Auteursrechten kloonrecepten (en andere teksten op dit forum)

Gestart door MO, 01-09-2004 10:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Ha Jacques :proost:

Een bezoekje bij de notaris kan nooit kwaad. Bij de KvK kunnen ze ons ook een handje helpen. Ik begrijp natuurlijk de voordelen van de oprichting van een stichting of vereniging wel. Het voelt alleen als het neerslaan van een mug met een stoeptegel...

Misschien iets om eens met een paar man in real life te bespreken (na enkele voorbereidingen)?

Edwin

Jacques

Via http://www.offerteplein.net/notarisaanvraag/ heb ik offertes aangevraagd voor een oprichtingsakte. Ik ben heel benieuwd wat de kosten zijn.

Het kan heel zwaar lijken de oprichting van een vereniging of stichting, maar problemen kun je beter voor zijn.

:degroeten: Jacques

Edwin

Ha Jacques :proost:

Bedankt! Ik ben het trouwens volledig eens met je stelling. Da's ook de reden waarom ik deze discussie begonnen ben. Misschien handig om met een paar forumleden dit te doen? Ik wil me hier wel voor inzetten (als het geen dagtaak wordt natuurlijk).

Edwin

Jacques

Hoi Edwin,

Bedankt voor jouw hulpaanbod.

Het is denk ik handig om eerst maar eens te kijken hoe hoog de eerste offertes zijn. Indien de kosten laag zijn hoeven we niet zoveel moeite te doen.

:degroeten: Jacques

gelfling

Beste mensen,

lopen we niet een beetje hard van stapel?
Als we nu eens eerst proberen om de gestarte brouwsels tot in de puntjes uit te werken, als dat al teveel tegen zit, hebben we aan verenigingen, stichtingen en gerechtelijke zaken niet zo veel.

Voorbereidend werk scheelt natuurlijk enorm, maar laten we ons nu even focussen op onze klonen.....

(niet dat ik het er niet mee eens ben, maar als ik het allemaal zo lees, hebben we al een rechtzaak voordat er iets gebeurd is)

Adrie

Tjonge, je bent even een dag weg en er is gelijk een vereniging opgericht  ;D .

Laten we vooral het doel niet uit het oog verliezen: het publiceren van een boek en het regelen van de copyrights. Het lijkt me dat een vereniging voor dit doel een stap te ver is. Een vereniging heeft immers leden, een statuut, ledenvergaderingen, bestuursverkiezingen etc. Dat lijkt me voor het publiceren van een boek een nogal omslachtig en log geheel. Wat dat betreft lijkt een stichting me een stukje handiger. Ook ik meld me aan voor het opzetten van het geheel.  Als initiatiefnemer van het kloonboek kan en wil ik natuurlijk niet achterblijven.

Groeten,

A3

Jacques

Beste auteursrechthouders,

De eerste offertes zijn binnen voor de notariskosten voor het oprichten van een vereniging of stichting.



De eerste offerte luidt als volgt:

Naar aanleiding van uw verzoek om een offerte voor de oprichting van een vereniging/stichting, deel ik u mede dat het gebruikelijke tarief op ons kantoor € 535,50 bedraagt, inclusief BTW en kosten uittreksel Kamer van Koophandel.
 
Dit bedrag wordt voor standaardsituaties gehanteerd.
 
Indien sprake is van een meer ingewikkelde zaak, kunnen de kosten hoger uitvallen.



De tekst van de tweede offerte is:

Bij deze dank ik u hartelijk voor uw aanvraag om een offerte.
 
Ik kan u de akte van oprichting aanbieden voor een bedrag van € 575,-- exclusief btw en kosten Kamer van Koophandel, ongeveer € 30,--.



Juridisch shoppen heeft dus zin als we tot oprichting van een stichting of vereniging komen.

:degroeten: Jacques

JoJo

Hoi,

Shoppen heeft zeker zin, en dat kan volgens mij goedkoper, wellicht ken je deze link al, maar hij heeft mij onlangs veel notaris kosten bespaard met aankoop van een huis en samenlevings contract etc

www.goedkoopstenotaris.nl/

Ik zie daar prijzen voor oprichting van een stichting tussen de 200 a 300 Euro

JoJo

Menno

Nieuw leven inblazen:      pfffffff                                                     Nieuw leven inblazen:      pfffffff

Hallo Jacques,

Ik zat net deze topic door te lezen en ben benieuwd hoe de vlag erbij staat. Komt er nog een vereniging of stichting, of staat dat plan voorlopig in de ijskast? Wat ik begrijp is dat je er op termijn toch wel naar toe wilt gaan.

