Hoppellets of hopbellen?

Gestart door Bierke, 02-03-2010 00:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gebruik je hoppellets of hopbellen?

Hoppellets
13 (15.3%)
Hopbellen
45 (52.9%)
Hopextracten
0 (0%)
Hopbellen en Hoppellets
27 (31.8%)

Totaal aantal stemmen: 85

JWVG

Even deze oude peiling oprakelen: het valt me op dat ik 1 van de weinigen ben die bijna alleen maar brouwt met hoppellets. Aangezien ik al mijn aannames en gewoontes weer eens wil heroverwegen, twijfel ik een beetje of ik toch eens moet overstappen naar bellen. Het zou kunnen dat door de manier waarop ik mijn gekoelde wort afhevel (met zo'n automatische hevelstarter van Brouwland) er toch vrij veel hopdeeltjes in het gistvat terecht komen. Dat zou een wat harde bitterheid kunnen veroorzaken die ik soms proef als ik vrij bittere bieren brouw met vrij lage alfazuur hop (dus veel hopdeeltjes).

Omdat ik nou eenmaal ben wie ik ben, dacht ik om even een kleine meta-analyse te doen: het percentage winnende bieren (dat hier gepost is op het forum) dat met pellets gebrouwen is, vergelijken met het percentage geposte recepten op dit forum dat met pellets gebrouwen is. Als pellets echt leiden tot wat minder bier, zou het tweede percentage hoger moeten zijn dan het eerste. Maar het lukt niet, want bij de prijswinnaars op het forum wordt eigenlijk maar zelden aangegeven of ze met pellets of bellen zijn gebrouwen. Probleem daarbij is dat de BrouwVisie receptenuitdraai niet aangeeft op het pellets of bloemen zijn (itt promash; Oscar, corrigeer me aub als dit niet klopt!) Bovendien is de groep brouwers van die eerste categorie anders (want vaak van buiten het forum) dan de tweede. Jammer maar helaas dus....  :P

Ik ga het binnenkort gewoon maar eens proberen met pellets. Wel jammer van al die extra benodigde ruimte in de vriezer  :-\. Misschien waag ik er wel eens een experimentje aan binnenkort.  :brouwen:

:degroeten: JW.

MO

Ik brouw ook heel veel met pellets. Er zijn vermoedelijk nauwelijks commerciele brouwerij die met bellen brouwen. Ik denk dat de invloed (positief bellen, negatief pellets) enorm overschat wordt, maar wie ben ik?

JWVG

Precies, wij ben jij eigenlijk?  >:D  :D

Even mijn huidige goeroe aan het woord:

Citaat van: Caspar op 02-03-2010  09:40 uIk vind zelf de smaak van pellets minder dan hopbellen, pellets smaken wat ruwer en minder subtiel. Ik vind persoonlijk hopbellen subtielere smaken geven.

I rest my case  ;)

Nee, even serieus: ik denk dat het gezond is om af en toe iets anders te proberen in je brouwproces, gewoon om beter te begrijpen wat er gebeurd. En ik gaf al aan dat het kan liggen aan de combinatie van pellets en mijn manier van filteren. Dan zou bij jou het effect niet optreden.

 :degroeten: JW.

Joran

Wij gebruikte in het begin pellets. Maar waren het zat, omdat het kaasdoek steeds verstopte raakte. Het whirlpoolen alsmede een rvs vlechtwerk filter hebben we nooit geprobeerd. We zijn bloemen gaan gebruiken met zakjes. Veel makkelijker! Na het koken de zakjes eruit, uit laten lekken boven de pan. Koelen en hevelen maar.

Adrie

Vroeger brouwde ik altijd met pellets (omdat de Maasland brouwerij die leverde), tegenwoordig altijd met bloemen. Als er al smaakverschillen zijn, zijn die klein, denk ik. Ik gebruik uitsluitend bloemen omdat deze zo mooi de eiwitvlokken filteren bij het overhevelen naar het gistingsvat.

Menno

Door de vele (ongelezen) draden kan ik niet alles meer terugvinden, maar is er een actueel topic met het beste hulpmiddel voor hopfiltering? Evt. onderverdeeld in gebruik pellets vs. bloemen?  ;)

Hopmans

Ik gebruik bloemen en pellets.
Het ligt er maar net aan wat er te koop is.
Qua filteren maakt dat niet uit met een filterzak.


biersmurf

Persoonlijk geloof ik helemaal niet in het verschil tussen pellets en hopbloemen.
Iemand al eens gezien hoe de pellets gemaakt worden, ik wel.

Hopbloemen worden vermalen en onder druk geperst tot pellets, niets meer niets minder.
Ik durf zelf te stellen dat pellets meer smaak (en geen afwijkende) smaak hebben dan hopbellen, immers hopbellen oxideren eerder omdat deze meer aan de lucht zijn bloodgesteld.
Vandaar ook dat hoppellets voordeliger zijn in gebruik en meer geur en goede smaak afgeven, goede brouwsoftware houd hier dan ook rekening mee.
Van pellets heb je ongeveer 10% minder nodig dan van losse hopbellen uit hetzelfde hopveldje.
Zoals jullie weten varieerd het alfazuur per perseel. :proost:

Ik gebruik beiden maar heb een voorkeur voor pellets, al is het maar vanwegen de betere houdbaarheid en het vollume in de vriezer.
Filteren is geen probleem bij gebruik van een z.g. buisverband waarvan een hopzak is gemaakt

Oscar

IK gebruik beide, mijn mijn filter en pan met kraantje (welke mooi onder het filter en boven de hoplaag aftapt) is het ongacht de soort geen enkele probleem met filteren. Best wel prettig... :brouwen:   ;D

korek

Ik gebruik slechts bloemetjes. Ik heb een onverklaarbare tegenzin voor pellets.

Caspar

Citaat van: JWVG op 27-07-2010  16:17 uEven mijn huidige goeroe aan het woord:

Ik begin me wat ongemakkelijk te voelen ::) ;) ;D ... Je had me twee maanden geleden pijnlijk moeten zien knoeien met een dichtgeslagen filterbed en pannetjes wort, hysterisch.   

Ik zeg VEMP, winnaar OBBK 2010!

JWVG

VEMP, zeg het maar: zaten er hopbellen of pellets in je IPA?

 :degroeten: JW.

EBC

In de hopindustrie is men ervan overtuigd dat bellen beter bier opleveren dan pellets. Maar ja, het gaat dan wel om goed bewaarde bloemen. Na verloop van (bewaar)tijd zijn pellets weer beter. Tijdens het pelleteriseren worden diverse hoparomas grof geoxideerd.

Ik vind bellen veel romantischer en kan mijn eigen hop nu eenmaal niet pelleteriseren. En filteren met bloemen is geen probleem. Met pellets krijg je altijd groene pap mee in je gistingsvat. Allemaal, iedereen, zelfs Oscar. Alleen zie je het nauwelijks. Of dat erg is, dat is een ander verhaal.

Ronnie

Ik moet EBC volledig bijtreden. Hij begint al goed Vlaming te worden  :D

Bijna iedereen in onze gilde werkt hoofdzakelijk met bloemen. Reden is ook dat we in gildeverband jaarlijks 3 hopsoorten aankopen, direct bij de hopboer en van goede kwaliteit.

JWVG

Citaat van: EBC op 27-07-2010  20:09 uMet pellets krijg je altijd groene pap mee in je gistingsvat. Allemaal, iedereen, zelfs Oscar. Alleen zie je het nauwelijks. Of dat erg is, dat is een ander verhaal.

Ik ben het ook helemaal eens met Jasper! Of het erg is, weet ik niet zeker, maar ik ga er in ieder geval eens mee experimenteren. Het punt van goed bewaren heeft Jasper vaker gemaakt, maar hij heeft groot gelijk denk ik. Ik ga proberen voor minder soorten hop en een hogere turnover te gaan.

