Lid van PINT vs. hobbybrouwen

Gestart door JeroenCV, 26-02-2010 21:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ben je lid van de bierconsumentenvereniging PINT?

Ja, natuurlijk
36 (45.6%)
Nee, wat is dat?
10 (12.7%)
Nee, maar ik wil misschien wel lid worden.
14 (17.7%)
Nee, en heb ook totaal geen interesse
14 (17.7%)
anders, namelijk......
3 (3.8%)
Ja, maar overweeg het op te zeggen
2 (2.5%)

Totaal aantal stemmen: 79

Stemmen gesloten: 18-04-2010 12:26 u

JeroenCV

Citaat van: Leeghwater op 03-03-2010  11:46 uTevens denk ik dat als pint serieus genomen wil worden dat ze eens moeten gaan werken aan hun website want die is niet bij gewerkt en ziet er zeker niet profi uit. men leest nou eenmaal veel op internet en doet dit graag op slik ogende pagina's en niet op slecht updatete pagina's.

Zijn we mee bezig.

Adrie

Citaat van: JeroenCV op 03-03-2010  11:36 uAdrie,

Is voor jou PINT niets anders dan het PINT nieuws?

Is dit nou echt de enige reactie die je te geven hebt?

zigurana

[NB: ik ben (nog) geen lid van PINT, en heb de meeste informatie uit dit topic]

Ik denk dat de ALV van PINT ook de enige echte plek is waar Jeroen aangesproken kan worden op zn antwoord op deze (nogal vage) vragen.

Ikzelf vind het prettig dat Jeroen deze poll doet, ik wist nog bijna niets van PINT, en zou zelf niet snel gaan kijken wat de vereniging precies doet. We moeten echter niet vergeten dat Jeroen dit enkel doet omdat hij een discrepantie tussen het aantal hobbybrouwers en PINT leden constateert, en zich afvraagt waarom dat zo is.

Dit lijkt me echter niet echt een eerlijke plek om zijn (ambitieuze) plannen voor PINT te 'fileren'. Iedereen is natuurlijk vrij om alles te bediscussiëren hier, maar om op een open forum het beleid van een andere vereniging door de mangel te halen, is eigenlijk nogal zinloos. Jeroen wordt bestuurd door zijn leden, niet de mensen hier.

Zoals al eerder is aangegeven: de groepen PINT leden en hobbybrouwers overlappen gedeeltelijk, maar lang niet volledig. Het doel van PINT is daarom ook anders. Adrie's voorstel om van het PINT tijdschrift een soortement van Nederlandse BYO te maken, slaat naar mijn idee de plank dan ook volledig mis. Voor hobbybrouwers is dat wel leuk, maar voor de -gemiddelde- bierliefhebber? Begrijp me niet verkeerd, ik zou op zo'n een tijdschrift zo een abonnement nemen, maar voor de liefhebber gaat het een halte te ver om te weten wat een brouwer doet als hij een recept ontwikkeld. Ik krijg al glazige ogen als ik probeer uit te leggen wat het verschil is tussen twee verschillende hopsoorten...

Ook wordt er een valse tweedeling tussen "luis in de pels" en "reclame blaadje" gemaakt, alsof je slechts het een of het ander zou kunnen zijn. Stimuleren van de Nederlandse biercultuur is niet gelijk aan het afkraken van grote brouwers omwille van het afkraken. Ik weet niet hoe PINT bekostigt wordt, en hoe afhankelijk ze zijn van sponsoring/reclame inkomsten, maar als je eenmaal bekend staat als zure zeikerds club moet je wel erg veel leden hebben om nog te kunnen overleven. Een moeilijke balans, lijkt me. Nogmaals, als je vindt dat PINT niet kritisch genoeg is, uit dat dan in een ledenvergadering, maar je verkozen voorzitter hier afvallen getuigt niet van al te veel smaak.

In mijn optiek zijn de activiteiten van PINT (proeverijen en festivals) wat het een vereniging van bierliefhebbers maakt. Al dan niet geoorloofde kritiek op brouwerijen uiten, en politieke meningen ventileren zouden naar mijn idee op de tweede plaats komen. (Dat wil zeggen, dat zou ik Jeroen vertellen tijdens een ALV, als ik lid zou zijn geweest.)

De-Geert

Hm, ik heb het deels met je eens Daniel maar ook niet helemaal.
Ik vroeg me oprecht af of Jeroen me over de streep kon trekken om lid te worden, want eigenlijk vind ik dat ik dat zou moeten zijn. Als ik dan als antwoord een copy-paste van de website krijg, weet ik wel wat het wordt.

Ik erger me aan 2 dingen van de biercultuur in Nederland: 1 Bijna niemand weet dat bier uit meer bestaat dan pils. 2 Kleine brouwers krijgen het concequent voor elkaar om geinfecteerde bieren te vermarkten.

Als PINT daar wat aan doet, word ik snel lid.



Jacques

Mij bekruipt ook een beetje het gevoel dat we toch wel heel kritisch zijn richting PINT.

PINT is en vereniging van bierconsumenten. Daarbij behoort het geven van kortingen bij. Als PINT-lid heb je financiële voordelen. Daar is niet veel mee mis. Een goede reden voor veel mensen om lid te worden. En de bierproefavonden zijn natuurlijk ook uitstekend. Als consument kom je hierdoor toe aan het proeven en waarderen van bier. Precies iets wat een bierconsumentenvereniging moet doen in mijn ogen.

Om serieus genomen te worden als consumentenverniging is het van belang een groot ledental te hebben. Daar moet aan gewerkt worden. Dat ledental neemt niet toe door af en toe je (tercht) kritisch uit te laten over de kwaliteit van de kleine Nederlandse brouwerijen. Echt slecht bier van de grote jongens wordt namelijk niet op de markt gezet.
Nu worden er wel bieren op de Nederlandse brouwerijen op de markt gezet waarvan wij als ECHTE bierliefhebbers van gruwelen zoals Grolsch herfstbock de gemiddelde consument trekt zich daar niets van aan, hij wil nu eenmaal een zoet bockbier. Pas als duidelijk is dat het overgrote deel van de een bierconsumentenvereniging met meer dan 10.000 leden hiervan gruwelt heb je een punt richting de pers. Want van de pers zul het moeten hebben, niet van een blad dat je onder je leden verspreid.

Laten we daarom het initatief van Jeroen steunen om PINT te laten groeien. Als die mooie idealen hoe het allemaal zou moeten zijn komen later. Eerst zorgen voor flinke vuist waarmee op de tafel geslagen kan worden.

Leeghwater

Citaat van: JeroenCV op 03-03-2010  11:55 uZijn we mee bezig.

Daarvan zou ik dan graag op de hoogte willen blijven.



Ik lees een duidelijke tweedeling hier. Er zijn een aantal pro PINT, en een aantal niet zo pro PINT. Toch denk ik dat ze er bij PINT serieus over na moeten denken hoe het komt dat er relatief grote verschillen zitten tussen het aantal hobbybrouwers en PINT leden. En ik denk dat men dan toch er op uit komt dat een hobbybrouwer niet de voldoening uit PINT haalt die hij/zij verwacht. Adrie geeft goede punten waarop verbeterd kan en mag worden. Ik denk ook niet dat hij het type is dat PINT ziet als PINT nieuws. Hij weet heus wel dat er meer achter steekt. Maar hij geeft aan dat het wel een verbeterpunt is. Als men het zo ervaart dat PINT nieuws een propaganda blaadje van je grote commerciëlen is geworden, dan denk ik dat er wat aan gedaan moet worden. PINT hoeft heus niet de luis in de pels te zijn. Maar je kan niet van twee walletjes eten. PINT is bedoeld om de belangen van de bier consument te behartigen (toch?), dan moet men dat ook doen. En niet goede vriendjes willen zijn met de grote. Dat je uiteindelijk zal zijn dat de "vriendschap" met de grote heus wel blijft als je iets meer een kritische noot laat horen, is iets wat men bij PINT nog moet onder vinden. We moeten niet vergeten dat PINT ook al heel wat voor elkaar heeft gekregen om in hun eigen woorden te spreken:
CiteerSinds het ontstaan van PINT is er gelukkig veel veranderd: Nederland werd van pilswoestijn tot speciaalbier-oase. Met enige trots kan PINT zeggen daar een steentje aan bijgedragen te hebben.

