Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schuimkraag bier  (gelezen 5476 keer)

orion2k

• Gast
Schuimkraag bier
« Gepost op: 15-09-2004 10:15 u »
Yo, ik heb een vraag, want voor mijn profielwerkstuk op school moet ik iets met bier berekenen, maar ik kan nergens vinden waaruit de schuimkraag op bier is opgebouwd en hoe deze onstaat. Ik weet wel dat het uit belletjes van biereiwitten om kooldioxide bestaat, maar wat is de structuurformule van kooldioxide en de biereiwitten? en met welke chemische reactie komen deze belltjes tot stand?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

SiriS

• Gast
Re:Schuimkraag bier
« Reactie #1 Gepost op: 15-09-2004 10:42 u »
Goede tip om "iets" te rekenen aan bier begin dan met alcoholgehalte of omzettingsgraad van de gist maar niet met bier schuim.

Groet, SiriS

orion2k

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16-09-2004 09:25 u »
Ik bedoel, wij maken een appaqraat, dat bier uit flesjes tapt, (gewoon Heineken of amstel) om dit te doen moeten wij wel onderbouwen hoe we weten dat dew omstandigheden die wij gebruiken het beste zijn voor het tappen uit flesjes, en we willen dus weten hoe het schuim ontstaat en waaruit het bestaat.

groeten frank en jeroen

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 16-09-2004 11:51 u »
Koolzuur is CO2. Tot zover het eenvoudige gedeelte. Verder is er over schuim meer niet bekend dan wel. Heel veel succes met het zoeken naar dit onderwerp op internet. Ik kan jullie helaas niet verder helpen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 16-09-2004 21:19 u »
Hoi orion2k,

Dit is een heel lastig onderwerp waarover deskundigen dagenlang kunnen praten tijdens crongressen. Heel complex omdat je zowel schuimpositieve als schuimnegatieve stoffen hebt.
Op het net is hier wel het een en ander te vinden.

Verder verwijs ik naar
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/schuimh.html
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/schuimpr.html

:degroeten: Jacques

Tags: