Recepten > Kloonbrouwsels

Auteursrechten kloonrecepten (en andere teksten op dit forum)

<< < (10/11) > >>

De-Geert:
Ik vind klonen ook zeker wel uitdagend. Het is, naar mijn mening, veel moeilijker dan een uniek, goed, origineel bier maken. Want dat doe ik al heel vaak.
Eerlijk is eerlijk, ik doe het bijna nooit. Alleen in gezamenlijke projecten, zoals vorig jaar de ESB en dit jaar de Bons Voeux.

Maar ik zou het veel vaker moeten doen, want het is veel beter controleerbaar of je bereikt wat je hebt beoogd. Dus leerzaam.

Jacques:
Ik ontken ook niet dat klonen heel leerzaam is. Ook niet dat je veel techniek in huis moet hebben om een goede kloon te kunnen maken. Je moet er een echte studie van maken anders kom je niet op het punt waar je wilt uitkomen. Misschien spreekt het kloonbrouwen daarom de wat meer exacte wetenschap gerichte hobbybrouwers zo aan.

De kennis over je grondstoffen is van groot belang voor het creŽren van een bijzonder product. Nogmaals wil ik de vergelijking met Han van Meegeren maken.
De schilderijen van deze 'vervalser' zijn knap gemaakt, maar wat een geweldige schilder zou hij zijn geweest als hij zijn eigen stijl ontwikkeld had. Of misschien niet... Zijn stijl kan saai en minder aansprekend zijn geweest.
Er komt meer kijken bij het maken van een product dat er uitspringt. Het leren van techniek is belangrijk, klonen helpt daarbij, maar je bent pas een echte brouwmeester als je ook een door je zelf bedacht bier kunt brouwen waarvan bierkenners zeggen: tjonge dat is lekker! Als dat nu al het geval is kan ik je feliciteren. Klonen kun je dan doen voor de fun, gewoon omdat het leuk is om te doen en om te bewijzen dat je inderdaad de techniek in huis hebt. Dat deed Han van Meegeren ook, hij kon echt schilderen...

De-Geert:
Ik denk dat je pas echt een goede (hobby)brouwer bent als je beide kan.

RobinB:
Het enige wat ik wilde zeggen is dat "uniek" en "goed smaken" dermate zwakke/zachte criteria zijn dat bijna alles er al onder valt. Daar hoef je dus helemaal geen exceptionele brouwmeester voor te zijn.

Ook een eerste brouwpoging met een "standaard blond" of blikbrouwsel die goed smaakt voldoet al aan deze criteria.

Jacques:

--- Citaat van: RobinB op 12-05-2011  16:54 u ---Het enige wat ik wilde zeggen is dat "uniek" en "goed smaken" dermate zwakke/zachte criteria zijn dat bijna alles er al onder valt.

--- Einde van citaat ---

Hier spreekt iemand die de exacte wetenschap beoefent.

Maar ik denk dat je mij wel begrijpt. Klonen is imiteren. Iets nieuws maken is creŽren. Soms valt dat goed uit maar vaak ook niet. Pas als je het brouwproces goed beheerst en je grondstoffen goed kent kun je een bijzondere creatie maken die bij veel mensen in de smaak valt. Er is een verschil tussen wat in elkaar flansen en iets bijzonders brouwen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie