Bier in het nieuws

Gestart door Oscar, 26-03-2010 16:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Yorick

https://www.bright.nl/nieuws/1219980/bier-is-lekkerder-als-het-uit-de-ruimte-komt.html

Lekkerder, daar kunnen de meningen over verdeeld zijn. Wel een bijzonder onderzoek.

Markie Mark

Gisteravond kwam ik deze 2 filmpjes tegen op YouTube over de Brand brouwmeesters. Het was de trailer en de eerste aflevering. Voor de geïnteresseerden:

Erny

Jacques

Vandaag in het Brabants Dagblad.

Het bier Zuster Agatha van medebeheerder Martin Ostendorf is verkozen tot het allerlekkerste Brabants bier van de afgelopen 10 jaar!

"Kan het mooier? Uitgerekend op zijn 53ste verjaardag schrijft Martin Ostendorf, bierbrouwer te Oss, de titel van Brabants Allerlekkerste Bier op zijn naam.
Met zijn Zuster Agatha was hij in 2015 al de eerste winnaar van de wedstrijd die de drie Brabantse dagbladen dat jaar lanceerden. Nu, in het jubileumjaar, troeft de quadrupel van Muifelbrouwerij de negen latere winnaars van Brabants Lekkerste Bier af.
De volle zoetheid van karamel en een toonzetting van gedroogd rood fruit. Dat moet de Zuster Agatha tot de allerlekkerste hebben gemaakt, al verleent 10 procent alcohol ongetwijfeld ook heel wat smaak aan Zuster Agatha."

Meer over de zuster https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7440.0.html
Het is een bier met een lange geschiedenis hier op het forum.

Jacques

Martin is nog meer in het nieuws. Deze keer in Entree, het vakblad voor de Nederlandse Horeca.

https://www.entreemagazine.nl/dranken/martin-ostendorf-horeca-sta-open-voor-brouwerijen-met-karakter

Leuk dat hij het forum Hobbybrouwen.nl vernoemd als een belangrijke informatiebron.

Snelbier

Citaat van: Jacques op 15-09-2024  16:25 u...
Leuk dat hij het forum Hobbybrouwen.nl vernoemd als een belangrijke informatiebron.
Nog leuker dat hij zijn info is blijven delen op het forum toen hij al 'commercieel' bezig was.
Zuster Agatha blijft voor mij een heel aparte quadrupel, en bijna alles wat je wil weten staat gewoon hier.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7440.0.html
Dank, MO.
Proost, Snelbier

Arthur B

Citaat van: De Hopman op 05-10-2024  12:55 uhttps://archive.is/2024.10.05-063820/https://www.gelderlander.nl/nijmegen/hij-maakte-het-beste-bier-van-Nederland-nu-houdt-zijn-brouwerij-nevel-op-te-bestaan-het-voelt-megaverdrietig~aef32dc8/

Helaas, weer een bijzondere brouwerij die het niet heeft gered.

Zeker jammer. Ik heb een aantal erg fijne bieren van ze gedronken de afgelopen jaren...

Theo Mol

In de rubriek Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie! een recensie van stroopwafelbier.
Niet helemaal mijn smaak deze tekst, maar saaierd als ik ben, houd ik ook al niet van patisseriebier.

https://krant.volkskrant.nl/titles/volkskrant/7929/publications/2307/pages/48/articles/2136775/48/6

Zonder inloggen vond ik hem ook hier:
https://www.volkskrant.nl/ditjes/essentieel-bij-dat-verrassend-exact-gedefinieerde-mannenmannengevoel-zijn-de-etiketten-van-het-speciaalbier~b3435b48/

hansHalberstadt

Citaat van: Markie Mark op 24-08-2024  07:35 uGisteravond kwam ik deze 2 filmpjes tegen op YouTube over de Brand brouwmeesters. Het was de trailer en de eerste aflevering. Voor de geïnteresseerden:

Grappig om te lezen dat ze bij het toevoegen van korrelgist ook het wort nog beluchten terwijl op het forum ervan uitgegaan wordt dat dat niet nodig is.

