Fustproblemen

Gestart door Adrie, 10-09-2004 10:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Beste brouwers,

Bij het fustelen van onze bok kwamen we voor een onaangename verrassing te staan. Er zijn namelijk nieuwe fusten in omloop, die niet of niet gemakkelijk te openen zijn. Ik heb het over de standaard taps met de standaard Heineken aansluiting die door de meeste Nederlandse en Belgische brouwerijen wordt gebruikt. Er zijn eigenlijk twee generaties: de lastige en de onmogelijke. De onmogelijke zijn, zoals te verwachten, de nieuwste.

De lastige heeft een vergrendeling die ervoor zorgt dat je de stang na het losschroeven niet uit het fust kunt tillen. Deze vergrendeling is op te heffen door een 2-eurocent stuk in de tapaansluiting te leggen, de tapkop erop te draaien en deze vervolgens naar beneden te drukken (met dank aan Frans Schamp, de brouwer die ons leven juist veraangenaamt). De vergrendeling wordt dan ingedrukt en de tapstang kan worden verwijderd. Je hebt dus in ieder geval een tapkop nodig (die heb je toch nodig om het fust van  druk te halen).

De nieuwste generatie (de onmogelijke) heeft een geavanceerdere vergrendeling. Wij hadden een nieuw fust van Christoffel onder handen. Ook deze tapstangen zijn na losdraaien niet te verwijderen en de 2-centstuk truuk werkt niet. Voor dit type fust is een aparte tang nodig. Omdat de stang er niet uit wil, hebben we niet kunnen bestuderen hoe het precies in elkaar zit.

Heb je dus een ouder type fust, bewaar deze dan (in ieder geval de stang). Heb je er nog een (of meer) liggen en je wilt hem (ze) kwijt, dan ben ik zeer geïnteresseerd.

Groeten,

A3

satan

Hallo Adrie,

Misschien een late reactie
maar wat bedoel je met de nieuwste generatie?
Als dit de Europese koppeling is (met weerhaakje aan de stang) dan heb ik de oplossing voor je.
Deze koppeling wordt gebruikt door Jupiler - Corsendonck en wellicht nog vele anderen.
Kijk in de beer, beer&morebeer catalogus op pagina 40, is het koppeling D ?

groeten satan

Adrie

Beste Satan,

Het lukt me niet om de catalogus goed te downloaden, dus ik kan niet zo snel zien wat je bedoelt. De fusfstang die ik bedoel wordt door vele brouwerijen gebruikt (o.a. Koninck). Er zit inderdaad een soort weerhaak aan de stang. Er zijn twee versies: eentje die je met een trucje open krijgt (twee 2-centstukken op de opening leggen en dan met de koppeling naar beneden duwen) en eentje die niet met die truc werkt. Heb jij voor die laatste een oplossing?

Groeten,

A3

satan

Inderdaad Adrie

Ik heb enkele hulpmiddelen gemaakt om die nieuwe stangen te demonteren.
Misschien kan ik best voor alle duidelijkheid enkele foto's maken om de procedure toe te lichten,
enkele foto's zeggen meer dan een A4 tje.
Je mag natuurlijk ook altijd met je fust langskomen ,
eenmaal het weerhaakje gedemonteerd kan je de stang er steeds gewoon uitschroeven.

satan

Adrie

Ha Satan,

Doe maar foto's, dan hebben anderen op het forum er ook wat aan.

Alvast bedankt  :groots:

Groeten,

A3

satan

hoi Adrie

Zit momenteel met mijn pols in het gips.
Graag wat geduld voor de foto's.

satan :slaperig:

Adrie

Ha Satan,

Ik heb alle geduld. Succes met je pols en van harte beterschap.

Groeten,

A3

Wil

Beste mensen,
Jullie werken wel erg voorzichtig hoor, gebruik een beetje geweld en hoppa alles is voor elkaar.
Luister en huiver.
Pak 2 breek ijzers (lengte meer dan een meter) leg deze onder de kop (hopenlijk is het een plate schuif) kop en druk de ijzers naar benenden. Hierbij verbuig je het RVS lipje. Je tap stang er uit halen en dat lipje afslijpen. Waar je wel regelmatig op moet letten is dat je de rubberen ring (afdichting) soms moet vernieuwen.
Veel plezier er mee.
Gr. Wil

Adrie

Tja, Wil, geweldloos brouwen is wellicht niet altijd de beste optie. Bedankt voor de tip!

Groeten,

A3

Arend

Hoi A3,

Ik zat met het zelfde probleem en het is inderdaad met 2 breekijzers op te lossen.
De een wat makkelijker dan de ander maar het werkt.
Wil bedankt voor de oplossing.

groet Arend

walraven

Wil,

Ik heb twee Heineken 10 liter vaatjes die ik wil vullen.
Druk is er af.
Het lostikken lukt inderdaad niet.
Alleen snap ik niet helemaal wat je bedoelt met die twee breekijzers onder de kop te leggen.
In het midden kun je de stand naar beneden duwen (veer indrukken). Moeten daar de breekijzers onder?
Zal aan mij liggen, maar ik kom er niet helemaal uit.......

Hoor graag!