Het lijkt mij dat we er nog lang niet zijn. Er is nog heel veel onbekend en onbemind bier van Nederlandse bodem wat vast wel ergens in een winkeltje zwerft. En misschien zou PINT samen met dit forum of een aantal mensen van die forum ook wat meer voor de belangen van de hobbybrouwer moeten doen. Ik denk dat als PINT luistert naar deze (zeer grote en steeds groter wordende) groep, dat er heel wat meer bereikt kan worden.
Met 3000 leden kom je er niet nee maar met 3000 leden en een minstens net zo'n groot aandeel hobbybrouwers aan je zijde kom je een heel eind verder!


Adrie

Ik geloof niet dat de kritische geluiden hier zijn om Jeroen of zijn beleid te fileren of Pint neer te zetten als een tandeloze club. En natuurlijk zou het goed zijn als Pint groeit tot tienduizenden leden. Maar Pint is een consumentenvereniging en dat betekent dus dat Pint soms zijn tanden moet laten zien tegenover kleine én grote brouwers als dat nodig is. Tot nu toe vind ik Pint daarin te kritiekloos. En dan heb ik het niet over of bieren wel of niet zoeter worden of moeten worden, maar over bieren die geïnfecteerd zijn. Zoals meerdere mensen hier laten zien, komt Pint vaak over als een reclame-orgaan van brouwerijen en dat moet Pint niet zijn. Wil je die tienduizenden leden halen, dan denk ik dat het juist goed is om te laten zien dat je een consumentenorganisatie bent en niet altijd aan de kant van de brouwers staat.

JeroenCV

Citaat van: De-Geert op 03-03-2010  12:26 uIk erger me aan 2 dingen van de biercultuur in Nederland: 1 Bijna niemand weet dat bier uit meer bestaat dan pils. 2 Kleine brouwers krijgen het concequent voor elkaar om geïnfecteerde bieren te vermarkten.

Als PINT daar wat aan doet, word ik snel lid.


Wordt dan maar lid:
1. wanneer echt 10.000 leden mogelijk zijn, krijgen die ook het blad en worden ze zo op de hoogte gehouden van de andere bieren.
2. Bieronderzoek en bierkeuringen worden uitgevoerd en de geteste brouwerijen krijgen een onderbouwd advies.

JeroenCV

Citaat van: Leeghwater op 03-03-2010  12:38 uToch denk ik dat ze er bij PINT serieus over na moeten denken hoe het komt dat er relatief grote verschillen zitten tussen het aantal hobbybrouwers en PINT leden. En ik denk dat men dan toch er op uit komt dat een hobbybrouwer niet de voldoening uit PINT haalt die hij/zij verwacht. Adrie geeft goede punten waarop verbeterd kan en mag worden.

En daarom is deze peiling gemaakt.

Ja ik denk dat wij als PINT meer voor hobbybrouwers kunnen doen. Ik neem het in ieder geval mee in de te maken plannen.

JeroenCV

Citaat van: Adrie op 03-03-2010  12:43 uWil je die tienduizenden leden halen, dan denk ik dat het juist goed is om te laten zien dat je een consumentenorganisatie bent en niet altijd aan de kant van de brouwers staat.

Adrie, zoals al gezegd, ik (en dus PINT) staan niet altijd aan de kant van de brouwers.

De-Geert

Citaat van: JeroenCV op 03-03-2010  12:47 uWordt dan maar lid:
1. wanneer echt 10.000 leden mogelijk zijn, krijgen die ook het blad en worden ze zo op de hoogte gehouden van de andere bieren.
2. Bieronderzoek en bierkeuringen worden uitgevoerd en de geteste brouwerijen krijgen een onderbouwt advies.
Je krijgt het voordeel van de twijfel, ik heb me zojuist aangemeld. Al was het maar omdat ik dan recht van spreken zeuren heb.

