Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het nut van uitmaischen?  (gelezen 16567 keer)

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Het nut van uitmaischen?
« Reactie #50 Gepost op: 01-12-2019 09:57 u »
Neem bijvoorbeeld een monster van het bostel, samenpersen en het SG van het vocht meten zou al een eerste stap kunnen zijn, toch?
Bij deze test kom ik op een SG van 1011

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rinus

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 01-12-2019 10:29 u »
Bij deze test kom ik op een SG van 1011
Al eens geprobeerd dus? dan heeft het dus totaal geen zin om uit de bostel nog iets te 'persen'.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 01-12-2019 12:27 u »
Ik vraag mij dan toch wel af hoeveel dat dan is en wat die hoeveelheid relatief nog bij kan dragen aan het resultaat. Niemand doet het maar wellicht is samenpersen van de bostel wel een heel goed idee?! Ik zou nog niet weten hoe je dat praktisch zou moeten uitvoeren maar het is wel een experiment waard toch?!

Er is meer in het leven van een brouwer dan het halen van een zo hoog mogelijk rendement.
Door de bostel uit te persen krijg je meer looistoffen en vetzuren in je bier. Stoffen die wilt hebben als hobbybrouwer.

Voor het volgen van het rendement kun je tijdens het maischen een refractometer gebruiken. Indien het rendement laag is kun je de maischtijden verlengen.