Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tief Schwarz

Gestart door Gerb, 03-04-2010 09:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

In voorbereiding op mijn Imperial Pale Lager, ga ik een andere ondergister maken, zodat ik met de gistkoek van dit bier de zware ondergister kan gaan vergisten. De keuze is gevallen op een Schwarzbier. Omdat ik geen ervaring heb met het brouwen van een dergelijk bier, heb ik even gezocht. In onderstaande tabel staan de gegevens die ik onder andere gevonden heb (en ik betrouwbaar acht).

moutsoort    BTG   Roger Protz - Taste of beer  Gilde gambrinus winnaarOscar
pilsmout     69            50         49    77
munich     22            43         43   18
crystal 100     4,5               
carafa1     3,3             
zwart     1,2              2
choco                  7           8    3
IBU     25           35          28   28

Vital Statistics:   OG: 1.046 – 1.052   
IBUs: 22 – 32   FG: 1.010 – 1.016   
SRM: 17 – 30   ABV: 4.4 – 5.4%   

Moutstort - De basis bestaat uit een combinatie van pilsmout en munichmout, aangevuld met een kleurmout voor de kleur en een lichte gebrandheid. Vanuit mijn proefervaringen weet ik dat deze gebrandheid licht aanwezig moet zijn. Een combinatie van choco -en zwarte mout is mogelijk.
Hopstort - De bitterheid komt van een Duitse hopsoort, meestal Hallertau Hersbrucker , waarbij de bitterheid rond de 25 - 30 IBU ligt. Bij bovenstaande recepten wordt bij allemaal hop aan het einde koken toegevoegd.
Gist - De gist hoort een Duitse te zijn, bij voorkeur een ondergist (Bavarian Lager, W34/70), maar er zijn ook recepten met de Bohemian lager en Wyeast 1007 German Ale te vinden.

Ik heb in mijn recept de hoeveelheid munichmout verhoogd. En ik gebruik de Wyeast 2007 Pilsen Lager. In dit bier lijkt me een klein % zwarte mout goed passen, omdat dit toch een andere soort smaak geeft dan de chocomout.

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : TiefSchwarz
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : B Schwarz                 
Aantal liters------- : 20 liter
Gewenst begin SG---- : 1049
Brouwzaalrendement-- : 80 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 36 liter
Spoelwater---------- : 11 liter
Maischwater--------- : 25 liter
Kooktijd------------ : 75 minuten
Berekende kleur----- : 46.8 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 28 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
36% 001546 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
60% 002576 g Münchnermout type 2               22   EBC   
01% 000042 g Zwartemout                        1400 EBC   
03% 000128 g Chocolademout                     900  EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---00075 g  02.7 %az  075 min B Hallertau Hersbrücker         
Bloemen---00030 g  02.7 %az  010 min B Hallertau Hersbrücker         

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 2007 Pilsen Lager                   
Gist toegevoegd als- : starter
Volume-------------- :  2 Ltr
Beluchtingstijd----- : 24  uur
Temperatuur--------- : 16°C

Maischschema----------------------------------------------
35m/62°C Maischdikte is: 5.82 L/kg
30m/72°C Maischdikte is: 5.82 L/kg
5m/78°C Maischdikte is: 5.82 L/kg

Opmerkingen?

Oscar

Lijkt mij een prima recept. IKzelf heb ondervonden dat de verhouding chocolademout-zwarmout  3%-2% Een hele mooie verhouding is. Dit geeft een mooi zwart bier geeft zonder een overdreven gebrandheid. Maar e.e.a zal ook aan de gebruikte gist liggen denk ik....

De 2035 is mijn vaste gist voor mijn schwarz, welke ik binnenkort weer ga brouwen...

William

Schwartzbier is niet mijn favoriet bier.

Gezien de beschrijving die je eerst geeft lijkt er weinig mis te zijn met jouw receptvoorstel. Bij welke temperatuur ga je dit vergisten?

Dus geen opmerkingen hoewel.... wel een spannend maischschema met als laatste stap een 62 ºC stap; dat zal wel een typo zijn.

Gerb

De vergisting zal bij 11 ºC plaatsvinden. Die laatste stap is inderdaad verkeerd gegaan. Ik verander het nog even.

Gerb

Ik ben vandaag deze aan het brouwen. Ik voeg 2% zwarte mout en 3% chocomout toe, maar dit voeg ik pas 10 minuten voor het einde van het maischen toe.

Meteen maar even de hoeveelheid verhoogd naar 20 liter. Het gaat de laatste tijd hard met mijn bier.

Oscar

Citaat van: Gerb op 05-04-2010  12:18 uHet gaat de laatste tijd hard met mijn bier.

Dat is een goed teken...toch ? :)

Gerb

Zeker, ik denk dat ik mijn vaste brouwvolume moet gaan opschroeven van 15 naar 25 liter. Veel liefhebbers hier in mijn omgeving. Het is best bijzonder om te zien dat mensen die normaal niet veel anders bier dan van pils houden, mijn bieren ook erg lekker vinden. De moeilijkheid is dan om het normale pilsdrinktempo naar beneden te halen om te zorgen dat het hogere alcoholpercentage het bijzondere van het bier niet gaat overschaduwen. Voor sommigen is het alcoholpercentage een soort maat voor bijzonderheid. Ik probeer de laatste tijd meer bieren te maken met 5-6% alcohol, maar met meer smaak.

Oscar

Citaat van: Gerb op 05-04-2010  13:35 umaar met meer smaak.

Dat proberen we allemaal toch... ;)

Adrie

Citaat van: Gerb op 05-04-2010  13:35 uHet is best bijzonder om te zien dat mensen die normaal niet veel anders bier dan van pils houden, mijn bieren ook erg lekker vinden.

Dat heb ik nou ook en ik denk nog veel meer hobbybrouwers. Mensen staan meer open voor "vreemde"  biertypen dan menig brouwer denkt. Al blijft het de vraag of deze mensen die bieren zouden kopen als ze naast pils in de schappen staan. Het is natuurlijk erg gemakkelijk om bij een vriend een speciaal bier voorgeschoteld te krijgen met een leuk verhaal erbij, maar zelf kopen is een ander verhaal, denk ik.

Gerb

Ik heb vanavond dit bier na 1 week op fles geproefd. Ik laat het bier dit keer nagisten op fles bij 11 ºC. Het bier is nog lang niet drinkbaar, maar het zit er al wel in. Het is/wordt een makkelijk doordrinkbaar bier met een lichte roast en een dunne, maar niet dunne body.

Oscar

Citaat van: Gerb op 04-05-2010  21:26 uen een dunne, maar niet te dunne body.

Zo moest het denk ik... ;)

Klinkt al goed, Wat is er nog niet drinkbaar aan? Had je al wel koolzuur en schuim?

Gerb

Klopt!

Er zat nog geen koolzuur en /of schuim aan, dus nog niet drinkbaar wat mij betreft.

Vergelijkbare Topics (4)

5633

Reacties: 116
Gelezen: 35278

27473

Reacties: 20
Gelezen: 9126

6182

Reacties: 29
Gelezen: 7542

31226

Gestart door kevin_01

Reacties: 4
Gelezen: 1926

29-03-2016 18:00 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.