Hoppellets of hopbellen?

Gestart door Bierke, 02-03-2010 00:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gebruik je hoppellets of hopbellen?

Hoppellets
13 (15.3%)
Hopbellen
45 (52.9%)
Hopextracten
0 (0%)
Hopbellen en Hoppellets
27 (31.8%)

Totaal aantal stemmen: 85

Bierke

Beste medebrouwers,

Zelf gebruik ik hoppellets. Maar ik vroeg me af of hopbellen voordelen hebben tov pellets? Filteren ze makkelijker of verstoppen ze net de filter? Met pellets kan je op een ander manier filteren. Welk soort filter gebruik je? Ik weet dat dit ook al vermeld staat bij 'apparatuur' maar het kan hier even mooi samen, niet?
Gebruik je eventueel een hopzak met bellen voor koudhoppen zoals ze bij Orval doen?
Of is het verschil in alfa-waarde, de verkrijgbaarheid, de bewaarbaarheid, het opslagvolume of kostprijs een doorslaggevend argument om één van beiden te gebruiken.

Laat horen (en motiveer hieronder) jouw keuze voor hoppellets of hopbellen !!

Met vriendelijke brouwgroeten,

Bierke

Oscar

IK mis de keuze dat je ze allebei gebruikt.. Pellets hebben een voordeel dat ze compacter zijn en beter houdbaar dan bloemen, en je hebt er 10% mindervan nodiog voor hetzelfde resultaat. Verder is het gebruik van bloemen of pellets sterk afhankelijk van je filter methode....

Hopmans

Ik gebruik ze ook door elkaar heen.
Het is maar net wat ze hebben liggen.


JWVG

Ik vind het wel een leuk onderwerp, heb laatst zelf ook eens gedacht aan een dergelijke peiling. Alleen mis ik wel een paar keuzes die voor een discussie van belang zijn. Zo denk ik dat er een optie 'het maakt me niets uit, ik gebruik pellets en bloemen door elkaar naargelang het uitkomt' ontbreekt. Maar ook denk ik dat er mensen zijn die voor pellets of bloemen kiezen omdat ze denken dat het beter bier geeft, maar ook mensen die ervoor kiezen om praktische redenen (bv omdat ze een filterbed nodig hebben).

Zou het niets zijn om de volgende keuzes te hebben:
- Ik gebruik pellets uit overtuiging (beter bier!)
- Ik gebruik pellets uit praktische overwegingen
- Ik gebruik bloemen uit overtuiging (beter bier!)
- Ik gebruik bloemen uit praktische overwegingen
- Ik gebruik pellets of bloemen net hoe het uitkomt

Die extract keuze zou ik maar laten zitten. Dat zijn er zo weinig...

Ik gebruk zelf trouwens (vrijwel altijd) pellets, vooral uit praktische overwegingen (in mijn systeem hevelt het handiger).

 :degroeten: JW.

EBC

Ik gebruik altijd bloemen, zeker nu ik enkel nog met eigen hop brouw. Maar voorheen was de reden dat ze voor mij slecht filteren. Daarnaast heb ik zo mijn bedenkingen over de smaak. Pellets zijn nu eenmaal een commercieel compromis en dat gaat ten koste van de kwaliteit.

Een paar keer heb ik pellets gebruikt. Ik vind bloemen gewoon veel leuker in de kookketel om te zien bewegen dan die groene waas.

Maar, voor mij is het verder geen discussie. Ik brouw met eigen hop en totdat iemand mij een goedkope hobbypelleteriseermachine kan verkopen, blijven het bellen.  :D

Kleine_Schriek

Ik stap over op 100% bloemen omdat ik die groene zooi zat ben en filterproblemen heb door de pellets.

Joran

Wij gebruiken eigenlijk altijd pellets, omdat het langer goed blijft en minder ruimte in de vriezer inneemt. En ook een beetje omdat het historisch zo gegroeid is. Maar we hebben wel af en toe filter problemen, en daar zoek ik eigenlijk nog steeds een oplossing voor (moet gewoon een RVS vlechtwerk filter maken en gaan whirlpool ben ik bang).

Die 10% verschil tussen pellets en bellen is toch af te lezen aan het alfazuur percentage? Wij houden er eigenlijk geen rekening mee, anders dan het berekenen van IBU's vanuit Brouvisie.

Caspar

Ik ga met EBC mee, ik gebruik hopbellen omdat ze beter filteren.

Leeghwater

Ik gebruik bellen. Gewoon omdat ik daarmee begonnen ben en nog niet met pellets heb gebrouwen. ben een soort gewoonte dier. Als iets goed bevalt hoef je het toch niet aan te passen?
Ik heb wel eens begrepen dat er meer afgift is met pellets en het is zuiverder (geen takjes en rommel, maar ja die horen er ook bij denk ik dan maar). Ik zou niet zo'n goede rede kunnen bedenken om er op over te stappen. Misschien kunnen jullie me overtuigen?

Proost!

Liemingbrouwer

Ik zou ze alle drie moeten kunnen kiezen...
Maar het liefst toch bellen, ivm filtering.
En pellets groeien nog altijd niet in de tuin ;)

Caspar

Ik vind zelf de smaak van pellets minder dan hopbellen, pellets smaken wat ruwer en minder subtiel. Ik vind persoonlijk hopbellen subtielere smaken geven.

RobinB

Ik gebruik bellen om praktische redenen, filteren.

Pellets zijn wel meer bewerkt en dat zou een effect kunnen hebben op de smaak.
Echter om dat gewaar te worden zou je van 1 batch hop zowel pellets als bloemen moeten hebben en dat heeft niemand, dus lijkt het me sterk dat iemand hier het verschil écht heeft kunnen proeven!
 :biersmile:

De-Geert

Ik gebruik ook met name bellen, omdat ik hierdoor mijn trub er beter uit kan filteren.
Maar soms is een hopsoort alleen in pellets beschikbaar en dan kan je niet anders.

Citaat van: RobinB op 02-03-2010  09:44 uPellets zijn wel meer bewerkt en dat zou een effect kunnen hebben op de smaak.
Echter om dat gewaar te worden zou je van 1 batch hop zowel pellets als bloemen moeten hebben en dat heeft niemand, dus lijkt het me sterk dat iemand hier het verschil écht heeft kunnen proeven!
 :biersmile:
Eens.

Hopmans

Citaat van: Joran op 02-03-2010  08:56 uDie 10% verschil tussen pellets en bellen is toch af te lezen aan het alfazuur percentage?

Volgens mij niet.
Als je bloemen hebt van 6%az en pellets van 6%az, dan moet je evengoed 10% minder gebruiken van de pellets.

CiteerWij houden er eigenlijk geen rekening mee, anders dan het berekenen van IBU's vanuit Brouvisie.
Als het goed is, dan corrigeert BrouwVisie het al voor je.
Daar zit als het goed is die 10% ingebakken in de formule.




JWVG

Citaat van: Hopmans op 02-03-2010  10:30 uAls het goed is, dan corrigeert BrouwVisie het al voor je.
Daar zit als het goed is die 10% ingebakken in de formule.

Precies, en ProMash deed dat lang voor BrouwVisie ook al  ;). Gewoon goed aangeven of het pellets of bloemen zijn die je gebruikt, en dan komt het goed met de berekening (voor zover die berekening op zich natuurlijk weer te vertrouwen is....)

 :degroeten: JW.

Joran

Tof!

Ik dacht dat ik Northen Brewer pellets had gekocht voor mijn Westvleteren Blond, maar dat bleken bloemen te zijn. Filteren ging wel wat beter, maar ik heb dat toen niet in BrouwVisie aangepast volgens mij. Iets minder bitter is dat dus. Misschien is het wel lekkerder  ;)

Adrie

Ik gebruik ook altijd bloemen vanwege het filteren én omdat ik het niet bewezen idee heb dat bieren met bloemen beter smaken dan bieren met pellets. Trouwens ook omdat ik een pot vol spruitjes een prachtig gezicht vindt. En ook nog omdat ik voor een groot deel zelfvoorzienend ben met hop.

Croch

Tot nu toe slechts twee keer gebrouwen; een keer met pellets en de andere keer met bloemen. Dus echt veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Filteren gaat met bloemen, bij mij, in ieder geval beter. Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt, eerst maar eens meer brouwen  :).

jelle

Ik brouw het liefste met bloemen.
Maar niet alle hop is altijd beschikbaar in die vorm.
Pellets red ik me ook wel mee al is dat altijd een grote drap onder in de kookketel

groet Jelle

Bierke

Voilà, even een mogelijkheid op aanvraag toegevoegd: "gebruik van hopbellen EN hoppellets".

