbaar (!). Ach ja, wat moeten we daar mee. Ik geloof er niet zo veel van, aan de andere kant, hoe vaak proef je twee verschillende brouwsels van dezelfde brouwerij naast elkaar.

Herman

Even een biertje opengetrokken. Mega troebel, waar ken ik dat van... Diacetyl is aanwezig, zal nog wel wegtrekken. Droog, bitter bier met een klein karamelletje na. Dit is geen favoriet biertje van mij, al vind ik hem nu beter smaken dan tijdens het bottelen. Ik heb nog even geduld. Zodra hij helderder wordt, zal ik hem es vergelijken met de ESB. Hier heb ik nog 1 flesje van staan.

De-Geert

Citaat van: Herman op 08-04-2010  22:28 uIn het interview zei de brouwer dat ze verschillende pale mouten gebruikten, de ene keer die, de andere keer een andere en soms een mix van twee. Hij meldde dat het totaal niet uitmaakte, pale mout is uitwisselbaar (!). Ach ja, wat moeten we daar mee. Ik geloof er niet zo veel van, aan de andere kant, hoe vaak proef je twee verschillende brouwsels van dezelfde brouwerij naast elkaar.

Ik heb het nog even nageluisterd, en wat hij zegt is:
- ze gebruiken "standard pale ale malt" en "to the same specification", inderdaad van verschillende mouterijen. Maar hij heeft het wel specifiek over Engelse mouterijen.
- "Simpsons malt is as good as Muntons is as good as Bairds"
- dus "standard pale ale malt" (=MO?) van verschillende Engelse (!) mouterijen is uitwisselbaar. Dat is toch wel iets anders dan uitwisselbaar met Pale mout van een ander contingent.


Herman

Contingent of continent? Je zal wel gelijk hebben, ik putte even uit mijn geheugen.

Caspar

Ook denk ik dat de crystal malt nog een grotere impact heeft op de smaak. Cara Munich 120 heeft volgens mij gewoon echt een andere smaak... Lang leve de nieuwe voorraad van vd Kooy :groots: .

Adrie

Citaat van: Caspar op 09-04-2010  11:22 uOok denk ik dat de crystal malt nog een grotere impact heeft op de smaak. Cara Munich 120 heeft volgens mij gewoon echt een andere smaak...

Dat ben ik helemaal met je eens.

De-Geert

Ik heb Crystal van Thomas Fawcett gebruikt, maar had bij de eerste proeving nog geen enorme Fullers-associaties. Het bier was toen nog wel erg jong, dus ik wacht nog even met een finale oordeel.

Overigens denk ik ook dat Crystal en Caramunich/caracrystal sterk verschillen.

Maar er zijn dus bieren met MO/crystal of beide, op de proeverij moet blijken of dat een enorm verschil maakt. Zo ja, dan is dat een heel mooi resultaat.


RobinB

Citaat van: De-Geert op 09-04-2010  12:26 uIk heb Crystal van Thomas Fawcett gebruikt, maar had bij de eerste proeving nog geen enorme Fullers-associaties.

Same here...
Maar heb al heel lang geen echte ESB meer gehad. :)

Caspar

Het zou wel grappig zijn als wij zodadelijk allemaal constateren dat het bier "not cloned" is, maar dat Jamil andere resultaten krijgt ;D .

De-Geert

Hehe, ja dat zou iets zeggen over onze brouwcapaciteiten of de mate van kritisch-heid.

Herman

Ach, het ligt aan de definitie van een kloon. Een bier dat goed gelijkt op het voorbeeld is een kloon, daarmee mag het best nog wel wat afwijken van het origineel. Vraag is natuurlijk welke criteria je er aan hangt. Wij streven met zijn allen een zo goed mogelijke gelijkenis na. De bandbreedte voor een goede kloon is natuurlijk wel iets breder.

Adrie

Op zich heeft Jamil heldere criteria:

1. zou je iets veranderen aan het recept?
2. als je iemand blind het bier voor zet (dus niet naast het origineel) en zegt dat het het origineel is, zou hij/zij je dan geloven?

De-Geert

Klopt, en ik kan me daar prima in vinden.


TVERSCH

Het is een mooi bier geworden, maar ik ben bang dat het niet op Fullers lijkt. Teveel hoparoma's / vrij fruitig.
Iets teveel koolzuur.  En nog heel licht een hooismaakje, maar dat is bijna verdwenen.
Gisteren heeft Sietze K hem ook geproefd, die kent de Fullers wel, en miste de karamel smaak en vond het hoparoma niet de juiste keuze.
Weet er iemand of de winkels op zondag 23 mei open zijn in Zutphen?? (dan heb ik een chauffeur ;D) :degroeten:

De-Geert

Ik zit nu aan een Target/EKG versie. Ik vind 'm te droog, te hoppig en wat ruw. Hij is nog vrij jong (3 weken), dus misschien wordt'ie nog wat beter. Maar een kloon? Ik denk het niet.

Ook denk ik dat 5 gram suiker per liter nog te veel is.



Albertus

Citaat van: TVERSCH op 10-04-2010  18:36 uWeet er iemand of de winkels op zondag 23 mei open zijn in Zutphen?? (dan heb ik een chauffeur ;D) :degroeten:

Nee, op 23 mei zijn de winkels in Zutphen niet open. Ik denk zelfs dat ze nergens open zijn omdat het dan 1e Pinksterdag is.

Bert

Herman

Mmh, ik word al iets enthousiaster! Het bier begint zowaar trekjes van ESB te vertonen! Helaas nog niet geproefd naast het origineel. Daar wacht ik nog even mee, de diacetyl is bijna opgeklaard en het bier begint nu ook langzaam aan helderder te worden. Maffe mout hoor die MO. De ene keer kraakhelder, de andere keer dichte mist.

MO

Mijn ESB kloon is, hoe zal ik het zeggen, tsja. Slecht. Dat is het woord. Een week of twee op fles is het een dun bier, volgens mij te licht van kleur, ondanks de prachtige koudhoppen niet hoppig en vol van slechte geuren en slechte smaken. Lijm achtig is mijn eerste associatie. Kan alleen maar beter worden.

JWVG

Citaat van: De-Geert op 11-04-2010  18:41 uIk zit nu aan een Target/EKG versie. Ik vind 'm te droog, te hoppig en wat ruw. Hij is nog vrij jong (3 weken), dus misschien wordt'ie nog wat beter. Maar een kloon? Ik denk het niet.

Ik proefde gisteren de Maris Otter versie, en kan me wel vinden in bovenstaande beschrijving  :-\. Volgens mij is de Dingemans versie iets beter, maar nog steeds niet in de buurt van het origineel. Oh ja, de MO versie was ook nog eens erg troebel  :P.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Ik vind het toch wel iets te toevallig dat ik over alle bieren van het afgelopen half jaar erg tevreden ben, behalve deze ESB. Misschien wordt het nog beter hoor, maar ik heb er niet veel vertrouwen in.

Volgens mij kan ik met deze gist gewoon niet overweg.

Adrie

Die van mij smaakt prima, maar vrees ik lang niet moutig genoeg. Hop en gist overheersen (vooral hop) en dat is niet de bedoeling bij dit bier, denk ik. De juiste mouten zijn cruciaal bij dit bier. Als de mouten van van der Kooy binnen zijn, ga ik denk ik een nieuwe poging wagen.

De-Geert

Ik ga 3 bieren maken met mijn Thames Valley II en mouten van Thomas Fawcett (zowel MO als Crystal), Twisted Bitter II, Hobbel Gobbel III en weer een ESB.
Ik ben erg benieuwd naar de bieren die op 18 graden zijn vergist.

MO

Ik denk ook dat ik niet genoeg vitale gist heb toegevoegd. Het gekke is: mijn Barley wine die ik met de gistkoek heb gebrouwen, smaakt wel prima.

Sjakie

Citaat van: MO op 12-04-2010  11:31 uIk denk ook dat ik niet genoeg vitale gist heb toegevoegd. Het gekke is: mijn Barley wine die ik met de gistkoek heb gebrouwen, smaakt wel prima.

De tweede esb die heb gebrouwen en waarbij ik de gistkoek heb gebruikt van de eerste batch is ook veel verder door gegaan.
Dit terwijl ik toch een flinke starter had gemaakt. Mout hop en maischschema zijn exact hetzelfde bij beide brouwsels.
Die tweede is zelfs te ver door gegaan. Nu zit daar echt helemaal geen mout of caramel smaak meer aan.

Ik heb vergist op 18 graden en proef voornamelijk hop. Klein vleugje caramel. Maar ik vind dit bier niet in balans.
Teveel hop te weinig body. Wel een recept waar ik graag verder mee ga.

Adrie

Citaat van: Sjakie op 12-04-2010  11:55 uDie tweede is zelfs te ver door gegaan. Nu zit daar echt helemaal geen mout of caramel smaak meer aan.

Dat riekt eerder naar een infectie dan naar een te actieve gist. Ver doorgisten doet niets af aan mout- of caramelsmaken, alleen maar aan het afnemen van de zoetigheid en een dunner mondgevoel.

TVERSCH

Citaat van: Albertus op 11-04-2010  18:48 uNee, op 23 mei zijn de winkels in Zutphen niet open. Ik denk zelfs dat ze nergens open zijn omdat het dan 1e Pinksterdag is.

Bert
Daar had ik al geen erg meer in. :-[

Maar ik probeer in ieder geval aanwezig te zijn alleen weet ik nog niet hoe laat. :degroeten:

Sjakie

Citaat van: Adrie op 12-04-2010  13:12 uDat riekt eerder naar een infectie dan naar een te actieve gist. Ver doorgisten doet niets af aan mout- of caramelsmaken, alleen maar aan het afnemen van de zoetigheid en een dunner mondgevoel.

Ik begeef me ook op glad ijs.
Wat is body? De smaak is inderdaad dunner. Lijkt mij voor alsnog geen infectie.

MO

Gisteren op de MTG clubavond naast een aantal potientele ONK winnaars (goede Karmeliet kloon, een uitstekende dubbel) ook groepsgewijs mijn en Hermans (Henielma's) ESB geproefd. Ondanks mijn eerdere berichten waren het hele goede bieren. Herman had te veel koolzuur wat moeilijk te vergelijken was met mijn nagenoege platte ESB (zoals het een Engels bier betaamt). De reacties waren zeer positief op beide bieren, maar dat zegt niets over de kloon-geslaagdheid want we hadden natuurlijk geen origineel.

JWVG

Ik heb zelf ook het idee dat het behoorlijk goede Britse Pale Ales zijn, maar dat het als kloon vooral veel te veel moutkarakter mist (waardoor de hop te weinig gecorrigeerd wordt). Daarom ben ik ook wel benieuwd naar de keuring op het ONK.

 :degroeten: JW.

Caspar

En naar de versies met MO (crystal) mout.

MO

Herman en ik hebben gebrouwen met Weyermann/Dingemans/Cargill mout.

Caspar

Crap, ik vrees dat mijn ESB ook te veel carbonatie heeft! Ik denk dat ie zo'n 2,8 CO2 vol. heeft en dat is toch echt iets aan de hoge kant. Volgende keer bottelen met 3 gr/l suiker ::) .

RobinB

Ik vrees met je mee...  :-\

Albertus


Zojuist het origineel eens geproefd naast "mijn" Fullers ESB.
Het eerste wat opviel was dat ik veel meer (voor de smaak te veel) CO2 in mijn bier had, eigen schuld.
De kleur van het origineel is donkerder. De Engelse Crystal Malt is donkerder dan de continentale (150 tegen 120 EBC), het gebruik van Engelse mouten was beter geweest.
Dat laatste geldt met name voor de moutigheid. Het origineel is moutiger dan mijn ESB en de smaak is bovendien veel mooier. Nu ik Engelse mouten in huis heb kan ik de moutsmaak vergelijken, er bestaat echt een enorm verschil tussen Pale Mout en Pale Malt, tussen Crystal Mout en Crystal Malt.

Tot zover de eerste indruk. In ieder geval is Fuller's ESB een uitstekend bier. :biersmile:

Bert

JWVG

Citaat van: Albertus op 22-04-2010  16:35 uIn ieder geval is Fuller's ESB een uitstekend bier. :biersmile:

Tja, ik hoop niet dat dat de belangrijkste conclusie van dit project wordt  ;).

 :degroeten: JW.

Adrie

Haha. Ik denk dat de belangrijkste conclusie al vast staat: probeer geen Engels bier te brouwen met Belgische mouten.

Caspar

Ik zie ook een trend ontstaan... te weinig moutigheid en te veel CO2 ;D.

Adrie

Ik heb ze nu naast elkaar. Het eerste wat opvalt is dat de ESB toch wel aan de oude kant is. Wat oxidatie ruik en proef ik toch wel.

De kleur is al verschillend, maar niet heel veel. Mijne is een beetje lichter van kleur. De ESB is meer oranjebruin, mijne meer oranje.

Geur: mijne is veel hoppiger, maar dat komt (mede?) door de leeftijd van het bier. Bij dit bier is het belangrijk dat het leeftijdsverschil niet te groot is. De ESB ruikt daardoor moutiger.

Smaak: de ESB smaakt wat oud/geoxideerd. Wel duidelijk wat moutiger. De mijne is veel meer hopgedomineerd. Bitterheid lijkt wel gelijk. Mijne is iets ruwer op de tong. De Engelse crystalmout is goed proefbaar (caramel, donker fruit-achtig, toffee) en die karakteristieke smaak ontbreekt in mijn kloon.

Nasmaak: even bitter.

Mondgevoel: mijne is iets ruwer en heeft een beetje meer koolzuur.

Ik ben toch heel benieuwd hoe de klonen zich houden tegenover een verse ESB.


De-Geert

Citaat van: Adrie op 22-04-2010  21:52 uIk ben toch heel benieuwd hoe de klonen zich houden tegenover een verse ESB.
Tsja, maar dat wordt lastig denk ik. Ik verwacht binnenkort wel een "nieuwe" doos, maar het is maar de vraag of die niet gewoon uit dezelfde batch komt. Helaas kom ik niet in Engeland voor 23 mei, anders zou ik persoonlijk een "cask" uit Londen meenemen.

Albertus

Citaat van: Adrie op 22-04-2010  21:52 uGeur: mijne is veel hoppiger, maar dat komt (mede?) door de leeftijd van het bier.

Mijn ESB is op 10 maart gebotteld en ik moet helaas constateren dat de hopsmaak al is teruggelopen.

Bert

TVERSCH

Helaas is de lekkere hopsmaak die het bier had voor koudhoppen nog steeds niet terug. Ik heb 21 mrt gebotteld maar heb het idee dat het bier wat afvlakt :huilen:
Maar we zijn er nog niet, we beginnen nog maar net  :)
 :degroeten:

Herman

Grappig. Ik vond mijn bier voor koudhoppen ook een lekkerder hopprofiel hebben.

William

Deze week heb ik beide klonen nog een keertje geproefd. Het hoppige karakter is wat minder geworden maar er lijkt nu in beide bieren een geur gekomen te zijn die mij niet aanstaat. Het is een wat muffige geur die erg lijkt op de geur die ik vaak associeer met het gebruik van korrelgist. Deze heb ik nog nooit in één van mijn andere bieren geproefd. De ingrediënten waren vers, de vergisting liep goed, hooguit iets te veel sediment in de flesjes.

Hij lijkt er helaas niet beter op te worden.

Er zat trouwens een ontzettend stabiele schuimkop op het bier, zo'n eentje die door de te hoge koolzuurdruk zich boven het glas uitperst en blijft staat. Dat is niet echt des ESB's zullen we maar zeggen. :D

Henielma

Hierbij mijn proefnotitie van MO's ESB nr 172

Kleur
amber en helder. Licht cremekleurig schuim.

Geur
Heerlijk fris hoparoma. Vast een lekkere verse hop gebruikt.

Smaak
Fris hoparoma, zachte bitterheid. Citrus. Thee smaak.
Nabitter in de keel.
Weinig koolzuur (zoals het hoort bij dit type)

Een echt lekker bier. Heel mooi hoparoma en niet te bitter voor mij.

De koudhop is volgens mij goed gelukt.
Martin, welke koudhop had je? Bellen neem ik aan. Waren zeker mooi frisgroen?
Hoelang gekoudhopt bij welke temperatuur?

MO

Ik heb gekoudhopt met 0.5 g/L Target en 0.5 g/L EK goldings. Inderdaad mooie verse, fris-groene bellen. Met dank aan William. 8 dagen bij een graad of 10. Ik moet zelf zeggen dat ik het gistprofiel veel opvallender vind dan het hopprofiel. Dat wordt een leuke proefsessie over 4 weken.

Henielma

Vanavond de ESB van William.

Alc 5.9%

Uiterlijk: Amber kleurig, helder. Constante stroom koolzuur. Veel schuim, licht cremekleurig.

Geur: Fris hoparoma

Smaak: Fruitig, hoparoma en bitter. Weinig moutsmaak.

Jammer genoeg wat veel koolzuur dat maakt het proeven wat lastiger. Een lekker bier dat prima wegdrinkt.




William

Dank voor het proeven Herman. Een doordrinkbaar niemendalletje.

Was dit versie a of b?

Henielma

Ik heb even het dopje uit de prullenbak moeten vissen en een vergrootglas gepakt maar dan kan ik het ook prima lezen. 46B.

MO

Geïnspireerd door Herman trek ik ook Williams ESB open.

uiterlijk zoals genoemd. Mooie volle schuimkraag.

geur: grassig-hoppig, lijmig (dat is mijn associatie met deze gist)
smaak: dunnig, iets karamellig maar verder geen moutsmaken, veel koolzuur, mooie fijne bitterheid, hoppig

Prima bier eigenlijk. Verder geen idee want ik heb geen ESB.


Caspar

Ik heb er ook maar eens eentje open getrokken... smaak is gewoon toppie, maar mijn koolzuurgehalte is veel te hoog. Ik hoef het bier net zo goed niet mee te nemen voor een vergelijking met het origineel, het CO2 gehalte is veel te hoog voor een ESB. Ik denk dat het bier nog wel 1 SG punt verder is gegist in de fles. Normaal heb ik hier geen last van, maar ik verhoog altijd de temperatuur op 3/4 van de vergisting en nu heb ik deze verlaagd naar 17 oC. Ik vermoed dat het hier fout is gegaan :-\ . Maar ach, het bier smaakt me wel goed :biersmile: ... prima voor in de zomerse avondjes ;) .

RobinB

Moet er nog een gezamelijke inkoop van melkopschuimertjes komen om het koolzuur in het glas te verminderen? ;) :D

Caspar

Ik stel voor dat jij even een doosje Rennie aanschaft tegen de oprispingen ;D . Of we nodigen Hoppie uit, die zal ons vertellen dat het wel mee valt met het CO2 gehalte.

Herman

Nah, dat bier is veel te hoppy.

Oscar

5 dagen na bottelen koolzuur en schuim  :hoera:

In de geur duidelijk dryhop en de smaak is ook zeer aangenaam. Of het een goede kloon is weet ik niet. (Ongetwijfeld te veel koolzuur). Maar de smaak stemt mij goed, want ik heb ook 10 liter op fust  :biersmile:

De-Geert

Ik heb er gisteren weer een geproefd, maar eerst wat koolzuur eruit geroerd met een lepeltje. Dat deed het bier veel goed. Nog steeds niet mijn beste bier, maar wel een stuk beter.

Engelse bieren bottel ik nu met 3 g/l, zeker niet meer.

Caspar

Citaat van: Oscar op 30-04-2010  21:18 u5 dagen na bottelen koolzuur en schuim  :hoera:

Bij dit bier zou ik daar niet zo vroeg om juichen Oscar... velen van ons hebben te veel CO2 in het bier, misschien jij ook na 15 dagen ;D !!!

William

Citaat van: Caspar op 06-05-2010  16:48 uBij dit bier zou ik daar niet zo vroeg om juichen Oscar... velen van ons hebben te veel CO2 in het bier, misschien jij ook na 15 dagen ;D !!!

Misschien heb je geen geluk en moet je zelfs scherven ruimen ......

Oscar

Citaat van: William op 06-05-2010  17:13 uMisschien heb je geen geluk en moet je zelfs scherven ruimen ......