Leeghwater

Wat ik wel grappig vind is dat hier al een groot aantal forumers lid zijn van PINT. toch een volle meerderheid.
Dit zal wel de "harde kern" of "the top notch" zijn... zeg maar onze eigen professoren in de bierologie.
Tot dit illustere gezelschap behoor ik zeer zeker nog niet.
Ooit hoop ik dat ik mij kan aansluiten bij de "crème de la crème".
Voor als nog ga ik eerst mijn kennis uitbreiden voordat ik lid word van PINT. De kennis zit hier...
En ik zou het nu alleen voor PINT nieuws doen.

Menno

UTRECHT, 12 juni 2010 (za): Algemene Ledenvergadering PINT. Trianon, Oude Gracht 252, 13.00u, zaal open 12.30u.

RobinB

Citaat van: zigurana op 03-03-2010  12:15 uAdrie's voorstel om van het PINT tijdschrift een soortement van Nederlandse BYO te maken, slaat naar mijn idee de plank dan ook volledig mis. Voor hobbybrouwers is dat wel leuk, maar voor de -gemiddelde- bierliefhebber? Begrijp me niet verkeerd, ik zou op zo'n een tijdschrift zo een abonnement nemen, maar voor de liefhebber gaat het een halte te ver om te weten wat een brouwer doet als hij een recept ontwikkeld. Ik krijg al glazige ogen als ik probeer uit te leggen wat het verschil is tussen twee verschillende hopsoorten...

Ik denk dat je daarmee de plank juíst niet misslaat, maar PINT verrijkt?
Kijk naar wijn en wijnliefhebbers. Die weten precies wat druif A op kalk, zand of mergelgrond voor effect heeft in de smaak, eikenhout of andere rijping, enz,enz, enz.
Waarom zou een bierliefhebber je dan glazig moeten aankijken zodra je over verschillende soorten hop begint?

Juist daarin moet je je liefhebbers ook onderwijzen!

Juist de filosofie van de brouwer achter een bier, het bespreken van het recept en de brouwtechnieken (tot in het diepe) én een uitgebreid proefverslag van het resultaat (het bier) geven veel inhoud en meerwaarde aan je blad/leden.
Als je je beperkt tot lekker en vies, heeft dat geen meerwaarde.

Een bierliefhebber moet toch weten hoe Saaz of andere hop smaakt en dat kunnen herkennen in een bier? Effecten van verschillende soorten mout, bovengisters ondergisters?
Wat heb je anders aan bierproefavonden?

Jacques

Citaat van: RobinB op 03-03-2010  20:32 uEen bierliefhebber moet toch weten hoe Saaz of andere hop smaakt en dat kunnen herkennen in een bier? Effecten van verschillende soorten mout, bovengisters ondergisters?
Wat heb je anders aan bierproefavonden?

Je legt de lat wel heel erg hoog. Laten we eens beginnen met het leren omgaan met het biersmaken vocabulair. Als een bierproever kan omschrijven welke hoofdsmaken hij proeft dan zijn we al op de goede weg. In bier heb je meer smaken dan bij wijn...

Verder is het goed smakafwijkingen te herkennen. Heeft een brouwer zijn vak goed in de vingers of doet hij maar wat.

Als laatste trede van de ladder komt het herkennen van de grondstoffen. Maar voor je zover bent moet je al een zeer ervaren proever zijn.

Als PINT wil groeien zal er eerst veel missionariswerk worden verricht. Bierproeven op topniveau is maar voor een hele kleine groep weggelegd. Op termijn zou je daar naar toe kunnen gaan maar ik denk dat het beter is nog even met beide benen op de grond te staan.

RobinB

Misschien wel inderdaad, maar ik zou graag willen dat mensen zo'n stuk in de pint lezen, dan het bier kopen en ook gaan proeven en denken: "Hé, dat proefde ik eerder niet zo!"
Meer drinkbewustzijn als het ware.

