Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Flessen!  (gelezen 21856 keer)

Offline Leeghwater

• Senior lid
  • Land: nl
  • nieuw huis, nieuwe brouwerij, nieuwe naam
Flessen!
« Gepost op: 15-02-2010 13:42 u »
Van het weekend ben ik naar die hele grote blauwe winkel geweest je weet wel IK En Anderen.
Man wat was het daar druk zeg! wat een drama. Maar ja we hadden wat spulletjes nodig om de keuken ietsje praktischer te maken. (keuken is 2x1,5 meter).
Viel mijn oog daar toch op een paar hele mooie flessen. 1liter met een beugelsluiting. En dat voor maar 2 euro per fles! Inslaan die hap! Ik heb er 5 meegenomen maar ik ga binnen kort nog maar eens terug om er nog 10 of 15 te kopen! Misschien is het wat voor iemand als je dan toch je fijne zaterdag op moet geven om met vrouw lief naar het woonparadijs te gaan, waarom dan niet meteen er een slaatje uit slaan!
of nog beter: vraag vrouw lief of die als ze er toch is de SLOM literfles voor je mee te nemen!

Link naar product pagina van IK En Anderen

Proost! ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Flessen!
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2010 13:56 u »
Je weet toch dat bier opslaan in kleurloze flessen niet handig is, tenzij je ze altijd donker bewaart? UV straling zet iso-alfazuren om in heel smerige stoffen (de Amerikanen noemen het skunky, naar de geur van een stinkdier).

Daarnaast zijn deze flessen volgens mij niet druk-proof. Ik zou ze maar gebruiken voor de azijn en de olie en niet voor bier.

Offline YOz

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2010 13:57 u »
Ik heb ook een zo'n zelfde fles staan, maar volgens mij is deze niet echt druk bestendig. Zelf heb ik in elk geval nooit de moed gehad met bier te vullen. Of had je er andere plannen mee?

Offline Leeghwater

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 15-02-2010 14:09 u »
Mijn bier staat altijd donker. Heb een kastje in de huiskamer waar ze na kunnen gisten. Als dat klaar is gaan ze naar de buiten kast (waar het donker en koud is). Overigens is het volgens mij een fabeltje... want er is immers genoeg commecieel bier te koop in kleurloze flessen.
Drukproof zijn ze zeker flink wat spa rood er in en goed hard schudden! Niks aan het handje. geen gesis en geen knallende flessen! Het enige waar ik weinig vertrouwen in heb is het rubbertje van de dop. Die zijn ondertussen vervangen door rode Grolsch rubbers...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 15-02-2010 14:20 u »
Als je net zoveel bottelsuiker gebruikt als Adrie en Herman (lees koolzuur-uitklopper),
dan is er inderdaad niets aan de hand, omdat je dan een nagenoeg plat bier hebt.

Hou je van een normaal bier, dan heb je een serieus probleem.

Offline YOz

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 15-02-2010 14:22 u »
De meeste van de commerciŽle brouwerijen maken geen gebruik meer van hoppen zoals hobbybrouwers deze gebruiken, zoals bijvoorbeeld in een van de aflevering van 'tour de general' verteld wordt. Hierdoor wordt het bier het bier stabieler/resistent tegen zonlicht (kwa hop)

Als je deze fles bekijkt naast een beugel fles van Grolsch (de oude met name) lijken deze toch een stuk degelijker gebouwd, met name de beugel zelf ziet er minder deugdelijk uit. Dus ik denk dat deze flessen toch een stuk minder kunnen hebben. (hou eens een champagne fles ernaast en vergelijk het gewicht)

Natuurlijk ben je vrij te proberen, maar ik zou het toch eerst testen met 1 a 2 flessen alvorens een batch af te vullen hiermee. Natuurlijk blijven we graag op de hoogte (zowel positief nieuws als negatief nieuws)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 15-02-2010 14:24 u »
Overigens is het volgens mij een fabeltje... want er is immers genoeg commecieel bier te koop in kleurloze flessen.

Het is zeker geen fabeltje. Waarschijnlijk hebben die kleurloze bierflessen een UV filter of iets dergelijks. Ik heb ook wel eens gehoord dat die bieren gebitterd zijn met een hopextract waar de voor licht gevoelige stoffen uit zijn gehaald.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 15-02-2010 14:26 u »
Zie bijvoorbeeld HIER, onderaan de pagina.

Offline Leeghwater

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 15-02-2010 14:32 u »
Goed dan is het geen fabeltje... Het maakt overigens niets uit want bier moet altijd donker opgeslagen worden. Als je een bruine fles in de vensterbank zet word het ook geen geweldig bier... De kleur van het glas doet daar niks aan af. Het beugeltje is het Grolsch beugeltje. Alleen het rubber en de dopjes zijn iets anders. Als ik er spa rood in kwijt kan en er mee kan schudden zonder dat het overal uit spuit komt het wel goed. Ik heb al menig fles sky-high zien gaan met spa rood er in. Ik meld het wel als ik klappers of plat bier heb.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 15-02-2010 14:59 u »
Je gaat het toch doen begrijp ik, maar ik zou deze flessen nooit gebruiken voor bier. Te veel risico bij een te hoge druk.

