Calciumchloride

Gestart door Adrie, 30-08-2004 11:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Tijdens de proeverij bleek dat het soms niet eenvoudig is om aan calciumchloride te komen. Op internet zie ik dat het te bestellen is op een site voor aquariumbenodighdheden: HIER.

Groeten,

A3

Jacbier. Dit bericht is oorspronkelijk geplaatst naar aanleiding van de proeverij van De Koninck klonen. Zie hier. Gelet op de daarna onstane discussie heb ik het onderwerp geplitst en verplaatst.

MO

Is dat materiaal wel geschikt voor consumptie. Een vis is geen mens! Ik ben altijd wel blij met Brouwland materiaal omdat dat volgens het etiket geschikt is voor levensmiddelen.

Adrie

Beste MO,

Vanuit mijn vakgebied weet ik dat vissen voor de meeste stoffen veel gevoeliger zijn dan mensen. Zij staan immers in direct contact met het water (via de kieuwen) zonder tussenkomst van het spijsverteringskanaal. Met name voor zware metalen, bestrijdingsmiddelen etc. zijn zij veel gevoeliger dan wij. Daarbij komt dat je maar een mespuntje van dit spul hoeft toe te voegen op 20 liter, dus jouw zorg lijkt me in dit geval niet terecht.

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Gelet op de hoeveelheid die je nodig hebt is 10 kg wel erg veel.

Zoals ik op de proeverij vertelde deed mijn apotheker heel moeilijk toen ik calciumchloride, voor een veelvoud van de prijs die in jouw link genoemd wordt, wilde kopen.

Een probleem van calciumchloride is dat het zeer hygroscopisch is. Het is dan ook handig om een gekende oplossing te maken en deze via een pipet met maatverdeling te doseren aan het wort.

Het voordeel van het gebruik van calciumchloride is dat het de pH omlaag brengt en tegelijk ook zorgt voor een volmondiger en ronder bier. Voor meer info zie dit artikel.

:degroeten: Jacques

SiriS

Beste zoutjes,

Het kopen van brouwzouten bij de apotheek is een zeer goede optie omdat de brouwzouten wel van levenmiddelen kwaliteit moeten zijn. De prijs is excessief en het kost veel tijd om het een en ander omterent het gebruik uit te leggen. Vandaar dit voorstel ik kan eenvoudig bv CaCl2 bestellen voor forumleden. Wel graag een voorstel voor welke brouwzouten er nodig zijn. Op basis van wat nodig is en hoeveel is een prijs beschikbaar. ZnCl2 is al beschikbaar als nutrient opgeslagen in niet actieve gist, 10 gram sachets.

Groet, SiriS

Jacques

Hoi Siris,

Voor zakjes zinkchloride opgeslagen in niet actieve gist, die tijdens het koken van het wort moet worden toegevoegd, heb ik wel belangstelling. Uit de vakliteratuur voor de professionele brouwers heb ik begrepen dat deze niet actieve gist een zeer goede gistvoeding is (zink bevorderd een gezonde gistgroei en de gistcellen die kapot gekookt worden dienen als bouwstenen voor nieuwe gistcellen).

Wat moeten deze zakjes gaan kosten indien meerder forumleden daarvoor belangstelling hebben?

:degroeten: Jacques

Adrie

Ha Jacques,

Hoeveel moet je daarvan toevoegen per brouwsel van 20 liter?

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Dat ligt natuurlijk aan het zinkgehalte van de gist. Waarschijnlijk kan Siris daar wat meer over vertellen.

:degroeten: Jacques

Edwin

Eindelijk een goede thread over brouwzouten :proost:

...ik snap er namelijk nog niet zo veel van...
Als ik het goed begrijp bevordert CaCl2 de volmondigheid van het bier, het maakt het water harder en verlaagt de pH. ZnCl2 is dus vooral een gistvoeding. Betekent dat dat de kwaliteit van het water niet ter zake doet bij ZnCl2 en wél bij CaCl2?
Oké, ik moet het artikel van Jacques nog eens goed doornemen, maar een goed scheikundige kun je me toch niet noemen.

Zo op het eerste gezicht heb ik ook wel interesse in de ZnCl2. Zeker met gisten als die van Brigand en Rochefort moet dat een positief effect hebben.

Edwin

SiriS

Voor het gebruik van CaCl2 en CaSO4 zie deze uitleg:

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/Tripel_nr_1.html

Wellicht ook toepasbaar voor de Koninck receptuur. Op de Brigand proeverij zal ik info over de zink-gist meenemen.

Groet, SiriS

Jacques

Ten aanzien van het belang van zink in een brouwsel verwijs ik naar dit artikel.

:degroeten: Jacques

Adrie

Brouwzouters,

HIER is nog een link naar een persoon die chemicaliën verkoopt. Calciumchloride is te koop per 20, 50, 100 of 200 gram. Zinkchloride is helaas niet te koop.

Groeten,

A3

SiriS

Citaat van: Adrie op 07-09-2004  16:23 uBrouwzouters,

HIER is nog een link naar een persoon die chemicaliën verkoopt. Calciumchloride is te koop per 20, 50, 100 of 200 gram. Zinkchloride is helaas niet te koop.

Groeten,

A3

Duidelijke vermelding bovenaan de pagina:

De hier genoemde stoffen zijn in principe NIET geschikt voor gebruik in levensmiddelen en cosmetica, tenzij dat bij de stof duidelijk is aangegeven.

Ik zie verder niets bij CaCl staan. Groet, SiriS

Edwin

Ha SiriS :proost:

Ik ben maar een leek, maar een molecuul CaCl2 is toch een molecuul CaCl2? Of zitten er in die producten die te koop worden aangeboden andere stoffen als antioxidanten of zo?

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

CaCl2 valt niet te oxideren, dus antioxidanten zijn niet nodig. Wellicht wel antiklontermiddelen of zo, maar dat lijkt me sterk. Ook chemici hebben behoefte aan zo zuiver mogelijke stoffen. Ik kan me niet voorstellen dat hier veel verontreinigingen in zouden zitten.

Groeten,

A3

SiriS

De zuiverheid van CaCl2 is bepalend of het geschikt is voor het gebruik in levensmiddelen. Denk dan bijvoorbeeld aan concentraties zware metalen (Pb, Hg, etc) die in het CaCl2 kunnen zitten of bacteriele verontreinigingen zoals legionella. Voor levensmiddelen gebruik moet CaCl2 aan een heel aantal strenge eisen voldoen en is daar ook op getest per batch.

Groet, SiriS

NB CaCl kan wel geoxideerd worden CaCl2 niet!

(MO: is al veranderd, Ca+ bestaat niet, Ca++ wel!)

roog

Interessant. Toch maar eens bij moeder de vrouw zeuren voor zink dan. Toch makkelijk zo'n apotheker ;D

SiriS

Voor een kleiene toevoeging van CaSO4 tijdens het maischen voor het Orval recept heb ik de opgegeven concentratie SO4 van 25mg/l aangehouden min de al aanwezige hoeveelheid SO4 in het Apeldoornse kraanwater dat ik gebruik. Voor de benodigde hoeveelheid SO4 zal ik dus 400mg CaSO4 moeten toevoegen voor 50 liter bier. Een CaCl2 additie laat ik even achterwege om niet het effect van de SO4 te verstoren met chloride ionen. Doel is een scherpere bitterheid in de nasmaak. Opmerkelijk is wel de gebruikte hoeveelheid CaCl2 in volgende recept:

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/Tripel_nr_1.html

Hier wordt een concentratie van 3000 mg/l chloride in gebruikt of zie ik iets over het hoofd?

Groet, SiriS

Jacques

Hoi SiriS,

Even dwars door alle persoonlijke drukte van dit moment reageer ik kort.

Ik denk dat je over het hoofd ziet dat het recept gegeven is voor 10 liter.

1,5 gram calciumchloride op 10 l wort geeft 150 mg calciumchloride per liter. Ik heb de atoomgewichten niet bij de hand maar 150 mg calciumchloride kan nooit 3000 mg chloride geven.

:degroeten: Jacques

Edgar

Misschien heeft iemand er iets aan: Brouwland verkoopt wel degelijk calciumchloride, echter niet als brouwzout, maar als "chloorcalcium" voor de kaasmakerij. Het is precies hetzelfde, en gegarandeerd levensmiddelenkwaliteit. Ik heb het gisteren gebruikt in een poging Westmalle water te maken. Je moet even rekenen, want het is een 33% oplossing. Het lijkt me handiger dan de waterzuigende kristallen van de apotheek. Daarvan weet je immers niet in welke mate ze watervrij zijn, en is het effectieve gewicht niet te bepalen.

Stijn

Ik zag dit artikel onlangs bij Brouwland (artikelnr. 055.035.0).

Hoeveel voegen we toe per liter? Brouwland geeft aan 200 mg/L.  Waarschijnlijk zit er van nature uit al een beetje in het kraantjeswater... Ik wil gewoon weten hoeveel ik kan toevoegen per liter (+/-) zonder, weet ik veel, welke berekeningen allemaal hoeven te maken.

Stijn

MO

Helaas, zo makkelijk is het echt niet. Van belang is wat je brouwwater (kraanwater) bevat aan zouten. Verder moet je nadenken over het biertype of het soort bier dat je wilt maken. Vervolgens moet je gaan rekenen. Wat is het doel van "zomaar" brouwzouten toe te voegen?

Caspar

Dag heren,

Ik heb thuis een fles CalciumChloride 33% staan, maar ik vraag me nu af hoeveel ml vergelijkbaar is met 1 mg? Het kan niet zo simpel zijn dat het 3 ml is... toch :weetniet:?

JWVG

Volgens mij is 3 g van de oplossing gelijk aan 31 g calciumchloride. Overigens: voor water geldt dat 1 mL gelijk is aan 1 g, niet aan 1 mg.

:degroeten: JW.

Caspar

Och ja, dat bedoelde ik ook ::)...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.