Bierke

Leuk om te lezen al die ervaringen!!
Euh, eigenlijk heb ik nog nooit met hopbellen gebrouwd. Kan je dan 'whirlpoolen'? Drijven de bellen boven of zinken ze en binden ze de trub?

Herman

Ik heb hopbellen en hoppellets gekozen. Feitelijk brouw ik bijna alleen met bloemen, maar soms (inkoopacties Amerikaanse hoppen) ook met pellets (altijd samen met bloemen om beter te kunnen filteren).

Pellets vind ik met name praktisch bij koudhoppen. Het zakt mooi naar de bodem. Om die reden heb ik altijd wel wat korrels in huis.

Muldermans

Ik heb 1 keer met pellets gebrouwen en dit ging eigenlijk niet zo goed. Vandaar dat ik alleen bloemen gebruik. Wellicht eens weer proberen nu ik mijn spulletje goed voorelkaar heb.

Jacques

Ik heb ook de combinatie van bloemen en pellets ingevuld. Ik geef de voorkeur aan bloemen. Pellets heb je ook in 30 g verpakkingen en dat is ook weer handig om geen zo min mogelijk aangebroken pakjes hop te hebben liggen. Een paar gram over, dat gaat meteen weg...

Herman

Een paar gram over gooi ik gewoon in mijn bier bij einde koken.

JWVG

Even deze oude peiling oprakelen: het valt me op dat ik 1 van de weinigen ben die bijna alleen maar brouwt met hoppellets. Aangezien ik al mijn aannames en gewoontes weer eens wil heroverwegen, twijfel ik een beetje of ik toch eens moet overstappen naar bellen. Het zou kunnen dat door de manier waarop ik mijn gekoelde wort afhevel (met zo'n automatische hevelstarter van Brouwland) er toch vrij veel hopdeeltjes in het gistvat terecht komen. Dat zou een wat harde bitterheid kunnen veroorzaken die ik soms proef als ik vrij bittere bieren brouw met vrij lage alfazuur hop (dus veel hopdeeltjes).

Omdat ik nou eenmaal ben wie ik ben, dacht ik om even een kleine meta-analyse te doen: het percentage winnende bieren (dat hier gepost is op het forum) dat met pellets gebrouwen is, vergelijken met het percentage geposte recepten op dit forum dat met pellets gebrouwen is. Als pellets echt leiden tot wat minder bier, zou het tweede percentage hoger moeten zijn dan het eerste. Maar het lukt niet, want bij de prijswinnaars op het forum wordt eigenlijk maar zelden aangegeven of ze met pellets of bellen zijn gebrouwen. Probleem daarbij is dat de BrouwVisie receptenuitdraai niet aangeeft op het pellets of bloemen zijn (itt promash; Oscar, corrigeer me aub als dit niet klopt!) Bovendien is de groep brouwers van die eerste categorie anders (want vaak van buiten het forum) dan de tweede. Jammer maar helaas dus....  :P

Ik ga het binnenkort gewoon maar eens proberen met pellets. Wel jammer van al die extra benodigde ruimte in de vriezer  :-\. Misschien waag ik er wel eens een experimentje aan binnenkort.  :brouwen:

:degroeten: JW.

MO

Ik brouw ook heel veel met pellets. Er zijn vermoedelijk nauwelijks commerciele brouwerij die met bellen brouwen. Ik denk dat de invloed (positief bellen, negatief pellets) enorm overschat wordt, maar wie ben ik?

JWVG

Precies, wij ben jij eigenlijk?  >:D  :D

Even mijn huidige goeroe aan het woord:

Citaat van: Caspar op 02-03-2010  09:40 uIk vind zelf de smaak van pellets minder dan hopbellen, pellets smaken wat ruwer en minder subtiel. Ik vind persoonlijk hopbellen subtielere smaken geven.

I rest my case  ;)

Nee, even serieus: ik denk dat het gezond is om af en toe iets anders te proberen in je brouwproces, gewoon om beter te begrijpen wat er gebeurd. En ik gaf al aan dat het kan liggen aan de combinatie van pellets en mijn manier van filteren. Dan zou bij jou het effect niet optreden.

 :degroeten: JW.

Joran

Wij gebruikte in het begin pellets. Maar waren het zat, omdat het kaasdoek steeds verstopte raakte. Het whirlpoolen alsmede een rvs vlechtwerk filter hebben we nooit geprobeerd. We zijn bloemen gaan gebruiken met zakjes. Veel makkelijker! Na het koken de zakjes eruit, uit laten lekken boven de pan. Koelen en hevelen maar.

