Muldermans zijn weck HERMS

Gestart door Muldermans, 01-03-2010 19:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Muldermans

Ook ondergetekende opent een draadje in deze catgeorie.

Gisteren had ik al even een schematisch tekeningetje gemaakt, welke ik straks zal uploaden. Via de sloperij was ik goedkoop aan een paar mooie dikke balken gekomen (€2,- per 2,5 meter 46x100mm)
Met mijn zaagtafel heb ik deze balkjes even een kopje kleiner gemaakt, zodat ze een mooi formaat zijn voor mijn HERMS frame.
Morgen wil ik het frame maken en de mission control module, zodat ik donderdag kan proefbrouwen.

Vr gr
Muldermans


SeekingBeer

Ok succes!

Als ik een nieuwe fiets heb kom ik em misschien nog wel eens bekijken deze zomer.

Muldermans

Je bent van harte welkom!

Ik ga hem zo maken dat hij precies in mijn auto past, zodat ik hem ook mee kan nemen naar de molen. Net zoals afgelopen jaar ga ik waarschijnlijk weer bierbrouwen op nationale molendag (2e zaterdag van mei). Wedde is denk ik iets minder ver fietsen :)

RobinB

Je doet alles met elektra?
Anders (met een brander) lijken houten balkjes me vragen om problemen?

Ik heb overigens dankzij de gamellen de standaard gestapelde opstelling. Alleen een onderframe van staal.

Muldermans

Ik doe maischen elektrisch en koken op butaan.

Momenteel heb ik mijn ketels ook op een houten rek op gelijke afstand en nog nooit problemen met de vlam gehad, ik maak me er niet zo'n zorgen om en anders kan ik het houtwerk makkelijk met een beetje blik bekleden.

De ketels komen wel op een multiplex plankje (20 mm)

SeekingBeer

Nou Wedde is ook een eind fietsen, als mijn geheugen me niet bedriegt is het toch zo'n 15 km voorbij Winschoten. En dan weer retour naar Grunn... Vroeger was het geen probleem maar ja het lijf wordt ouder en de hersens wijzer (nou ja dat hoop ik dan maar).

Maar goed, eerst een nieuwe fiets en daarvoor moet de belastingdienst wel weer net zo vrolijk meedoen als vorig jaar... (1200 € terug vanwege mijn 'kinderkosten'; maar helaas, zo als het dit jaar is besteden zij extra aandacht aan de aftrekpost 'uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar').

Muldermans

Je geheugen laat je niet in de steek Reinko, het is een pokke end weg.

Maar goed anders neem ik de Herms in het najaar een keer mee naar het gilde, er zijn vast meer mensen die zoiets willen aanschouwen.

RobinB

Hehehe, kan ik de mijne ook wel meenemen, HERMS-Day!

Muldermans

Ik ben voor, maar goed dan moet ik wel even opschieten met bouwen :) Zoals de planning lijkt, lijkt het allemaal wel snel te gaan, maar ik hou rekening met Murphy die alles ineens kan veranderen, hahaha. (Maar donderdag gaat er gebrouwen worden, dat staat buiten kijf :D)

jelle

Citaat van: Muldermans op 01-03-2010  21:34 uIk ben voor, maar goed dan moet ik wel even opschieten met bouwen :) Zoals de planning lijkt, lijkt het allemaal wel snel te gaan, maar ik hou rekening met Murphy die alles ineens kan veranderen, hahaha. (Maar donderdag gaat er gebrouwen worden, dat staat buiten kijf :D)
Was die ook van:
Veel dingen gaan niet zoals je hoopt, maar zoals je vreest ;D

Muldermans

He die is ook leuk, die kende ik nog niet.

Hopmans

Mooie 3D tekening.
Met welk programma heb je die gemaakt?
Zijn het elektrische Wecks, of gas Wecks?
 :degroeten:

Muldermans

He hopmans, ik heb het gemaakt in Google Sketchup en de wecks zijn gas wecks.

Zometeen lekker een frame knutselen, de zon schijnt hier al :D

RobinB

Zo'n Lidl ketel is dan ook wel mooi als WWV (warmwatervat)?

Muldermans

Inmiddels even een dagje aan het zagen, schroeven en fitten (zowel koperen pijp als mondeling, omdat het toch nooit helemaal gaat zoals geplanned :D)





Ik heb nog niet alle onderdelen, nog even iets bedenken om gardena koppeling op de pijpen naar de pomp te monteren en ik heb niet niet genoeg slang.
Heeft iemand nog wat silicone slang over?  :) Ik heb belangstelling.

