Bier wil niet gaan gisten

Gestart door ROELEKE, 02-09-2004 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Hoi Martin :proost:

Mijn eerste antwoord is: JA. Er is echter nog steeds een discussie gaande of het tussentijds hevelen wel nodig is. Sommige collega's doen dat namelijk niet en bottelen direct vanuit het gistvat.
Ik denk dat je beter Adries advies kunt opvolgen. De redenen noemt hij ook in zijn reactie. Het hoeft dus niet, maar het verbetert wél de kwaliteit van je bier.

Edwin

marcel125

Citaat van: Edwin op 08-09-2004  11:29 uHa Martin :proost:

PLastic gebruiken als een extra sluitring lijkt mij persoonlijk een lapmiddel, waarbij niet altijd duidelijk is of het afdoende werkt. Indien je een plooi hebt in het platic, is de afdichting al weer moeilijker volledig te krijgen. Ik zou toch proberen een structurele oplossing te kiezen.

Edwin
Dit is inderdaad een lapmiddel maar het werkt wel
ik heb zelf een x of 5 zo gebrouwen en het dicht echt goed af
nu moet ik er wel bij zeggen dat het relatief dikke folie was
geen vuilniszak o.i.d.

Marcel

Eduard

Mijn mening over het overhevelen:

Als je van dat 'blikbier' maakt volstaat direct tappen uit het gistingsvat, mits je ervoor zorgen kan dat het sediment niet of nauwelijks opdwarrelt. Er zit namelijk niet zoveel sediment in aangezien de grondstof (die stroopachtige substantie) zeer schoon is en geen hopresten etc bevat. Zelf heb ik zo'n wit plastic ton met een kraantje wat ik voor het tappen gebruik. Aan het eind zet ik het vat wat schuin om de rest eruit te tappen (dat wat onder het niveau van het kraantje ligt) totdat ik zie dat er (teveel) gist meekomt.

Als je zelfgebrouwen bier op fles tapt, dus van mout en hop gemaakt, dan zit er veel meer spul (gist, dode cellen, hopresten) in het jongbier wat ook nog een langere bezinkingstijd nodig heeft. In dat geval is het zeker raadzaam om eerst over te hevelen voor je gaat tappen.

Adrie

Heren brouwers,

Volgens mij halen we nu twee dingen door elkaar: de noodzaak van lageren in een schoon vat en de noodzaak van overhevelen naar een schoon vat voor het bottelen.

Lageren is altijd een goed plan, ook als je blikbier maakt. Bij de primaire gisting wordt namelijk veel gist gevormd die je het best na een week van je bier kunt scheiden omdat dode gistcellen kapot kunnen gaan en hun inhoud in het bier terecht komt (autolyse heet dat). Dit kan een bijsmaakje aan je bier geven. Ook met blikbier is lageren in een ander vat dus een goed idee. Bij het "echte" brouwen is het een nog beter idee omdat je ook hop- en eiwitresten afscheidt.

Na de lagering overhevelen om te bottelen is om een andere reden een goed idee. Je kunt dan namelijk een suikeroplossing doseren in het schone vat en die goed door je bier roeren. Hierdoor krijgen alle flessen evenveel suiker voor de nagisting. Als je per fles een schepje suiker toevoegt en vervolgens bier in de flessen tapt heb je in elke fles een iets andere suikerconcentratie. Dat hoeft natuurlijk geen ramp te zijn, maar als je meer controle wilt over de hoeveelheid koolzuur in je bier, kun je deze methode beter wel toepassen. Werk je met het schepje suiker per fles en je zorgt ervoor dat de bezonken gist niet in de flessen komt, kun je inderdaad direct vanuit je lageringsvat bottelen.

Groeten,

A3

martindokki

Dat met suiker in elk flesje heb ik vroeger al eens geprobeerd, met verschillende soorten suiker (rietsuiker, bietsuiker, honing) en met zeer wisselend resultaat waarvan weinig positief.
Nu wil ik gewoon de suiker in de hevelemmer (met kraantje) doen zoals beschreven, daarna pas bottelen.

Het lageren komt er niet meer van want moest vanmiddag naar het strand met me dochter, dus niet in de buurt van een brouwwinkel geweest.

Ik hoop dat mijn niet gistende tarwebiertje het uithoudt tot volgende week...


ROELEKE

Heb mijn bier inmiddels overheveld naar flesjes al weer een paar weken geleden, de kleur is niet echt gezond (beetje amber, lijkt het wel. Is dit normaal trouwens??) maar smaakt op zich niet verkeerd en koolzuur zit erop dus.


Greetz Roeleke

Jacques

Hoi Roeleke,

Een amberachtige kleur is natuurlijk niet gebruikelijk voor een witbier.
Het kan zijn dat deze kleur een gevolg is van oxidatie van het wort en jongbier.

Het is geloof ikje eerste bier. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je het bier te lang bewaard. Drink het maar lekker als het je smaakt.  :proost2:

 :degroeten: Jacques

ROELEKE

Ja dat gistingsvat, daar ligt het echt aan, kan niet anders. Ik zit er zelf aan te denk om een nieuw gistingsvat te kopen (en natuurlijk de accesoires die erbij komen) nog advies voor goed gistingsvat. Voor mij is het denk handig als ik kan zie wat er gebeurt, ik hoorde Edwin over mandflessen hebben is dit een goed alternatief?

laters

Roeleke

Caspar

Hoi Roeleke,

Ik heb de most-emmer van 35 liter aangeschaft van Brouwland. Ik heb een gaatje erin gesneden. In dit gaatje het ik een rubbertje geplaatst waarin ik het waterslot duw. Misschien gaat deze constructie op de lange termijn wel lucht doorlaten, maar nu is ie echt perfect waterdicht. Mijn eerste brouwsel staat nog steeds volop te borrelen en omdat het witte plastic een beetje doorzichtig is zie je precies hoe hoog de laag met drap is. Ik isoleer het gistingswat met een slaapzak....

Dit is een redelijk voordelige oplossing (omdat het gistingsvat natuurlijk multifunctioneel is)

Groetjes Caspar

Edwin

Ha Roeleke :proost:

Fijn als er naar me geluisterd wordt  ;D. Plastic vaten kunnen natuurlijk ook, maar 'zicht' op de vergisting heb je niet. Overigens bestaat ook nog eens de kans dat het plastic 'ademt'. Vergisting in plastic vaten kan in ieder geval ook, mar toch geef ik de voorkeur aan een vergisting in mandflessen. Da's glas, dus zeker niet poreus, je kunt er doorheen kijken, makkelijk te reinigen met een goede borstel en 100% luchtdicht.

Ikzelf vergist mijn bieren al jaren in een mandfles. Op een bier na en dat is echt mijn slechtste bier geworden (oxidatie, stilgevallen vergisting en overdreven estervorming). Of dat alleen aan dat vat ligt weet ik niet, maar voor mij is dat verband in ieder geval nooit weggegaan.

Edwin

Adrie

Ha Roeleke,

Ik vergist in een rvs vat. Plastic heeft nog als nadeel dat er bij het schoonmaken gemakkelijk krasjes in komen waar (ongewenste) micro-organismen en gist- en hopresten zich in kunnen verschansen met alle kansen op infecties van dien. Glas kan natuurlijk uitstekend, maar dan heb je wel een fles nodig van minstens 2 keer het volume bier dat je brouwt om genoeg ruimte te hebben voor schuimvorming. Je kunt goedkoop aan dubbelwandige rvs ketels komen in Helmond bij autobedrijf de Kinderen (27 euro per stuk, wel eerst even bellen als je deze ketels wilt kopen: 06-53846149). Ze zijn ook uitstekend geschikt voor een brouwinstallatie.


Groeten,

A3

Caspar

Hey Adrie, ik gebruik zo'n RVS Ketel als gemal voor mijn hevelfilter... Als ik deze jongen met 30 liter wort naar mijn woonkamertje moet sjouwen mag ik wel wat extra spierballen kweken ;).

Een mandfles is inderdaad kwalitatief beter dan een plastic vat... Wat ik me alleen afvroeg Edwin, hoe maak je die fles fatsoenlijk schoon na de hoofdgisting? Een emmer kan je een stuk beter uitboenen lijkt mij (omdat de opening groter is).

Adrie

Ha Caspar,

Ik heb een plank met vier zwenkwielen eronder gemaakt. Daar zet ik het gevaarte op en dan rijd ik hem zo het huis door.

Groeten,

A3

Caspar

Hey Adrie,

Ik verbaas me steeds weer over de vindingrijkheid van de brouwers ;D!

Adrie

Vindingrijkheid?? Luiheid zul je bedoelen!  :slaperig:

Groeten,

A3

martindokki

Het biertje wat ik in het plastic vat heb gemaakt, heb ik inmiddels weggegoten, in de gootsteen wel te verstaan. Er zat wel wat bubbels in en wat alcohol maar die alles overheersende biersap smaak bleef bestaan, goooor.

Die grand cru die ik wel in de fles had gemaakt heb ik ook weggekegeld maar dan in mezelf, mmh was lekker.

De vaten blijf ik wel gebruiken trouwens, handig als sterilisatie emmer voor alle brouwspulletjes, en starks voor het bottelen zal ik de drank van fles naar vat overhelen om te vermegen met suiker, en dan vervolgens uit het kraantje bottelen.

De flessen hebben inderdaad wel wat nadelen, zoals schoonmaken en goed mengen van het brouwsel. Met een paar literjes door de lucht zwaaien lukt nog wel, maar toen ik vandaag het mengen een beetje vergeten was en ging mengen met al 10 liter vloeistof in de fles ging het toch wat moeilijk. Helaas nog op zoek naar goed lange lepels met van die flexibele kopjes.

Voor schoonmaken gebruik in in principe die chemipro, maar als het echt goor is gebruik ik de caustic versie van dezelfde. dat vreet alles weg in 5 minuten. Goed naspoelen en je heb de zooi ontsmet ook.
 
Met vriendelijke groeten, martin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.