Adrie

Vroeger brouwde ik altijd met pellets (omdat de Maasland brouwerij die leverde), tegenwoordig altijd met bloemen. Als er al smaakverschillen zijn, zijn die klein, denk ik. Ik gebruik uitsluitend bloemen omdat deze zo mooi de eiwitvlokken filteren bij het overhevelen naar het gistingsvat.

Menno

Door de vele (ongelezen) draden kan ik niet alles meer terugvinden, maar is er een actueel topic met het beste hulpmiddel voor hopfiltering? Evt. onderverdeeld in gebruik pellets vs. bloemen?  ;)

Hopmans

Ik gebruik bloemen en pellets.
Het ligt er maar net aan wat er te koop is.
Qua filteren maakt dat niet uit met een filterzak.


biersmurf

Persoonlijk geloof ik helemaal niet in het verschil tussen pellets en hopbloemen.
Iemand al eens gezien hoe de pellets gemaakt worden, ik wel.

Hopbloemen worden vermalen en onder druk geperst tot pellets, niets meer niets minder.
Ik durf zelf te stellen dat pellets meer smaak (en geen afwijkende) smaak hebben dan hopbellen, immers hopbellen oxideren eerder omdat deze meer aan de lucht zijn bloodgesteld.
Vandaar ook dat hoppellets voordeliger zijn in gebruik en meer geur en goede smaak afgeven, goede brouwsoftware houd hier dan ook rekening mee.
Van pellets heb je ongeveer 10% minder nodig dan van losse hopbellen uit hetzelfde hopveldje.
Zoals jullie weten varieerd het alfazuur per perseel. :proost:

Ik gebruik beiden maar heb een voorkeur voor pellets, al is het maar vanwegen de betere houdbaarheid en het vollume in de vriezer.
Filteren is geen probleem bij gebruik van een z.g. buisverband waarvan een hopzak is gemaakt

Oscar

IK gebruik beide, mijn mijn filter en pan met kraantje (welke mooi onder het filter en boven de hoplaag aftapt) is het ongacht de soort geen enkele probleem met filteren. Best wel prettig... :brouwen:   ;D

korek

Ik gebruik slechts bloemetjes. Ik heb een onverklaarbare tegenzin voor pellets.

Caspar

Citaat van: JWVG op 27-07-2010  16:17 uEven mijn huidige goeroe aan het woord:

Ik begin me wat ongemakkelijk te voelen ::) ;) ;D ... Je had me twee maanden geleden pijnlijk moeten zien knoeien met een dichtgeslagen filterbed en pannetjes wort, hysterisch.   

Ik zeg VEMP, winnaar OBBK 2010!

JWVG

VEMP, zeg het maar: zaten er hopbellen of pellets in je IPA?

 :degroeten: JW.

EBC

In de hopindustrie is men ervan overtuigd dat bellen beter bier opleveren dan pellets. Maar ja, het gaat dan wel om goed bewaarde bloemen. Na verloop van (bewaar)tijd zijn pellets weer beter. Tijdens het pelleteriseren worden diverse hoparomas grof geoxideerd.

Ik vind bellen veel romantischer en kan mijn eigen hop nu eenmaal niet pelleteriseren. En filteren met bloemen is geen probleem. Met pellets krijg je altijd groene pap mee in je gistingsvat. Allemaal, iedereen, zelfs Oscar. Alleen zie je het nauwelijks. Of dat erg is, dat is een ander verhaal.

Ronnie

Ik moet EBC volledig bijtreden. Hij begint al goed Vlaming te worden  :D

Bijna iedereen in onze gilde werkt hoofdzakelijk met bloemen. Reden is ook dat we in gildeverband jaarlijks 3 hopsoorten aankopen, direct bij de hopboer en van goede kwaliteit.

JWVG

Citaat van: EBC op 27-07-2010  20:09 uMet pellets krijg je altijd groene pap mee in je gistingsvat. Allemaal, iedereen, zelfs Oscar. Alleen zie je het nauwelijks. Of dat erg is, dat is een ander verhaal.

Ik ben het ook helemaal eens met Jasper! Of het erg is, weet ik niet zeker, maar ik ga er in ieder geval eens mee experimenteren. Het punt van goed bewaren heeft Jasper vaker gemaakt, maar hij heeft groot gelijk denk ik. Ik ga proberen voor minder soorten hop en een hogere turnover te gaan.

