Verstopping van RVS beluchtingssteentje

Gestart door Liemingbrouwer, 31-03-2010 19:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Liemingbrouwer

Vandaag waren er enkele brouwaciviteiten...

Toen ik alles in gereedheid zette om een vergisting te starten haalde ik mijn rvs beluchtingssteentje uit het oxoniabad.
Ik had dit 'steentje' per ongeluk in het oxonia bad laten liggen sinds laatste gebruik.
Onmiddellijk stelde ik vast dat er geen spiertje lucht meer doorkomt...zelfs niet met een compresseur bij 6 bar (dan vliegt wel het slangetje er af).

Help dus:
Hoe ga ik dat 'zeefje' terug gebruiksklaar krijgen...en de eerste vraag is natuurlijk wat heeft de verstopping veroorzaakt???
De oxonia of de kalk in het water of nog iets anders???
Sinds deze middag ligt het 'steentje' in azijn, maar dit lost niet veel op denk ik...kalk zou gaan bruisen en er gebeurt niks.

Kan er iemand mij hierbij helpen???

jelle

in het zuur en er dan eens aan zuigen, wil wel eens helpen.
Of gewoon even uitkoken.

Groet Jelle

Liemingbrouwer

Citaat van: jelle op 31-03-2010  20:02 uin het zuur en er dan eens aan zuigen, wil wel eens helpen.
Of gewoon even uitkoken.

Groet Jelle
Sterker als azijn dan???
Wat zou u dan adviseren???

jelle

ik gebruik in zo`n geval Citroenzuur, klein beetje heet water en zo veel mogelijk zuur.
RVS kan daar wel tegen.
Maar misschien lost jou probleem zich wel op in schoon heet water

Groet Jelle

Jacques

Ook ik heb last gehad van een verstopping. Dat is 'opgelost' met Biotex (een zeeppoeder met enzymen) en een perazijnzuur-oplossing. Dat laatste spul is gelijk te stellen met Oxonia... Eerst heb he steentje 24 uur laten staan in aanvankelijk warm/lauwe water met Biotex, daarna 10 minuten gekookt. Vervolgens in de perazijnzuur-oplossing. Dit tweemaal herhaald.

Liemingbrouwer

Jacques: Biotex is dat geen wasmiddel voor kleren???

Ik weet morgen weer wat doen...aan mijn steentje werken en testen wat er best lukt..
Ik zal jullie op de hoogte houden natuurlijk.

Maar hoe zou het komen dat perazijn (oxonia) deze verstopping veroorzaakt??

Want dan mag ik in de toekomst nooit nog het steentje in de oxonia leggen.


RobinB

Citaat van: Liemingbrouwer op 31-03-2010  21:42 uJacques: Biotex is dat geen wasmiddel voor kleren???

Yep, maar het werkt wel goed omdat er eiwit-afbrekende enzymen (proteases) in zitten!
In de meeste wasmiddellen overigens.

CiteerMaar hoe zou het komen dat perazijn (oxonia) deze verstopping veroorzaakt??

Misschien dat de eiwitten door het zuur denatureren en daardoor uitvlokken/aanslaan?
Zo maar een gok.

Huub Krekels

TIP! Ik bewaar mijn RVS "beluchtingssteentje" , nadat ik het direct na gebruik heb uitgekookt, in een gesloten glas met sulfiet/citroenzuur. Nog nooit problemen gehad.

Hopmans


goom

Citaat van: Hopmans op 01-04-2010  07:17 uZou azijn ook kunnen?


Azijnzuur is een zwak zuur
Perazijnzuur is een sterk zuur
Daarom is hierbij perazijnzuur aan te raden

RobinB

Maar dat heeft hij dus al gedaan...

Adrie

Om verstopping te voorkomen zorg ik altijd dat er geen wort in mijn steentje komt. Eerst de beluchting aan, dan pas het steentje in het wort. Bij het eruit halen omgekeerd: eerst de steen eruit, afspoelen onder de kraan en dan pas de beluchting eraf. Voor gebruik uitkoken in water met schoonmaakazijn. Ik doe het nu een jaar of vijf zo en het steentje doet het nog perfect.

Liemingbrouwer

Het ligt nu in waspoeder om kleren te wassen (gemengd met water natuurlijk)
Zoals Jacques aanraadde...maar dan van een ander merk.
Qua zuren kan ik nog het één en het ander proberen..
Ik heb citroenzuur, fosforzuur, melkzuur, azijn en oxonia (dit zou ik wel eens puur kunnen proberen zou dat kwaad kunnen???)

Vanmorgen getest na 24 uur in gewone azijn...noppes geen spiertje lucht komt er door!!!

Hopmans

Misschien de gedenaturaliseerde eiwitten eruit branden?
Rood gloeiend maken?

 :denken:

Jacques

Citaat van: Liemingbrouwer op 01-04-2010  10:23 uHet ligt nu in waspoeder om kleren te wassen (gemengd met water natuurlijk)
Zoals Jacques aanraadde...maar dan van een ander merk.

