Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier wil niet gaan gisten  (gelezen 13695 keer)

ROELEKE

• Gast
Bier wil niet gaan gisten
« Gepost op: 02-09-2004 20:40 u »
Ik heb een Brewferm pakket (tarwe, witbier 15liter) aangeschaft, maar heb een andere handleiding gebruikt namelijk van zelfbierbrouwen.nl

Instructies zijn als volgt:

kook 4 liter water, de helft gooi je in het gistingsvat voeg 1 kg kristalsuiker toe, spoel het blik uit met de overige hete water, en giet dit ook in het gistingsvat. goed roeren, en daarna 11 liter koud water toevoegen. er staat dat de ideale tempratuur 25 graden is. Daarna heb ik met een schone lepel de gistkorrels (die bij het blik zaten) over het brouwsel gestrooid. doe de deksel erop en het waterslot erin en vul deze voor de helft met heet water. Dan zou het moeten gaan gisten tussen de 12 en 24 uur maar er gebeurt nog niks, de tempratuur is nou ongeveer 25 graden en ik houd het boven de 20 graden.

Kan iemand mij helpen hiermee?

Roel

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re:bier wil niet gaan gisten
« Reactie #1 Gepost op: 02-09-2004 21:08 u »
Gebruik je een waterslot? Bubbelt deze, dus komt er gas (CO2 = koolzuur vrij).
Ruikt het alleen nog maar zoet, of komen er al andere geuren vrij.

Staat er al een laag schuim op het vat?

Hoe lang is het geleden dat je de gist erin hebt gebracht?

Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat hij het doet, maar dat je dat niet ziet. Heb je een dichtheid = soortelijk gewicht meter?

ROELEKE

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 02-09-2004 21:15 u »
Ja ik heb een waterslot, ik zie hier niks bubbelen.

Er zit wel een bruine laag op het witte gistingsvat, antwoord is ja.

Ik heb gisteren om 5 uur de gistkorrels in het vat gedaan.

Ja ik heb een soortelijk gewicht meter. Een beetje aftappen dan maar?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 02-09-2004 21:23 u »
Hoi Roeleke,

Het ziet er naar uit dat je bier dus wel aan het gisten is gegaan.
Heel eerlijk gezegd hebben we hier op het forum al meer van deze noodkreten gehad. De vaten die verkocht worden bij beginnerspakketten sluiten vaak niet goed af.

Het SG tijdens (of na) de gisting bepalen heeft alleen zin als je deze ook voor het begin van de vergisting bepaald is. Door te vergelijken kun je zien hoeveel suikers vergist zijn en hoeveel alcohol gevormd is.

:degroeten: Jacques

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 02-09-2004 21:25 u »
Dus Roel: nog een weekje laten vergisten. Als de schuimkraag ingezakt is hevelen naar een lagervat. Een weekje later bottelen met 7 g/L suiker. En over anderhalve maand heb je je eigen bier! Mooie hobby he?

ROELEKE

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 02-09-2004 21:29 u »
Ok dan, we zullen is kijken hoe het gaat. alvast bedankt!

Ik kom er van de week wel even op terug...

ciao Roel

ROELEKE

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 02-09-2004 21:31 u »
O ja nog een vraagje over die gistingsvaten, wat voor gistingsvaten gebruiken jullie eigenlijk?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #7 Gepost op: 03-09-2004 10:22 u »
Ha Roeleke,

Dat varieert nogal per brouwer, denk ik. Eerst had ik een plastic ton met een schroefdeksel waar ik zelf een gat in heb geboord voor een waterslot. Deze voldeed prima en sluit goed af.

Bij mijn nieuwe installatie, die ik van 40-liter gamellen heb gemaakt, heb ik ook een nieuw gistingsvat, eenzelfde 40-liter gamel. Zie voor foto's mijn website. Deze vaten hebben een rvs-binnenvat en een gegalvaniseerd ijzeren buitenmantel. Deze vaten isoleren heel goed en sluiten goed af. Ik heb er zelf een gat in geboord en een pijpje in gesoldeerd waar ik een slang op schuif die uitkomt in een erlenmeyer gevuld met water. Dit doet dienst als waterslot.

Als je een nieuw vat koopt let dan op de volgende dingen:

• moet goed afsluiten (luchtdicht);
  • moet groot genoeg zijn, vuistregel is 2 maal het volume bier dat je brouwt;
  • moet goed schoon te maken zijn, wat dat betreft is rvs beter dan plastic. In plastic ontstaan snel krasjes waar vuil en bacteriŽn zich kunnen ophopen met het risico op infecties.

Groeten,

A3

ROELEKE

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 03-09-2004 13:04 u »
Vannacht alles gecontroleerd tempratuur was goed, boven de twintig heb nog een elektrische verwarming aangezet. maar nog steeds geen CO2 (luchtbelletjes).
ciao roel

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 03-09-2004 13:20 u »
Beste Roel,

Voor de volgende keer: het is voor de gist niet goed om die gelijk in wort te gooien. Gedroogde gist moet je eerst rehydrateren in lauwwarm water. Gedroogde gist moet namelijk eerst zijn celwanden herstellen, want anders komen alle stoffen uit het wort direct de cel in en dat is niet goed voor de gist. Die moet kunnen selecteren welke stoffen wel en welke niet de cel in komen. De gist direct in het wort gooien kan een aanzienlijke sterfte van de gist veroorzaken. Wellicht dat dat bij jou aan de hand is. Bovendien moet je temperatuurschokken zien te voorkomen, daar kan gist ook niet goed tegen.

Het kan ook zijn dat de gist te oud is. Gedroogde gist kun je het best in de koelkast bewaren. Je kunt het dan gemakkelijk 1 jaar bewaren.

Neem de volgende keer de volgende stappen:

Doe in een glas 100 ml lauwwarm water (van 25 - 30 graden) en strooi de gist hierin. Niet roeren, maar 15 minuten laten staan. Daarna roeren en weer 10 minuten laten staan. Nu kun je de gist bij je wort van 25 graden gooien. Is je wort kouder dan 25 graden, leng je water-gistmengsel dan eerst aan met 100 ml van je (koudere) wort en wacht 10 minuten voordat je het mengsel bij je wort gooit.

Groeten,

A3

ROELEKE

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 03-09-2004 15:20 u »
Ik dacht bij mezelf: als dat bier toch mislukt is kun je net zo goed even wat aftappen, wat blijkt in het bier zitten dus wel koolzuur, wat mij toch een beetje verbaasd omdat je in het waterslot eigenlijk niks van ziet. bedankt voor de tip A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 03-09-2004 15:24 u »
Zoals Jacques al opmerkte: dit is blijkbaar een kwestie van een niet goed afsluitend gistingsvat. Het komt dus allemaal toch  nog goed.

Groeten,

A3

ROELEKE

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 06-09-2004 01:50 u »
btw over dat niet goed afsluitende gistingsvat is het een optie om bij de volgende keer de deksel dicht te plakken met plakband.

Offline marcel125

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 06-09-2004 08:06 u »
Nee want dat sluit niet goed af
je kunt wel uit een stuk plastik een cirkel knippen die groter is dan je deksel
knip ook een gat in het midden
ik deed het dan in een vat met sulfiet en als je gistingsvat vol is
het plastik even afspoelen met de douche en voorzichtig over je vat leggen en de deksel erop drukken
suc6

Marcel

martindokki

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 07-09-2004 21:43 u »
Vandaag een vraag gepost met precies hetzelfde onderwerp, en hier naar doorverwezen.

Rare is dat ik hetzelfde pakket heb als roeleke, dwz Brewferm tarwe 15 liter. en ook met een plastic gistemmer.

Bij mij gaf het bier ook weinig sjoege, dacht aanvankelijk dat het door de plotseling hoge temp lag, maar mijn grand cruutje dat er naast staat in een gist FLES doet het wel. verder heb ik de spulletjes tegelijk dus waarschijnlijjk ongeveer even schoon gemaakt.

Wel stond er op mijn pakket sept 2004 als houdbaarheidsdatum. Dus het gist zou oud kunnen zijn. Emmer kan inderdaad krasjes geven maar is veel gemakkelijker schoon te maken als zo'n fles.

Schilderstape had ik al geprobeerd voor extra afsluiten, nog geen bloep. maar eens geloerd en niks geen schuim meer.
Ik heb er maar drie suikerklontje bijgegooid en zo'n spanbandje voor om de kampeermatjes wars over de deksel gespannen om 'm vast te trekken. Het lijkt ook net alsof bovenop de deksel zo'n ring met klemmen kan, maar waarom zag ik die dan niet in de winkel... zucht 15 liter door de plee.. :'(.
Of toch morgen maar weer 45 minuten in de auto naar de bierbrouwwinkel voor spulletjes en klemmen en nieuw gist. :P

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 07-09-2004 23:18 u »
Hoi martindokki,

Niet te vlug in paniek. Gedroogde gist is lang houdbaar dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen. Net als bij Roel zal bij jou waarschijnlijk de gistemmer niet goed afsluiten. Tape helpt niet zoals hiervoor al is aangegeven.

Controleer met je hydrometer of er een daling van het soortelijke gewicht heeft plaatsgevonden. Indien dat het geval is heb je toch gewoon een vergisting die al dan niet nog bezig is.

RobS

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 07-09-2004 23:22 u »
Hi Martin,

Ik zou het bier niet te snel door toilet spoelen. Wellicht kan je gewoon wat proeven. Als het bier al een tijdje staat te gisten proef je de alcohol wel (als het gegist heeft tenminste).

Je zou niet de eerste zijn die denkt dat het bier niet is gaan gisten, maar waarbij het toch goedkomt. Heb er zelf ook last van gehad.  

Groeten,
Rob

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 08-09-2004 08:26 u »
Martin,

En vergeet een soortelijk gewicht meter (SG meter) niet te kopen. Dat is de enige goede manier om het verloop van een vergisting te volgen.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 08-09-2004 09:31 u »
En als je toch boodschappen gaat doen:

Een goede afsluitbare gistkuip. Zo'n mandfles is prima schoon te maken met een borstel hoor! Brouw er al jaren mee en alles is mooi luchtdicht afgesloten en ik kan door het glas heen zien hoe het bier vergist. Hoef ik niet de deksel open te doen en kan ik zo infecties makkelijker buiten houden!

Edwin

martindokki

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 08-09-2004 11:23 u »
Voordeel van een fles is inderdaad dat je er door kan kijken.
Ach al doende leert men en kom je tijdens het brouwen er achter dat dat ding wat je in de winkel niet nodig dacht te hebben toch best wel handig zou zijn.

Dat plastic klinkt ook wel als een goed idee. Een vuilniszak?

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 08-09-2004 11:29 u »
Ha Martin :proost:

PLastic gebruiken als een extra sluitring lijkt mij persoonlijk een lapmiddel, waarbij niet altijd duidelijk is of het afdoende werkt. Indien je een plooi hebt in het platic, is de afdichting al weer moeilijker volledig te krijgen. Ik zou toch proberen een structurele oplossing te kiezen.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 08-09-2004 11:38 u »
Precies! Een extra investering verdien je dubbel en dwars terug. Bier weg moeten gooien wegens een infectie kost immers ook geld. En de lol van de hobby gaat er snel af.

Groeten,

A3

martindokki

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 08-09-2004 11:46 u »
En dan het brouwsel overhevelen?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 08-09-2004 11:50 u »
Beste Martin,

Het is altijd aan te bevelen om na de primaire gisting over te hevelen naar een mandfles. Dit doe je als de meest heftige gisting voorbij is, meestal na een dag of 4 tot 7. Overhevelen is nodig om hopharsen en dode gistcellen uit je bier te verwijderen. Doe je dit niet, dan kun je vervelende bijsmaakjes in je bier krijgen.
In je mandfles gist het bier dan in twee tot drie weken rustig uit en kan het grootste deel van het gist bezinken. Als de gisting na die 2 tot 3 weken lagering is gestopt, ga je bottelen.

Groeten,

A3

martindokki

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 08-09-2004 12:14 u »
Is wat je hier beschrijft ook nodig voor die bierpakketten?
Hun gebruiksaanwijzing presenteerd het een stuk makkelijker, nl. Gewoon na eerste gisting overhevelen en xtra suiker toevoegen en dan meteen bottelen.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #25 Gepost op: 08-09-2004 12:19 u »
Hoi Martin :proost:

Mijn eerste antwoord is: JA. Er is echter nog steeds een discussie gaande of het tussentijds hevelen wel nodig is. Sommige collega's doen dat namelijk niet en bottelen direct vanuit het gistvat.
Ik denk dat je beter Adries advies kunt opvolgen. De redenen noemt hij ook in zijn reactie. Het hoeft dus niet, maar het verbetert wťl de kwaliteit van je bier.

Edwin

Offline marcel125

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 08-09-2004 12:22 u »
Ha Martin :proost:

PLastic gebruiken als een extra sluitring lijkt mij persoonlijk een lapmiddel, waarbij niet altijd duidelijk is of het afdoende werkt. Indien je een plooi hebt in het platic, is de afdichting al weer moeilijker volledig te krijgen. Ik zou toch proberen een structurele oplossing te kiezen.

Edwin
Dit is inderdaad een lapmiddel maar het werkt wel
ik heb zelf een x of 5 zo gebrouwen en het dicht echt goed af
nu moet ik er wel bij zeggen dat het relatief dikke folie was
geen vuilniszak o.i.d.

Marcel

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #27 Gepost op: 08-09-2004 13:19 u »
Mijn mening over het overhevelen:

Als je van dat 'blikbier' maakt volstaat direct tappen uit het gistingsvat, mits je ervoor zorgen kan dat het sediment niet of nauwelijks opdwarrelt. Er zit namelijk niet zoveel sediment in aangezien de grondstof (die stroopachtige substantie) zeer schoon is en geen hopresten etc bevat. Zelf heb ik zo'n wit plastic ton met een kraantje wat ik voor het tappen gebruik. Aan het eind zet ik het vat wat schuin om de rest eruit te tappen (dat wat onder het niveau van het kraantje ligt) totdat ik zie dat er (teveel) gist meekomt.

Als je zelfgebrouwen bier op fles tapt, dus van mout en hop gemaakt, dan zit er veel meer spul (gist, dode cellen, hopresten) in het jongbier wat ook nog een langere bezinkingstijd nodig heeft. In dat geval is het zeker raadzaam om eerst over te hevelen voor je gaat tappen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 08-09-2004 13:29 u »
Heren brouwers,

Volgens mij halen we nu twee dingen door elkaar: de noodzaak van lageren in een schoon vat en de noodzaak van overhevelen naar een schoon vat voor het bottelen.

Lageren is altijd een goed plan, ook als je blikbier maakt. Bij de primaire gisting wordt namelijk veel gist gevormd die je het best na een week van je bier kunt scheiden omdat dode gistcellen kapot kunnen gaan en hun inhoud in het bier terecht komt (autolyse heet dat). Dit kan een bijsmaakje aan je bier geven. Ook met blikbier is lageren in een ander vat dus een goed idee. Bij het "echte" brouwen is het een nog beter idee omdat je ook hop- en eiwitresten afscheidt.

Na de lagering overhevelen om te bottelen is om een andere reden een goed idee. Je kunt dan namelijk een suikeroplossing doseren in het schone vat en die goed door je bier roeren. Hierdoor krijgen alle flessen evenveel suiker voor de nagisting. Als je per fles een schepje suiker toevoegt en vervolgens bier in de flessen tapt heb je in elke fles een iets andere suikerconcentratie. Dat hoeft natuurlijk geen ramp te zijn, maar als je meer controle wilt over de hoeveelheid koolzuur in je bier, kun je deze methode beter wel toepassen. Werk je met het schepje suiker per fles en je zorgt ervoor dat de bezonken gist niet in de flessen komt, kun je inderdaad direct vanuit je lageringsvat bottelen.

Groeten,

A3

martindokki

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 08-09-2004 20:36 u »
Dat met suiker in elk flesje heb ik vroeger al eens geprobeerd, met verschillende soorten suiker (rietsuiker, bietsuiker, honing) en met zeer wisselend resultaat waarvan weinig positief.
Nu wil ik gewoon de suiker in de hevelemmer (met kraantje) doen zoals beschreven, daarna pas bottelen.

Het lageren komt er niet meer van want moest vanmiddag naar het strand met me dochter, dus niet in de buurt van een brouwwinkel geweest.

Ik hoop dat mijn niet gistende tarwebiertje het uithoudt tot volgende week...

ROELEKE

• Gast
Re: bier wil niet gaan gisten
« Reactie #30 Gepost op: 29-09-2004 21:31 u »
Heb mijn bier inmiddels overheveld naar flesjes al weer een paar weken geleden, de kleur is niet echt gezond (beetje amber, lijkt het wel. Is dit normaal trouwens??) maar smaakt op zich niet verkeerd en koolzuur zit erop dus.

Greetz Roeleke

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 29-09-2004 22:16 u »
Hoi Roeleke,

Een amberachtige kleur is natuurlijk niet gebruikelijk voor een witbier.
Het kan zijn dat deze kleur een gevolg is van oxidatie van het wort en jongbier.

Het is geloof ikje eerste bier. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je het bier te lang bewaard. Drink het maar lekker als het je smaakt.  :proost2:

ROELEKE

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 29-09-2004 22:25 u »
Ja dat gistingsvat, daar ligt het echt aan, kan niet anders. Ik zit er zelf aan te denk om een nieuw gistingsvat te kopen (en natuurlijk de accesoires die erbij komen) nog advies voor goed gistingsvat. Voor mij is het denk handig als ik kan zie wat er gebeurt, ik hoorde Edwin over mandflessen hebben is dit een goed alternatief?

laters

Roeleke

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #33 Gepost op: 30-09-2004 08:57 u »
Hoi Roeleke,

Ik heb de most-emmer van 35 liter aangeschaft van Brouwland. Ik heb een gaatje erin gesneden. In dit gaatje het ik een rubbertje geplaatst waarin ik het waterslot duw. Misschien gaat deze constructie op de lange termijn wel lucht doorlaten, maar nu is ie echt perfect waterdicht. Mijn eerste brouwsel staat nog steeds volop te borrelen en omdat het witte plastic een beetje doorzichtig is zie je precies hoe hoog de laag met drap is. Ik isoleer het gistingswat met een slaapzak....

Dit is een redelijk voordelige oplossing (omdat het gistingsvat natuurlijk multifunctioneel is)

Groetjes Caspar

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 30-09-2004 09:22 u »
Ha Roeleke :proost:

Fijn als er naar me geluisterd wordt  ;D. Plastic vaten kunnen natuurlijk ook, maar 'zicht' op de vergisting heb je niet. Overigens bestaat ook nog eens de kans dat het plastic 'ademt'. Vergisting in plastic vaten kan in ieder geval ook, mar toch geef ik de voorkeur aan een vergisting in mandflessen. Da's glas, dus zeker niet poreus, je kunt er doorheen kijken, makkelijk te reinigen met een goede borstel en 100% luchtdicht.

