Verdamping per uur

Gestart door Henk Kuik, 02-09-2004 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk Kuik

Heeft iemand van jullie een idee hoeveel liter er ongeveer verdampt (per uur) bij het gebruik van een standaard 50 liter (Heineken) bierfust tijdens het koken? Zelf heb ik dit nooit bijgehouden. ???
Een u allen bekend stukje software vraagt er namelijk om en ik heb geen idee.
(Nee Hans en Henk ik bedoel niet strangebrew :))

Edwin

Ha Henk :proost:

Dat heeft niet alleen te maken met de diameter van je pan, maar ook met de capaciteit van je brander. Indien je al vaker met deze installatie gebrouwen hebt, kun je al wel een inschatting maken van het verdampen van vocht. Ikzelf verstook zo'n 4 liter per uur.

Edwin

Henk Kuik

Citaat van: Edwin op 02-09-2004  16:01 uIkzelf verstook zo'n 4 liter per uur.

Edwin

En dat is een Heineken fust?
Ik zoek namelijk alleen een indicatie. Het is de bedoeling het vanaf nu wel bij te gaan houden zodat ik een getal krijg wat voor mijn installatie goed is.

Jacques

Hoi Henk,

De hoeveelheid water dat verdampt tijdens het koken van het wort is van van vele factoren afhankelijk zoals:
-grootte / capaciteit brander;
- de brandstof die gebruikt wordt (aardgas of butaan of propaan);
- grootte en soort materiaal pan/ketel materiaal (koper, RVS, aluminium);
- de mate van vulling van de pan/ketel).

Je zult dus echt zelf je eigen gegevens moeten generen.

Om met Promash te rekenen kun je de eerste keer een aanname doen (bijvoorbeeld 8% per uur) en deze aan de hand van de werkelijke waarde achteraf aanpassen zodat je de volgende keer beter uit komt.

:degroeten: Jacques

gelfling

Tip:
PVC buisje (of koper) in de ketel zetten.
Vullen met water en per liter/2liter een streepje zetten.
Voor het koken de streepjes inzagen.
Ook watervaste stift kook je ervanaf.
Zo weet je ook of het verschil uitmaakt of je in de zomer of in de winter brouwt, binnen, of buiten, hoeveel in de bostel achte blijft enz.
Goedkoop, en een must-have voor iedere serieuze brouwer.
 ;D snel een maken dus......

Herman

Da's een goede tip als je met slechts een ketel werkt. Ik werk zelf met een tabel, ik heb namelijk diverse pannen waar ik mee kook (afhankelijk van de hh te brouwen bier). Een buisje werkt dan niet zo goed, ik meet dan ook met een centimetermaat hoever het wort van de rand af staat en lees op de tabel het aantal liters af.

Herman

Henk oet Paiz

Ik werk met twee ketels en heb iets dergelijks gefabriceerd. Een beukenhouten lat met aan twee zijden een ingezaagde maatverdeling. Wat handig is van hout is dat ik de stok in het wort dompel en dan de stok eruit kan halen en kan aflezen tot waar het hout vochtig is. Aan twee zijden een verschillende maatverdeling, werkt prima!

Groeten,

Henk :proost2:

Adrie

Beste Henk,

Met de vier broeders installatie hebben we een roerstok (gemaakt van een bezemsteel en een broodplank) met ingekerfde streepjes die we in de ketel zetten. In mijn HERMS heb ik een schouwbuis gemaakt van een siliconenslang:


De ervaring leert dat de verdamping nooit helemaal precies hetzelfde is. Het hangt af van hoe hard je stookt, maar ook van de luchtvochtigheid en de buitentemperatuur en hoever je het deksel open zet. In de Vier Broeders installatie verdampen we ongeveer 7 liter per uur, in mijn HERMS verdamp ik ongeveer 3 tot 3,5 liter per uur.

Groeten,

A3

Henk Kuik

Heren

Bedankt voor al uw opmerkingen.
Ik heb nu al wel een indicatie waarmee ik kan beginnen.
Dat ik zelf moest meten hoeveel ik nu daadwerkelijk per uur verdamp (Nou ja, niet ik maar mijn installatie) wist ik wel maar voor het programma Promash had ik wel iets van een indicatie nodig.  

orangeloo

Nu had ik onlangs een recept aan een medebrouwer gegeven.
Deze had het recept rechtstreeks overgenomen.
Gevolg 30 liter wort ipv de geplande 20 liter.
SG 1065 ipv de geplande 1095. :weetniet:

Bij navraag bleek dat hij een deksel op de pan legt tijdens het koken. (Dus minder verliezen.)
Nu is mijn vraag is het verstandig om een deksel op de kookketel te leggen tijdens het koken?

hansm

Nee, dat is heel erg onverstandig.

Tijdens het koken moet de DMS kunnen ontwijken, en als je de deksel erop laat kan het niet weg. Dus altijd koken zonder deksel (of er in ieder geval voor zorgen dat de kookdampen afgevoerd worden).

Groet,
Hans

orangeloo

Bedankt voor de uitleg.
Ik dacht al dat er een rede voor was om zonder deksel te koken, maar wist niet welke.
Dus bij deze :groots:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.