Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Calciumchloride  (gelezen 37694 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Re: Calciumchloride
« Reactie #25 Gepost op: 24-01-2010 12:10 u »
Dat dacht ik wel, maar voor de zekerhed: als iemand die voor het eerst brouwzouten gaat gebruiken hierdoor met 100.000 ipv 100 ppm Ca in zijn brouwwater komt te zitten, zou het jammer zijn  :D.

:degroeten: JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hans VDE

• Junior lid
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 24-01-2010 13:28 u »
typfoutje?
Het lijkt me dat bij een 33% oplossing, 3g oplossing 1g CaCl geeft?

Oei! Wij meten de hoeveelheid CaCl2 steeds af met een spuitje. Hierbij gaan we er van uit dat 3 ml CaCl2 (33% oplossing) = 1 gram CaCl2. Maar als ik het goed begrijp, klopt dat dus niet?  :huilen:  Kan iemand uitrekenen hoe groot de fout is die wij hierbij telkens gemaakt hebben?

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #27 Gepost op: 24-01-2010 13:37 u »
Dat kan je zelf ook gemakkelijk uitrekenen als je x ml oplossing afweegt.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #28 Gepost op: 24-01-2010 13:43 u »
Heeft niemand ervaring hiermee dan? Jij gebruikt toch ook wel eens vloeibare calciumchloride Edgar. Mijn gevoel zegt dat 1 ml CaCl zwaarder is dan 1 ml water.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 24-01-2010 13:58 u »
Ik gebruik het ook al jaren en tegenwoordig weeg ik het ook af. In het begin niet trouwens, omdat me niet duidelijk was wat nu juist de definitie is van een procentsoplossing. En dat is het nog altijd niet helemaal wat mij betreft.

Maar ik heb het even voor je gewogen: 50 ml weegt hier 66 g. Je hebt dus in het verleden (mogelijkerwijs) ongeveer 33% meer calciumchloride toegevoegd dan je dacht. Lijkt me geen ramp. (wie die berekening kloppend wil maken is welkom :) )

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 24-01-2010 14:00 u »
Even rekenen. 33% oplossing wil zeggen dat er per liter water (± 1000 g) 333,3 gram CaCl2 is opgelost. Dus 1 ml van deze oplossing bevat 0,33 gram CaCl2 dus voor 1 gram CalciumChloride heb je dan 3,03 ml oplossing nodig. Volgens mij Klopt dit...

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 24-01-2010 14:07 u »
Nee, dat klopt niet. Per 667 gram water is er 333 gram calciumchloride opgelost. Dat zal samen geen liter zijn, en ook geen 667 mL, maar iets er tussen in. Wegen van een een bepaald volume lijkt me het meest praktische. Even ervan uitgaande dat we geen hydrometer in de range hebben.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #32 Gepost op: 24-01-2010 14:17 u »
Staat er niet op het flesje of het gaat om massaprocenten of massa per volume?

Als je het exact wilt weten kun je 100 ml precies afmeten en daarna volledig laten verdampen. Je moet het daarna bij hoge temperatuur verder laten drogen omdat calciumchloride normaal twee kristalwatermoleculen bevat.

Offline Hans VDE

• Junior lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 24-01-2010 14:28 u »
Staat er niet op het flesje of het gaat om massaprocenten of massa per volume?
Nee... Als het niet vermeld staat, zijn het dan niet standaard massaprocenten?

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 24-01-2010 14:30 u »
Even rekenen. 33% oplossing wil zeggen dat er per liter water (± 1000 g) 333,3 gram CaCl2 is opgelost. Dus 1 ml van deze oplossing bevat 0,33 gram CaCl2 dus voor 1 gram CalciumChloride heb je dan 3,03 ml oplossing nodig.

gew.% CaCl2      s.g.
5                      1.0420
10                     1.0855
15                     1.1312
20                     1.1797
25                     1.2308
30                     1.2842
35                     1.3400
40                     1.3986

Hopbier

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #35 Gepost op: 24-01-2010 14:58 u »
Nee... Als het niet vermeld staat, zijn het dan niet standaard massaprocenten?