Arthur B

Citaat van: hansHalberstadt op 17-10-2024  07:55 uGrappig om te lezen dat ze bij het toevoegen van korrelgist ook het wort nog beluchten terwijl op het forum ervan uitgegaan wordt dat dat niet nodig is.

Inderdaad. Maar je kan van die profs ook niet verwachten dat ze met alles bij blijven. 😉

hb-lot

Er is natuurlijk wel de schaalfactor, stel het maakt een klein verschil (<10% ?), dan is die paar gram meer of minder voor ons niet zo relevant. Maar op de 1 miljoen hectoliter (2006), kan dat nog best wat schelen qua kosten.

Jacques

Citaat van: Arthur B op 17-10-2024 &nbsp;09:37 uInderdaad. Maar je kan van die profs ook niet verwachten dat ze met alles bij blijven. 😉

Geloof maar van mij dat ze met alles bij blijven en dat een grote brouwerij á la Heineken heel wat meer kennis in huis heeft dan een gemiddelde hobbybrouwers...

Citaat van: hb-lot op 17-10-2024 &nbsp;09:57 uEr is natuurlijk wel de schaalfactor, stel het maakt een klein verschil (<10% ?), dan is die paar gram meer of minder voor ons niet zo relevant. Maar op de 1 miljoen hectoliter (2006), kan dat nog best wat schelen qua kosten.
Schaalgrootte maakt inderdaad veel uit. Beluchten doe je om meer gistcellen te krijgen. Voor ons maakt een zakje meer of minder niet zo veel uit. De verpakkingen zie de commerciële brouwers gebruiken zijn veel groter dan die van ons en kosten ook meer (maar in verhouding minder...).

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: hb-lot op 17-10-2024 &nbsp;09:57 uEr is natuurlijk wel de schaalfactor, stel het maakt een klein verschil (<10% ?), dan is die paar gram meer of minder voor ons niet zo relevant. Maar op de 1 miljoen hectoliter (2006), kan dat nog best wat schelen qua kosten.
Tel uit de winst voor elke eurocent per liter naar totaal. En dat is wat de aandeelhouders verwachten. De smaak mag van die mannen/vrouwen ook op de achter de winst gezet worden.

Nerro

Het laat ook mooi zien dat de profs het spook van de cold-side oxidation een heel stuk minder problematisch achten dan sommige moderne thuisbrouwers. Als er minder kosten aan gist tegenover staan, is het een acceptabel compromis.

hansHalberstadt

Citaat van: Nerro op 18-10-2024 &nbsp;09:28 uHet laat ook mooi zien dat de profs het spook van de cold-side oxidation een heel stuk minder problematisch achten dan sommige moderne thuisbrouwers. Als er minder kosten aan gist tegenover staan, is het een acceptabel compromis.
Ik wist niet dat dat uberhaupt een probleem is. bij beluchten van koele wort gaat oxidatie langzaam en de groeiende gist neemt de zuurstof vrijwel direct op dus krijgt niet eens de kans om je wort te oxideren.

Jacques

Citaat van: Nerro op 18-10-2024 &nbsp;09:28 uHet laat ook mooi zien dat de profs het spook van de cold-side oxidation een heel stuk minder problematisch achten dan sommige moderne thuisbrouwers. Als er minder kosten aan gist tegenover staan, is het een acceptabel compromis.

Die werken met andere apparatuur waardoor ze geen last krijgen van oxidatie. De vergistingstanks zijn veel steviger en ook wordt gewerkt met overdruk.

Maar in dit geval is van het beluchten vooraf aan de vergisting. Dat is de enige uitzondering op de regel dat je moet oppassen voor zuurstof tijdens je brouwproces.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 18-10-2024 &nbsp;17:10 u... en ook wordt gewerkt met overdruk.

Wat bedoel je hiermee in relatie tot oxidatie?

Jacques

Citaat van: Arthur B op 19-10-2024 &nbsp;07:26 uWat bedoel je hiermee in relatie tot oxidatie?