 :degroeten: JW.

broeder

hoi brouwers M/V...
Ik gebruik beide soorten
bellen: voordeel makkelijk te filteren
pellets: voordeel kleinere verpakkingen (en meer keuze?)
Maar elk voordeel heeft zijn nadeel :lessmile:
andersom dus :denken:

groet Broeder Willem

William

Citaat van: EBC op 27-07-2010  20:09 uMet pellets krijg je altijd groene pap mee in je gistingsvat. Allemaal, iedereen, zelfs Oscar. Alleen zie je het nauwelijks. Of dat erg is, dat is een ander verhaal.

Ik gebruik vaak genoeg alleen maar pellets en eigenlijk nooit een probleem met groene soep. Een kwestie van voorzichtig afhevelen na whirlpoolen. Heel af en toe een verstopping

Meestal gebruik ik een combinatie van bloemen en pellets. De bloemen dienen als een filterbed voor de pellets. In dat geval zeker geen verstoppingen en ben ik in staat om alle wort af te hevelen.

JWVG

Ik denk niet dat Jasper bedoelt dat het meteen groene soep wordt, maar dat je toch altijd meer hopdeeltjes meekrijgt dan je denkt/wilt. Ook met voorzichtig afhevelen na whirlpoolen (wat ik ook doe).

 :degroeten: JW.

Herman

Bloemen gebruik ik tijdens het brouwen en heel sporadisch zitten hier ook pellets bij. Normaliter gebruik ik pellets alleen om te koudhoppen, dat vind ik makkelijker werken dan bloemen. Met bloemen vind ik het moeilijk deze ondergedompelt te houden, hopzak werkt niet fijn (krijg je bijna niet uit de mandfles).

Verschil in smaak tussen pellets en bellen? Zou kunnen, maar ik denk niet dat wij daar op onze hobbybrouwschaal wat van merken. Ik vind bloemen gewoon 'echter' om mee te werken.

Jacques

Ik gebruik bloemen als pellets waarbij ik toch wel de voorkeur heb voor bloemen. Die filteren gewoon beter.

Overigens heb ik wel eens de nodige jaren geleden de brouwmeester van Westmalle horen vertellen dat ze daar uitsluitend hopbloemen gebruikte omdat die een betere smaak zouden geven. In de ruimte waar de hop bewaard werd hing in ieder geval een heerlijke hopgeur. Overigens werden er alleen aromahopsoorten gebruikt.

William

Citaat van: Jacques op 27-07-2010  23:02 uOverigens heb ik wel eens de nodige jaren geleden de brouwmeester van Westmalle horen vertellen dat ze daar uitsluitend hopbloemen gebruikte omdat die een betere smaak zouden geven. In de ruimte waar de hop bewaard werd hing in ieder geval een heerlijke hopgeur. Overigens werden er alleen aromahopsoorten gebruikt.

Het gebruik van bloemen lijkt mij ook prettiger en authentieker. Dat je de bloemen zo heerlijk ruiken in de opslagruimte is misschien juist een argument om geen bloemen te gebruiken. Je wilt die geur in het bier, niet in de lucht (waar deze oxideert :o)

Herman

Hop is het lekkerste als deze enigszins geoxideert is. Dus dat is geen negatief aspect an sich.

William

Citaat van: Herman op 27-07-2010  23:30 uHop is het lekkerste als deze enigszins geoxideert is. Dus dat is geen negatief aspect an sich.

Dat is nieuw voor mij. Wat wordt er beter?

Jacques

Citaat van: Herman op 27-07-2010  23:30 uHop is het lekkerste als deze enigszins geoxideert is. Dus dat is geen negatief aspect an sich.

Ja, dat heb ik ook ooit gelezen. Een beperkte oxidatie schijnt bevorderlijk te zijn voor het hoparoma.
Bij een wat grotere oxidatie gaat echter het alfazuurpercentage maar ook het aroma achteruit. Lastig die soort zaken...

Huub Krekels

Hoppellets heb ik echt afgezworen. Hopbloemen zijn veel gemakkelijker bij het filteren. Ik vind het ook een veel mooier gezicht als de hopbloemen in de kookketel ronddwarrelen. Heeft toch wel iets. :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.