Nee, dat hoeft niet, want hij is goed uitvergist...Ik trek zou weer een flesje open... :biersmile:

Oscar

Citaat van: Caspar op 06-05-2010  16:48 uvelen van ons hebben te veel CO2 in het bier

Turlijk heb ik ook te veel CO2, ik zei ook niet dat ik een CO2 gehalte had volgens de stijl... ;D

Herman

Zo vanavond geproefd naast het origineel. Ik heb de mijne weggeflikkerd >:D

Waar het origineel moutigheid voorop heeft staan met een mooie en niet te heftige bitterheid, is de mijne duidelijk minder moutig en helaas wat wrang van bitterheid. De moutigheid kan ik dus helaas niet benaderen. De bitterheidsberekening is in mijn geval zeker verkeerd uitgepakt, veels te bitter. Een gevalletje jammer maar helaas.

Mijn kloon heeft wat meer notige moutsmaken, op zich niet verkeerd hoor. Ik vind de hopsamenstelling echter gewoonweg niet lekker, ik kan me niet voorstellen dat dit ook zo in het origineel gebruikt wordt. Ik vind de ESB (geen jonge: BBF 12-sep-10) overigens wel behoorlijk karamelliger dan de kloon. Vermoedelijk is een fris exemplaar ook beduidend hoppiger en bitterder. Jammer dat ik niet bij de proeverij aanwezig kan zijn.

 

Henielma

Net terug van vakantie in Denemarken.

Op het bierfestival in Kopenhagen donderdag een proefglaasje Fullers ESB van een roestvrijstaal vaatje dat op een bar lag gedronken. Het bier was dus lauw en had weinig koolzuur.
Ik herkende in deze ESB mijn ESB kloon. Uiteraard had ik ze niet naast elkaar. Maar het hopprofiel dat ik bij mijn bier niet zo fris vind was ook bij die ESB zo. Ook de moutigheid kwam overeen.

Ik had de overeenkomt niet zo verwacht. Er is dus hoop.

William

Citaat van: Henielma op 08-05-2010  20:56 uOp het bierfestival in Kopenhagen donderdag een proefglaasje Fullers ESB van een roestvrijstaal vaatje dat op een bar lag gedronken. Het bier was dus lauw en had weinig koolzuur.
Ik herkende in deze ESB mijn ESB kloon. Uiteraard had ik ze niet naast elkaar. Maar het hopprofiel dat ik bij mijn bier niet zo fris vind was ook bij die ESB zo. Ook de moutigheid kwam overeen.

Jij hebt zeker het juiste temperatuursprofiel tijdens de vergisting en het recept van Jamil gebruikt ;)

Henielma

Inderdaad. Alleen komt het recept via Jamil maar was het van een brouwer van Fullers.

Dat temperatuursprofiel heb ik inderdaad aangehouden, het heeft mijn vergistingskast lang genoeg bezet gehouden.

RobinB

Hmmm... wat zal ik doen: ook een ESB-kloon openen of een Erdinger Pikantus?

RobinB

Bah, ik had toch de ESB moeten doen...
De pikantus was al op leeftijd en dat was helaas ook te proeven...

arnoudj

Net weer eentje open getrokken. Erg veel koolzuur. Scherpe smaak, die ik proefde bij het eerste flesje wat ik had open getrokken is een stuk milder geworden (gelukkig). Lekker moutig en bitter. Een erg geslaagd bier geworden! Of het ook een ESB-kloon is moet nog blijken   :proost:

William

Wat me opvalt is dat veel mensen "klagen" over veel koolzuur in dit bier. Onderschatten we de eindvergisting van de ESB-gist of is er wat anders aan de hand? Ikzelf heb met minder suiker gebotteld dan normaal en toch heb ik ook (te) veel koolzuur in dit bier terwijl de eindvergistingsgraad toch boven de 80% lag.

arnoudj

Citaat van: William op 09-05-2010  22:29 uWat me opvalt is dat veel mensen "klagen" over veel koolzuur in dit bier. Onderschatten we de eindvergisting van de ESB-gist of is er wat anders aan de hand? Ikzelf heb met minder suiker gebotteld dan normaal en toch heb ik ook (te) veel koolzuur in dit bier terwijl de eindvergistingsgraad toch boven de 80% lag.

Ik ben vergeten te noteren hoeveel suiker ik had toegevoegd. Ik denk 4 of 5 g/l. Ik had hiervoor al een aantal flesjes geopend, en die kwamen niet zo uitbundig uit het flesje zetten. Hopelijk was dit flesje een uitzondering  ;)

RobinB

Ik weet het ook niet.
Ik heb het bier na ruim 1 week hoofdvergisting inlc schudden geheveld. Vervolgens 2 weken "gelagerd" op dezelfde temperatuur als de hoofdvergisting. In die tijd is er slechts 1 SG punt afgegaan en toonde hij zeeer weinig activiteit.
Zou vreemd zijn als hij dan ineens in de fles wel verder gaat? Hij is in tijdens de hergisting ook op dezelfde temperatuur gebleven?
Later zelfs koeler...

Morgen toch maar eens eentje openen, kijken wat de schade nu na die maanden rust echt is :)

MO

Ik ben zo blij dat mijn bier wel "klopt." Een luizige vergistingsgraad van 74% (1015), 4 g/L koolzuur en volgens mij ook precies de hoeveelheid schuim en koolzuur van 4 g/L. Een engels bier bevat minder koolzuur, maar deze mag er ook zijn. Ik heb er weer eentje op, en hij smaakt heel erg lekker.

RobinB

Citaat van: MO op 09-05-2010  23:11 u4 g/L koolzuur en volgens mij ook precies de hoeveelheid schuim en koolzuur van 4 g/L.

Hey, das gemeen! 5 g/L was de "afspraak", maarja, 4 g/L was wel beter geweest... ;)

De mijne smaakt op zich best aardig?
Toch teveel koolzuur/schuim, maar dat is na wat zwenken en wachten er ook snel uit.
Dan klopt hij wel aardig?

Caspar

Haha, bij mij had 4 gr/l nog steeds niet geklopt... ik weet bijna zeker dat het bij mij aan het vergistingsschema ligt. Als ik niet had teruggekoeld naar 17 oC op 2/3 van de vergisting was er niets aan de hand geweest... ik heb deze gist volgens mij al 5x gebruikt zonder overmatig CO2 in het bier.

William

Vanochtend geruild met Geert, nu in het glas: de ESB met EKG.

uiterlijk: mooi helder, kleur lijkt goed; veel koolzuur, veel schuim dat snel terugtrekt
geur: hoparoma, ook een geur die ik als gistig aanduidt en die ik ook in mijn klonen herken. Immiddels geleerd dat deze geur specifiek is voor deze gist
smaak: strak bitter, ook bitterder dan die van mij; droog, beetje samentrekkend; ook een gistige smaak
nasmaak: bitter

Hij is wel lekker maar mist de moutigheid van de ESB en is iets te ruw, waarschijnlijk ook door de droogheid. Ik vind hem behoorlijk op die van mij lijken.

De-Geert

Kan ik mij in vinden.


De-Geert

De ESB van William.
Uit de koelkast, dus iets te koud.

Uiterlijk:
Oranje-achtig, licht wazig. Mooie fijne witte schuimkraag die lang blijft staan.

Geur:
Flink fruitig, hoppig, fris. Lekker geurtje.
Herkenbaar, maar anders dan mijn versie. 

