Kattenpis smaak

Gestart door jelle, 15-02-2010 23:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jelle

De bekende smaak afwijking kattenpis,
wordt die alleen maar veroorzaakt door licht.
Dus hopbestanddelen die afgebroken worden door licht.

Groet Jelle

Menno

Ik kan mij de genoemde smaak niet in bier voorstellen. Brrr...  :P

Jacques

Citaat van: jelle op 15-02-2010  23:40 uDe bekende smaak afwijking kattenpis,
wordt die alleen maar veroorzaakt door licht.
Dus hopbestanddelen die afgebroken worden door licht.

Bij mij weten wel.

Jacques

Citaat van: Menno op 16-02-2010  00:10 uIk kan mij de genoemde smaak niet in bier voorstellen. Brrr...  :P

Heb je dan nooit een biertje gedronken dat al een tijdje op een terras in de zon gestaan heeft?

Hopmans

Citaat van: Jacques op 16-02-2010  00:24 uHeb je dan nooit een biertje gedronken dat al een tijdje op een terras in de zon gestaan heeft?
Meestal drink je een biertje op als het warm is op een terras.
Kattenpis-smaak is een kwestie van weken, en niet van 5 minuten.



Herman

Dat heb je mis Hopmans, op een terras in de zon gaat dit echt snel.

JWVG

Citaat van: Menno op 16-02-2010  00:10 uIk kan mij de genoemde smaak niet voorstellen.

Er komt meteen een vraag bij me op: heb je een kat?  :idea:

Caspar

Ik vind persoonlijk dat er in bepaalde Amerikaanse hoppen sowieso een kattenpis-geur zit als het bier jong is. Vooral Simcoe heeft dit! Later als het bier rijpt, trekt deze geur weg.

Ik vind licht-smaak meer zwavelig, muffig. Heel typerend en in de zomer heb je dit al na 10 minuten als het bier in de zon staat.

Hopmans

Citaat van: Herman op 16-02-2010  07:43 uDat heb je mis Hopmans, op een terras in de zon gaat dit echt snel.

Blijkbaar heb je gelijk gezien het filmpje in een andere topic.
Meestal drink ik Heineken of Duvel op het strandpaviljoen.
Dit zijn reeds bieren met hop-aanpassingen, dus gaat het niet zo snel.
Met een ambachtelijk bier zal het dus doordrinken worden denk ik.


Menno

Citaat van: Jacques op 16-02-2010  00:24 uHeb je dan nooit een biertje gedronken dat al een tijdje op een terras in de zon gestaan heeft?
Ja, natuurlijk wel, maar ik kan mij zo 1-2-3 niet voor de geest halen dat deze smaak te associëren valt met kattenpis. Of misschien slobber ik wel te snel zo in het zonnetje...  :D

Citaat van: JWVG op 16-02-2010  08:03 uEr komt meteen een vraag bij me op: heb je een kat?  :idea:
Nope! Wél gehad. Ik weet hoe een kattenbak kan rieken...  ::)

Hopmans

Citaat van: Menno op 16-02-2010  13:34 uIk weet hoe een kattenbak kan rieken...  ::)
Niet best in ieder geval.  ;D


jelle

Ik zat met deze vraag,
Ik heb eens een ruilbier gehad met een erg intense kattenpis smaak uit een euroflesje

Jacques

Citaat van: jelle op 16-02-2010  22:30 uIk zat met deze vraag,
Ik heb eens een ruilbier gehad met een erg intense kattenpis smaak uit een euroflesje

Dan heeft waarschijnlijk het flesje een tijd lang in de volle zon gestaan.

jelle

Citaat van: Jacques op 16-02-2010  23:24 uDan heeft waarschijnlijk het flesje een tijd lang in de volle zon gestaan.
Ben ik blij om geen brouwfout maar een bewaarfout.
Al proefde ik ook dezelfde smaak minder intens van de tapbier met dezelfde naam.
Nou ja op naar de volgende ruilerij ;D

Groet Jelle

Adrie

Citaat van: jelle op 16-02-2010  22:30 uIk zat met deze vraag,
Ik heb eens een ruilbier gehad met een erg intense kattenpis smaak uit een euroflesje

Citaat van: Jacques op 16-02-2010  23:24 uDan heeft waarschijnlijk het flesje een tijd lang in de volle zon gestaan.

Of het bier heeft in een groene of kleurloze gistings/lageringsfles in het daglicht of onder een TL gestaan.

jelle

Citaat van: Adrie op 17-02-2010  10:09 uOf het bier heeft in een groene of kleurloze gistings/lageringsfles in het daglicht of onder een TL gestaan.
Dat heeft meer kans denk ik.

Groet Jelle

jelle

Zijn er ook hoppen die veel eerder last hebben van lichtsmaak?

Groet Jelle

Caspar

Jelle, er zijn Amerikaanse hoppen die van zichzelf een kattenpis smaak hebben als het bier jong is. Dit staat los van een lichtsmaak. Over welk bier heb je het?

William

Citaat van: Caspar op 28-02-2010  11:23 uJelle, er zijn Amerikaanse hoppen die van zichzelf een kattenpis smaak hebben als het bier jong is. Dit staat los van een lichtsmaak. Over welk bier heb je het?

C-hops staat toch voor catpee hops? ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.