Gr. Gerrit

Citaat van: Wil op 06-01-2005  10:57 uBeste mensen,
Jullie werken wel erg voorzichtig hoor, gebruik een beetje geweld en hoppa alles is voor elkaar.
Luister en huiver.
Pak 2 breek ijzers (lengte meer dan een meter) leg deze onder de kop (hopenlijk is het een plate schuif) kop en druk de ijzers naar benenden. Hierbij verbuig je het RVS lipje. Je tap stang er uit halen en dat lipje afslijpen. Waar je wel regelmatig op moet letten is dat je de rubberen ring (afdichting) soms moet vernieuwen.
Veel plezier er mee.
Gr. Wil

Herman

Die 10 l vaatjes zijn simpel, al heb je 2 varianten. Ik gebruik ze ook en de mijne worden als volgt geopend:
1) borgring met een schroevendraaier loswippen.
2) fustkoppeling aansluiten
3) Voet op het fust en stevig naar de grond drukken terwijl je de koppeling met kracht omhoog trekt
4) de koppeling komt omhoog, nu kun je hem losschroeven.

Herman

Wil

Sorry heren,
Ik heb het over 20liters en de nog grotere jongens.
Fusten van 10 liter heb ik nog nooit gezien, tenminste met een tap aansluiting.
Waar kan je die verkrijgen???
groetjes Wil

Adrie

Fustenvullers,

Even iets anders wat ik niet zo snel kon vinden. Met hoeveel suiker vullen jullie je fusten af?

Wij gebruikten tot nu toe altijd 5 gram suiker per liter (fusten van 20 of 30 liter), maar regelmatig bleek dit toch teveel. Veel van de bieren (vooral die met zeer persistent schuim) bleken moeilijk tapbaar. De volgende keer gaan we het met 4 gram per liter proberen. Wat zijn jullie ervaringen?

Groeten,

A3

Arend

hoi A3.

Ik vul mijn bier af met 5 gram suiker. Maar als ik een fust aansla dan laat ik er wel eerst de druk af (de tapkop even los draaien) dan heb je veel minder last van schuim.

groet Arend :degroeten:

Wil

Bier afvullen is niet zo'n probleem, maar om de hergisting in de hand te houden is een stuk lastiger. Een fust kan veel hebben maar eens stopt het, en dan heb je een grote knal. Dat wil je nooit mee maken, dus is voorzichtigheid hierbij geboden. Of je nu 3 of 4 of 5 gr per liter gebruikt is ook afhankelijk van de soort nagist die je gebruikt of dat het nog niet uitgegist is.
Zou adviseren om 3 gr perliter te gebruiken en verse gist toevoegen. Als je het dan een week laat hergisten en je zet dan een druk meter op de tapkop (wel ff reinigen) dan kan je de druk aflezen. laat deze niet boven de 2 bar uitkomen, is dat wel het geval laat dan druk aflopen. Ja zal je zeggen en als het minder is, tja dan heb je ff pech moet je volgende keer wat meer suiker gebruiken. Het maakt voor het bier niet uit of er 0,5 bar op staat of 2bar.
groetjes wil 

Kruimeltje

Ik heb vandaag ook christoffel fusten gekocht die niet met een muntje zijn te openen.

Heeft en iemand nog een ander oplossing (dan een breekijzer) om de tapstang eruit te krijgen? Adrie hoe heb jij dit opgelost?


Gr,

Doeke

Oscar

Citaat van: Kruimeltje op 18-02-2017  19:14 uIk heb vandaag ook christoffel fusten gekocht die niet met een muntje zijn te openen.

Omruilen voor andere fusten... :)

toon van den broek

Hallo Doeke,

Heb de afgelopen zomer ook een partij rvs 20 ltr fusten in België gekocht (Comet)en waren niet te openen.
Het is niet makkelijk, maar je moet de tapstang zelf (binnenste deel) naar beneden drukken met een brede schroevendraaier en dan deze wat opzij duwen zodat je er langs kan steken met een andere -kleinere- schroevendraaier. Dan kan je dus het weerhaakje naar binnen drukken en kan de geheel eruit genomen worden.
Ik had een 20 vaten en ben de hele middag bezig geweest, maar nu ben ik van die sores af.
Vind het zelf belangrijk om e.e.a te kunnen inspecteren.

Misschien is de breekijzer methode makkelijker...

Gr. Toon

Neetje

Citaat van: toon van den broek op 18-02-2017  22:37 u...
Ik had een 20 vaten en ben de hele middag bezig geweest,
...

De laatste zal toch wel wat sneller zijn gegaan   :-\

Kruimeltje

Beste Toon,

Ik heb inmiddels het binnenste van het fust naar binnen gedrukt (d.m.v. pomp wagen en een biljartkeu tegen het plafond) maar ik kan nergens een weerkaakje vinden. Dat moet nu toch in het zicht komen of moet het nog opzij gedrukt worden?

Gr,

doeke

Kruimeltje

Ja het is gelukt. Ik heb twee fusten open. Nog 32 te gaan (mooi klusje voor de zondag).

Toon hartelijk dank voor de informatie.

Gr,

Doeke

toon van den broek

Hallo Doeke,

Zie nu je vraag pas, maar gelukkig is het je gelukt. Sommige vaten blijven erg lastig, want dan lukt het gewoon niet goed.
Is geen makkelijk systeem, maar dat is wellicht ook de bedoeling van de bedenkers van deze beveiliging...

Succes verder, Toon

Jacques

Het openen van deze vaten is meerdere keren op dit forum aan de orde geweest.

Ook ik gebruik ze en beschik op speciaal gereedschap gemaakt door een lid van De Roerstok.
Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15750.msg218381.html#msg218381
Het is jammer dat de foto's niet meer te zien zijn.
Het gereedschap werkt goed en een fust is binnen een paar minuten open.


Er is ook een commerciële oplossing.
Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29950.msg457413.html#msg457413

Oscar

Citaat van: Jacques op 19-02-2017  22:18 uHet gereedschap werkt goed en een fust is binnen een paar minuten open.

 :o :o :o een paar minuten om 1 fust te openen ??? Dan is er toch iets mis met het gereedschap...Een heinekenfust heb ik in een handomdraai open... :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.