Zelf opgekweekte La Chouffe gisten bewaren

Gestart door kleine Minstreel, 03-03-2010 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kleine Minstreel

Ik heb voor mijn eerste poging om la Chouffe te brouwen, met de naam duvels kaboutertje, gist opgekweekt uit een flesje van de slijterij / supermarkt.
Vandaag was na 14 dagen de vergisting ten einde met een eind Sg=1006 komende van 1072.
Sediment heb ik opgevangen in een erlemeyer en in de koelkast gezet. er heeft zich nu een bodem van 100 cc gevormd.
Mijn vragen zijn. Kan ik het depot in een steriel potje bewaren? Hoe lang blijft de gist goed?
Heb ik geen last van te veel smaakjes omdat de gist al een keer is opgekweekt? Moet ik als ik deze gist weer gebruik eerst een starter maken bij een brouwsel van 10 L en hoe gaat dat dan met zoveel sediment en verdunning etc?
Verschillende draadjes gaan wel over dit onderwerp maar een echt antwoord heb ik niet gevonden.

RobinB

Ja, geen probleem.
Als je glycerine hebt kan je kleine cupjes invriezen?

Heb je geen glycerine, dan kan je grotere hoeveelheden invriezen. Gaat misschien 90% van dood, maar dan hou je bij 50ml toch nog 5ml levende gist over. Genoeg om weer op te kweken dus :)

hansHalberstadt

Toevallig heb ik ook vorige week La chouffe uit een flesje opgekweekt. Heeft iemand ervaring met deze gist? Smaak, karakteristieke eigenschappen etc. Is het de hoofdgist van La chouffe of bottelen ze met een speciale bottelgist?
HansH

goom

Toen ik afgelopen november Chouffe bezocht werd verteld dat men nog steeds met levend gist bottelt.

hansHalberstadt

goom,

Bedoel je daarmee dat ze niet filteren of dat ze verse gist toevoegen bij het bottelen. als je filtert en verse gist toevoegt dan zou dat in theorie een andere gist kunnen zijn. (Hoewel dat niet verstandig is denk ik, dus ik neem aan dat de gist in de fles de zelfde is als van de hoodgisting.)

hansH

biersmurf

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2010  09:49 ugoom,

Bedoel je daarmee dat ze niet filteren of dat ze verse gist toevoegen bij het bottelen. als je filtert en verse gist toevoegt dan zou dat in theorie een andere gist kunnen zijn. (Hoewel dat niet verstandig is denk ik, dus ik neem aan dat de gist in de fles de zelfde is als van de hoodgisting,)

hansH

Bij mijn bzoek aan de brouwerij
over filtreren is er niet gesproken.
Hoofdgist of een ander gistras liet men dat in de midden.
1009 lijkt mij vrij laag voor de Chouffe :weetniet:

Toegevoegd

3522 Belgian Ardennes :
Eén van de zovele grote biergisten voor het brouwen van klassieke Belgische ales. Fenolen zorgen voor een zachtfruitigheid en een complexe kruidigheid bij een hogere vergistingtemperatuur. Hoge uitvlokking. Vergistingtemperatuur = 19° - 31°C. Vergistinggraad = 72% - 76%.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2010  09:49 uHoewel dat niet verstandig is denk ik, dus ik neem aan dat de gist in de fles de zelfde is als van de hoodgisting.

IK weet niet of ze bij La Chouffe de hoofdgist ook als bottelgist gebruiken... Maar jou aanname is niet altijd juist. Een brouwerij kan vrij makkelijk filteren, pasteuriseren en dan een bottelgist toevoegen.. :)

korek

Citaat van: Oscar op 15-06-2010  20:14 uIK weet niet of ze bij de chouffe de hoofdgist ook als bottelgist gebruiken...Maar jou aanname is niet altijd juist. Een Brouwerij kan vrij makkelijk filteren, pasteuriseren en dan een bottelgist toevoegen.. :)

Gewoon de 3522 Wyeast gebruiken, zit je altijd goed. Bovendien is het rustige gist waarbij je geen blow-of hoeft te monteren!

biersmurf

Gist van de Zeeuwse gistbank bestellen, deze is op zeker de Chouffe gist.
ik heb zelfs mijn twijfels over de door Wyeast aangeboden "Chouffe "gist.
Nergens op gebaseerd, puur gevoel.

kleine Minstreel

Inmiddels meer bekend over mijn bier. Het eerste brouwsel Duvels-Kaboutertje is al helmaal opgedronken en was m.i. het beste brouw resultaat tot nu toe.  start sg=1075 eind was Sg=1006 en toch absoluut geen droog bier gewoon een vol mout blonde geworden.
Met de gist die bewaard was in de koelkast 2 maanden later een nieuwe batch gebrouwen. het begin SG was wel erg hoog SG=1088 en eind was SG=1009 dus prima vergisting en ook dit bier smaakt geweldig alleen een beetje zwaar,
Dus opgekweekt La Chouffe is geweldig en ik heb op advies van MO ook in mijn Amber dubbel met de naam Roestelaere-Crispijnius deze gist gebruikt. Staat nu te gisten en na een week terug van SG=1069 naar SG=1030 dus beloofd ook goed uit te gisten

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 15-06-2010  20:14 ujou aanname is niet altijd juist. Een brouwerij kan vrij makkelijk filteren, pasteuriseren en dan een bottelgist toevoegen.. :)
Dat was ook juist wat ik beweerde als een van de mogelijkheden. Waarom ik die optie niet slim acht is omdat een andere gist waarschijnlijk meer suikers kan vergisten dan de hoofdgist, waardoor de hoeveelheid koolzuur in het bier onvoorspelbaar wordt, maar het kan natuurlijk ook best zijn dat ze de bottelgist daarop geselecteerd hebben.
HansH

hansHalberstadt

Citaat van: kleine Minstreel op 15-06-2010  21:53 uInmiddels meer bekend over mijn bier. Dus opgekweekt La Chouffe is geweldig en ik heb op advies van MO ook in mijn Amber dubbel met de naam Roestelaere-Crispijnius deze gist gebruikt.
Gezien jouw resultaten ga ik er ook maar eens een brouwsel aan wagen.
HansH

goom

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2010  09:49 ugoom,

Bedoel je daarmee dat ze niet filteren of dat ze verse gist toevoegen bij het bottelen. als je filtert en verse gist toevoegt dan zou dat in theorie een andere gist kunnen zijn. (Hoewel dat niet verstandig is denk ik, dus ik neem aan dat de gist in de fles de zelfde is als van de hoodgisting.)

hansH

Hans
Wat ik toen zag en hoorde is dat ze niet filtreren.
Heb specifiek gevraagd of ze bottlegist gebruiken en mij werd verteld dat de hoofdgist ook de gist is in de fles

hansHalberstadt

Citaat van: goom op 16-06-2010  07:45 uHans
Wat ik toen zag en hoorde is dat ze niet filtreren.
Heb specifiek gevraagd of ze bottlegist gebruiken en mij werd verteld dat de hoofdgist ook de gist is in de fles
Kijk, daar was ik naar op zoek.
groet,
HansH

EBC

Het zal wel afhangen van waar de Chouffe gebotteld wordt... in Achouffe zelf of bij Moortgat... grote flessen of kleine flessen. En dan de dagdagelijkse logistiek en planning van de brouwerijen, die alle tussenliggende opties mogelijk maakt.

Gewoon proberen en kijken of het resultaat je bevalt  :brouwen:

kleine Minstreel

Citaat van: EBC op 16-06-2010  11:58 uHet zal wel afhangen van waar de Chouffe gebotteld wordt... in Achouffe zelf of bij Moortgat... grote flessen of kleine flessen. En dan de dagdagelijkse logistiek en planning van de brouwerijen, die alle tussenliggende opties mogelijk maakt.

Gewoon proberen en kijken of het resultaat je bevalt  :brouwen:

Dat heb ik dus gedaan en van twee flesjes gekocht bij de jumbo opgekweekt naar 800 Ml  wort en gist. En zoals gemeld een uistekend bier geworden ne naar bewaren nog steeds goed

RobinB

Citaat van: hansHalberstadt op 16-06-2010  00:32 uWaarom ik die optie niet slim acht is omdat een andere gist waarschijnlijk meer suikers kan vergisten dan de hoofdgist, waardoor de hoeveelheid koolzuur in het bier onvoorspelbaar wordt, maar het kan natuurlijk ook best zijn dat ze de bottelgist daarop geselecteerd hebben.

Maak van dat "kan" maar "moet"! ;)
Je moet en zal er natuurlijk altijd voor zorgen dat je bottelgist minder ver doorgist dan de hoofdgist, omdat anders je product niet stabiel is...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.