Deze tip had ik op mijn beurt gekregen van William als ik mij niet vergis. Werkte prima bij mij.

Het beste is inderdaad het steentje door te blazen voordat je deze weglegd. Dat deed ik ook altijd. Het steentje was echter een hele tijd niet gebruikt en vervolgens was het potdicht. Gelukkig deed de truc met Biotex zijn werk.

Herman

Ik bewaar de mijne in een flesje gedenatureerde alcohol. Steriel voor gebruik ;) Al gebruik ik hem eigenlijk nooit...

Oscar

Citaat van: Herman op 01-04-2010  21:55 uAl gebruik ik hem eigenlijk nooit...

Sinds de komst van de roerder en erlenmeyer met ik zeggen dat het beluchtingssteentje vrijwel geen functie meer heeft... en begin na te denken over inline beluchten na koelen... :brouwen:

Hopmans

Citaat van: Oscar op 01-04-2010  22:15 uSinds de komst van de roerder en erlenmeyer met ik zeggen dat het beluchtingssteentje vrijwel geen funtie meer heeft..en begin na te denken over inline beluchten nakoelen... :brouwen:
Nog effe, en dan wordt je echt verstandig, en giet je niet meer af.


Jacques

Citaat van: Oscar op 01-04-2010  22:15 uSinds de komst van de roerder en erlenmeyer met ik zeggen dat het beluchtingssteentje vrijwel geen functie meer heeft... en begin na te denken over inline beluchten na koelen... :brouwen:

Dat doe ik nu dus ook. Ook ik heb het steentje een tijd niet gebruikt omdat ik een magneetroerder heb voor het opkweken van gist. De inline beluchting werkt prima. Ik kweek weer iets minder gist op. Zo is er steeds een jo-jo effect.

Liemingbrouwer

Even een update waar we nu staan:
Het 'steentje' heeft 24 u in waspoeder gelegen en dan heb ik het uitgekookt in azijn...weer een tip (Adrie) gebruikt.
Zojuist getest, noppes, niks compleet verstopt.
Nu heb ik een glas gevuld met puur oxonia en daarin het 'steentje' gelegd.
Morgen weer een update...ik hoop dat ik het ooit nog 'open' krijg.

ps: ik heb een verbinding gemaakt zodat ik het steentje rechtstreeks aan de compresseur kan koppelen (zonder slang dus).

 

Albertus


Al een blokje voor de vaatwasser geprobeerd? Tot nu toe heb ik daar de meest hardnekkige aanslag mee weggekregen.

Bert

Liemingbrouwer

Citaat van: Albertus op 02-04-2010  13:57 uAl een blokje voor de vaatwasser geprobeerd? Tot nu toe heb ik daar de meest hardnekkige aanslag mee weggekregen.

Bert
Dat zal dan de volgende tip zijn die ik ga gebruiken...
Voor diegene die het zich afvragen; uiterlijk zie je niks verkeerd aan het 'steentje'.


Jacques

Citaat van: Liemingbrouwer op 02-04-2010  13:48 uEven een update waar we nu staan:
Het 'steentje' heeft 24 u in waspoeder gelegen en dan heb ik het uitgekookt in azijn...weer een tip (Adrie) gebruikt.
Zojuist getest, noppes, niks compleet verstopt.
Nu heb ik een glas gevuld met puur oxonia en daarin het 'steentje' gelegd.
Morgen weer een update...ik hoop dat ik het ooit nog 'open' krijg.

ps: ik heb een verbinding gemaakt zodat ik het steentje rechtstreeks aan de compresseur kan koppelen (zonder slang dus).

Wanhoop niet Marc! Bij mij duurde het ook een paar hehalingsbehandelingen voordat ik het steentje weer kon gebruiken.

EBC

Misschien een omgekeerde druk erop zetten?

Neem een plastic Spa fles. Maak een gaatje in de schroefdop, waar de aansluiting van het steentje strak klemmend doorheen past. Steek het steentje er via de binnenkant van de dop door. De luchtslangaansluitkant van het steentje komt dan door de dop naar buiten.
Nu de dop op de fles draaien en knijpen maar...misschien met water of zuur erin...

Liemingbrouwer

Update van vandaag;

Het steentje heeft 24 uur in pure oxonia gelegen, vanmorgen getest en op zicht kwam er nog geen lucht door.
Maar bij een test in water zag ik hier en daar een opening die doorliet (nog veel te weinig natuurlijk)
Dan maar eens getest met het aquariumpompje, hierwaren de belletjes op één hand te tellen...eigenlijk niks dus.
Heb het steentje dan maar weer in de pure oxonia gedropt  en zal morgen nog eens proberen of er vordering opzit...
Nochtans is het een mooi gezicht: alle opstijgende parels in de oxonia.(de makro van mijn fototoestel werkt niet goed genoeg om een fotoke te maken)
Dan misschien de tip van EBC gebruiken??

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.