Ikzelf vergist mijn bieren al jaren in een mandfles. Op een bier na en dat is echt mijn slechtste bier geworden (oxidatie, stilgevallen vergisting en overdreven estervorming). Of dat alleen aan dat vat ligt weet ik niet, maar voor mij is dat verband in ieder geval nooit weggegaan.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 30-09-2004 09:32 u »
Ha Roeleke,

Ik vergist in een rvs vat. Plastic heeft nog als nadeel dat er bij het schoonmaken gemakkelijk krasjes in komen waar (ongewenste) micro-organismen en gist- en hopresten zich in kunnen verschansen met alle kansen op infecties van dien. Glas kan natuurlijk uitstekend, maar dan heb je wel een fles nodig van minstens 2 keer het volume bier dat je brouwt om genoeg ruimte te hebben voor schuimvorming. Je kunt goedkoop aan dubbelwandige rvs ketels komen in Helmond bij autobedrijf de Kinderen (27 euro per stuk, wel eerst even bellen als je deze ketels wilt kopen: 06-53846149). Ze zijn ook uitstekend geschikt voor een brouwinstallatie.

Groeten,

A3

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #36 Gepost op: 30-09-2004 11:41 u »
Hey Adrie, ik gebruik zo'n RVS Ketel als gemal voor mijn hevelfilter... Als ik deze jongen met 30 liter wort naar mijn woonkamertje moet sjouwen mag ik wel wat extra spierballen kweken ;).

Een mandfles is inderdaad kwalitatief beter dan een plastic vat... Wat ik me alleen afvroeg Edwin, hoe maak je die fles fatsoenlijk schoon na de hoofdgisting? Een emmer kan je een stuk beter uitboenen lijkt mij (omdat de opening groter is).

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 30-09-2004 11:43 u »
Ha Caspar,

Ik heb een plank met vier zwenkwielen eronder gemaakt. Daar zet ik het gevaarte op en dan rijd ik hem zo het huis door.

Groeten,

A3

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #38 Gepost op: 30-09-2004 11:53 u »
Hey Adrie,

Ik verbaas me steeds weer over de vindingrijkheid van de brouwers ;D!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 30-09-2004 11:57 u »
Vindingrijkheid?? Luiheid zul je bedoelen!  :slaperig:

Groeten,

A3

martindokki

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 22-03-2005 22:12 u »
Het biertje wat ik in het plastic vat heb gemaakt, heb ik inmiddels weggegoten, in de gootsteen wel te verstaan. Er zat wel wat bubbels in en wat alcohol maar die alles overheersende biersap smaak bleef bestaan, goooor.

Die grand cru die ik wel in de fles had gemaakt heb ik ook weggekegeld maar dan in mezelf, mmh was lekker.

De vaten blijf ik wel gebruiken trouwens, handig als sterilisatie emmer voor alle brouwspulletjes, en starks voor het bottelen zal ik de drank van fles naar vat overhelen om te vermegen met suiker, en dan vervolgens uit het kraantje bottelen.

De flessen hebben inderdaad wel wat nadelen, zoals schoonmaken en goed mengen van het brouwsel. Met een paar literjes door de lucht zwaaien lukt nog wel, maar toen ik vandaag het mengen een beetje vergeten was en ging mengen met al 10 liter vloeistof in de fles ging het toch wat moeilijk. Helaas nog op zoek naar goed lange lepels met van die flexibele kopjes.

Voor schoonmaken gebruik in in principe die chemipro, maar als het echt goor is gebruik ik de caustic versie van dezelfde. dat vreet alles weg in 5 minuten. Goed naspoelen en je heb de zooi ontsmet ook.

Met vriendelijke groeten, martin

Tags: