Relatieve dichtheid

Gestart door Adrie, 24-02-2010 11:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Drents Hopbier

Citaat van: Albertus op 05-05-2010  08:06 uWanneer je heet eerste bericht van deze draad leest dan zie je dat SG niet staat voor Soortelijk Gewicht maar voor Specific Gravity. Adrie legt in die posting uit wat bedoeld wordt met die term.

Adrie schreef "maar eigenlijk doen we het met zijn allen fout."
Maar ik geef altijd een s.g. of soms S.g. op, als ik het soortelijk gewicht bedoel van de vloeistof (vaste stof ook, maar dat meet ik zelden). En ik meet het s.g. met een hydrometer (dompellichaam 7 cm en steel 8 cm) in een glazen cylinder (geen maatcylinder want er staat geen maatverdeling op) van 145 ml maximale inhoud. Die vul ik met ca. 115 ml te meten vloeistof.
Ik gebruik 2 hydrometers, één voor 1,000 tot 1,060 g/ml bij 20 °C en één voor 1,060 tot 1,120 g/ml bij 20 °C. Een enkele keer controleer ik de meting door het s.g. te bepalen met een pyknometer van 49,9186 cm3. Het gewicht wordt dan bepaald op 0,1 mg nauwkeurig (analytische balans).

Het enige waarin ik Adrie gelijk moet geven, is dat ik soms 1050 schrijf wanneer ik 1,050 bedoel.

Een suikergehalte (één woord) zou ik opgeven in g/liter en niet zoals sommigen doen in gr/liter.

Hopbier

Big Willem

Citaat van: Drents Hopbier op 05-05-2010  16:13 uHet enige waarin ik Adrie gelijk moet geven, is dat ik soms 1050 schrijf wanneer ik 1,050 bedoel.


1050 is goed; netjes in ISO eenheden (kg/m3) gewerkt :)

De-Geert

Volgens mij heb je het punt van deze draad gemist.

SeekingBeer

Leuk deze oude en eenvoudige draad weer eens te lezen.

Nou ja 'eenvoudig' is misschien een groot woord, maar het was een leuk inkoppertje van Adrie en een draad als dit geeft best wel wat sjeu aan het forum.

__________

Maar ik dus zelf eens meten vandaag:

Kraanwater van 20 ºC en mijn meter zegt 1002...

Dus eigenlijk weet ik nog steeds niet of mijn hydrometer nu de Specific Gravity danwel het Soortelijk Gewicht probeert te meten...

Immers als de schaal geijkt was op 'gravity' had ie 1000 moeten aangeven terwijl het soortelijk gewicht van zuiver water bij 20 ºC  998 gram is.

Het is geen statistisch bewijs, maar de voorlopige conclusie lijkt helder:

De kans dat ie de relatieve zwaarte probeert te meten is groter dan de kans dat het een soortelijk gewicht meter is.

__________

Daarnaast kan je redeneren dat als het een Specific Gravity ding is, je waarschijnlijk gedestilleerd water van 20 ºC moet gebruiken als referentie vloeistof.
Omdat kraanwater iha iewat zwaarder is (tenzij je alcohol bij gaat mengen in je water leiding) is een lezing van 1002 niet zo slecht.

Waarvan acte.

hansHalberstadt

Citaat van: SeekingBeer op 20-03-2011  22:43 uKraanwater van 20 ºC en mijn meter zegt 1002...
In feite meet een hydrometer wel degelijk 'soortelijk gewicht' namelijk het gewicht van de verplaatste vloeistof. Als je echt 'specific gravity' wilt meten dan moet je anders meten, nl het gewicht meten van een verplaatste hoeveelheid te meten vloeistof gedeeld door het gewicht van een zelfde hoeveelheid gedestileerd water. Dat doe ik wel eens met een labweegschaaltje. Alleen dan krijg je eendimensieloze eenheid, nl de verhouding tussen 2 gewichten. Natuurlijk kun je de hydrometer ijken net alsof hij 'specific gravity' meet.
HansH

Oscarvan

 :o

Lange winter geweest eh?

SeekingBeer

Ha ha, nee Oscar het is gelukkig geen lange winter geweest. Wel een koude, vooral in het begin.
Maar eind februari kon ik alweer een kort poosje in de tuin zitten...

Hans, volgens mij zijn die hydro meters inderdaad geijkt als special dingetjes tov gedestilleerd water.
Dat was nou net de hele bedoeling van het vorige verhaal...
In wezen slaat dat nergens op, niemand gebruikt normaal gesproken gedestilleerd water behalve misschien voor in je accu als ie droog gaat staan.

Van mij had ie best een soortelijke massa schaalverdeling mogen hebben.

BierBonG

Als hij 1000 gram water zal altijd meer zijn dan 1 liter of je hebt hem op hoge druk staan :)
Ik vind dat graden Plato ook fijner rekent. en is veel universeler..
 ow reageer op iets van 2010 ......

hansHalberstadt

Normaal gesproken is de hydrometer zoals al opgemerkt altijd geijkt op SG=1000 bij demiwater (maar geldt ook voor kraanwater). Belangrijk is dat het geldt bij een bepaalde temperatuur, vaak 20 ºC . Die temperatuur moet je goed weten en bij die temperatuur meten. formeel praat je dan over specific gravity omdat het gaat om het SG/SG van water, dus 1000 voor water, maar het ding meet in feite soortelijk gewicht met een correctiefactor van 1.002 om van 998 naar 1000 te komen.
HansH 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.