 :degroeten: JW.

broeder

hoi brouwers M/V...
Ik gebruik beide soorten
bellen: voordeel makkelijk te filteren
pellets: voordeel kleinere verpakkingen (en meer keuze?)
Maar elk voordeel heeft zijn nadeel :lessmile:
andersom dus :denken:

groet Broeder Willem

William

Citaat van: EBC op 27-07-2010  20:09 uMet pellets krijg je altijd groene pap mee in je gistingsvat. Allemaal, iedereen, zelfs Oscar. Alleen zie je het nauwelijks. Of dat erg is, dat is een ander verhaal.

Ik gebruik vaak genoeg alleen maar pellets en eigenlijk nooit een probleem met groene soep. Een kwestie van voorzichtig afhevelen na whirlpoolen. Heel af en toe een verstopping

Meestal gebruik ik een combinatie van bloemen en pellets. De bloemen dienen als een filterbed voor de pellets. In dat geval zeker geen verstoppingen en ben ik in staat om alle wort af te hevelen.

JWVG

Ik denk niet dat Jasper bedoelt dat het meteen groene soep wordt, maar dat je toch altijd meer hopdeeltjes meekrijgt dan je denkt/wilt. Ook met voorzichtig afhevelen na whirlpoolen (wat ik ook doe).

 :degroeten: JW.

Herman

Bloemen gebruik ik tijdens het brouwen en heel sporadisch zitten hier ook pellets bij. Normaliter gebruik ik pellets alleen om te koudhoppen, dat vind ik makkelijker werken dan bloemen. Met bloemen vind ik het moeilijk deze ondergedompelt te houden, hopzak werkt niet fijn (krijg je bijna niet uit de mandfles).

Verschil in smaak tussen pellets en bellen? Zou kunnen, maar ik denk niet dat wij daar op onze hobbybrouwschaal wat van merken. Ik vind bloemen gewoon 'echter' om mee te werken.

Jacques

Ik gebruik bloemen als pellets waarbij ik toch wel de voorkeur heb voor bloemen. Die filteren gewoon beter.

Overigens heb ik wel eens de nodige jaren geleden de brouwmeester van Westmalle horen vertellen dat ze daar uitsluitend hopbloemen gebruikte omdat die een betere smaak zouden geven. In de ruimte waar de hop bewaard werd hing in ieder geval een heerlijke hopgeur. Overigens werden er alleen aromahopsoorten gebruikt.

William

Citaat van: Jacques op 27-07-2010  23:02 uOverigens heb ik wel eens de nodige jaren geleden de brouwmeester van Westmalle horen vertellen dat ze daar uitsluitend hopbloemen gebruikte omdat die een betere smaak zouden geven. In de ruimte waar de hop bewaard werd hing in ieder geval een heerlijke hopgeur. Overigens werden er alleen aromahopsoorten gebruikt.

Het gebruik van bloemen lijkt mij ook prettiger en authentieker. Dat je de bloemen zo heerlijk ruiken in de opslagruimte is misschien juist een argument om geen bloemen te gebruiken. Je wilt die geur in het bier, niet in de lucht (waar deze oxideert :o)

Herman

Hop is het lekkerste als deze enigszins geoxideert is. Dus dat is geen negatief aspect an sich.

William

Citaat van: Herman op 27-07-2010  23:30 uHop is het lekkerste als deze enigszins geoxideert is. Dus dat is geen negatief aspect an sich.

Dat is nieuw voor mij. Wat wordt er beter?

Jacques

Citaat van: Herman op 27-07-2010  23:30 uHop is het lekkerste als deze enigszins geoxideert is. Dus dat is geen negatief aspect an sich.

Ja, dat heb ik ook ooit gelezen. Een beperkte oxidatie schijnt bevorderlijk te zijn voor het hoparoma.
Bij een wat grotere oxidatie gaat echter het alfazuurpercentage maar ook het aroma achteruit. Lastig die soort zaken...

