Beste brouwers,
De meeste amateurbrouwers maischen uit, dat wil zeggen dat zij na de laatste temperatuurstap (meestal 70 - 72 graden) het beslag in temperatuur verhogen tot 78-80 graden alvorens te gaan filteren. Hiermee stop je de enzymwerking en verlaag je de viscositeit iets, waardoor het filteren beter gaat.
In mijn HERMS doe ik dit echter niet. Ik breng het spoelwater op 80 graden, waarna ik direct vanuit de maischketel filter naar de kookketel. Het wort heeft dan nog steeds een temperatuur van rond de 70 graden. Dit heeft geen effect op de filtersnelheid (die is hoog) en als de enzymwerking nog even doorgaat lijkt mij dit niet erg. Er is immers geen zetmeel meer aanwezig om af te breken en de eiwitafbrekende enzymen zijn allang inactief. Direct als het eerste wort in de kookketel komt steek ik de brand eronder, zodat de opwarming naar koken meteen van start gaat.
In de Vier Broedersinstallatie doen we het meestal wel, maar dat is om ervoor te zorgen dat het beslag niet teveel afkoelt als ie in de koude filterkuip gestort wordt. Het enige nut hier is dus het zorgen dat de temperatuur boven de 70 graden gehandhaafd blijft om de viscositeit voldoende laag te houden om filterproblemen te voorkomen.
Waarom zou ik dus in mijn HERMS uitmaischen? Wat is het nut ervan? Ik hoef de viscositeit niet te verlagen en ook de enzymwerking kan (voor zover nog aanwezig) toch nog wel even doorgaan?
Groeten,
A3