Recept details

Gestart door basterd-brewer, 25-01-2010 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

basterd-brewer

Gebruiken we begin sg en maischdikte zoals in Jamils recept? (1060 g/L  en 2.7 L/kg)

De-Geert

Goede vragen, even een kort antwoord.

Begin SG 1057 (zie discussie andere draad).
Maisschdikte laten we vrij, is te sterk afhankelijk van installatie.

Reacties (indien nodig) graag in de andere draad.

Adrie

Helaas is er nu niemand die het recept van Jamil precies gaat nabrouwen. A2 is het recept van Jamil, als ik het goed zie, maar niemand doet met A2 het juiste vergistingsprofiel. Het lijkt me toch wel noodzakelijk, eigenlijk, dat ten minste twee personen dat doen. Anders offer ik me wel op (en moet ik nog even Target en northdown gaan bestellen). Wie nog meer?

De-Geert

Ik had ook al gezegd dat ik het wel wilde doen, dan gaat de vergelijking met het water alleen wel enigszins mank.

En inderdaad, ten minste 2 personen.

Henielma

Ik heb zondag de hop besteld, ik heb nog even getwijfeld om ook Northdown te bestellen zodat ik het Jamil recept zou kunnen maken. Maar dat heb ik helaas niet gedaan.

Als iemand me 15 gram Northdown hop wil sturen kan ik mijn plan nog veranderen.

William

Citaat van: Henielma op 04-02-2010  19:48 uIk heb zondag de hop besteld, ik heb nog even getwijfeld om ook Northdown te bestellen zodat ik het Jamil recept zou kunnen maken. Maar dat heb ik helaas niet gedaan.

Als iemand me 15 gram Northdown hop wil sturen kan ik mijn plan nog veranderen.

Hetzelfde geldt voor mij. Ik kan en wil het ook doen en kan ook netjes T-gecontroleerd vergisten. Ik zou ook zo'n 15 g Northdown nodig hebben. Wie o wie?

Dat betekent wel dat er B2's met Jamil minder zijn.

Caspar

Heren,

Wanneer moet de dry-hop worden toegevoegd in het schema van Jamil?

Ik zat te denken aan het volgende schema omdat dit praktischer is voor mij (ik wil ook graag geen SG metingen doen tijdens de hoofdgisting):

17 ºC -> 20 ºC (de ochtend na het brouwen laat ik de temp oplopen)
20 ºC -> Wanneer de activiteit afneemt koelen naar 17 ºC

17 ºC -> tot overhevelen
17 ºC -> na overhevelen / dry-hoppen in secundaire vergisting (1 a 2 weken)

Bottelen en na laten gisten bij 17 ºC
  
Indien koolzuur gevormd is ->
(Koel naar 6 ºC, houd 2 dagen aan en "condition" 2 weken op 10 ºC)

De-Geert

Citaat van: Henielma op 04-02-2010  19:48 uAls iemand me 15 gram Northdown hop wil sturen kan ik mijn plan nog veranderen.
Citaat van: William op 04-02-2010  20:20 uHetzelfde geldt voor mij. Ik kan en wil het ook doen en kan ook netjes T-gecontroleerd vergisten. Ik zou ook zo'n 15 g Northdown nodig hebben. Wie o wie?
Dat betekent wel dat er B2's met Jamil minder zijn.
Ik kan op zich wel 30 gram Northdown missen.

Citaat van: William op 04-02-2010  20:20 uDat betekent wel dat er B2's met Jamil minder zijn.
Dat is denk ik niet echt een probleem, het wordt toch al niet te doen om alle varianten ten opzichte van elkaar, in duplo en door meerdere proevers, te beoordelen.

Ik kan de hop wel een keer aan jou overhandigen, toch William?
Ik heb ook nog hop voor M.O.

Dat schema lijkt me prima, Caspar!

William

Citaat van: De-Geert op 05-02-2010  07:48 uIk kan op zich wel 30 gram Northdown missen.
Dat is denk ik niet echt een probleem, het wordt toch al niet te doen om alle varianten ten opzichte van elkaar, in duplo en door meerdere proevers, te beoordelen.

Ik kan de hop wel een keer aan jou overhandigen, toch William?
Ik heb ook nog hop voor M.O.

Dat schema lijkt me prima, Caspar!

Ok dan wil ik wel de A2 variant doen volgens Jamil en constant bij 18°C.

Wanneer heb je de hop in huis? Ik zou graag volgende week of de week daarna gaan brouwen.

De-Geert

Citaat van: William op 05-02-2010  09:10 uWanneer heb je de hop in huis?
Nu.

Albertus

Nog even een vraag over het laten staan van het wort na het koken.
Was het de bedoeling dat wij allemaal 20 30 minuten wachten met koelen?

Bert

De-Geert

Volgens mij hadden we gezegd: dompelkoelende brouwers 30 minuten en tegenstromers 20 minuten. Dit verschil omdat bij tegenstromers de "bulk" langer warm blijft.



Albertus


Mijn probleem hiermee is dat bij hobbybrouwers de ketel vrij snel afkoelt, professionele brouwers hebben daar geen last van.
Het wort komt dus al snel in de temperatuurzone waarbij (weer) DMS gevormd wordt. Ik ben bang dat wij straks allemaal met een ESB zitten die naar groente smaakt.

Bert

De-Geert

Daarom koken we 90 minuten ipv 60, en gebruiken we palemout ipv pilsmout.
Mijn Ringwood ESB heeft ook 30 minuten gestaan om de eiwitten en hop te laten bezinken voordat ik ging koelen en ik heb je niet gehoord over een groente smaakje.  ;)

Adrie

Citaat van: Albertus op 05-02-2010  12:26 uMijn probleem hiermee is dat bij hobbybrouwers de ketel vrij snel afkoelt, professionele brouwers hebben daar geen last van.
Het wort komt dus al snel in de temperatuurzone waarbij (weer) DMS gevormd wordt. Ik ben bang dat wij straks allemaal met een ESB zitten die naar groente smaakt.

Bert

Als onze wort sneller afkoelt dan bij de profs, hebben we juist minder last van DMS, omdat ons wort eerder onder de 70 graden komt.

Albertus

Citaat van: De-Geert op 05-02-2010  12:29 uDaarom koken we 90 minuten ipv 60, en gebruiken we palemout ipv pilsmout.

Dat is duidelijk, maar er kan weer DMS onstaan in het temperatuurbereik van (even uit mijn hoofd) 60-90 ºC.
Kunnen we de temperatuur tijden het wachten niet op bij voorbeeld 95 ºC houden, ik denk dat dat meer overeenkomt met wat bij Fuller gebeurt.

Bert

Albertus

Citaat van: Adrie op 05-02-2010  12:31 uAls onze wort sneller afkoelt dan bij de profs, hebben we juist minder last van DMS, omdat ons wort eerder onder de 70 graden komt.

Zo snel koelt het natuurlijk ook weer niet af. Een ketel met 10 hl blijft in dat half uur nog wel boven de 90 ºC. Bij onze ketels blijf je in dat half uur precies in de gevarenzone.

Bert

Adrie

Citaat van: Albertus op 05-02-2010  12:35 uZo snel koelt het natuurlijk ook weer niet af. Een ketel met 10 hl blijft in dat half uur nog wel boven de 90 ºC. Bij onze ketels blijf je in dat half uur precies in de gevarenzone.

Bert

Boven de 90 graden wordt ook DMS gevormd en nauwelijks afgevoerd.

RobinB

Zie de ervaring van Geert, lijkt me geen probleem?
:)

Albertus

Citaat van: Adrie op 05-02-2010  12:42 uBoven de 90 graden wordt ook DMS gevormd en nauwelijks afgevoerd.

In Principles of Brewing Science van George Fix: "Another procedure that is used for reducing SMM and DMS levels consists of holding wort at 90-95 ºC, allowing for maximum ventilation,"
Dit zou pleiten voor het aanhouden van deze temperatuur (bij open ketel) gedurende de wachttijd.

Bert



Jacques

Citaat van: Albertus op 05-02-2010  12:53 uIn Principles of Brewing Science van George Fix: "Another procedure that is used for reducing SMM and DMS levels consists of holding wort at 90-95 ºC, allowing for maximum ventilation,"
Dit zou pleiten voor het aanhouden van deze temperatuur (bij open ketel) gedurende de wachttijd.

Ik denk dat dit inzicht inmiddels is achterhaald. Recente publicaties hebben het over het terugbrengen van de temperatuur onder de 80 ºC om DMS te beperken.

Sjakie

Citaat van: William op 05-02-2010  09:10 uOk dan wil ik wel de A2 variant doen volgens Jamil en constant bij 18°C.

Wanneer heb je de hop in huis? Ik zou graag volgende week of de week daarna gaan brouwen.

Anders jat dat maar van mijn hop William.

Ik heb geen t-control. Maar misschien ook wel handig dat er iemand zo eigenwijs is om deze (niet Jamil) vergisting vorm te "testen".
Kunnen we zien of het op en neer gaande vergisting temp. echt veel uit maakt.
Als ik me nog echt een keer verveel zal ik beide proberen.

Albertus

Citaat van: Jacques op 05-02-2010  22:52 uIk denk dat dit inzicht inmiddels is achterhaald. Recente publicaties hebben het over het terugbrengen van de temperatuur onder de 80 ºC om DMS te beperken.

Ja dat dacht ik in eerste instantie ook.

Sta ik dan helemaal alleen in mijn stelling dat we het wort niet een half uur in het gebied tussen de 60 en 90 100 ºC moeten laten rusten? Waar hebben die ellenlange discussies over diverse soorten koelers dan voor gediend? We willen allemaal zo snel mogelijk kunnen koelen en dat is niet omdat we haast hebben.

Bert

Oscar

Citaat van: Albertus op 06-02-2010  09:35 uSta ik dan helemaal alleen in mijn stelling dat we het wort niet een half uur in het gebied tussen de 60 en 90 100 ºC moeten laten rusten?

Nee, ik ben voor direkt koelen...(Na rustijd voor de wirlpool)

Caspar

Ik heb de discussie van whirlpoolen even niet meegekregen vrees ik. Logistiek gezien is het voor mij lastig om het wort 30 min nutteloos te laten staan... omdat ik nog steeds aan het experimenteren ben met twee brouwsels op een dag. Ik zal het wort wel iets langzamer door de platenkoeler laten lopen (in 20 min). Laten we ook niet te veel doordraaien op bepaalde technieken, het is belangrijk dat we dezelfde ingrediënten gebruiken en de vergistingstemp goed in de gaten houden. De overige zaken hebben denk ik minimale impact.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.