Huub Krekels

Hoppellets heb ik echt afgezworen. Hopbloemen zijn veel gemakkelijker bij het filteren. Ik vind het ook een veel mooier gezicht als de hopbloemen in de kookketel ronddwarrelen. Heeft toch wel iets. :biersmile:

Menno

Citaat van: Herman op 27-07-2010  21:30 uNormaliter gebruik ik pellets alleen om te koudhoppen, dat vind ik makkelijker werken dan bloemen. Met bloemen vind ik het moeilijk deze ondergedompelt te houden, hopzak werkt niet fijn (krijg je bijna niet uit de mandfles).
Knikker in de zak en een RVS-draadje aan de zak. Andere uiteinde tussen de fles en de stop. Kan je het er makkelijk(er) weer uittrekken?  :idea:

Sorry, laat op de avond (na enkele Achels en Moinette blond) krijg ik wel eens ideeën...  :proost: :nut:

EBC

Doe maar een hele zak knikkers hoor!

Tegenwoordig gaat hop zo snel van plant naar koelcel, dat sommige vluchtige olien niet meer de tijd hebben om te verdampen/oxideren. Er wordt daarom wel aangeraden hop 24 uur voor brouwen/koudhoppen uit de vriezer te nemen en het vacuum te verbreken.
Dat is iets anders dan geoxideerde hop!
Referentie is Gerard Lemmens.

Joran

Welke volgorde houd je aan bij het whirlpoolen? Zoiets?

  • Eerst koelen (wij hebben een dompelkoeler).
  • Koeler uit de pan halen.
  • Whirlpool maken met een steriele lepel.
  • Tijdje laten staan (hoe lang ongeveer bij 20 l.?).
  • Voorzichtig hevelen.

Maar bij dat laatste kan je toch nooit helemaal zien wat je doet, zeker niet bij een donker bier?

biersmurf

Citaat van: EBC op 28-07-2010  07:09 uDoe maar een hele zak knikkers hoor!

Tegenwoordig gaat hop zo snel van plant naar koelcel, dat sommige vluchtige olien niet meer de tijd hebben om te verdampen/oxideren. Er wordt daarom wel aangeraden hop 24 uur voor brouwen/koudhoppen uit de vriezer te nemen en het vacuum te verbreken.
Dat is iets anders dan geoxideerde hop!
Referentie is Gerard Lemmens.

Vluchtige olieen zouden mijns inzien al lang verdampt moeten zijn, we praten over gedroogde hop.
Hop gaat echt niet van het land naar de koelcel om daarna gedroogd te worden.
De hop wordt tegenwoordig machinaal gedroogd in een eest oven, dit lijkt mij echt een broodje aap verhaal.
Mogelijk gaat dit gaat over thuis verbouwde en vers geplukte hop

Jacques

Citaat van: biersmurf op 28-07-2010  09:51 uVluchtige olieen zouden mijns inzien al lang verdampt moeten zijn, we praten over gedroogde hop.
Hop gaat echt niet van het land naar de koelcel om daarna gedroogd te worden.
De hop wordt tegenwoordig machinaal gedroogd in een eest oven, dit lijkt mij echt een broodje aap verhaal.
Mogelijk gaat dit gaat over thuis verbouwde en vers geplukte hop

Dit schrijnt geen broodje aap verhaal te zijn. Een paar jaar geleden was er een hopproducent die hopmonsters verzond. Door een vergissing waren er twee soorten monsters. Monsters met hop die direct na de oogst verwerkt waren en monsters met hop die pas een dag later verwerkt wat. Beide monsters waren naar een paar brouwerijen verzonden. Wat bleek de monsters met hop die op de tweede dag verwerkt was, werd door de brouwerijen beoordeeld als veel verfijnder van aroma.

stoffel

De eerste keer me laten meeslepen in het gebruik van hoppellets.
Sindsdien gebruik ik toch liever de hopbellen (filtert toch aanzienlijk vlotter met de filter die ik gebruik).

Bovendien vind ik het zien van al die blaadjes in het bier tijdens het kookproces veel aangenamer dan een groene soep.

Henielma

Citaat van: William op 27-07-2010  21:21 uMeestal gebruik ik een combinatie van bloemen en pellets. De bloemen dienen als een filterbed voor de pellets. In dat geval zeker geen verstoppingen en ben ik in staat om alle wort af te hevelen.

Ik zorg er bijna altijd voor dat zeker 1 hopgift uit bloemen bestaat. Om dezelfde reden als Adrie en William. De bloemen filteren heel goed, erbovenop ligt dan eiwit en hoppellets na het filteren.
Dit is 1 van de reden dat ik mijn eigen hop vaak als bitterhop gebruik zodat ik in ieder geval bloemen in de ketel heb.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.