Offline Leeghwater

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 15-02-2010 15:25 u »
Waar baseer je dat nou op? op het plaatje? Ik heb de flessen in mijn handen gehad. En de gemiddelde champagnefles weegt minder. Het glas is van goede kwaliteit, er zitten geen lasnaden of dergelijke in. Het enige punt is het dopje. Daar zat een beetje lullig rubbertje om heen. Die zijn reeds vervangen. De beugel is hetzelfde beugeltje als van de Grolsch. Ik ga het gewoon doen. Het enige punt is misschien die licht gevoeligheid. Maar ja nogmaals bier hoort niet in de volle zon. gewoon in een donkere kast.

Offline Renier

• Boven 10 berichten
  • *
  • 'Nunc Est Bibendum'
« Reactie #11 Gepost op: 15-02-2010 16:21 u »
De meeste van de commerciŽle brouwerijen maken geen gebruik meer van hoppen zoals hobbybrouwers deze gebruiken, zoals bijvoorbeeld in een van de aflevering van 'tour de general' verteld wordt. Hierdoor wordt het bier het bier stabieler/resistent tegen zonlicht (kwa hop)

Dit is de aflevering waar YO op doelt...
Het is het stuk over de Hopprofessor (3:44)

Renier :degroeten:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 15-02-2010 19:13 u »
Wauw, overal ter wereld hetzelfde bier kunnen maken.
Ik vind dat Belgen best wel trots mogen zijn op InBev.
 >:D

Hoe zit dat nu met die Tetrahop?
Groeit dan nu zo, of is het gewone hop met een chemische behandeling?
 :weetniet:

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #13 Gepost op: 15-02-2010 19:33 u »
Wauw, overal ter wereld hetzelfde bier kunnen maken.
Ik vind dat Belgen best wel trots mogen zijn op InBev.
 >:D

Dat zelfde doet Heineken al jaren, een kennis van mij had dat als taak
Tetra hop is via een bepaald proces verkregen uit hopbellen.
Na toevoeging van de tetrahop kun je gemakkelijk de IBU`s bijsturen.
Probleem is dat de halveringstijd voor de IBU`s laag is nl weken ipv maanden
Bij meer dan 3 IBU punten krijg je ook smaakafwijkingen.

Groet Jelle

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 15-02-2010 19:37 u »

Genetisch gemanipuleerd... ;D ;D 

Offline weed

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 15-02-2010 19:48 u »
Wat kan je aan een fles zien ?
Welke is steviger het NL 25 cl pijpje of het Belgische 33 cl flesje ?
welke van de 2 flesjes Is het zwaarst de 25 of 33 cl variant?

Als je bier altijd donker staat zie ik geen probleem wel even opletten of de fles wel overal evendik is je kent de specifiecatie van de fles niet.
Mogelijk dat hij enkel als accessoire bedoelt is.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #16 Gepost op: 15-02-2010 19:55 u »
Stuur IKEA anders es een mailtje, ze moeten goede voorlichting geven. Zeker als je er naar vraagt.

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #17 Gepost op: 15-02-2010 20:01 u »
die IKEA flessen zijn volgens mij sapflessen.
Die dingen moeten ook wel wat kunnen hebben?
De stonden in Groningen bij de "weckflessen"

Groet Jelle

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #18 Gepost op: 15-02-2010 20:04 u »
Dag Leeghwater,

Als je mooie flessen wilt kan je misschien beter voor deze gaan:

http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=3171&cat=473&dt=24&l=1

De flessen zijn speciaal gemaakt voor bier en ze zijn nog goedkoper ook ;) .

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #19 Gepost op: 15-02-2010 20:25 u »
Waar baseer je dat nou op? op het plaatje? Ik heb de flessen in mijn handen gehad. En de gemiddelde champagnefles weegt minder. Het glas is van goede kwaliteit, er zitten geen lasnaden of dergelijke in. Het enige punt is het dopje. Daar zat een beetje lullig rubbertje om heen. Die zijn reeds vervangen. De beugel is hetzelfde beugeltje als van de Grolsch. Ik ga het gewoon doen. Het enige punt is misschien die licht gevoeligheid. Maar ja nogmaals bier hoort niet in de volle zon. gewoon in een donkere kast.

Mijn advies: probeer het met 2 ŗ 3 van deze IKEA-flessen uit. Bevalt het je, dan kan je er altijd nog meer halen.
Bevalt het nŪet, dan hoef je ook geen bonnetjes te bewaren.

Idee?  ;)

Offline bob

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 15-02-2010 21:21 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 15-02-2010 23:59 u »

Volgens mij vraag je naar de bekende weg... Het gaat om een hoppreparaat.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 16-02-2010 06:58 u »
Volgens mij vraag je naar de bekende weg...
Huh?

Offline hstuurman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 16-02-2010 07:06 u »
Volgens mij kun je bij Brouwland gewoon literflessen kopen voor minder als 2 euro!
Ik heb ze een tijd gebruikt voor het bottelen van waterkefir, meestal ging dat goed! Een paar keer stond de vloer van mijn keukenkast vol met een laag zoete smurrie.
Toch zou ik niet kiezen voor blanke flessen! Ook al staan ze in het donker, "skunking" gaat heel snel kijk naar deze aflevering van Basic Brewing: http://www.basicbrewing.com/index.php?page=september-14-2007---skunking-beer

Als je dan groot wilt gaan, waarom niet in een champagnefles, met een 28 mm kroondop erop. Oogt mooi, is veilig een goed voor het bier!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 16-02-2010 09:29 u »
Huh?

Je stelt een vraag waarbij je het antwoord al bij voorbaat weet. Hier op het forum hebben we al diverse keren gehad over tetrahop. Met de zoekfunctie had bijvoorbeeld deze draad  ;D  deze draad en  dit artikel kunnen vinden.

Tags: flessen