Algemeen > Algemeen

Verkoop eigen gebrouwen bier (nogmaals)

(1/3) > >>

klavertje_4:
:weetniet: Beste mede-bierbrouwers,

In de vorige discussie omtrend dit onderwerp is af te leiden dat de verkoop van eigen gebrouwen bier verboden is.

Ik vind namelijk dat dit niet kan, ik leg dit uit via het volgende:

Zelf ben ik imker, en wij als imkers hebben tot doel om honing te verkrijgen van onze bijtjes.
Wat zouden wij met deze honing moeten doen moesten we hem niet kunnen verkopen?
Wettelijk gezien mogen wij een vaste hoeveelheid honing verkopen zonder daarop belastingen te moeten betalen.
De prijs per kg wordt jaarlijks vastgesteld door de Koninklijke Vlaamse Imkersbond.

Wel beste mede-bierbrouwers, waarom zouden wij niet ook een bepaalde hoeveelheid van onze drank mogen verkopen.

Ik ijver dat we onze krachten samenbundelen en een brief opstellen naar de bevoegde instanties om dit mogeliji te maken :weetniet:.

JWVG:
Ik kan me er eigenlijk niet zo druk over maken. Bierbrouwen is mijn hobby, ik verdien mijn geld met iets anders, en dat wil ik best zo houden. Het is natuurlijk heel fijn voor imkers dat ze een gedeelte van de honing belastingvrij mogen verkopen, maar (in ieder geval wat betreft bierbrouwen) het is natuurlijk wel concurrentievervalsing. Ik zou het ook niet fijn vinden als er een paar hobbyisten belastingvrij werk voor mijn neus weg konden kapen. Ik zie dus niet in waarom er een schemergebied zou moeten bestaan tussen hobby en commercie.  :lessmile:

Kom maar op met de kritiek op deze boodschap!  ;)

klavertje_4:

--- Citaat ---
Ik kan me er eigenlijk niet zo druk over maken. Bier brouwen is mijn hobby, ik verdien mijn geld met iets anders, en dat wil ik best zo houden. Het is natuurlijk heel fijn voor imkers dat ze een gedeelte van de honing belastingvrij mogen verkopen, maar (in ieder geval wat betreft bier brouwen) het is natuurlijk wel concurrentievervalsing. Ik zou het ook niet fijn vinden als er een paar hobbyisten belastingvrij werk voor mijn neus weg konden kapen. Ik zie dus niet in waarom er een schemergebied zou moeten bestaan tussen hobby en commercie.
Jan Willem.

--- Einde van citaat ---

Beste Jan,

Ik zie niet in waarom je nu ineens over concurentievervalsing begint.

Ten eerste het is toch je eigen creatie, je eigen brouwsel, je maakt niks na.

Ten tweede gaat het wel om een verkoop van kleine hoeveelheden hé. De concupentie die Heineken en Interbrew voeren is wel van meer betekenis dus wat onze brouwels betreft denk ik wel dat 'concurentie' te verwaarlozen valt.

Ten derde moet het eens eindelijk gedaan zijn met die monopolie-heersing van die commerciele brouwers, ze verplichten namelijk hun cafe's om enkel hun bier te verkopen. Dit noem ik maffia-praktijken. :lessmile:

JWVG:
*Ik zie niet in waarom je nu ineens over concurentievervalsing begint. Ten eerste het is toch je eigen creatie, je eigen brouwsel, je maakt niks na.*

Concurrentievervalsing is ook niet iets namaken, maar op een oneerlijke manier concurreren. Als ik een bier mag maken zonder daarover belasting te betalen, en een commerciele brouwer moet dat wel, dan is dat in zekere zin oneerlijk. Concurrentievervalsing, dus.

*Ten tweede gaat het wel om een verkoop van kleine hoeveelheden hé. De concurentie die Heineken en Interbrew voeren is wel van meer betekenis dus wat onze brouwels betreft denk ik wel dat 'concurentie' te verwaarlozen valt.*

Nou ja, ik weet natuurlijk niet wat voor bier jij brouwt, maar ik denk niet in de eerste plaats aan concurrentie met Heineken. Dan toch eerder aan kleine brouwerijtjes. Ik zou het jammer vinden als kleine brouwerijen die nu net het hoofd boven water houden, nog minder kunnen verkopen omdat veel speciaal bieren ook door amateurs worden verkocht. Misschien is het effect niet zo vreselijk groot, maar ik vind het principe wel belangrijk.

*Ten derde moet het eens eindelijk gedaan zijn met die monopolie-heersing van die commerciele brouwers, ze verplichten namelijk hun cafe's om enkel hun bier te verkopen. Dit noem ik maffia-praktijken*

Jij woont toch in Belgie? Ik weet niet hoe het daar is, maar in NL heb ik daar absoluut geen last van. In Wageningen heb ik twee stamkroegen, en die verkopen ieder meer dan 50 soorten bier. Ik weet dat het in Groot Brittanie b.v. wel zo is dat je verplicht word om 1 merk bier te verkopen, maar hier absoluut niet.

Jan Willem.

klavertje_4:
Ik vind dat er een lijn moet getrokken worden tussen hobby-brouwen en professioneel-brouwen.
Moest die er bestaan, ik zeg maar iets, bijvoorbeeld dat je als hobby-brouwer maar 100 liter bier per jaar mag verkopen, dan zou dat al veel zijn.
We moeten er immers niet van leven maar het zou wel goed zijn als KLEINE bijverdienste.
Als de kleine brouwers, in ons voorbeeld zij die meer dan 100 liter per jaar mogen verkopen (en daarop ook belasting betalen) een zaak willen beginnen dan moeten zij maar zien dat ze tegen de hobbybrouwers kunnen concureren.
Zij kunnen namelijk een constant produkt op de markt brengen dat telkens hetzelfde smaakt enz. omdat zij daarvoor ook de laboratoriumapparatuur hebben (of toch zouden moeten hebben). De consument wil namelijk dat zijn pintje telkens hetzelfde smaakt.
Wij kunnen dit echter van onze brouwsels niet garanderen.

Wat heb jij toch tegen concurentie ?
"Moest concurentie verboden zijn, dan zou er geen enkele brouwerij mogen bestaan want ze concureren allemaal tegen elkaar!"

Zo gaat dat nu éenmaal in onze maatschappij.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie