Het nut van uitmaischen?

Gestart door Adrie, 07-09-2004 15:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerwaldonk

Citaat van: Rinus op 01-12-2019  09:22 uNeem bijvoorbeeld een monster van het bostel, samenpersen en het SG van het vocht meten zou al een eerste stap kunnen zijn, toch?
Bij deze test kom ik op een SG van 1011

Rinus

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-12-2019  09:57 uBij deze test kom ik op een SG van 1011
Al eens geprobeerd dus? dan heeft het dus totaal geen zin om uit de bostel nog iets te 'persen'.

Jacques

Citaat van: Rinus op 01-12-2019  09:22 uIk vraag mij dan toch wel af hoeveel dat dan is en wat die hoeveelheid relatief nog bij kan dragen aan het resultaat. Niemand doet het maar wellicht is samenpersen van de bostel wel een heel goed idee?! Ik zou nog niet weten hoe je dat praktisch zou moeten uitvoeren maar het is wel een experiment waard toch?!

Er is meer in het leven van een brouwer dan het halen van een zo hoog mogelijk rendement.
Door de bostel uit te persen krijg je meer looistoffen en vetzuren in je bier. Stoffen die wilt hebben als hobbybrouwer.

Voor het volgen van het rendement kun je tijdens het maischen een refractometer gebruiken. Indien het rendement laag is kun je de maischtijden verlengen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.