Het hoeven niet meteen keurmeesters te worden, maar duidelijke dingen moeten ze toch wel kunnen proeven/weten?

Jacques

Citaat van: RobinB op 03-03-2010  21:16 uMisschien wel inderdaad, maar ik zou graag willen dat mensen zo'n stuk in de pint lezen, dan het bier kopen en ook gaan proeven en denken: "Hé, dat proefde ik eerder niet zo!"
Meer drinkbewustzijn als het ware.

Het hoeven niet meteen keurmeesters te worden, maar duidelijke dingen moeten ze toch wel kunnen proeven/weten?

Ik ben het met je eens dat het publiceren van uitgebreide proefnotities van een panel met gerenommeerde bierproevers kan helpen bewuster een bier te proeven. Maar dan wel in termen die begrepen kunnen worden. De smaak van Saaz, Saphir of Cascade kennen wij wel maar voor de gemiddelde bierconsument is dat net zo iets als hq9kx4 en daar de derde macht van...

EBC

Citaat van: Jacques op 03-03-2010  21:26 uIk ben het met je eens dat het publiceren van uitgebreide proefnotities van een panel met gerenommeerde bierproevers kan helpen bewuster een bier te proeven. Maar dan wel in termen die begrepen kunnen worden. De smaak van Saaz, Saphir of Cascade kennen wij wel maar voor de gemiddelde bierconsument is dat net zo iets als hq9kx4 en daar de derde macht van...

Ik moet nog zien dat er iemand hier op het forum is die 5 hoppen kan herkennen uit 10. Ik geloof er helemaal nada riente niks van. Alleen als we weten wat er in zit, dan denken we het te herkennen, maar anders...
Het verschil tussen een Cascade en een Saaz, ja. Maar tussen Saaz, Mittelfruh en Styrian Goldings? Niks van. Het verschil tussen een Columbus, Cascade of Centennial? Ook niet.

Wel dat de een anders is dan de ander, maar benoemen?

Maar goed, er zijn slechts enkele wijnkenners die zo goed kunnen proeven als aangehaald. En dan nog is het meestal meer praat dan kennis.

Hmmm, misschien JWVG binnenkort  :D

RobinB

Niet op verschillende hopsoort of subspecies niveau nee, maar een beetje hobbybrouwer herkent een C-hop of Duitse nobelhoppen als hoofdsmaak.
Dat beetje extra zou leuk zijn.

Tuurlijk is het (ook) bij wijnliefhebbers veel gebakken lucht dat de klok slaat, maar toch hébben ze wat om over te praten. En dat komt voort uit de productie/druifsoorten/land/grond enzovoort.

Omdat dergelijke dingen bekend zijn en besproken, kunnen liefhebbers dingen herkennen.
Bewustwording en proeven.

Dan kan je op een veel interessanter niveau over de bieren praten en of discussieren dan "deze vind ik wel lekker en die niet. Waarom? Daarom..." :-\

Jacques

Citaat van: EBC op 03-03-2010  21:55 uIk moet nog zien dat er iemand hier op het forum is die 5 hoppen kan herkennen uit 10. Ik geloof er helemaal nada riente niks van. Alleen als we weten wat er in zit, dan denken we het te herkennen, maar anders...
Het verschil tussen een Cascade en een Saaz, ja. Maar tussen Saaz, Mittelfruh en Styrian Goldings? Niks van. Het verschil tussen een Columbus, Cascade of Centennial? Ook niet.

Wel dat de een anders is dan de ander, maar benoemen?

Het herkennen van van hopsoorten is inderdaad heel moeilijk. Ook voor zeer ervaren proevers is dat heel lastig als bieren blind geproefd worden. Ik denk ook niet dat er ooit een tijd zal gaan komen dat feilloos gezegd kan worden welke hopsoorten gebruikt zijn.
Maar voor de gemiddelde bierconsument is dat ook niet zo interessant. Hij wil weten wat hij qua smaak mag verwachten als hij een besproken bier zelf gaat proeven. PINT kan hierbij behulpzaam zijn.