Menno

:ziek: :proost2:  :proost:  :lekkerbier:  samenvol  :lekkerbier:  :proost:  :proost2:  :slaperig:

Jacques


Pollyn

Hallo kloonbrouwers,

Hier is het blijkbaar al een tijdje stil..
Ik vroeg me af of er nog kloonrecepten worden gezocht?
En of het boek er dan komt? :)

Adrie

Tja, de vaart is er duidelijk uit. Blijkbaar vinden niet veel mensen klonen echt interessant. Ik denk niet dat dat boek er ooit komt, maar wie weet.

Citaat van: Pollyn op 11-05-2011  12:30 uHallo kloonbrouwers,

Hier is het blijkbaar al een tijdje stil..
Ik vroeg me af of er nog kloonrecepten worden gezocht?
En of het boek er dan komt? :)

erikgroothuis

Citaat van: Adrie op 11-05-2011  12:42 uTja, de vaart is er duidelijk uit. Blijkbaar vinden niet veel mensen klonen echt interessant. Ik denk niet dat dat boek er ooit komt, maar wie weet.

Nou Adrie, dat ben ik niet met je eens.
Gezien het feit dat er elk jaar voor het ONK een kloonbier gekozen wordt, en nu ook de "La Trappe Puur" en de "Avec les bon voeux" druk bediscussiëerd wordt.

Op het forum barst het van de kloonrecepten, voor menig type / merk is wel een recept te vinden. Zeer onlangs zag ik een Corona-kloonpoging voorbij komen.

Een bundeling in boekvorm, ach da's eigenlijk gezien de internet-era waarin we leven ook niet meer zo nodig.

Groet,
Erik :brouwen:

RGeraads

Citaat van: erikgroothuis op 11-05-2011  14:08 uEen bundeling in boekvorm, ach da's eigenlijk gezien de internet-era waarin we leven ook niet meer zo nodig.

Hier ben ik het wel mee eens, hoewel ik onlangs het boek 'Clone Brews, 2nd Edition' heb aangeschaft. Ik vind het klonen van een commercieel bier best een uitdaging. En ik denk ook dat het klonen van bieren best nog leeft onder de hobbybrouwers, zoals Erik al aangaf. Misschien is het een beter idee om gewoon de kloonrecepten-sectie hier op het forum in ere te houden.

Veel recepten die ik tegenkom, onder andere uit het bovengenoemde boek zijn in het Engels en dit is wel lastig om dit te vertalen naar het Nederlands, daar gebruiken ze immers andere termen en bijvoorbeeld andere mout- en hopsoorten als die hier beschikbaar zijn, waardoor het lastig is een exacte kloon te krijgen.

RobinB

Citaat van: Adrie op 11-05-2011  12:42 uTja, de vaart is er duidelijk uit. Blijkbaar vinden niet veel mensen klonen echt interessant.

Terwijl er net weer een "klonerig" project opgezet is met de "Avec les bon voeux"...?
Ook de Gouden Carolus wordt weer opgepakt, Leffe's gaan rond, enz...

Het is maar hoe je er tegenaan kijkt, maar volgens mij wordt er nog best veel kloongericht gebrouwen.
Misschien niet geheel in hetzelfde format, maar toch nog wel wat.

Jacques

Klonen kan leerzaam zijn, het kan veel inzicht bieden in je ingrediënten.
Maar echt uitdagend is het niet. Het creëren van een nieuw bier dat uniek is en goed smaakt biedt denk ik veel meer voldoening.

RobinB

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt denk ik dan maar, want gezien de toetsbaarheid is klonen wel erg moeilijk. Dat an sich kan een flinke uitdaging zijn, evenals het vooraf analyseren van het bier om je richting te bepalen.

Een bier brouwen dat uniek is en goed smaakt is naar mijn idee helemaal geen uitdaging noch moeilijk.
Al mijn bieren zijn immers uniek en vele ervan sma(a)k(t)en goed.
;D :clownsmile:

Erick

Volgens mij is het niet de vraag of klonen nuttig/leerzaam/whatever is, maar...
Is de insteek nog steeds dat  er 'n boek komt, en is er iemand bereid om daar tijd in te steken?

Jacques

Citaat van: RobinB op 11-05-2011  22:36 uEen bier brouwen dat uniek is en goed smaakt is naar mijn idee helemaal geen uitdaging noch moeilijk.
Al mijn bieren zijn immers uniek en vele ervan sma(a)k(t)en goed.
;D :clownsmile:

Dan ben je gewoon een goede brouwer... Je bewijzen dat kunt brouwen door kloonbieren te brouwen, zoals Han van Meegeren dat deed als schilder door schilderijen te schilderen in de stijl van oude meesters, is dus voor jou niet nodig.

RobinB

Haha! Ik zou inderdaad niet zover willen gaan om te claimen dat ik een slechte brouwer ben! ;) ;D
Maar ik denk dat je een beetje mijn punt mist.