Vandaag was ik bij de Aldi en daar zag ik een vacuum apparaat, enthousiast gemaakt door Herman's ervaringen heb ik er ook maar 1 meegenomen, altijd handig.

Muldermans

Ik ben nu een beetje bezig met het elektriek. Schakelen van de pomp en warmtepit doe ik eerst even met een afstandsbediening (je weet wel van de gamma, waarmee je je lampen aan het uit zet op afstand)
Nu eerst de Temper NTC bestellen en dan kan ik met TControl maischen en vergisten (want ik wil nu wel proberen wat Henielma gemaakt heeft)

Intussen kan ik zelf aan het programmeren slaan (want dat vind ik toch erg leuk om te doen) en een eigen variant maken.

Muldermans

Vandaag even een testdrive gedaan, geen waterballet :D Maar er moet nog wel wat veranderen.

Het verschil tussen warmwater en maisch is nu 9 graden. Dat vind ik teveel. Donderdag wilde ik gaan brouwen en dit zou ook kunnen maar ik kies ervoor om de installatie te tunen.
De ketels ga ik goed isoleren, want ik denk dat ik hier het meeste warmteverlies heb. Het verwarmen via elektriek duurt wel lang ongeveer 2 uur, dus dit doe ik eerst op gas en daarna kan de warmte pit hem goed op temperatuur houden.
Nu behoudt warm water zijn warmte niet heel lang, wort is wat temperatuur vaster dus hier kan ik ook wel iets winst pakken.

Dus to do voor donderdag:

Paar slangen kopen
Ketels isoleren
Nieuwe test

en dan ga ik volgende week brouwen (heb ik donderdag nog mooi de tijd om een goede starter te maken)

Muldermans

Inmiddels staat de HERMS te draaien, weliswaar proefdraaien, maar dit is beter. de delta T is nu 5 graden, hiermee kan ik leven. In mijn schuur is het nu 2 graden, dus als het wat warmer wordt zullen de verliezen iets anders zijn.
Tempex en alunoppenfolie, monsterspul.

Nu alleen nog wachten op de slangen (ik kan maandag al wel mijn rosebier brouwen, alleen dan nog niet volledig HERMSen, maar gewoon even switchen)

SeekingBeer

Nou het schiet wel op bij jou Muldermans, het spul ziet er goed uit.

Maar wat is delta T?

Muldermans

Oh ehh temperatuurverschil tussen warmwaterketel en maischketel, sorry was een beetje vaag omschreven :)

William

Citaat van: Muldermans op 04-03-2010  22:33 uOh ehh temperatuurverschil tussen warmwaterketel en maischketel, sorry was een beetje vaag omschreven :)

Niks vaag Muldermans maar juist heel professioneel. Als ik bij mij op het werk met procestechnologen over warmtewisselaars praat dan gaat het ook alleen maar over Delta T's.

Big Willem

Ja, maar het is wel belangrijk te noemen ten opzichte van wat de delta is, zo kan je ook spreken over een delta T/min, dat is waar ik het eerst aan dacht :)

Oscar

Citaat van: William op 04-03-2010  22:39 uNiks vaag Muldermans maar juist heel professioneel. Als ik bij mij op het werk met procestechnologen over warmtewisselaars praat dan gaat het ook alleen maar over Delta T's.

Niet iedereen hier op het forum is professioneel.... >:D >:D >:D

Muldermans

Ik ben maar een eenvoudige toneelmeester :) Bij onze luchtbehandeling spreken we altijd over de delta T, dat zit zo in mijn systeem :D

SeekingBeer

Dan had ik het goed begrepen, het verschil tussen warm water en maisch.

Dat 'delta' komt van deviation, oftewel verschil. (Tenminste zo is de eenvoudige verklaring binnen het vak wiskunde, in de praktijk kom je het woord 'deviation' ook wel tegen op Franse wegenborden en dan bedoelen ze 'omleiding').

__________

In het vak natuurkunde weten ze veel over de verandering van de temperatuur in de tijd en in de plaats, dat heet de 'heat equation'. (Ik heb er nooit een bal van gesnapt.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_equation

__________

In de praktijk moet men zijn keuken opruimen en dat ga ik nu doen.
Plus flessen spoelen en zo...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.