Lid van PINT vs. hobbybrouwen

Gestart door JeroenCV, 26-02-2010 21:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ben je lid van de bierconsumentenvereniging PINT?

Ja, natuurlijk
36 (45.6%)
Nee, wat is dat?
10 (12.7%)
Nee, maar ik wil misschien wel lid worden.
14 (17.7%)
Nee, en heb ook totaal geen interesse
14 (17.7%)
anders, namelijk......
3 (3.8%)
Ja, maar overweeg het op te zeggen
2 (2.5%)

Totaal aantal stemmen: 79

Stemmen gesloten: 18-04-2010 12:26 u

RobinB

Citaat van: Albertus op 27-02-2010  16:51 uIk ben lid van PINT omdat ik hoop daarmee een biercultuur te ondersteunen.

Als ik dat lees, krijg ik meteen dezelfde gedachte als Geert:

Citaat van: De-Geert op 27-02-2010  15:51 uJeroen, misschien zou je eens kort kunnen samenvatten waarom ik (en anderen) lid zou(den) moeten worden

Wat doet PINT nu effectief?
(dat ik me dit afvraag zegt al veel)

toon van den broek

 Hallo Jeroen,
Ik ben sinds een half jaar lid van PINT. Kan er nog niet heel veel over zeggen, maar kan me wel vinden in de kritiek dat het weinig informatie over bier en brouwerijen heeft voor amateurbrouwers. En dat het toch vooral veel reklame is. Echt kritische stukjes zijn er weinig en dan is het gevaar dat je met het PINT-blad afzakt naar het halleluja Mitra-blad BIER. Ik denk aan veel meer proefverslagen, minder (geen) aandacht aan etiketbieren. (het artikeltje over Oranjeboom, waar gaat het over? Niet over traditioneel bier in ieder geval)

Daarom was ik ook heel blij met de ingezonden brief van Fred Schiphorst (febr 2010, blz 29). Ik denk dat een organisatie als PINT zich sterk moet maken om net als in Engeland de SIBA te zorgen voor een glijdende accijnsschaal. Dat betekent dat kleinere brouwerijen veel minder belastingen behoeven af te dragen. Ook in Duitsland kent men zo'n systeem. Hobbybrouwers zouden dan in het 0-tarief vallen, en niet de wet omzeilen.
Dus: 1.krachtig geluid naar de regering
       2.niet teveel aandacht aan de grote jongens/bierhandel  (want die komen er toch wel)
       3.meer aandacht en eerlijke informatie over allerlei biersoorten (geen gezever over oude/historische recepten).
       4.meer proefnotities/verslagen
       5.ruimte voor kritische visies/discussies
Groetjes, Toon van den Broek       

Herman

Ik zag PINT altijd een beetje als het CAMRA van Nederland. Deze vergelijking gaat helaas wat mank, de CAMRA gaat veel verder in haar informatieverstrekking, denk alleen maar aan de publicaties over bier brouwen. Een eerlijke vergelijking is dit echter niet, gezien het verschil in bevolkingsaantal.

Ik vind dat ik lid zou moeten zijn, maar elke keer dat ik een blaadje onder ogen krijgen denk ik steeds: wellicht later. BYO is ook mijn vakblad. Zymurgy heb ik gehad en vind ik stukken minder dan het pakweg 10 jaar geleden was. BrewingTechniques is helaas ter ziele...

Iets meer aandacht inderdaad voor de technische fiches van bieren en wat leuke achtergrond info voor de hobbybrouwers maar zeker ook biergenieters (moutsoorten, hopsoorten, IBU, EBC, info over gist). Een wijnliefhebber wil toch ook weten welk druivenras is gebruikt?

Voor mij dus op dit moment ook nog de vraag: waarom lid worden van Pint. PM me gerust.

Adrie

Citaat van: Herman op 28-02-2010  23:20 uIets meer aandacht inderdaad voor de technische fiches van bieren en wat leuke achtergrond info voor de hobbybrouwers maar zeker ook biergenieters (moutsoorten, hopsoorten, IBU, EBC, info over gist). Een wijnliefhebber wil toch ook weten welk druivenras is gebruikt?

Daar steun ik je van harte. De openheid van brouwers elders is veel groter dan die van de brouwers hier, en dat is jammer. Over het algemeen vind ik Pint soms te weinig kritisch naar brouwerijen toe, vooral naar de grote brouwerijen. Ik heb regelmatig het idee dat Pint brouwers met fluwelen handschoentjes aanpakt. En dat ligt niet alleen aan Pint, maar ook aan de brouwers. Want in het verleden hebben we gezien dat de pleuris losbarst zodra Pint meldt dat een bier van een brouwer op een festival niet deugt. Pint is een organisatie van bierconsumenten, dus Pint mag dat zeggen, vind ik. Ik heb het idee dat sommige kleine brouwers vinden dat Pint er moet zijn om hun brouwerij en hun bieren te promoten, maar dat is natuurlijk onzin. Een kritische Pint is voor de brouwers een mooie stok achter de deur om mislukt bier weg te spoelen of op te stoken en niet op de markt te zetten en dat moet mijns inziens ook de rol van Pint zijn.

Pint zegt wel te vechten voor meer openheid en meer informatie op etiketten, maar in de praktijk zie ik niet veel gebeuren. Het kan zijn dat Pint achter de schermen veel doet, maar dan blijft dat inderdaad achter de schermen.

CAMRA is een echte bierliefhebbers actiegroep, terwijl Pint meer een club is van gezellige bierdrinkers die af en toe probeert kritisch te zijn. Dat gezegd hebbende, ben ik al jaren lid.

Caspar

Ik stoor me soms ook een beetje aan de mentaliteit van sommige Nederlandse brouwerijen. Ze zitten vaak te zeuren dat ze niet rond kunnen komen en dat er geen markt is, maar ze doen er ook niets aan om hobbybrouwers te betrekken in hun wereldje (en wij zijn goede promotors). Laatst zag ik een recept van Emelisse in de Pint, onze eigen Bubs snapt tenminste dat je respect krijgt van de hobbybrouwers door wat opener over je bieren te zijn :biersmile: .

Misschien kan Pint hier wat meer op aansturen, iedere oplage een recept van een Nederlandse brouwer met wat achtergrond info over de brouwerij en de ingrediënten. Dat is ook interessante materie voor niet-hobbybrouwers.

Joran

Je ziet wel dat er iets verandert. Bijvoorbeeld met het recept van de Double IPA van Emelisse in het vorige nummer. Had gehoopt dat dit een beetje een terugkomend iets zou zijn, maar ik begrijp ook wel dat de meeste brouwers daar niet aan mee willen werken en dat het PINT blad niet een blad is voor hobbybrouwers.

Ook de hopgids is leuk, maar niet handig. Verdeeld over twee nummers en niet uitneembaar. Ik bewaar mijn PINT bladen niet tot in de eeuwigheid. Een klein foldertje of kaart had hier handiger geweest.

De-Geert

Citaat van: Caspar op 01-03-2010  10:55 uIk stoor me soms ook een beetje aan de mentaliteit van sommige Nederlandse brouwerijen. Ze zitten vaak te zeuren dat ze niet rond kunnen komen en dat er geen markt is
Als ze nou eens allemaal zouden zorgen dat hun bier infectievrij bij de consument komt zou misschien ook wel eens helpen.


RobinB

Citaat van: Caspar op 01-03-2010  10:55 uLaatst zag ik een recept van Emelisse in de Pint,
Citaat van: Joran op 01-03-2010  10:55 uBijvoorbeeld met het recept van de Double IPA van Emelisse in het vorige nummer.

Is dat recept hier al gepost?

Joran

@RobinB: Ik heb die nog niet voorbij zien komen.

William

Citaat van: RobinB op 01-03-2010  12:50 uIs dat recept hier al gepost?
Even lid worden van PINT  ;D

JeroenCV

Mensen, ten eerste bedank voor alle reacties. Er zitten zeker bruikbare dingen tussen.

Er wordt ook gevraagd waarom men nou lid zou moeten worden van PINT. Ik wil eigenlijk deze peiling daar niet voor gebruiken, maar omdat het gevraagd wordt.


De bier consumenten vereniging PINT, Promotie informatie Traditioneel Bier, is opgericht met het doel:

• HET BEVORDEREN VAN DE BIERCULTUUR IN Nederland IN DE RUIMSTE ZIN;

• HET INFORMEREN EN HET BEHARTIGEN VAN DE BELANGEN VAN DE Nederlandse
BIERCONSUMENT.