Smaak:
Bitter, droog, een gek nasmaakje die ik ook in mijn ESB terugvind. Iets wrang.

Mondgevoel:
Te veel koolzuur (is bekend), en wat samentrekkend.

Al met al:
Geen kloon, lijkt meer op mijn ESB dan die van Fullers. Mist moutigheid, en een "smooth" mondgevoel. Eigenlijk dezelfde "problemen" die ik bij mijn ESB terugvind.

dennis

De ESB van Geert.

Uiterlijk: redelijk donker, bronzig.  Mooie blijvende schuimkraag.

Geur: fruitig, hoppig, moutig.  Lekker.

Smaak: eerst zacht dan snel een bittere, vrij intense hopbitterheid die blijft hangen. 
Naast de hop bitterheid ook mout bitterheid?


Mijn eigen ESB.
Uiterlijk: licht bruin, beetje troebel.  Mooi schuim.

Geur: hoppig dan fruitig.  Lekker.

Smaak: hoppigheid overheerst.  Niet onaangenaam.  Wel veel te veel voor een esb of veel te weinig gecompenseerd door body.  Lijkt meer op een IPA?

Moeilijk hoor om zo'n ESB balans te vinden, deze beide: "not cloned".

dennis

En Daniels' versie.

Uiterlijk: lichtbruin, licht troebel.  Schuimt mooi, schuim is stabiel.

Geur: zacht fruitig, niet zo intens.  Lekker.

Smaak: eerst zacht, licht hoppig.  Daarna sterker hoppig, iets te hard voor een ESB. (maar niet zo overmatig hoppig als mijn versie)

Deze is volgens mij al een stuk beter in balans de twee die ik vanmiddag proefde, maar nog is er nog niet helemaal.

JWVG

Ik heb mijn MO versie naast de Dingemans versie geproefd. Uiterlijk zijn ze vrijwel het zelfde - veel te licht voor een Fullers, maar mooi koper met een stevige schuimkraag. De MO versie is iets troebel, maar niet veel. Maar de trend is dezelfde als voor de andere recepten: te licht gekleurd, teveel koolzuur, veel te veel hop, te weinig mout. Opvallend genoeg vind ik de Dingemans versie duidelijk de lekkerste - die komt wat zoeter en moutiger over, waardoor de hop iets beter in balans is. Grappig, want het eind SG van de Dingemans versie was wel de laagste (1.012). Zo zie je maar dat je dat niet rechtstreeks kunt koppelen aan zoetheid....

Ik vind het trouwens wel een heel redelijke Britse Pale Ale, zeker met nog een paar weekje rijpen voor de boeg. Benieuwd hoe dit het op het ONK doet.

:degroeten: Jw.

Oscar

IK proef mijn versie nu weer....

Ik mis e.e.a aan body en proef een hop-zuurtje...'k ben er niet echt tevreden over..maar dat gaan jullie zondag wel proeven

JWVG

Ik heb nu een glaasje getapt uit een vaatje met 50/50 beide ESB brouwsels. Mij zul je niet horen zeggen dat het een goede ESB kloon is, maar het smaakt niet verkeerd. Een stuk zachter dan de flessen versie. Het verschil tussen fust en fles blijft me fascineren.... Een heel lekkere pale ale, gewoon.

Ik denk dat ik dat vaatje meeneem naar het ONK. Maar als een feestje a.s. zaterdag uit de hand loopt, gaat ie op  :D.

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 19-05-2010  21:29 uIk denk dat ik dat vaatje meeneem naar het ONK. Maar als een feestje a.s. zaterdag uit de hand loopt, gaat ie op  :D.

Egoist... >:(   ;D ;D ;)

Henielma

ESB met een geel dopje met daarop een BrouwVisie sticker. Deze is vast van Oscar.  ;)

Weinig koolzuur. Dit past goed in de stijl.

Geur: mooi fruitig.

Smaak: Bitter, niet zoet. Niet zo veel body.

Conclusie: ik vind 'm niet goed in balans. Vrij bitter en verder zit er niet zoveel in.

Vergist bij 18 ºC zie ik in het schema.

Oscar

Citaat van: Henielma op 26-05-2010  21:32 uConclusie: ik vind 'm niet goed in balans. Vrij bitter en verder zit er niet zoveel in.

Klopt..echter had ik dat ook bij veel bieren tijdens de proeverij...

Henielma

Dat is juist Oscar.

Nu de variant met nr 235 op de witte dop. Dat is volgens mij die van De-Geert.

Geur: Hoppig, fruitig

Smaak: Fruitig, hoppig met een bittere afdronk.

Lekker bier maar voor een kloon had die een stuk meer caramel en zoetheid moeten hebben.

Dit was 1 van de betere bieren tijdens de proeverij. Vergist volgens het Jamil schema.

De-Geert

Die is niet van mij, wel van Theo en daarmee nog steeds een van de betere klonen op de proeverij.

William

De ESB van Albertus:

Je had me gewaarschuwd - flink schuimend en een lekker Brett-geur. Geen ESB maar op dit moment nog best te drinken

De-Geert

Gisteren geproefd: MO en Dingemans ESB's van JWVG.

Dingemans:
Licht-amber, donkerder dan MO versie, minder schuim/koolzuur, geur is zoetiger/caramelliger (?), mondgevoel droger. Over het geheel wat moutiger/caramelliger.

MO:
Blond, donkerblond op z'n hoogst (zat hier echt 5% cara120 in?  :o). Veel schuim/koolzuur, meer dan Dingemans versie. Geur is frisser, maar ook wat "geparfumeerd" (sorry, weet geen betere term). Mondgevoel zachter.


De-Geert

ESB van Herman:
Uiterlijk: Bier is zeer troebel, zelfs na enig opwarmen. Veel koolzuur en schuim. Schuim is zeer fijn en stabiel.
Geur: sterk fruitig, hoppig, later wat alcoholig.
Smaak: eerst heel zacht, daarna komt een wat harde onprettige bitterheid opzetten.
Nasmaak: wat zepig, hard bitter

Er zit veel koolzuur in het bier, maar dat komt in de smaak niet echt door (wat fijn is). Opvallend is het "zachte" mondgevoel, ik geloof dat de MO versie van JW dat ook een beetje had (maar dat was gisteren). En jouw IPA op het ONK had dit ook.

Albertus

Citaat van: William op 04-06-2010  22:05 uDe ESB van Albertus:

Je had me gewaarschuwd - flink schuimend en een lekker Brett-geur. Geen ESB maar op dit moment nog best te drinken

Bedankt voor dit toch nog heel positieve commentaar. Helaas ben ik wat overgevoelig geworden voor de brettjes waardoor ik er zelf niet snel meer een zal nemen.

Bert

JWVG

Zojuist in voorbereiding van Engeland-Duitsland een ESB van William open getrokken. Smaakt prima, en ziet er mooi uit. Wat moutiger dan mijn versie, en niet dat hooiachtige hoparoma dat bij mij zo domineert. Lekker bier. Maar, voor de volledigheid: geen kloon natuurlijk  ;).