"Uniek" en "goed smaken" zijn zachte eindpunten. Dat ik zeg dat al mijn bieren uniek zijn, komt doordat ik (met hoge waarschijnlijkheid) weet dat er niet één andare batch gemaakt is in de geschiedenis vd mensheid die exact hetzelfde is. Ook niet daar waar ik een recept herhaald heb of gezamenlijk met het gilde gebrouwen heb. Het geeft altijd net een ander bier, klonen ook overigens. Dat "uniek" heb je dus al bereikt bij het storten vd mout, zelf al mislukt het verder volledig.
 
Het beeld dat je had van een bier in je hoofd toen je het ontwierp, je maatstaf voor in hoeverre het gelukt is, is slechts een beeld of herinnering van een beeld. Dat is een zacht referentiepunt.
"goed smaken" is al helemaal zacht, want een bier hoeft niet eens te lijken op wat je ervan in gedachten had, om toch wel goed te smaken. Je bent dan niet geheel tevreden over het bier (of soms onverwacht juist wel), maar het is wel lekker/drinkbaar.
 
Zo is het dus al heel makkelijk om bieren te maken die uniek zijn en goed smaken.

Met een kloon heb je altijd de keiharde confrontatie met het origineel. Exact klonen lukt (bijna) nooit, heel goed benaderen wel. Hoe beter hoe moeilijker (of net geluk maar vervolgens niet reproduceerbaar).
Daarnaast is een exacte kopie niet eens altijd het doel van de huidige projecten, het is meer het aanwijzen van een referentiepunt waarbij gekeken wordt naar effecten van (kleine) variaties.

De uitkomsten daarvan en het gezamenlijke brouwen/evalueren is zeer uitdagend, leerzaam en bevredigend!
En gewoonweg heel leuk.
Wel met een keiharde confrontatie op het eind die 1 of meer deelnemers gedesillusioneerd achterlaat, maar dat is nu eenmaal onderdeel van het spel! ;D

Naar mijn idee wordt er dus onterecht laatdunkend gedaan over klonen.   

De-Geert

Ik vind klonen ook zeker wel uitdagend. Het is, naar mijn mening, veel moeilijker dan een uniek, goed, origineel bier maken. Want dat doe ik al heel vaak.
Eerlijk is eerlijk, ik doe het bijna nooit. Alleen in gezamenlijke projecten, zoals vorig jaar de ESB en dit jaar de Bons Voeux.

Maar ik zou het veel vaker moeten doen, want het is veel beter controleerbaar of je bereikt wat je hebt beoogd. Dus leerzaam.

Jacques

Ik ontken ook niet dat klonen heel leerzaam is. Ook niet dat je veel techniek in huis moet hebben om een goede kloon te kunnen maken. Je moet er een echte studie van maken anders kom je niet op het punt waar je wilt uitkomen. Misschien spreekt het kloonbrouwen daarom de wat meer exacte wetenschap gerichte hobbybrouwers zo aan.

De kennis over je grondstoffen is van groot belang voor het creëren van een bijzonder product. Nogmaals wil ik de vergelijking met Han van Meegeren maken.
De schilderijen van deze 'vervalser' zijn knap gemaakt, maar wat een geweldige schilder zou hij zijn geweest als hij zijn eigen stijl ontwikkeld had. Of misschien niet... Zijn stijl kan saai en minder aansprekend zijn geweest.
Er komt meer kijken bij het maken van een product dat er uitspringt. Het leren van techniek is belangrijk, klonen helpt daarbij, maar je bent pas een echte brouwmeester als je ook een door je zelf bedacht bier kunt brouwen waarvan bierkenners zeggen: tjonge dat is lekker! Als dat nu al het geval is kan ik je feliciteren. Klonen kun je dan doen voor de fun, gewoon omdat het leuk is om te doen en om te bewijzen dat je inderdaad de techniek in huis hebt. Dat deed Han van Meegeren ook, hij kon echt schilderen...



De-Geert

Ik denk dat je pas echt een goede (hobby)brouwer bent als je beide kan.

RobinB

Het enige wat ik wilde zeggen is dat "uniek" en "goed smaken" dermate zwakke/zachte criteria zijn dat bijna alles er al onder valt. Daar hoef je dus helemaal geen exceptionele brouwmeester voor te zijn.

Ook een eerste brouwpoging met een "standaard blond" of blikbrouwsel die goed smaakt voldoet al aan deze criteria.

Jacques

Citaat van: RobinB op 12-05-2011  16:54 uHet enige wat ik wilde zeggen is dat "uniek" en "goed smaken" dermate zwakke/zachte criteria zijn dat bijna alles er al onder valt.

Hier spreekt iemand die de exacte wetenschap beoefent.

Maar ik denk dat je mij wel begrijpt. Klonen is imiteren. Iets nieuws maken is creëren. Soms valt dat goed uit maar vaak ook niet. Pas als je het brouwproces goed beheerst en je grondstoffen goed kent kun je een bijzondere creatie maken die bij veel mensen in de smaak valt. Er is een verschil tussen wat in elkaar flansen en iets bijzonders brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.