Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Blauw van brandspiritus  (gelezen 15157 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Blauw van brandspiritus
« Reactie #25 Gepost op: 26-01-2012 16:44 u »
Dat is bekend. Spiritus is echter een uitstekende ontsmetter.
Ok, maar spoel je het dan ook nog na ?, want spiritus luchtjes blijven overal aan zitten.
Bio-alcohol van de Action is (na zelf nog een keer destilleren) vrijwel neutraal.
HansH

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #26 Gepost op: 26-01-2012 16:48 u »
Ok, maar spoel je het dan ook nog na ?, want spiritus luchtjes blijven overal aan zitten.
Bio-alcohol van de Action is (na zelf nog een keer destilleren) vrijwel neutraal.
HansH

Zeker spoel ik na. Ook trouwens als ik de bio-ethanol gebruik, want daar zit ook iets in dat het ondrinkbaar maakt.

Offline Monkey

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 28-01-2012 00:58 u »
Ook in bioethanol zit inderdaad troep, als je toch gaat destilleren, waarom vergist je dan niet wat suiker? Laatst gedaan met dynamiet gist en geleende smartstill opgewerkt tot 70%. Ideaal desindectant voor kleine klusjes, en je kunt er ook nog eens een Bloody Mary van maken. Theoretisch natuurlijk...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 28-01-2012 08:21 u »
Ook in bioethanol zit inderdaad troep, als je toch gaat destilleren, waarom vergist je dan niet wat suiker? Laatst gedaan met dynamiet gist en geleende smartstill opgewerkt tot 70%. Ideaal desindectant voor kleine klusjes, en je kunt er ook nog eens een Bloody Mary van maken. Theoretisch natuurlijk...
Dat is inderdaad een goed alternatief en dat doe ik zelf ook geregeld. Je hebt dan nooit meer discussies over evt achterblijvende gifstoffen. Hoewel ,waar praat je over: stel dat er in gedestilleerde bio-ethanol nog 3% methanol zit. Als je daarmee je gistingsvat van 20 liter gaat desinfecteren en uit laat druppelen, dan blijft er niet meer dan hooguit zo,n 25 ml achter in het vat als je daar vervolgens 20 liter bier in krijgt, dan praat je over 25/20000 x 3%=37.5 ppm en dat is zo laag dat je er niets meer van terug ziet. (norm voor methanol voor consumptie is 1% max, dus 260 x zo laag als de norm). Vergeet niet dat er in bier nog veel meer giftige stoffen zitten zoals hogere alcoholen etc, waarvan de concentratie waarschijnlijk veel hoger is dan 37 ppm. Kortom ik probeer dit soort discussies altijd in het juiste perspectief te zien.
HansH

ps ik kwam nog een leuke link tegen:
http://www.aspartaam.nl/artikelen/methanol_faq.html

"Het is aangetoond dat de opname van een redelijke hoeveelheid fruit, zoals 3-5 appels of sinaasappels gemiddeld 0.75 gram methanol geeft dat wordt afgegeven aan het lichaam (Lindinger 1997)." die 3 to 5 appels komen dus overeen met het opdrinken van  die 20 liter bier (met spoelalcohol gedesinfecteerd) per dag. Als je dat doet dan krijg je behoorlijke hoofdpijn, maar niet van de methanol, maar van het bier zelf.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #29 Gepost op: 29-01-2012 11:47 u »
Erg foute site overigens, waar je naar linkt. :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 29-01-2012 18:14 u »
Die link was alleen ter referentie. Ik heb verder niet naar de details van die site gekeken, dus zal ik zeker niet zeggen dat ik achter hun ideen sta, of iets daarvan aan wil bevelen of afwijzen, maar dat voorbeeld van die appels geeft, als het waar is, duidelijk aan hoe relatief je naar getallen moet kijken en die manier van denken wilde ik benadrukken.
HansH

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #31 Gepost op: 14-10-2013 08:32 u »
Hoeveel methanol produceren gisten?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #32 Gepost op: 14-10-2013 09:19 u »

Is afhankelijk van wat je ze voert. Met alleen suikerwater heel erg weinig, met een wild vergiste appelpuree heb je heel wat meer te pakken.

Ingo

Offline Wit Knien

• Junior lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 14-10-2013 10:19 u »
Ik meen me te herinneren dat het pectinegehalte van invloed is op de vorming van methanol, ook wanneer houten deeltjes (bijvoorbeeld steeltjes en pitten van druiven) aanwezig zijn vormen deze methanol. CommerciŽle sterke drank bevat (afhankelijk waar deze vandaan komt) vaker ook kleine hoeveelheden methanol, hoewel bij destilleren het makkelijker is om deze te verwijderen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 14-10-2013 19:31 u »

Deze vraag is vaker gesteld. Door te zoeken op het woord methanol met de zoekfunctie van dit forum vond ik meteen het topic
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8113.msg92116.html#msg92116

De discussie is daarnaar verhuisd.

Tags: