Effect minder suiker op SG-gehalte en smaak/body

Gestart door Rick, 14-02-2010 17:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rick

Hallo allemaal,

Zelf gebruik ik al een aantal jaren de bier pakketten van Muntons en vloeibare gist van Wyeast. Nu heb ik gemerkt dat het smaakgehalte van het bier beter wordt wanneer ik er minder suiker en water bij doe dan er standaard wordt aanbevolen.
De standaard is meestal de hoeveelheid opvoeren tot 21 liter met 1 kilo suiker.
Zelf maak ik hier meestal 18 liter met 500 gram suiker van.
De beschrijving bij het pakket zegt dat het brouwsel zo'n 6 dagen moet staan of tot het SG-gehalte stabiel onder 1008 blijft.
Nu vroeg ik mij af of het feit dat ik minder water en suiker toepas dit SG-gehalte veranderd, want bij mij stoppen ze vaak rond de 1012. Ik gebruik het ProMashEval programma om het temperatuur verschil van de hydrometer te compenseren.
Voor zover ik weet wordt er minder alcohol gevormd doordat ik het suiker met 50% verminder, maar tevens ongeveer 14% minder water en zou dat de smaak en het body gehalte moeten bevorderen.

Ik heb gemerkt dat wanneer ik 500 gram suiker gebruik ipv 1000 gram de smaak en body van het bier toeneemt.
Tevens merk ik dat het verschilt per bier pakket of de smaak beter wordt wanneer ik wel/geen/of een gewicht aan suiker toevoeg tijdens het bottelen.

Concreet is mijn vraag hoe ik het eind SG moet aanpassen op de veranderingen die ik maak, of misschien hoeft dit wel helemaal niet en moet ik het bier langer laten staan voordat ik het bottel.
Daarnaast vroeg ik mij af of mijn veranderingen wel degelijk genoeg effect hebben of dat ik toch gewoon nog moet blijven spelen met verschillen aantallen suikers en water.

Zouden jullie mij hierover wat informatie of ervaringen kunnen geven.

mvg,

Rick

p.s. excuses als deze draad niet in het goede gedeelte is geplaatst.

RobinB

Suiker vergist praktisch smaakloos tot alcohol. Minder suiker zal dus leiden tot minder alcohol.
Als je voor dit effect compenseert door minder water te nemen, krijg je een "meer-volmout" bier en dus relatief meer restsuikers/dextrinen enz. Dat zorgt voor meer smaak, dus je waarneming klopt!
:)

je kan zelf zo'n pakket maken zonder extra suiker, maar dan ook nog minder water toevoegen?
Dan heb je een "volmout" extract brouwsel.
Die zal waarschijnlijk ook een nog hoger eind SG hebben en vollere smaak?

Voor wat betreft het moment van bottelen is het vooral zaak zeker te zijn dat het bier is uitgegist.
Dat kan na 6 dagen zijn, meestal duurt het langer.

Flessengeluk

Citaat van: Rick op 14-02-2010  17:37 uNu vroeg ik mij af of het feit dat ik minder water en suiker toepas dit SG-gehalte veranderd, want bij mij stoppen ze vaak rond de 1012. 

Concreet is mijn vraag hoe ik het eind SG moet aanpassen op de veranderingen die ik maak, of misschien hoeft dit wel helemaal niet en moet ik het bier langer laten staan voordat ik het bottel.

Mijn ervaring tot op heden is: "Meer kristalsuiker>lager sg", want volgens mij vergisten suikers uit mout niet volledig.
Het eind-sg kan ik helaas niet volledig sturen. Rekening houdend met een aantal factoren (moutsoorten, gistsoort, enz.) weet ik uit ondervinding wel ongeveer op hoeveel ik zou moeten eindigen.
Er is volgens mij niets verkeerd aan een eind-sg van 1012, het zal wellicht blond bier zijn... en lekker...
Langer laten staan? Uitgegist is uitgegist! Veel succes gewenst! J.

Rick

Het is inmiddels al weer een tijd geleden dat ik deze draad begon, maar ik kan nu wat vertellen over het resultaat van een brouwsel.

Ik heb een bock bier gemaakt van het merk Muntons met de gist van Wyeast (3522 Belgian Ardennes). Ik heb bij het bottelen 4 verschillen gemaakt.
1) alleen suiker toegevoegd. 2) alleen Brew Body (van Brouwland). 3) suiker en Brew Body. 4) Niets toegevoegd.

De flessen waar ik niet bij heb toegevoegd bleven constant in alcoholgehalte en smaak. Het aparte is dat de flessen waar ik alleen suiker heb toegevoegd in het begin, 2-4 weken na bottelen, teveel koolzuur bevatte en bitter waren. De flessen met alleen Brew Body waren tijdens die weken veel smaakvoller. Nu ben ik wat verder en ik merk dat de flessen waar ik alleen suiker aan heb toegevoegd nu veel smaakvoller zijn en dat het koolzuurgehalte tijdens het drinken minder is. Ik heb deze geproefd op ongeveer 6-8 weken. De flessen waar alleen Brew Body in zat lijken nu minder smaakvoller te zijn dan degene met alleen suiker. Ik ben benieuwd hoe zich dit voorzet de komende weken.

De flessen waar Brew Body en suiker in zitten zijn simpel weg niet lekker. Te veel koolzuur en te bitter.

