NIEUWE Lijst hoppen hobbytelers

Gestart door MO, 02-03-2010 18:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Er is een nieuwe lijst aangemaakt.
Deze moet opnieuw gevuld worden
Klik hier om de hop die je hebt op te geven. Door je naam en de hopsoorten op te nemen in de lijst geef je aan dat je bereid bent hopstekken te delen wanneer dat mogelijk is.

Vul je forumnaam in en zet een kruisje bij de hop die je hebt.
De namen van de hopsoorten staan in alfabetische volgorde. Als je een hopsoort hebt die niet vermeld is kunt je die invoegen.




Hier de vernieuwde excel file van de hobbybrouwhoppen. Ik heb voor me zelf een tweetal aanpassingen toegevoegd: ik heb geen Spalt Select meer maar wel Cascade. Graag in deze draad aangeven als je wijzigingen hebt, dan corrigeer ik dat in dit eerste bericht.

Status excel file: 22 augustus 2010

jelle


SeekingBeer

Bedankt voor die foto Jelle, het zijn inderdaad wel enge beestjes.
Veel insecten zien er ingezoomd nog wel mooi uit maar voor deze is de naam engerling wel goed gekozen.

Bah, dat wil ik niet in mijn soep!

De-Geert

Hallertau Aroma is een Nieuw Zeelandse hop.

CiteerA triploid aroma type hop bred by open pollination with Hallertau Mittlefrüh at New Zealand HortResearch Riwaka Hop Research Centre. Released in 1988.

RobinB

Eickelmann zelf zegt er ook niet veel over:
CiteerDiese Sorte wurde ursprünglich auf feinwürziges Aroma gezüchtet. Durch den schönen Habitus der Pflanze mit vielen hellen Dolden und einem Doldenbehang bis weit nach unten ist sie besonders auch für den Hausgarten als Zierpflanze geeignet. Zudem ist diese Sorte recht widerstandsfähig gegen bekannte Krankheiten und Schädlinge, ein nicht zu unterschätzender Vorzug, den v.a. alte Sorten nicht bieten können!

Ze hebben daar ook Mittelfruh, Hersbrucker  én Tradition, zal dus wel een andere soort zijn (zoals Geert ook al aangeeft)...

jurgenfd

Ok, ik heb me net tijdens een rondje om de kerk voorzien van het beste kerkhofhop dat Schijndel te bieden heeft.
Er is nog meer als iemand geinteresseerd zou zijn. Geen idee wat voor soort. Ik vond hem prettige bitterheid geven in een biertje pas. Als aromahop heb ik nog niet echt geprobeerd.

RobinB


MO

We hebben nu 33 hopsoorten. Ik zal proberen deze lijst levend te houden. Hier graag alleen melden als je wilt opgenomen worden in de lijst. Ik zou in de toekomst misschien iets met een adres of een regio aan kunnen geven, dat ruilt wellicht makkelijker.

Hier nu niet meer over teel-, oogst en kweekperikelen posten, dit graag hier doen:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14028.0.html

Oscar

Martin, in de lijst sta dat alleen Edgar Saphir hop heeft. Nu staat deze hop niet in mijn tuin, maar wel bij een vriend bij mij vlak in de buurt... :)
Dus ik kan wellicht wel over deze hop (en in de toekomst stekkie's) beschikken.... :)

MO

Geef maar een seintje als dat echt zo is. Je weet zeker dat die vriend van de neef van je achterbuurman ook echt die hopsoort heeft?

Oscar

Citaat van: MO op 09-04-2010  22:05 uJe weet zeker dat die vriend van de neef van je achterbuurman ook echt die hopsoort heeft?

Heeft ie van mij gekregen.... :)

jurgenfd

Hee MO mooi lijstje.
Zet je mijn Cascade & Saaz er maar bij.
Dit lijstje is toch bedoeld om stekjes van te ruilen he.
Je mag ook de kerkhofhop erbij zetten maar jij wil geloof ik liever tot de geclassificeerden beperken dus die dan niet.