 :degroeten: Jw.

William

Mooi dat ie jou smaakt. Ikzelf ben er niet zo enthousiast over, iets te vlak. Misschien dat ik hem nog eens ga maken met Engelse mouten en heel weinig spoelen.

JWVG

Oeps, ik had net een explosie van een van de ruil-ESB's  :o. Hele schuurtje vies  :'(. Maar ik moet zeggen: het was voor een flink deel mijn schuld, ik had ze niet in een superwarm schuurtje moeten laten staan.

Ik weet even niet meer van wie de fles was. Het was een grote fles, met op de dop een papieren stickertje met 'ESB project' en de datum 10/3/2010. Ik zeg niet dat dit bier gaat exploderen, maar pas op met hoge temperaturen!

 :degroeten: JW.

RobinB

Denk dat die van (Al)Bert(us) was?
Etiket toont gelijkenis met z'n zuur haverbier ;)

En als daar ook dat brettje in zat, is dat misschien ook al een (deel)verklaring?
:)

JWVG

Dat zou best wel eens kunnen. Bert?

Albertus

Citaat van: JWVG op 04-07-2010  23:12 uDat zou best wel eens kunnen. Bert?

Ja, dat moet die van mij zijn. "Brettje" is in dit geval een eufemisme voor vreselijk verzuurd.
Overigens lijden meer ESB's aan deze kwaal, gisteren maakte ik er een van een zekere JWVG open en die schuimde ook rijkelijk over de tafel. ;D  Met het bier was niets mis, dat smaakte voortreffelijk.

Bert

JWVG

Jaja, ik had wat teveel suiker toegevoegd, en die gist ging nog even vrolijk door in het flesje. Heb ik eerder meegemaakt met deze gist.

[afkloppen]
Maar van mij is nog nooit een flesje ontploft  ;D
[/afkloppen]

 :degroeten: JW.

Albertus

Van mijn ESB heb ik nog een kratje staan. Natuurlijk ben ik wel geschrokken van deze bom bij jou (sorry, sorry  :verbergen:), dus ik heb even een flesje opengemaakt. Hoewel de druk niet erg hoog was schuimde het goed de fles uit met een penetrante zure lucht.
Vandaag maar een kratje aanbieden bij het Klein Chemisch Afval. ;D

Bert

RobinB

Ik heb het idee dat het eea ook te wijten is aan het warme weer...
Heb ook wel commerciele bieren meegemaakt die met dit weer (en weinig koeling) spontaan uit de flesjes komen :)

MO

Er is vast iemand die kan uitrekenen wat de druk in een normal gecarboneerd flesje is bij 6, 10, 20 en 30 °C. Wel balen van de rommel.

Jacques

Citaat van: RobinB op 05-07-2010  11:26 uIk heb het idee dat het eea ook te wijten is aan het warme weer...
Heb ook wel commerciële bieren meegemaakt die met dit weer (en weinig koeling) spontaan uit de flesjes komen :)

Zeker!

Het is bij mij heel heeeel lang geleden geweest dat van een flesje met zelfgebrouwen bier de bodem er uit klapte.
De afgelopen jaren zijn bij mij twee flessen commerciële flessen door overdruk gesneuveld. Steeds was dit na een warme periode. Bier een beetje fris opslaan kan dan ook geen kwaad.

Oscar

Citaat van: MO op 05-07-2010  12:41 uEr is vast iemand die kan uitrekenen wat de druk in een normal gecarboneerd flesje is bij 6, 10, 20 en 30 °C.

Uitgaande van 0,50 gew% CO2 :  1,2 Bar bij 6°C, 1,5 Bar bij 10°C, 2,27 Bar bij 20°C en 3,1 Bar bij 30°C  :)

JWVG

Nog een korte notitie. Fles met 'T' op de dop, en nog een stickertje 'D' op de fles van de ESB keurmiddag. Volgens mij is dit de laagste scorende ESB van Geert, toch?

Bier was behoorlijk ondoorzichtig (maar who cares?), ik vond het bier opvallend on-hoppig voor deze kloon. Smaak was iets legig, is deze ver doorvergist? Dat mooie ronde van de Fullers ontbreekt een beetje. Verder wel OK bier hoor!

 :degroeten: JW.

De-Geert

Klopt helemaal, dit was de Target&EKG versie. De EKG versie werd beter bevonden.

Citaat van: JWVG op 07-07-2010  17:56 uSmaak was iets legig, is deze ver doorvergist?
Ja, van 1059 naar 1011 zo uit mijn hoofd. Dat maakt een svg van 81%.

JWVG

Nog maar een ESB kloon: deze keer van de meester zelf. Caspar!

Uiterlijk: koperkleurig, licht troebel, veel (te veel) koolzuur en schuim, dat fier blijft staan.
Geur: heel in de verte wat hop, ietsje zurig. Wat ESB gistgeuren. Niet onaangenaam.
Smaak: bitterig, hoppig, beetje kruidig ook. Licht samentrekken. Fris!
Nasmaak: licht bitterig, erg smooth.

Prima bier, maar natuurlijk geen kloon. Wel een erge hap koolzuur, anders zou het een fijne doordrinker zijn. Bieren met deze gist ga ik voortaan echt 3 weken lang elke dag een half uur opschudden voordat ik ga bottelen. Anders gaat het onvermijdelijk in de fles verder...

 :degroeten: JW.

JWVG

Gisteravond MO's ESB nog geproefd. Heel veel schuim, ondanks dagenlang in de koelkast. Tja, die gist he....

Geur: fruitig, hoppig, lekker fris
Smaak: fruitig, licht zoetig, bitterig, hopkruidigheid
Nasmaak: licht wrang, bitterig

Een prima bier! Qua kloon zeker niet de slechtste van het stel, al is het geen ESB. Ik neem aan dat Martin (zoals gebruikelijk) niet zo strak met de temperatuur is omgegaan, en ik vind dat het in dit geval wel goed heeft uitgepakt. Die fruitigheid zorgt voor een beetje meer volheid van smaak, en daar ontbrak het bij onze klonen nog wat aan, vergeleken bij het origineel.

 :degroeten: JW.

MO

Hoho, mijn opdracht was vergisten bij 21 °C en daar heb ik me netjes aan gehouden. Ik vind het zelf een heerlijk hop doordrinkbier geworden. Maar net als de andere klonen mist het bier mooie zoete caramelsmaken. Ik schenk me er zo 1 in!

JWVG

Je gaat me toch niet vertellen dat je temperatuur gecontroleerd vergist hebt? Volgens mij vertelde je me vorige week nog dat je dat nooit doet. Maar goed: het was bedoelt als compliment, want ik vond het iets sterkere gistkarakter deze keer erg lekker....

 :degroeten: JW.

MO

Ik sjouw wat rond met mijn vat of maak hem nat; als het moet kan ik de temperatuur best onder controle houden. Maar meestal neem ik de moeite niet.

Overigens hadden we gisteren een Ahah Belebnis op de MTG clubavond. We dronken veertien bieren die volgens dezelfde receptuur waren gebrouwen maar elk met een andere hop (monohop bieren). Gist was US05, een neutrale gist dus. Het Target bier geurde en smaakte behoorlijk sterk naar Fuller's bieren. Een aantal kenmerken waarvan William en ik dachten dat die uit de gist kwamen (lijm/aceton, dat soort kenmerken) komt dus uit de Target hop en niet uit de gist!

De-Geert

Dat is zeker opmerkelijk.
Waren het de klonen waar het naar geurde en smaakt of de Fullers zelf?

MO

Hele andere bieren! Pilsmout, munchener (15%) en een paar procent C120. 1060-1012 met de US05. Absoluut geen kloon dus, ook niet gekoudhopt maar de Target versie heel erg des Fullers.

De-Geert

Ik bedoelde: het bier met Target die jullie gisteren geproefd hebben, die een heel andere receptuur had, geurde en smaaktie die naar de Fullers of de klonen die gemaakt waren voor het ESB-project?


William

Voor mij smaakten die naar de ESB klonen (het voor mij onprettige karakter, martin werd er blijer van). Fullers van tap ken ik niet, Fullers uit de fles ken ik misschien alleen in licht geoxideerde vorm.

MO

Naar de klonen inderdaad. Ik werd er alleen maar blij om omdat ik concludeerde dat mijn vergisting prima was verlopen maar dat het enigszins onprettige smaakje bij de hop hoort. Ik dacht dat ik een bijsmaakje had vanwege een slechte vergisting. Ik vind het ook niet super lekker, maar ik ben er wel steeds meer aan gaan wennen.

De-Geert

Ik heb er nog een paar staan.

Dit is 235, van Theo.

Veel schuim bij inschenken, een bekend probleem
Bier is mooi helder,
Geur is herkenbaar, karamellig/moutig. Lekker. Niet echt fruitig/hoppig.
Smaak is stevig bitter (iets te misschien), maar ook "zacht", en karamellig. In balans.

Goed bier, volgens mij kwam deze ook als een van de betere uit de proeverij. Dat is terecht.




RobinB

Zigurana's ESB:

uiterlijk: mooi helder, veel schuim en blijvende stroom koolzuur (duvelglas)
geur: hoppig, droppig moutig
smaak: bitter, licht hoppig, weinig moutigheid
nasmaak: bitter
mondgevoel: droog en wat stroef samentrekkend. Body dun.

conclusie: Op zich geen slecht bier, maar ook geen toppertje. De bitterheid is wat van het samentrekkende type, wat wat minder fijn is.
Drink em wel op, 't is tenslotte zaterdag! ;)

Albertus


Een ESB van Jan Willem (JWVG MO) met Marris Otter mout.

Klein sisje bij het openen, geen gusher wel overvloedig schuim. Zou de ESB gist het dit maal rustig aan hebben gedaan of ligt dat aan de MO mout?

Mooi blond bier, tweeschijn.
In de geur wat hop, maar vooral mout.
De smaak is lekker bitter, wat caramel, maar vooral mout.

Het is al weer te lang geleden om te beoordelen of het bier als Fuller kloon is gelukt. In ieder geval een uitstekende ESB, daar ga ik even van genieten.

Bert

Albertus


Mijn laatste ruil-ESB van de proeverij.

Ditmaal een van William (Op de dop "46 B", een sticker met "L" en op het etiket "ESB (WK 46) B T=18").

Keurige schuimlaag, donker blond, tweeschijn).
In de geur vooral hop.
De smaak is hoppig, bitter, weinig mout en een wat wrange bijsmaak.

Ik denk dat ik te lang heb gewacht met dit bier want geur en smaak zijn niet helemaal fris meer.

Bert

JWVG

Citaat van: Albertus op 01-08-2010  16:29 uEen ESB van Jan Willem (JWVG MO) met Marris Otter mout.

Klein sisje bij het openen, geen gusher wel overvloedig schuim. Zou de ESB gist het dit maal rustig aan hebben gedaan of ligt dat aan de MO mout?

Mooi blond bier, tweeschijn.
In de geur wat hop, maar vooral mout.
De smaak is lekker bitter, wat caramel, maar vooral mout.

Het is al weer te lang geleden om te beoordelen of het bier als Fuller kloon is gelukt. In ieder geval een uitstekende ESB, daar ga ik even van genieten.

Bert

Dank je wel! De gist is inderdaad nog lekker doorgegaan in de fles, het schuim was overvloedig. Dat gold voor beide versies, dus het lag niet aan de MO mout.

 :degroeten: JW.

JWVG

Heb zojuist de ESB van Henielma geproefd. Te veel koolzuur (zoals bij de meesten), lekker hoparoma, maar ik vond het bier zelf een wat te harde bitterheid hebben, en niet zoveel body. Al met al niet je meest geslaagde bier, Herman. Of was ie al erg over zijn top?

(Wel opgedronken hoor  ;))

 :degroeten: JW.

JWVG

Zo, mijn laatste ESB ruilbier, daarna kan het boek even dicht. Ik weet niet meer van wie het bier is, maar er zit een klein stickertje op met 'esb wp51' erop.

Een snifje aan het bier, en het is duidelijk: volgens mij is deze van Albertus, toch? Het ruikt en smaakt als het Engelse broertje van Orval  :D. En hij ziet er prachtig uit - glashelder en mooi amberkleurig. Eigenlijk best lekker  :biersmile:.

Hoe staat het met de infecties, Albertus?

 :degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: JWVG op 14-08-2010  17:36 uZo, mijn laatste ESB ruilbier, daarna kan het boek even dicht. Ik weet niet meer van wie het bier is, maar er zit een klein stickertje op met 'esb wp51' erop.

Een snifje aan het bier, en het is duidelijk: volgens mij is deze van Albertus, toch? Het ruikt en smaakt als het Engelse broertje van Orval  :D. En hij ziet er prachtig uit - glashelder en mooi amberkleurig. Eigenlijk best lekker  :biersmile:.

Hoe staat het met de infecties, Albertus?

Bij het woord "infectie" krijg onmiddellijk nachtmerries. Toch is dit bier niet van mij afkomstig :D .Kennelijk ben ik niet de enige met een brett-probleem.

Bert

JWVG

Oeps :D. Wie durft zich te melden? Het was echt aroma d'Orval....

 :degroeten: JW.


Adrie

Citaat van: JWVG op 14-08-2010  20:36 uOeps :D. Wie durft zich te melden? Het was echt aroma d'Orval....

Die was van mij.  :-[ Heerlijk van de tap, Orvalito van de fles. Ik vind hem ook best lekker. Gisteren toevallig nog een fles geledigd.