Ik merk wel dat de smaak verbeterd wanneer je minder water (en natuurlijk ook suiker in verhouding) toevoegt. Als tip voor andere blik-brouwers, let niet op de hoeveelheid je je maakt, maar op de smaak. Meer is vaak niet beter.

Ik hoop dat andere hobbybrouwers hier wat informatie uit kunnen halen. 

Rick

Jacques

Alle lof voor de test die je hebt uitgevoerd. Zo heb ik het bierbrouwen ook geleerd. Dingen uitproberen, proeven en conclusies trekken. Je eigen smaak hoort leidraad te zijn bij het hobbybrouwen. Per slot van rekening brouw je bier om het zelf op te drinken.

Jouw smaakervaring dat brew-body meer bitterheid aan het bier geeft verbaast mij toch wel. Volgens de site van Brouwland zou dit spul (dat ik nog nooit gebruikt heb) gebaseerd zijn op malto-dextrinen. Deze geven normaal gesproken geen bitterheid.

Dat als je minder water toevoegt bij een blikpakket je een beter smakend bier krijgt is weer niet vreemd. Je hebt hierdoor een zwaarder bier.

Ronnie

Citaat van: Jacques op 21-04-2010  20:37 u.. Jouw smaakervaring dat brew-body meer bitterheid aan het bier geeft verbaast mij toch wel. Volgens de site van Brouwland zou dit spul (dat ik nog nooit gebruikt heb) gebaseerd zijn op malto-dextrinen. Deze geven normaal gesproken geen bitterheid...

Ik vermoed dat het toen nog volop aan het (na)gisten was en er meer dan normaal een dosis nog in werking zijde gist uitgeschonken is die ook bitter van de hop meegeeft (zoals in het schuim).

Dezelfde vaststelling hier:
Citaat van: Rick op 21-04-2010  18:59 uHet aparte is dat de flessen waar ik alleen suiker heb toegevoegd in het begin, 2-4 weken na bottelen, teveel koolzuur bevatte en bitter waren..

Rick

Hallo allemaal,
Bedankt voor het antwoorden.

Na het lezen van de vorige berichten besloot ik nog even te wachten voordat ik weer een bericht plaats.

Ik merk nu dat het bier waar ik alleen BrewBody in heb gedaan meer naar gist ruikt en beter smaken dan in het begin. Maar toch vind ik niet dat deze lekkerder zijn dan degene met alleen suiker of en combinatie van BrewBody en suiker. Het bier met alleen BrewBody erin heeft wel minder koolzuur erin dan degene met suiker. Maar de smaak is lekkerder(dat is zoeter) bij degene met alleen suiker of brewbody en suiker.

Het is nu ongeveer 12 weken dat deze bieren staan en mijn bevindingen tot nu toe zijn dat:
- Bier met alleen suiker is zoetig, maar misschien een beetje teveel koolzuur.
- Bier met suiker en BrewBody is ook zoetig en heeft minder koolzuur dan bij het bier met alleen suiker.
- Bier met alleen BrewBody is te bitter en heeft ongeveer hetzelfde aantal koolzuur als bij de vorige.

Tot nu toe moet ik dan toch concluderen dat het bier met alleen BrewBody erin niet echt lekker is. En het bier met suiker en BrewBody in is het best.

Over een aantal weken zal ik weer een bier gaan maken met ook BrewBody erbij en zal mijn bevindingen hiervan plaatsen op het forum.

Rick

PS. Volgens mij mag ik er nu wel vanuit gaan dat het bier met BrewBody erin is uitgegist??

Sjakie

Ik las vandaag op een Amerikaans forum (brewing network) dat de smaak van bier gemaakt van blikken extract veel beter is als men gedestilleerd water hieraan toe voegt. (in plaats van kraanwater)
Is misschien ook nog een leuk experiment.

William

Citaat van: Sjakie op 01-06-2010  21:22 uIk las vandaag op een Amerikaans forum (brewing network) dat de smaak van bier gemaakt van blikken extract veel beter is als men gedestilleerd water hieraan toe voegt. (in plaats van kraanwater)
Is misschien ook nog een leuk experiment.

Hier zit wel wat in.

Zo'n extract zal gemaakt worden uit een maisch met normaal kraanwater dat later verdampt wordt met achterblijven van de zouten. Dit extract weer verdunnen met kraanwater zal leiden tot meer zouten.

Sjakie

Dat is inderdaad precies de uitleg die ze ook daar geven.
Klink natuurlijk heel aannemelijk. Vooral als het kraanwater uit jou regio al behoorlijk rijk is aan zouten.

Herman

Voordat je voorbarige conclusies trekt: houd er wel rekening mee dat Amerikaans leidingwater nu bepaald niet de kwaliteit heeft die we hier gewend zijn.

Cloostercamp

Als nog redelijk verse collega-blikbrouwer (4 brouwsels) is dit behoorlijke nuttige info.
Ik kijk naar uit naar meer bevindingen.
 

Rick

Citaat van: Sjakie op 01-06-2010  21:22 uIk las vandaag op een Amerikaans forum (brewing network) dat de smaak van bier gemaakt van blikken extract veel beter is als men gedestilleerd water hieraan toe voegt. (in plaats van kraanwater)
Is misschien ook nog een leuk experiment.

Dat is inderdaad eens de moeite waard om te proberen. Maar ik gebruik sowieso nooit water direct uit de kraan. Ik kook al het kraanwater eerst en laat het dan afkoelen voordat ik het gebruik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.