Ja, dus 100 gram oplossing bevat 33 gram calciumchloride. En dan maar hopen dat er is gecorrigeerd voor het kristalwater...

Zoals JW aangeeft kun je het beste wegen.

Offline Bart

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bart
« Reactie #36 Gepost op: 24-01-2010 16:11 u »
Ja, dus 100 gram oplossing bevat 33 gram calciumchloride. En dan maar hopen dat er is gecorrigeerd voor het kristalwater...

Zoals JW aangeeft kun je het beste wegen.
* Ik begrijp deze redenering niet goed. Of je nu de oplossing afweegt of het volume afmeet, dat speelt toch geen rol.
Het komt er toch op aan dat je weet welke concentratie ze bedoelen! m% of m/V%? Je wil weten hoeveel CaCl2 er in je afgemeten hoeveelheid zit. En zolang je niet weet wat men met 33% bedoelt, heb je een probleem.  

* Die correctie voor kristalwater is hier toch niet aan de orde? Als 33% zou betekenen dat 100g oplossing 33g CaCl2 bevat, bedoelt men in elk geval niet-gehydrateerd CaCl2.

* Ik heb het nog eens in twee verschillende handboeken chemie opgezocht, maar hier blijkt nogmaals dat de chemici het zelf niet goed weten! Beide boeken beweren dat voor oplossingen zowel m/V% als m% wordt gebruikt. Maar zelfs over de definitie van m% zijn ze het niet eens. Het ene boek zegt dat 33m%, 33g op 100g water betekent. Het andere boek 33g op 100g oplossing (=water+opgeloste stof) Hoe dan ook lees ik ook nog eens wat ik zelf al dacht, dat voor een vaste opgeloste stof (zoals CaCl2) meestal een m/V% wordt gebruikt. Als voorbeeld gebruiken ze zelf NaCl.
* Volgens mij zal het voor verdunde oplossingen niet zoveel uitmaken of je 33% als m% of als m/V% interpreteert.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 24-01-2010 16:15 u »
Die verwarring onder chemici had ik ook opgemerkt toen ik dit wilde weten, maar hoe dan ook, Hans' tabel komt precies overeen met mijn weging dus we hebben te maken met gewichtsprocenten.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #38 Gepost op: 24-01-2010 16:25 u »
* Ik heb het nog eens in twee verschillende handboeken chemie opgezocht, maar hier blijkt nogmaals dat de chemici het zelf niet goed weten! Beide boeken beweren dat voor oplossingen zowel m/V% als m% wordt gebruikt. Maar zelfs over de definitie van m% zijn ze het niet eens. Het ene boek zegt dat 3m%, 3g op 100g water betekent. Het andere boek 3g op 100g oplossing (=water+opgeloste stof) Hoe dan ook lees ik ook nog eens wat ik zelf al dacht, dat voor een vaste opgeloste stof (zoals CaCl2) meestal een m/V% wordt gebruikt. Als voorbeeld gebruiken ze zelf NaCl.

Dat is het verschil tussen fysisch-chemici en analytisch-chemici. De eerste groep werkt niet met maatkolfjes en doet daardoor alles op gewicht. De tweede groep werkt altijd met maatkolfjes en doet daardoor alles op basis van aanvullen tot xx ml.  Voor verdunde oplossingen maakt het allemaal niet zoveel uit.

Ik hoor tot de eerste groep ;D  [edit] de liever lui dan moe groep [/edit]

Offline Bart

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bart
« Reactie #39 Gepost op: 24-01-2010 17:03 u »
Maar ik heb het even voor je gewogen: 50 ml weegt hier 66 g.