Weten waar een bier te koop is, is denk ik iets waar PINT meer aandacht aan mag besteden. Een lijstje met bierslijters met meer dan 50 of 100 verschillende bieren vind ik niet in PINT.
Of een overzicht van cafés waar je een bijzonder bier kunt bestellen. Ik weet het dit soort informatie is zeer gedateerd maar dat neemt niet weg dat zonder dit soort informatie bierliefhebbers niet weten waar ze moeten zijn. Een mailtje of telefoontje naar een slijter of kroeg kan er voor zorgen dat je niet tevergeefs komt.
PINT zou dit soort adressen moeten weten, al is het alleen al om daar promotiemateriaal niet te leggen...

Oscar

Citaat van: Jacques op 03-03-2010  22:19 uOf een overzicht van cafés waar je een bijzonder bier kunt bestellen.

Heeft PINT Connecties met ABT ? Deze gaven jaren geleden ieder jaar een boekje uit met veel info over de ABT Cafe's (Plaats, opningtijden, aantal bieren verkrijgbaar e.d.)

Deze lijst bestaat naturlijk al.. : http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/leden.php

 :biersmile:

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-03-2010  22:25 uHeeft PINT Connecties met ABT ? Deze gaven jaren geleden ieder jaar een boekje uit met veel info over de ABT cafés (Plaats, opningtijden, aantal bieren verkrijgbaar e.d.)

Er zijn ook cafés met veel bieren die niet zijn aangesloten bij de ABT.

Engeland heeft natuurlijk een heel andere biercultuur dan wij. Veel speciaal bieren worden daar uit een fust getapt. Dankzij de CAMRA Good Beer Guide weet je waar moet zijn. CAMRA (de Engelse tegenhanger van PINT) heeft daar al heel wat jaren goed werk aan verricht. Met smacht wacht ik op het verschijnen van de Bijzondere Bieren Gids...

Oscar

Citaat van: Jacques op 03-03-2010  22:32 uEr zijn ook cafés met veel bieren die niet zijn aangesloten bij de ABT.

Klopt en zo'n gids dient ook onderhouden te worden...en dat is veel werk. En moet zo'n gids gratis zijn? Of moet je ervoor betalen? Maar inderdaad, zo'n gids zou er voor Nederland ook moeten zijn... ABT cafe of niet...  :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-03-2010  22:36 uKlopt en zo'n gids dient ook onderhouden te worden...en dat is veel werk. En moet zo'n gids gratis zijn? Of moet je ervoor betalen? Maar inderdaad, zo'n gids zou er voor Nederland ook moeten zijn... ABT cafe of niet...  :)

Dat het veel werk is weet ik ook. De CAMRA Good Beer Guide komt ook elk jaar uit. Da moet een geweldig stuk werk zijn. Het spreekt voor zich dat dit niet gratis kan al is het alleen al door de drukkosten. Een alternatief zou kunnen zijn deze informatie op de website van PINT te zetten. Dat zou het aantal treffers bij een Google zoekactie aanzienlijk kunnen verhogen. Ook een manier om te groeien dus.

toon van den broek

We hebben het nu wel steeds over de smaak, maar er zijn natuurlijk ook andere aspecten die meetellen voor een bier.
Robin noemde de filosofie/motivatie van de brouwer(ij), maar ik zou ook de uitrusting van de brouwerij en de traditie waarin gewerkt wordt en ook de regionaliteit aandacht geven.
Het is m.i. dus ook belangrijk om het vertrouwen op te bouwen tussen brouwer en consument, en dat kan alleen in openheid en eerlijkheid.

Voorbeeld: als ik kan kiezen tussen een Westmalle Triple  en een  La Trappe/Bavaria Tripel uit Berkel Enschot kies ik altijd voor de Westmalle -ongeacht de smaak. Ik heb gewoon veel meer bewondering en respect voor de Belgische paters, en wil hen daar op mijn kleine wijze mee ondersteunen en eren.
Maar geldt ook voor pils: een Gulpener ligt me toch beter dan een Heineken; heeft weinig met smaak te maken maar met veel andere dingen.

Toon van den Broek

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.