Als je werkt met overdruk aan koolzuur dan is de kans dat er zuurstof in je vergistingstank komt klein.
Vergisten onder druk heeft voor- en nadelen. Het nadeel is dat je veel minder esters krijgt. Je bier is daarvoor minder fruitig van smaak.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 19-10-2024 &nbsp;10:31 uAls je werkt met overdruk aan koolzuur dan is de kans dat er zuurstof in je vergistingstank komt klein.
Vergisten onder druk heeft voor- en nadelen. Het nadeel is dat je veel minder esters krijgt. Je bier is daarvoor minder fruitig van smaak.

Je hebt overdruk en je hebt overdruk. Een overdruk van 50-100 mbar is al voldoende om intrede van lucht te voorkomen en zal er niet voor zorgen dat je "veel minder esters" krijgt. Bovendien zorgt een kleine overdruk er bij Soda kegs voor dat de afdichtingen goed dichtgedrukt worden, zodat ze niet lekken.

pincopallino

Reclame steunt met 3 bekende Nederlanders, verder heb je daar als hobbybrouwer niets aan. Wel leuk om te zien.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 19-10-2024 &nbsp;14:18 uJe hebt overdruk en je hebt overdruk. Een overdruk van 50-100 mbar is al voldoende om intrede van lucht te voorkomen.
Ik gebruik hiervoor zelfs maar 1 mBar. Alle druk groter dan 0 is voldoende.

De Hopman

Het blijft faillissementen regenen:

https://www.deputtenaer.nl/lokaal/economie/1088652/puttense-bierbrouwerij-hert-bier-failliet-verklaard

En nog eentje:

https://www.oogtv.nl/2024/10/de-allerlaatste-ronde-bij-brouwerij-de-prael-dit-is-mijn-happy-place-en-ik-ga-hem-ontzettend-missen/

Aan alle hobbybrouwers die een professionele brouwerij willen openen: nu is het moment om goedkoop apparatuur in te slaan!
En nog een tip voor al die hobbybrouwers die een professionele brouwerij willen openen: nu is niet het moment om te verwachten dat je daar een goed belegde boterham mee kunt verdienen.

Jacques

Citaat van: De Hopman op 30-10-2024 &nbsp;15:46 uEn nog een tip voor al die hobbybrouwers die een professionele brouwerij willen openen: nu is niet het moment om te verwachten dat je daar een goed belegde boterham mee kunt verdienen.

Het is niet het moment om bij de bank aan te koppen of om een crowdfunding actie te starten. Maar als je in staat bent om uit eigen middelen een brouwerij te starten én om bier te brouwen van bovenmatige kwaliteit tegen redelijke kosten kun je nog steeds een goed belegde boterham verdienen. Maar de tijd dat de bierbomen tot aan de hemel groeide is inderdaad voorbij.
Mijn advies voor iedere hobbyist die een brouwerij wil beginnen: bezin voor je begint. Ondertussen heb je de tijd om het brouwproces optimaal onder de knie te krijgen.

Fractus

Citaat van: De Hopman op 30-10-2024 &nbsp;15:46 uHet blijft faillissementen regenen:

[...]

Aan alle hobbybrouwers die een professionele brouwerij willen openen: nu is het moment om goedkoop apparatuur in te slaan!
En nog een tip voor al die hobbybrouwers die een professionele brouwerij willen openen: nu is niet het moment om te verwachten dat je daar een goed belegde boterham mee kunt verdienen.

Ik denk dat het oprecht een goede tip is. De grootste kosten voor een kleine brouwerij na arbeid zijn de kapitaalkosten. Het zou me niet verbazen als er in deze tijd een paar nieuwe succesvolle brouwerijen starten. De oude garde heeft met een beetje pech een hoop schulden na covid en door dure installaties gefinancierd met leningen met hoge rentes. Wanneer je als nieuw bedrijf zonder die ballast de concurrentie aan gaat, heb je een voorsprong.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.