Als ik er van uit ga dat deze meting klopt, heeft onze oplossing dus een dichtheid van 66g/50ml = 1,32 g/ml

* Als 33% een m/V% is, dan zit er 33g CaCl2 in 100 ml oplossing => 0,33 g CaCl2/ml
   3 ml oplossing bevat dan 0,99 g CaCl2.
   4g oplossing bevat dan 1g CaCl2

* Als 33% een m% is, dan zit er 33g CaCl2 in 100 g oplossing. Maar 100g oplossing heeft volgens Edgar een volume van 75,8 ml.
   Dus: 33 g CaCl2 / 100g opl. komt overeen met 33g CaCl2 / 75,8 ml opl = 0,4356 g/ml
   3 ml zou dus 1,3 g CaCl2 bevatten.
   4g oplossing zou dan 1,32 g bevatten.

M.a.w. zonder we met zekerheid weten over welke % het hier gaat, zit er een verschil op onze afmeting. Of reken ik ergens fout?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 24-01-2010 19:06 u »
Zout?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #41 Gepost op: 24-01-2010 19:45 u »
Een zout inderdaad :)

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #42 Gepost op: 15-01-2011 10:26 u »
Als ik er van uit ga dat deze meting klopt, heeft onze oplossing dus een dichtheid van 66g/50ml = 1,32 g/ml

* Als 33% een m/V% is, dan zit er 33g CaCl2 in 100 ml oplossing => 0,33 g CaCl2/ml
   3 ml oplossing bevat dan 0,99 g CaCl2.
   4g oplossing bevat dan 1g CaCl2

* Als 33% een m% is, dan zit er 33g CaCl2 in 100 g oplossing. Maar 100g oplossing heeft volgens Edgar een volume van 75,8 ml.
   Dus: 33 g CaCl2 / 100g opl. komt overeen met 33g CaCl2 / 75,8 ml opl = 0,4356 g/ml
   3 ml zou dus 1,3 g CaCl2 bevatten.
   4g oplossing zou dan 1,32 g bevatten.

M.a.w. zonder we met zekerheid weten over welke % het hier gaat, zit er een verschil op onze afmeting. Of reken ik ergens fout?

Ik wil zodadelijk ook deze Brouwland Calciumchloride oplossing (055.035.0) gebruiken. Op de Brouwland site noemen ze het als volgt: calciumchloride 33% 100 ml. Je zou dan denken dat het een massa volume percentage is.

Is het nu zo dat 1 gram Calciumchloride gelijk is aan 3 gram van deze oplossing?

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 15-01-2011 10:35 u »
Volgens mij is het antwoord op die vraag gewoon: ja! Zo doe ik het in ieder geval wel altijd.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #44 Gepost op: 15-01-2011 10:37 u »
Ja, handelsoplossingen zijn doorgaans in gewichtsprocenten.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #45 Gepost op: 15-01-2011 11:32 u »
Beide bedankt voor de heldere antwoorden.  :duimop:

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #46 Gepost op: 01-12-2013 13:34 u »
Even een oud topic omhoogschoppen.

Op de site van Brouwmarkt staan twee soorten calciumchloride. Een oplossing en schilfers. Wat zijn volgends jullie voor- en nadelen aan deze verschillende vormen?

MvG,

Étienne

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #47 Gepost op: 01-12-2013 13:37 u »
Zijn de schilfers niet bedoeld als "vochtvangers"? En daarmee niet geschikt voor consumptie?
De oplossing was van origine volgens mij voor kaasbereiding en is daarmee voedselveilig.

[edit]
Ze schrijven:
"Calciumchloride E509 in schilfers, voedingskwaliteit. Zuiverheid: 77-80%"

Klinkt me een beetje tegenstrijdig. Waaruit bestaat dan die overige 20-23%?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #48 Gepost op: 01-12-2013 13:37 u »
Behalve de prijs per gram droog CaCl2 is er denk ik geen verschil

De vloeibare CaCl2 wordt meestal bij het kaasmaken gebruikt om melk beter te laten stremmen. Dan wil je direct een vloeistof toevoegen.

Voor bier is droog CaCl2 veruit het handigst - je hoeft dan ook niets om te rekenen.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #49 Gepost op: 01-12-2013 14:00 u »
Dank voor het snelle antwoord. Heb de schilfers besteld.

Tags: brouwzouten