Gerb

Ik zie dat ik Centennial, Early Bird (EK Goldings) en Hallertau Mittelfruh heb staan. Deze heb ik vorig jaar van EBC gekregen. Door een tijdje op balkon en verhuizing en overpoten, heeft alleen de Hallertau het overleefd. Nu ik een echte tuin heb, wil ik graag Centennial, Cascade, Chinook of EK Goldings hebben ( 1 of 2 van deze). Iemand een stek in de aanbieding?

Liemingbrouwer

Ik heb drie soorten staan, van elk twee planten, maar van één soort weet ik de naam niet...
Weet er iemand hopsoorten te herkennen aan de bladeren of de hopbellen?
De twee bekende soorten zijn Magnum en Challenger. ( zijn natuurlijk saaie hopplanten)
De planten zijn drie jaar oud.

Ps: De derde zou wel eens Admiral kunnen zijn maar  :weetniet:

EBC

Mijn Fuggles en Northdown missen nog...

Misschien kan je een kolom invoegen met het aantal hoppen dat iemand heeft? Dan controleert makkelijk...

Engelse Excel: =Counta(Bx,AIx)
Nederlandse Excel: =Aantalarg(Bx;AIx)

Henielma

Mij valt op dat niemand de Styrian Goldings heeft.

In die soort heb ik namelijk interesse. Heeft iemand die misschien toch?

JOT

Ik heb dit weekend een Goldings in mijn collectie toegevoegd, maar ik denk dat dit een East Kent Goldings is...
Dus helaas geen Styrian.

Ik had al staan:
3 planten Saaz (Eicklemann)
3 planten Northern Brew (Eikelmann)
2 planten Hallertau Perle (gekocht in het hopteeltgebied Tettnang)

M.vr.gr.,

Johan.

Kleine_Schriek

Ik heb Hallertauer Aroma hier in Geldrop staan en een plantje in Sliedrecht bij mijn vaders moestuin.

EBC

Citaat van: Henielma op 11-04-2010  18:57 uMij valt op dat niemand de Styrian Goldings heeft.

In die soort heb ik namelijk interesse. Heeft iemand die misschien toch?

Ja ik! Ze heet Fuggles.  ;)

Henielma

Ik weet dat ze (Styrian Goldings en Fuggles) verwant zijn. Maar lees toch over verschillen in smaak.

De Styrian Goldings ken ik van smaak de Fuggles niet vandaar dat ik op zoek ben naar de Styrian Goldings. Maar mogelijk is het onzin en kan ik net zo goed een Fuggles hopplant gebruiken.

Adrie

Citaat van: Henielma op 11-04-2010  21:14 uIk weet dat ze (Styrian Goldings en Fuggles) verwant zijn.

Sterker nog: ze zijn genetisch identiek. De verschillen in smaak komen door de verschillende groeiplaatsen (klimaat, bodem).

EBC

Citaat van: Henielma op 11-04-2010  21:14 uIk weet dat ze (Styrian Goldings en Fuggles) verwant zijn. Maar lees toch over verschillen in smaak.

Die verschillen zullen te maken hebben met grondsoort en klimaat. Maar dat krijg je toch ook al als je de planten in Noord-Oost Brabant plant  ;).

Ach ze zullen door de jaren wellicht al iets ingeburgerd zijn...

Toch denk ik dat je met Fuggles al een heel eind in de richting komt.

MO

Lijst ge-update. EBC, heb jij echt 16 hopsoorten?

EBC

Citaat van: MO op 12-04-2010  15:03 u...EBC, heb jij echt 16 hopsoorten?

Ehh, ja  :verbergen:. Maar nu is mijn tuintje vol  :brouwen:.

jelle

Ik heb een hop geleend van een boer vlak bij Dresden,

en 1 Saaz, 1 perl, 1 centenial, 2 chinook.

groet jelle

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.