Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brix en Plato (wederom)  (gelezen 19075 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Brix en Plato (wederom)
« Reactie #25 Gepost op: 16-03-2010 12:42 u »
Wat je zelf al schrijft:
Citaat
Het enige wat belangrijk is is het feit of je met een refractometer meet of met een hydrometer. Dat levert het essentiėle verschil op omdat de ene methode dichtheid meet en de andere methode brekingsindex.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Brix en Plato (wederom)
« Reactie #26 Gepost op: 17-03-2010 10:32 u »
Als ik bij Maasland brouw, dan bepaal ik op het eind van de brouwdag altijd het stamwortgehalte bij 20 °C met een grote plato meter (in een monster van 1 liter). Tijdens het brouwen houd ik het suikergehalte in de gaten met een refractometer (dezelfde die we thuis ook gebruiken). Ik meet altijd dezelfde waarde bij de stamwort gehalte bepaling met brix en plato, tot op de komma nauwkeurig. Afgelopen zaterdag nog: 15.0 brix, 15.0 plato (van een licht-rood kleurig wort).

De verstoring van eiwitten op de refractormeter bepaling is naar mijn ervaring minimaal.

We kunnen best een keer op de hobbybrouwen dag verschillende monsters meten (bv 12, 15 en 18 plato) met een hydrometer, platometer en refractometer. Als we weer met monster van 1 liter werken, dan is de meetfout behoorlijk geminimaliseerd.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Brix en Plato (wederom)
« Reactie #27 Gepost op: 17-03-2010 10:37 u »
Ik meet altijd dezelfde waarde bij de stamwort gehalte bepaling met brix en plato, tot op de komma nauwkeurig. Afgelopen zaterdag nog: 15.0 brix, 15.0 plato (van een licht-rood kleurig wort).

Kijk, dat is interessante info. Naar jouw ervaring is er dus geen omrekeningsfactor noodzakelijk. Het kan natuurlijk zijn dat de refractometer die jij gebruikt al bedoeld is voor wort en dat de omrekening dus in de schaal verdisconteerd is. Welke refractometer gebruik je?

We kunnen best een keer op de hobbybrouwen dag verschillende monsters meten (bv 12, 15 en 18 plato) met een hydrometer, platometer en refractometer. Als we weer met monster van 1 liter werken, dan is de meetfout behoorlijk geminimaliseerd.

Dat lijkt me een strak plan. En dan kan iedereen zijn eigen refractometer meenemen om te vergelijken.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Brix en Plato (wederom)
« Reactie #28 Gepost op: 17-03-2010 11:58 u »
Zijn er verschillende refractometers? Ik zal eens kijken welke ik thuis heb en welke bij Frans ligt. Maar ze zien er allemaal precies hetzelfde uit.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #29 Gepost op: 17-03-2010 16:26 u »
Dat lijkt me een strak plan. En dan kan iedereen zijn eigen refractometer meenemen om te vergelijken.

Ik kan zelfs 2 professionele refractometers (Abbe) inbrengen, maar ook deze kunnen en moeten gecalibreerd worden (niet alleen het 0-punt). Dus vooral ijkvloeistoffen als pure sucrose-oplossing . Ik heb hier 10, 20 en 40% brix/plato. Leuk bij het aanmaken daarvan mag je zelfs niet blazen op de micro-gram meter. Oftewel: wie heeft de waarheid?

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #30 Gepost op: 17-03-2010 19:31 u »
*** edit ***
onderstaande heeft te maken met de correctiefaktor van de refractometer waarmee Promash de refractometeraflezing omzet naar Plato...voor het berekenen van die correctiefaktor worden Plato en Brix gelijk gesteld.

Neem nou Promash...

10,0 Brix = 9,8 Plato = 1039 SG
20,0 Brix = 9,6 Plato = 1081 SG
10,0 Plato = 10,2 Brix = 1040 SG

Het verschil is niet groot, dat weten we, maar gelijk zijn de schalen niet.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 19-03-2010 00:09 u »
Tijdens het brouwen houd ik het suikergehalte in de gaten met een refractometer (dezelfde die we thuis ook gebruiken). Ik meet altijd dezelfde waarde bij de stamwort gehalte bepaling met brix en plato, tot op de komma nauwkeurig. Afgelopen zaterdag nog: 15.0 brix, 15.0 plato (van een licht-rood kleurig wort).

De verstoring van eiwitten op de refractormeter bepaling is naar mijn ervaring minimaal.

Misschien zou je eens met deze opstelling kunnen meten aan gewone suiker oplossing van ca 15g suiker per 100g oplossing. Ik vraag me dan af of je nog steeds hetzelfde meet voor hydrometer en refractometer.
Hansh.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #32 Gepost op: 19-03-2010 09:09 u »
Ja, ik heb dat al gedaan op suiker: ze zijn gelijk, bij 15 en bij 20°Plato/Brix.
Met wort 80% pils 20% pale een licht verschil: 15°P hydrometer was nog net geen 15,5 Bx Refractometer, ik schat zo een 15,4.

Kan de meting niet meer herhalen met grote hygrometer wegens stuk.  :huilen:

Mijn refractometer is zo een zware, massieve verchroomde van rond 1984 of zoiets, heeft een helder, dus geen blauw gekleurd prisma of kijkvenster zoals de huidige.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #33 Gepost op: 19-03-2010 11:30 u »
Je moet je wel realiseren dat bij een brixcorrectiefactor van 1.03 slechts praat over een SG vershil van 2 punten op de 60. Dat is ook ongeveer de tolerantie van de meeste hydrometers, nog afgezien van hoe nauwkeurig je werkelijk kunt werken. Jij meet een Brixcorrecriefactor van 15.4/15=1.026. en 1.00 voor suiker. Dat lijken mij realistische uitkomsten.
HansH

Tags: SG bepaling