Ondertussen heb ik een nieuw gistingsvat, een nieuwe hevel en een nieuw bottelpijpje. Bij het drinken van de ESB-Orval las ik in Wild Brews dat die kleine monsters zich ook schuilhouden in enigzins poreuze materialen als sommige plasticsoorten en dat je ze daar niet uit krijgt. De auteur raadt aan voor wilde brouwsels daarom andere brouwmaterialen te gebruiken dan voor je reguliere brouwsels. De oude hevel en bottelpijpje houd ik dus maar apart voor mijn Roeselare en eventueel toekomstige geuzebrouwsels.

JWVG

Klinkt als een goed idee! (Of gewoon geen wilde gist meer gebruiken  ;))

 :degroeten: JW.

EBC

Hi mannen...waarom komen draadjes van dit sub-board niet op de hoofdpagina van hobbybrouwen? Is dit een geheim genootschap?

Adrie

 ??? Ze zijn toch toegankelijk voor iedereen? Ook oningelogd kan ik dit allemaal lezen.

William

Citaat van: EBC op 15-08-2010  09:42 uHi mannen...waarom komen draadjes van dit sub-board niet op de hoofdpagina van hobbybrouwen? Is dit een geheim genootschap?

Shit, toch gevonden ;D.


Het was ooit een geheim genootschap maar is geopend nadat Jamil zijn eigen recept heeft gepubliceerd. Bedoel je dat de berichten gepost in het subboard niet op de hoofdbladzijde -> nieuwe berichten te zien zijn voor de niet-deelnemer? Misschien dat de rechten nadien niet helemaal goed zijn gezet.

Adrie

Citaat van: William op 15-08-2010  10:11 uHet was ooit een geheim genootschap maar is geopend nadat Jamil zijn eigen recept heeft gepubliceerd. Bedoel je dat de berichten gepost in het subboard niet op de hoofdbladzijde -> nieuwe berichten te zien zijn voor de niet-deelnemer?

Ja, hoor, dat zijn ze wel. Er zitten geen speciale rechten meer op dit board.

EBC

ik denk dat ik ben uitgesloten  :D.

als ik uitlog, dan zie ik deze draad wel, als ik inlog niet meer.  ???

Adrie

Dat is raar. Ik heb het nog even nagekeken en voor zover ik kan zien heeft dit board de standaardinstellingen wat betreft rechten.

EBC

Gevonden...het zat in mijn profielinstellingen. Daar kan je aanvinken wat je wel en niet wilt zien. Het lijkt erop dat boards die nieuw worden toegevoegd niet automatisch werden aangevinkt.

Afijn, ik hoor er weer bij  :D

Adrie

Welkom bij de club!   ;)

Jacques

Citaat van: EBC op 15-08-2010  09:42 uHi mannen...waarom komen draadjes van dit sub-board niet op de hoofdpagina van hobbybrouwen? Is dit een geheim genootschap?

Dit was een geheim subboard als je niet mee deed met het ESB-project. Na afloop van het project zijn de toegangsrechten zodanig gewijzigd dat iedereen de berichten kan bekijken.
De individuele profielen zijn niet gewijzigd...

EBC

Citaat van: Jacques op 16-08-2010  23:16 uDit was een geheim subboard als je niet mee deed met het ESB-project....

Haha, zo zie je maar. Geheime zaken en het resultaat was niet te zuipen, of zo lijkt het uit de proefervaringen  :proost:

Of gaan ze straks weer ondergronds met al die Engelse mouten?

RobinB

Och, zoals gemeld alleen geheim ivm het recept van Jamil.
Verder geen reden om ondergronds te gaan.

En niet te zuipen is ook wel overdreven... Geen kloon, wel te zuipen! ;)

dennis

Citaat van: RobinB op 17-08-2010  20:55 uEn niet te zuipen is ook wel overdreven... Geen kloon, wel te zuipen! ;)
Zeker wel.  Hier nu ook de laatste, van Daniel.  Hij is een stuk zachter dan voorheen, alhoewel niet bij het openen, tjonge wat knalde die kroonkurk eraf. (ik heb wel eens een verbogen kroonkurk gevonden die tegen het plafond aan was geketst)

Dit biertje dus.  Ruikt nog fruitig, smaakt wel hoppig maar niet zo scherp als voorheen.  Nog steeds lekker dus.

De-Geert

Niet te zuipen is zeker zwaar overdreven. Er is zelfs een 1e prijs op het ONK mee gewonnen. Toch, Dennis?

TVERSCH

Citaat van: Adrie op 15-08-2010  09:02 uBij het drinken van de ESB-Orval las ik in Wild Brews dat die kleine monsters zich ook schuilhouden in enigzins poreuze materialen als sommige plasticsoorten en dat je ze daar niet uit krijgt.

  Ik heb het vat waarin mijn "Orvallig" was vergist zeker een week volledig gevuld (bij aanvang op 70º) met een oplossing van Chemipro Caustic op zijn kop gezet zodat alles in aanraking ermee zou komen voor ik het opnieuw in gebruik zou nemen.

 :( Helaas is heeft mijn bokbier, wat nu een paar weken in de fles zit, een eigenaardig smaakje dat naar Orval Brett neigt.
Ik ben bang dat dit langzaam gaat door de kleine hoeveelheid ' monsters', maar uiteindelijk toch een smerige infectie is die niet de bedoeling was. >:(

 :huilen: Helaas geen inzending voor het BONK dit jaar. :degroeten:

Edgar

En je kraantjesprotocol? Volledig uiteen? Uitgekookt?

Hopmans

Citaat van: TVERSCH op 31-08-2010  02:26 u:huilen: Helaas geen inzending voor het BONK dit jaar. :degroeten:

Waarom niet?
Hartstikke mooi man: Een nieuw biertype: De Brett-bock, of wilde bok.


dennis

Citaat van: De-Geert op 17-08-2010  22:21 uNiet te zuipen is zeker zwaar overdreven. Er is zelfs een 1e prijs op het ONK mee gewonnen. Toch, Dennis?
Inderdaad!  Maar moet je het dan wel een Britse Pale Ale noemen ;)

  :elifant: :elifant: :elifant: :elifant:

Al was ik er na die hele proefsessie in een kelder in Zutphen ook wel even klaar mee.

TVERSCH

Citaat van: Edgar op 31-08-2010  06:38 uen je kraantjesprotocol? Volledig uiteen? Uitgekookt?
Op dit vat zit geen kraantje, en de gebruikte hevelslang uitgekookt en andere bieren hebben het niet waarbij dezelfde slang gebruikt is.

Heb gister na de avonddienst de ESB van Geert eindelijk tot mij genomen :engel:

Vergeleken met mijn brouwsel (235) is het voller en smakelijker. Zeker het hopprofiel is  veel beter bewaard gebleven.
Een heerlijk zacht bier met een heel stevige hopsmaak. Heerlijk :duimop: van zo'n ESB lust ik er nog wel meer :proost:

De-Geert

Opmerkelijk.
Ik moet zeggen dat ik in het begin behoorlijk ontevreden was, misschien vooral omdat ik bepaalde verwachtingen had. Inmiddels vind ik het toch een aardig bier, en mijn vrienden kunnen 'm goed waarderen.
Hij is bijna op.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.