Hoppellets of hopbellen?

Gestart door Bierke, 02-03-2010 00:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gebruik je hoppellets of hopbellen?

Hoppellets
13 (15.3%)
Hopbellen
45 (52.9%)
Hopextracten
0 (0%)
Hopbellen en Hoppellets
27 (31.8%)

Totaal aantal stemmen: 85

Menno

Citaat van: Herman op 27-07-2010  21:30 uNormaliter gebruik ik pellets alleen om te koudhoppen, dat vind ik makkelijker werken dan bloemen. Met bloemen vind ik het moeilijk deze ondergedompelt te houden, hopzak werkt niet fijn (krijg je bijna niet uit de mandfles).
Knikker in de zak en een RVS-draadje aan de zak. Andere uiteinde tussen de fles en de stop. Kan je het er makkelijk(er) weer uittrekken?  :idea:

Sorry, laat op de avond (na enkele Achels en Moinette blond) krijg ik wel eens ideeën...  :proost: :nut:

EBC

Doe maar een hele zak knikkers hoor!

Tegenwoordig gaat hop zo snel van plant naar koelcel, dat sommige vluchtige olien niet meer de tijd hebben om te verdampen/oxideren. Er wordt daarom wel aangeraden hop 24 uur voor brouwen/koudhoppen uit de vriezer te nemen en het vacuum te verbreken.
Dat is iets anders dan geoxideerde hop!
Referentie is Gerard Lemmens.

Joran

Welke volgorde houd je aan bij het whirlpoolen? Zoiets?

  • Eerst koelen (wij hebben een dompelkoeler).
  • Koeler uit de pan halen.
  • Whirlpool maken met een steriele lepel.
  • Tijdje laten staan (hoe lang ongeveer bij 20 l.?).
  • Voorzichtig hevelen.

Maar bij dat laatste kan je toch nooit helemaal zien wat je doet, zeker niet bij een donker bier?

biersmurf

Citaat van: EBC op 28-07-2010  07:09 uDoe maar een hele zak knikkers hoor!

Tegenwoordig gaat hop zo snel van plant naar koelcel, dat sommige vluchtige olien niet meer de tijd hebben om te verdampen/oxideren. Er wordt daarom wel aangeraden hop 24 uur voor brouwen/koudhoppen uit de vriezer te nemen en het vacuum te verbreken.
Dat is iets anders dan geoxideerde hop!
Referentie is Gerard Lemmens.

Vluchtige olieen zouden mijns inzien al lang verdampt moeten zijn, we praten over gedroogde hop.
Hop gaat echt niet van het land naar de koelcel om daarna gedroogd te worden.
De hop wordt tegenwoordig machinaal gedroogd in een eest oven, dit lijkt mij echt een broodje aap verhaal.
Mogelijk gaat dit gaat over thuis verbouwde en vers geplukte hop

Jacques

Citaat van: biersmurf op 28-07-2010  09:51 uVluchtige olieen zouden mijns inzien al lang verdampt moeten zijn, we praten over gedroogde hop.
Hop gaat echt niet van het land naar de koelcel om daarna gedroogd te worden.
De hop wordt tegenwoordig machinaal gedroogd in een eest oven, dit lijkt mij echt een broodje aap verhaal.
Mogelijk gaat dit gaat over thuis verbouwde en vers geplukte hop

Dit schrijnt geen broodje aap verhaal te zijn. Een paar jaar geleden was er een hopproducent die hopmonsters verzond. Door een vergissing waren er twee soorten monsters. Monsters met hop die direct na de oogst verwerkt waren en monsters met hop die pas een dag later verwerkt wat. Beide monsters waren naar een paar brouwerijen verzonden. Wat bleek de monsters met hop die op de tweede dag verwerkt was, werd door de brouwerijen beoordeeld als veel verfijnder van aroma.

stoffel

De eerste keer me laten meeslepen in het gebruik van hoppellets.
Sindsdien gebruik ik toch liever de hopbellen (filtert toch aanzienlijk vlotter met de filter die ik gebruik).

Bovendien vind ik het zien van al die blaadjes in het bier tijdens het kookproces veel aangenamer dan een groene soep.

Henielma

Citaat van: William op 27-07-2010  21:21 uMeestal gebruik ik een combinatie van bloemen en pellets. De bloemen dienen als een filterbed voor de pellets. In dat geval zeker geen verstoppingen en ben ik in staat om alle wort af te hevelen.

Ik zorg er bijna altijd voor dat zeker 1 hopgift uit bloemen bestaat. Om dezelfde reden als Adrie en William. De bloemen filteren heel goed, erbovenop ligt dan eiwit en hoppellets na het filteren.
Dit is 1 van de reden dat ik mijn eigen hop vaak als bitterhop gebruik zodat ik in ieder geval bloemen in de ketel heb.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.