Keg: weinig koolzuur in het bier

Gestart door Kleine_Schriek, 12-03-2010 16:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine_Schriek

Hoi,

We tappen net onze eerste twee glazen van de keg. Hij heeft 48 uur op 1,6 bar gestaan bij 6 graden. Direct na het bottelen was de vloeistoftemperatuur wel 21 graden, dus hij moest nog een stuk afkoelen.... Binnen een halve dag zat ie op 6 graden. Daarna heb ik de fles dichtgedraaid. Er zit een mooie fijne schuimkraag op, maar weinig koolzuur mondgevoel. Er stijgen ook weinig bellen op. Wat is het probleem? Nog niet verzadigd genoeg? De schuimkraag zakt ook vrij snel in.

De smaak is trouwens geweldig! En wat een genot om woensdag te bottelen op keg en nu al te tappen :-)

 :biersmile:

Caspar

Volgens mij duurt het wel even voordat de CO2 verzadigd is.. maar ik heb zelf geen ervaring met kegging.

jelle

Het duurt inderdaad wel een paar dagen tot een week eer het bier koolzuur bevat.
In BrouwHulp staat een mooie verzadigingstabel.
wat nog kan helpen is een RVS bruissteen in het vat hangen,
of de druk verhogen en schudden met het vat,
Maar geduld en niet teveel druk en nu en dan proberen is het beste.

Beerbaron een Amerikaanse kennis van mij zet de vaten op 8 bar en schud ze en aantal keer en tapt dan na 2 dagen.

groet jelle

Sjakie

Draai die koolzuur maar weer ff open.
Gewoon blijven proeven en pas dicht of lager zetten als het bier "goed" is.

Die 1.6 bar op 6 graden en de 48 uur is een richting. niet de manier.
Ikzelf heb er goede ervaringen mee. Je kunt inderdaad na 2 dagen al een biertje tappen met koolzuur en een kraag(je).
na een week of 2 begint het koolzuur pas echt lekker op te lossen.

Kleine_Schriek

Nu de druk er weer opgezet (1,6 bar nog) en een fluitje getapt ipv kelkglas, en nu een veel beter mondgevoel. Ook stijgen er kleine belletjes op nu.

Kleine_Schriek

Citaat van: Sjakie op 12-03-2010  17:00 uDraai die koolzuur maar weer ff open.
Gewoon blijven proeven en pas dicht of lager zetten als het bier "goed" is.

Die 1.6 bar op 6 graden en de 48 uur is een richting. niet de manier.
Ikzelf heb er goede ervaringen mee. Je kunt inderdaad na 2 dagen al een biertje tappen met koolzuur en een kraag(je).
na een week of 2 begint het koolzuur pas echt lekker op te lossen.
Thx! Erik is bang dat de keg dan al leeg is ;-) De buren komen morgen ook "proeven". En nog een vriend.....ja, je krijgt veel vrienden ha ha

En verdorie, we krijgen het niet aangedronken, want onze dochter van vier wil weer tappen..... :nut:

Sjakie

Citaat van: Kleine_Schriek op 12-03-2010  17:02 uThx! Erik is bang dat de keg dan al leeg is ;-) De buren komen morgen ook "proeven". En nog een vriend.....ja, je krijgt veel vrienden ha ha

En verdorie, we krijgen het niet aangedronken, want onze dochter van vier wil weer tappen..... :nut:

Tja, Luxe problemen.
Jullie hadden de keg niet helemaal vol zitten he?
10 liter erin toch?

Mijn kegs zijn ook eerder leeg als me lief is.
Maar dan kan ik wel weer iets nieuws brouwen.  :brouwen:

jelle

Wanneer je de druk er continue op houdt wel goed op lekkage controleren.
zelf heb ik al twee keer de fles leeg gehad op onverwachte lekkerij.
Het ringetje op de snelkoppeling wil nog wel eens de boosdoener zijn.

Groet Jelle

Kleine_Schriek

Citaat van: jelle op 12-03-2010  17:12 uWanneer je de druk er continue op houd wel goed op lekkage controleren.
zelf heb ik al twee keer de fles leeg gehad op onverwachte lekkerij.
Het ringetje op de snelkoppeling wil nog wel eens de boosdoener zijn.

Groet Jelle
We hebben alleen nu de druk erop. Na het weekend gaat de druk eraf. Maar bedankt voor de tip. Dure en vervelende grap zo'n lege fles...

jelle

Citaat van: Kleine_Schriek op 12-03-2010  17:33 uWe hebben alleen nu de druk erop. Na het weekend gaat de druk eraf. Maar bedankt voor de tip. Dure en vervelende grap zo'n lege fles...
duur valt wel mee maar ik kan dan niet tappen >:(

JWVG

Helemaal eens met alles wat Jelle schreef. Wat meer tijd lost alles op, behalve als je een lek hebt (had ik ook een tijdje). Als je haast hebt, even het koolzuur aansluiten op de bierleiding en even flink gas geven (2 bar of zo) en flink schudden. Dan borrelt het rechtstreeks in het bier. Daarna wel koolzuur afkoppelen en een tijdje laten rusten.

Veel plezier, het is echt heerlijk om te kunnen tappen!

 :degroeten: JW.

Adrie

1,6 bar bij 6 graden is best veel. Als je dit te lang laat staan, zal je bier oververzadigen (teveel koolzuur, schuimfestijnen). Als je haast hebt, kun je het best de boel op 1 bar zetten en een half uur flink schudden met je fust.

Jacques

Citaat van: Adrie op 12-03-2010  21:43 u1,6 bar bij 6 graden is best veel. Als je dit te lang laat staan, zal je bier oververzadigen (teveel koolzuur, schuimfestijnen). Als je haast hebt, kun je het best de boel op 1 bar zetten en een half uur flink schudden met je fust.

Als je een compensatorkraan kraan hebt valt dat wel mee. Je draait gewoon de kraan wat meer dicht en je kunt met meer koolzuurdruk tappen. Wel zo fijn voor het geval je van bier houdt met een hoger koolzuurgehalte.
Nadeel van deze kranen is wel dat je ze moet verwijderen als je de leidingen met een sponsballetje wilt reinigen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.