Maar wat betekent dit concreet

PINT staat voor:
• Bierbeleving
• Traditie
• Lokale brouwers
• Verantwoordelijkheid
• Verkrijgbaarheid
• Consumentenbelangen
• Smaak
• Deskundigheid
• Kennis
• Kwaliteit
• Variatie
• Bier
• Advies
PINT staat voor variatie en kwaliteit in bierland. PINT streeft naar een Nederland waarin voor iedere
bierconsument zijn bier in een goede kwaliteit wijds verkrijgbaar is.

Naast dit, hebben wij enige 170 bierproefavonden per jaar, het winterbierfestival, het Noord-Hollands festival, het meibock festival, de 24uurs van Maastricht, het noordelijk bier festival en natuurlijk het PINT bokbierfestival. De 5 regios organiseren elk meerdere excursies, bierdiners en proeverijen. Dus voldoende activiteiten waaraan je mee kan doen.

Met je lidmaatschapskaart krijg je korting op:

Peter van der Arend's Beertemple in Amsterdam biedt ieder PINT-lid - op vertoon van de lidmaatschapskaart - een tweede bier gratis aan. Dit is het eerste Amerikaanse speciaalbiercafé van Europa. De Beertemple, Nieuwezijds Voorburgwal 250, 1012 RR Amsterdam.

De Hertog Jan brouwerij in Arcen schenkt onze leden - bij een rondleiding door de brouwerij van een uur onder begeleiding van een gids - voor een entreeprijs van € 6,00 per persoon een glas Hertog Jan pils bij de Hertog Jan Proeverij. Alleen op vertoon van een geldige ledenpas bij de receptie.

Café: Het Proeflokaal van Texel, Dorpsstraat 23, De Koog. Uitbater Hans Glandorf ontvangt u graag in zijn proeflokaal en ook hier kan het tweede bier gratis genuttigd worden.

Brouwerij Maasland Oss; Eerste bier gratis. Als u voor de rondleiding komt wordt u gastvrij ontvangen door de brouwmeester en krijgt u het eerste bier gratis.

Stadsbrouwerij van Kollenburg / Café bar Le Duc,
's-Hertogenbosch; Tweede bier gratis in deze zeer bijzondere brouwerij in één van de oudste delen van de stad.
Grand Café La Belle (Voorheen La Belle Epoque) De Lind 71 5061 HV Oisterwijk, Telefoon: 013-5284850; niet een echt speciaalbiercafé maar wel een café met elan en aandacht voor de bieren die men heeft en op een bijzondere locatie. Tweede bier gratis.

Kafé België, Oude Gracht 196, 3511 NR Utrecht, Telefoon: 030-2312666; Gratis biertje uit een van de twintig taps, bij bestelling van een dagschotel (tussen 16.30 uur en 20.30 uur).

Café Bar Becoloth, Rozemarijnstraat 2/2a, 5281 BZ Boxtel. Het tweede bier is gratis voor PINT-leden. Bar Becoloth organiseert elke tweede zondag van september een gezellig bierfestival.

Café Jos Meesterschenkerij, Daalseweg 309, Nijmegen. Een oudgediende onder de speciaalbiercafés. Volgens Horeca Misset behoort dit café al jaren tot de top 3 in Nederland. Op vertoon van de PINT-pas: tweede bier van de wisseltap gratis.

Café Zonderzeil, Kade 3, Steenbergen. Aan de haven van Steenbergen ligt dit bruine café met zijn veertig bieren van de fles en vijf wisseltaps. Op vertoon van de PINT-ledenpas kan er voor het tweede bier gratis een keuze worden gemaakt uit één van de vijf taps.

In alle (meer dan 300) Mitra-winkels krijgen PINT-leden op vertoon van de ledenpas 10% korting op speciaalbier.
Café De Beyerd in Breda biedt alle leden van PINT het tweede bier uit de eigen brouwerij gratis aan. Bezoek ook de website van deze unieke combinatie van Biercafé, Restaurant en Brouwerij.

In café de Hazeburg, Putterweg 45 in Ermelo zijn onze leden van harte welkom voor het tweede bier (bier van de maand) uit het speciale in de Hazeburg gebruikte glas. Uiteraard alleen op vertoon van de ledenpas. Bezoek ook de naast het café gelegen bierwinkel en brouwerij.

Café Het Centrum, Wilhelminaplein 13 in Horst, biedt PINT-leden een tweede bier van de tap gratis aan. Bezoek het kleinste café van Horst met toch een ruime sortering aan bier ook eens virtueel.

Slijterij & Wijnhuis Zeewijck, Zeewijkplein 25 in IJmuiden. Op vertoon van de ledenpas 10% korting op het gehele assortiment speciaalbier. Bezoek de website van Slijterij Zeewijck voor actie-aanbiedingen voor PINT-leden.

Eetcafé Pollevie, Minderbroederstraat 22/24, 's-Hertogenbosch, biedt PINT-leden een tweede bier van het vat gratis aan. Bezoek dit bijzondere eetcafé het is meer dan alleen een eetcafé.

Brouwerij de Dochter van de Korenaar , Pastoor de Katerstraat 24, 2387 Baarle-Hertog - België, geeft PINT-leden bij aankoop van een bierpakket van € 5,00 een fles van het allernieuwste bier gratis. Dit nieuwste bier is het laatste bier wat de brouwer gebrouwen heeft en kan dus per seizoen variëren.

De Bierboom biedt 2 nieuwe boeken aan: 'Bieren en brouwerijen van België' van Adelijn Calderon, € 89,50, PINT-leden krijgen 25% korting en: 'Geloof in de brouwerij' van Rolf van der Woude, € 29,50 PINT-leden betalen € 25,00.

De Bierboom geeft ook 40% korting op de boeken van Jef Van den Steen: "Geuze en kriek de champagne onder de bieren, Abdijbieren Geestrijk erfgoed en: Trappist. Het bier en de monniken". Het boek Topchefs en Westmalle van Gauthier valt ook onder deze regeling. De boeken zijn voor ieder PINT-lid rechtstreeks te bestellen via De Bierboom. Daar komen nog wel nog verzend- en verpakkingskosten bij.

Café Derat
Dit gezellige huiskamercafé ligt aan de Lange Smeestraat 37 in Utrecht. Leden van PINT krijgen het tweede bier van één van de wisseltaps gratis op vertoon van hun ledenpas. Specialiteit: bieren van brasserie Dupont.

In Café De Viersprong, Brinkersweg 41 in Nunspeet, dat ook wel de parel van de Veluwe wordt genoemd, krijgt een PINT-lid als tweede bier het bier van de maand gratis. Het café is al sinds 1946 in de familie en inmiddels is de derde generatie actief achter de bar.

Brouwerij Croy De Croyse Hoeve ligt pal tegenover het kasteel aan de Croylaan 9 te Aarle Rixtel. In deze hoeve is brouwerij Croy gevestigd. Op vertoon van de ledenpas krijgt een PINT-lid een tweede bier van de tap gratis.

In een hoek van het Vrijthof te Hilvarenbeek, aan de Sint Sebastiaanstraat 4 om precies te zijn, staat een authentieke negentiende eeuwse dorpsbrouwerij waar u als PINT-lid een extra bier naar keuze krijgt uitgeschonken. Bekijk de website van Museumbrouwerij De Roos.

Drinks & Gifts Bij Drinks & Gifts aan de Heiligeweg 37 te Krommenie bij aankoop van € 15,- een fles Zaanse Blond, Zaanse Dubbel of Zaanse Tripel gratis. Maar let vooral ook op de andere aanbiedingen van deze slijter.

Café Buitenlust, een gezellig Brabants café op loopafstand van het oude centrum (Spoordonkseweg 5) van Oirschot. Op vertoon van je PINT pas ontvang je elk ABT-biertje vd maand dat jezelf opdrinkt voor de helft vd prijs.

Hanze Stadsbrouwerij. Brouwmeester Gerrit Wolf schenkt het tweede bier uit eigen brouwerij gratis uit op vertoon van de ledenpas in de Hanze Stadsbrouwerij aan de Houtmarkt 56b in Zutphen.

PINT-leden krijgen op vertoon van hun geldige lidmaatschapskaart, 10% kassakorting op hun aankopen bij De Man van Drank, dé speciaalbier winkel van Rotterdam, Hoogstraat 54a. Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag van 11.00 tot 17:30 en zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. De korting is niet geldig voor artikelen die al een afprijzing hebben, en geldt alleen voor speciaalbier.

PINT leden mogen bij elke 10 bestelde flessen bij de online-bierwinkel van Nederland, www.bierenzo.nl, een 11e fles gratis uitzoeken. Bierenzo zorgt ervoor dat uw kostelijk bier wordt thuisbezorgd. U behaalt uw PINT ledenvoordeel door een account op bierenzo.nl aan te maken en minimaal tien flessen speciaalbier te bestellen. Vervolgens kiest u op de website uit de bieren de fles die u graag als ledenvoordeel bij uw bestelling ontvangt. Bent u klaar met on-line winkelen, is uw winkelmandje gevuld? Dan klikt u op 'afrekenen' en zo belandt u in een scherm waar u 'commentaar op uw bestelling' kunt toevoegen. Vul hier uw PINT lidnummer in en vermeld welke fles u graag als ledenvoordeel ontvangt. Heeft u 20 flessen in uw winkelmand, dan mag u twee flessen uitzoeken als ledenvoordeel (bij dertig flessen driemaal ledenvoordeel, enzovoort). Completeer de bestelprocedure en nadat wij uw gegevens hebben geverifieerd ontvangt u uw bestelling, inclusief het door u zelf gekozen ledenvoordeel, zo snel mogelijk thuis. Kijk ook hier voor meer informatie.

Bierbrouwerij Grand Café Emelisse. De reis meer dan waard. Emelisse in Kamperland is een bierbrouwerij midden in een Grand Café Restaurant. Op vertoon van je PINT pas ontvang je het tweede bier van de eigen brouwerij gratis. Iedere woensdag een rondleiding om 15.30 uur.

Brouwerij Restaurant Grand-Café De Drie Koningen. Een prachtig Grand Café met brouwerij en een bar met negen tapkranen in Groede. Op vertoon van je PINT pas ontvang je het tweede bier van de eigen brouwerij gratis.
Lekkerbier de Bierwinkel. Lekkerbier is een bierwinkel in het centrum van Joure met een assortiment van meer dan 650 soorten bier. PINT leden krijgen in de winkel op vertoon van hun geldige lidmaatschapskaart 10% korting.

Santé Bier en Wijn is een webwinkel die in 2007 is opgericht. Bij bestelling van 8 flesjes bier, een flesje Straffe Toeback van de Scheldebrouwerij gratis! Exclusief voor PINT leden. Vermeld bij het plaatsen van de bestelling, bij 'bericht toevoegen', uw PINT lidnummer.

Onze meest noordelijke aanbieding. In het ABT-café De Toeter, Turfsingel 6 te Groningen, krijgen onze leden het tweede bier van de maand gratis aangeboden.

In het tijdelijk proeflokaal van de Amsterdamse brouwerij de Prael, Warmoesstraat 15, Amsterdam, krijgen onze leden een tweede bier gratis aangeboden.

Leden van PINT hebben recht op een kortingsabonnement van € 21,50 op het magazine BIER!. Vul hiervoor het PINT-lidmaatschapsnummer in op de website van BIER!.


Proeflokaal 't Gelagh (voorheen 't Molentje), Lindeplein 3 te Oisterwijk. Toon en Emelie Coppens tappen weer! Tweede bier van de tap gratis.

Vier of meer consumptiemunten gratis
Ieder PINT-lid krijgt zowel op het Bokbierfestival, het Winterbierfestival, het Noord-Hollands Bierfestival, het Meibokfestival als op andere regiofestivals een gratis munt, goed voor een glas bier.

Vaste voordelen

  • Zes keer per jaar het tijdschrift PINT-nieuws met het meest diepgaande biernieuws uit binnen- en buitenland. (Uitgezonderd Voordeel-leden)
  • Toegang tot PINT-Bierproefavonden in 17 verschillende locaties
  • Speciale excursies naar brouwerijen in binnen- en buitenland: 'met PINT beleef je meer'
  • Gratis munt op het Zythos Bier Festival in Sint-Niklaas
  • [Korting op het Great British Beer Festival in Londen
  • Gratis toegang tot het Fränkisches Brauereimuseum in Bamberg.

Naast al deze activiteiten wil ik nog veel en veel meer. Ik wil uitgroeien naar een echte consumentenvereniging die bij alles waar bier ter sprake komt, als een van de eerste gesprek partners de belangen van de bierconsument behartigt.
Om dit te kunnen bereiken, heeft de vereniging PINT ten eerste body nodig. Dus meer leden.

Beste hobbybrouwers, heb zo een beetje uitgelegd waar PINT voor staat? ;D

Adrie

Leuk, hoor, zo'n reclamepraatje die we allemaal zo kunnen nalezen op de Pint site.  ;D Maar ik ben dan wel benieuwd wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen.

EBC

Wat ik erg leuk vond aan PINT waren de proefavonden in Middelburg. Daar proefden we de meest onbekende bieren, met dank aan Erwin de Cock.
Hier in Maastricht doen ze ook proefavonden. In café Take One. Ik ben er één keer geweest. Leuk café, eigenaar met veel bierkennis, maar daar wordt nog stevig gerookt en dan is de lol er snel af. Einde oefening.

Verder vind ik het PINT magazine leuk om bij te blijven met wat er in de commerciele bierwereld gebeurt. Het is ook kwalitatief een goed magazine, maar veel tijd heb ik niet en de PINT verdween ongelezen bij het oud papier en dat was het doodvonnis voor het lidmaatschap.

Maar hoe PINT de kwaliteit van bier beinvloedt, dat weet ik niet.
Al die 'gratis' bieren en kortingen, daar zit ik niet op te wachten, ik vind dat ook een laag niveau reclame.

toon van den broek

Hallo Jeroen,
Heb je openings-stukje van de laatste pint nog eens gelezen ('van het bestuur'). Ik denk dat je er goed aan doet om in te steken op meer leden, want dat geeft meer gewicht in de schaal bij allerlei zaken.
Ook je reaktie hierboven heb ik gelezen.
Toch had ik ook graag wat inhoudelijke standpunten willen zien.
Wat ik al zei: wat is jullie idee over de accijnsdiscussie die binnenkort eraankomt?
Gaan jullie alleen in luxe lobbyen (fluweel) of komen er ook concrete doelen bv. eerlijke informatie op de flessen?
Ik vind dat je wel wat concreter mag zijn: steek je nek eens uit!
Inderdaad: met alleen extra biertjes uitdelen komen we er niet denk ik.

Toon van den Broek/Groningen

De-Geert

Kom op Jeroen, je kan toch wel beter dan een stukje van de site kopieren en plakken?  :weetniet:


Herman

PINT is dus een kortingskaart met een periodiek geadresseerde reclamefolder?

Het is maar hoe je het lezen wilt natuurlijk. De bierfestivals vind ik zo op het oog nog het meest tot de verbeelding sprekend.

RobinB

Het lijkt inderdaad voornamelijk een financieel iets te zijn.
Jammer.

Adrie

Jeroen, wat wil Pint nu eigenlijk? Luis in de pels zijn van de bierindustrie en opkomen voor de belangen van de bierliefhebber, of goede vriendjes blijven met de brouwerijen en vrij kritiekloos hun informatiekanaal zijn. Als ik artikelen in Pint nieuws lees, dan denk ik maar al te vaak dat het laatste het geval is. Hoe bang is Pint om af en toe (als dat vanuit bierconsumentenbelangen nodig is) een brouwerij tegen de schenen te schoppen en wellicht reclame-inkomsten mis te lopen?

Leeghwater

Een club als PINT bestaat puur en alleen omdat ze de inkomsten van reclame hebben. Daar heb je de grote jongens voor nodig. Het is belangrijk dat je naam maakt bij een grote groep, Ik wil even een top gear voorbeeld gebruiken:
Heel de wereld kijkt naar Top Gear. Dat staat buiten kijf. Ze hebben het voorrecht om alles wat ze aangeboden krijgen af te branden. Want je naam komt langs in het belangrijkste blad/ tv serie in autowereld. En dat is het enige wat telt. Dus keer op keer kunnen de heren van Top Gear flink hard schoppen tegen de grote boze auto jongens. Inkomsten en auto's blijven die toch wel aanleveren omdat ze er niet om heen kunnen. Als je naam niet genoemd word dan doe je niet mee. Deze luxe heeft PINT duidelijk nog niet. (of wel maar ze zijn zich er niet van bewust) het is natuurlijk een kunst om een stuk te schrijven wat scherp is en wat op het randje zit maar waar de brouwer zich wel in herkent, en dus ook niet meteen alle reclame uit PINT trekt.
Maar is het niet zo dat PINT op dit moment het meest belangrijke orgaan in de bierwereld is richting bier minnend BeNeLux?
Er is lef en tallent voor nodig om dit te verwezenlijken. Ik ben geen PINT lid. Denk er wel over na, maar soms sla ik wel eens een rond slingerend exemplaar van het propagandablaadje in de bierwinkel open. er staat nou niet echt iets in dat ik denk ja daarvoor ga ik dit blad lezen. En ik denk dat op dit moment het blad de enige rede is waarom ik lid zou willen worden.

Proost!

JeroenCV

Citaat van: Adrie op 03-03-2010  10:42 uof goede vriendjes blijven met de brouwerijen en vrij kritiekloos hun informatiekanaal zijn. Als ik artikelen in Pint nieuws lees, dan denk ik maar al te vaak dat het laatste het geval is. Hoe bang is Pint om af en toe (als dat vanuit bierconsumentenbelangen nodig is) een brouwerij tegen de schenen te schoppen en wellicht reclame-inkomsten mis te lopen?

Waar komt het beeld vandaan dat wij kritiekloos zijn?   :weetniet:
We hebben keuringen van bier op festivals uit gevoerd; gevolg ontzettend veel commentaar over dat wij dat doen. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6783.0.html  

Nee ik ben helemaal niet bang om reclame-inkomsten mis te lopen. Als ik met een goed onderbouwt statement iets tegen een brouwerij kan neerzetten waarmee de de consument wordt geholpen, zal ik dat zeker doen.

Citaat van: Adrie op 03-03-2010  10:42 uJeroen, wat wil Pint nu eigenlijk? Luis in de pels zijn van de bierindustrie en opkomen voor de belangen van de bierliefhebber,

Ik kom als nieuw voorzitter bij de komende algemene ledenvergadering met een nieuw voorstel hoe ik PINT naar een meer consumentenvereniging wil ombuigen. Wat ik uiteindelijk wil is dat overal waar iets over bier wordt gemeld ik als PINT voor advies en ideeën wordt gevraagd. Of het nu gaat over de brouwerij contracten, de bierzwendel, leeftijd van alcoholverkoop van 16 naar 18  verhogen of over de nieuwe drank en horecawet.

Tuurlijk weet ik ook dat er een kleine kans bestaat dat politiek naar een groep bierconsumenten luistert, maar de kans dat men naar ons luistert is wel een stuk groter bij 10.000 leden dan bij 3000 bierliefhebbers.

En als ik dan kijk naar de schatting van het aantal hobbybrouwers (die allemaal ook bierconsument zijn) en de 3000 leden van PINT nu, zie ik een groot verschil. De reden van deze peiling is dan ook om te kijken waar dat door komt. Mijn conclusie tot nu toe is dat ik merk dat de boodschap van PINT naar buiten toe niet juist is. Ik lees dat men ons vooral als een club ziet die een kortingskaart is met een reclamefolder.

Citaat van: Herman op 02-03-2010  23:34 uPINT is dus een kortingskaart met een periodiek geadresseerde reclamefolder?
Het is maar hoe je het lezen wilt natuurlijk. De bierfestivals vind ik zo op het oog nog het meest tot de verbeelding sprekend.

Dus men ziet niet het symposium of de gouden PINT om maar 2 dingen te noemen. Ook niet dat bier en spijs na het symposium "bier aan tafel"  nu in Google 16.600 hits geeft? http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=bier+en+spijs&meta=&aq=0&oq=bier+en+spij

Goed de plannen die ik en het bestuur hebben zal ik op de ALV in juni presenteren en dan mogen de leden er over stemmen. De ledenvergadering is het hoogste orgaan in PINT, ik als voorzitter "voer alleen maar uit".


Er was ook een vraag over hoe PINT over accijns denkt:
PINT vindt dat
- Er moet in Europees verband harmonisatie zijn. (alle landen gelijk)
- Gelijkschakeling van de bier- en wijnaccijns in verhouding tot het gemiddelde alcoholpercentage.
- Allocatie van de opbrengsten van de accijnzen niet aan de algemene middelen maar toewijzen aan bestijding van de problematiek die uit alcoholgebruik voortvloeit.

Adrie

Misschien dat hobbybrouwers ook wel iets heel anders verlangen van een dergelijk blad dan andere bierliefhebbers. Ik vind eigenlijk ook steeds minder van mijn gading in het blad. Algemene verhalen over het bierbrouwproces kennen we nou wel. Dat brouwer X een nieuw bier Y op de markt heeft gezet vind ik ook niet zo boeiend. Een verslag van een festival waar ik zelf niet ben geweest lees ik ook zelden en artikelen over cafees boeien me echt helemaal niet. Eigenlijk lees ik Pint nieuws steeds minder.

Wat ik wel interessant vind is te lezen met wat voor filosofie een brouwer bieren bedenkt, maakt en op de markt zet. Waarom een brouwer kiest voor bepaalde ingrediënten, biertypen, brouwwijzen en marketingstrategiën. Aangevuld met het fileren van een bier van die brouwer: wat was zijn gedachte bij het creëren van dat specifieke bier. Welke ingrediënten, brouwwijzen enzovoort. Met afsluitend natuurlijk het recept. Ook graag lees ik artikelen over bewegingen in de bier- en ingrediëntenmarkt. Helaas staan dat soort artikelen veel te weinig in Pint nieuws, maar misschien wil ik teveel diepgang.

Nu ik er zo eens over nadenk moet ik misschien mijn stem maar wijzigen.

JeroenCV

Adrie,

Is voor jou PINT niets anders dan het PINT nieuws?

toon van den broek

Beste biervrienden,
Vind het wel interressant hoe deze draad zich ontwikkelt. Er worden steeds meer vragen gesteld waarop dus geen antwoord komt.
Maken we het Jeroen nou te moeilijk? Moeten we hem het voordeel van de twijfel geven als jonge ambitieuze voorzitter?
Denk het zelf van niet, want ben het helemaal met Adrie eens: zonder kritiek ben je gewoon een goedkoop reklame verlengstuk van de grote bierindustrie, erg leuk voor je ego en je portemonee, dat weer wel.

In ieder geval zal ik op de algemene ledenvergadering -op 12 juni- deze vragen opnieuw gaan stellen.

Toon van den Broek.
 

Leeghwater

Citaat van: Adrie op 03-03-2010  11:26 uWat ik wel interessant vind is te lezen met wat voor filosofie een brouwer bieren bedenkt, maakt en op de markt zet. Waarom een brouwer kiest voor bepaalde ingrediënten, biertypen, brouwwijzen en marketingstrategiën. Aangevuld met het fileren van een bier van die brouwer: wat was zijn gedachte bij het creëren van dat specifieke bier. Welke ingrediënten, brouwwijzen enzovoort. Met afsluitend natuurlijk het recept. Ook graag lees ik artikelen over bewegingen in de bier- en ingrediëntenmarkt. Helaas staan dat soort artikelen veel te weinig in Pint nieuws, maar misschien wil ik teveel diepgang.

Ik denk niet dat jij te veel diep gang wilt. Als er steeds stukjes in staan over brouwer X die bier Y in de markt zet maar zonder diep gang haakt uiteindelijk de doorsnee bierdrinker af. Er komt een moment dat je het wel weet. Het is veel interessanter om te weten wat de brouwerij wil bereiken met een recept en hoe het tot stand is gekomen. Die diepgang kan ook heel wat hobbybrouwers op weg helpen. Ik zit zelf maar vaak wat te rommelen tot ik een in mijn ogen een redelijk recept heb. Juist als de profs  van hun gedachtegang over mout z en gist a uitlichten denk ik dat er meer interesse is. Veel al drinken wij een biertje met in het achterhoofd de 3 regeltjes smaak beschrijving op het etiket. Als de filosofie bekent is komt men een stuk verder met het leren herkennen van smaken en het uitpluizen van recepten.

Tevens denk ik dat als PINT serieus genomen wil worden dat ze eens moeten gaan werken aan hun website want die is niet bij gewerkt en ziet er zeker niet profi uit. Men leest nou eenmaal veel op internet en doet dit graag op slik ogende pagina's en niet op slecht updatete pagina's.


Ik wil wel nog even zeggen dat ik niet denk dat we jeroen hier op moeten pakken. Hij geeft zelf al aan dat hij in zijn voorzitterschap het een en ander wil wijzigen, in plaats van hem te bekritiseren zou ik hem eerder een aantal punten geven waarop hij misschien wat kan gaan aanpassen.

En nee Jeroen PINT is niet alleen maar PINT Nieuws, maar PINT Nieuws is voor het gros wel een heel groot stuk PINT.

toon van den broek

Ik zie nu, nadat ik mijn mail gepost heb er intussen een aantal anderen al weer gereageerd hebben incluis Jeroen.
We gaan het er over hebben in de Algemene Leden Vergadering.
Toon.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.