Moutextract (l) vs. moutextract (s)

Gestart door Robert1968, 14-02-2010 10:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert1968

Als beginnend bierbrouwer begin ik binnenkort met het "brouwen" van enkele Brewferm bierkits.

Maar, een mogelijke volgende stap verder zou het gebruik van moutextracten kunnen zijn. Deze zijn er in vaste (s) en vloeibare vorm (l), bv. Brewferm heeft er bv. enkele in zijn pakket.

Het vreemde is het prijsverschil tussen beiden (bron Website vinimare.nl): voor 1 kg moutextract poeder betaal je € 8,89, voor 1,5 kg vloeibaar moutextract € 7,48.  Nou is 1 kg vloeibaar mout circa 0,8 kg mout in poedervorm, maar dan nog is vloeibaar mout goedkoper en gemakkelijk in handling, lijkt me (verklontert minder). Vanwaar dit verschil?

Een andere vraag: zou je een klein deel moutpoeder kunnen mengen met vloeibaar mout om zo meer creativiteit in je mengsels te krijgen? Enig idee wat de houdbaarheid is van vloeibaar mout wanneer het blik is geopend: je zou dan bv. ook verschillende vloeibare extracten met elkaar kunnen mengen.

Robert

jelle

Op het blik staat gelijk opmaken na openen.
Zelf heb ik een blikje gekocht van 25 kilo, dit verdeeld over zakjes van 1 kilo en deze zakjes ingevroren.
Niet om mee te brouwen maar voor starters te maken ;)
Je kunt rustig mengen met de grondstoffen, er zijn ook hobybrouwers die gedeeltelijk graan en extract gebruiken.

Misschien dat stroop goedkoper is doordat het niet zo ver is gedroogd, drogen kost geld.
Maar het kan ook best zo zijn dat er iemand veel te veel aan verdiend.
Groter inkopen kan best wat schelen.

Groet Jelle

30cl

Ik gebruik de poedervorm om starters te maken. Vind het persoonlijk makkelijker af te wegen. Wat betreft de kosten ga ik met jelle mee. Denk dat het ook een ander proces is?

Ik heb 1 bierkit gebrouwen. De smaak viel me uiteindelijk wat tegen. Het bier was wat vlak van smaak. Het is wel een leuke manier om de eerste stappen te zetten en vertrouwd te raken met de te verrichten handelingen.

Op het forum kun je een bierbrouwcursus downloaden van de deltabrouwers. Dit verkleint de stap naar volmout brouwen aanzienlijk. Hierin word precies stap voor stap aangegeven wat je moet doen. Als je een groothandel in de buurt hebt waar je mout kunt laten schroten word het alleen maar makkelijker.

Groet,
Joep

SeekingBeer

Met extract brouwen is een prima tweede stap na het brouwen met een kit.

Je moet zeker wat verschillende extracten hebben, kijk naar die EBC nummers die erop staan.
De hoge ECB nummers toevoegen voor donkere bieren (niet te veel!)

Om een idee te krijgen voor de verhoudingen moet je wat recepten opzoeken, het maakt niet uit of het recept met gewone mout is of met extract. Het gaat alleen om de verhouding tussen lichte en donkere mouten.

Succes ermee, zo ben ik ook ooit eens begonnen...

Oscar

Citaat van: SeekingBeer op 14-02-2010  15:05 uMet extract brouwen is een prima tweede stap na het brouwen met een kit.

Ongetwijfeld, maar waarom deze extra stap ? En waarom niet meteen een klein brouwseltje met mout en hop proberen ? Wat is de "angst" voor het echte werk ?  :) Ik vraag mij dat altijd af als ik weer iemand stapsgewijs via de kit, het moutextract, uiteindelijk met verse mouten zie gaan brouwen...

Sjakie

Citaat van: Oscar op 14-02-2010  15:12 uIk vraag mij dat altijd af als ik weer iemand stapsgewijs via de kit, het moutextract, uiteindelijk met verse mouten zie gaan brouwen...

Omdat je het stap voor stap steeds een beetje moeilijker wil maken.
In het begin met volmout ga je meestal ook niet gelijk aanzuren of brouwzouten gebruiken.
Als je het "proces" nog niet onder de knie hebt dan heb je daar meestal geen tijd voor.
Dat was bij mij in ieder geval zo. Bij de eerste brouwsels was ik de hele tijd bezig. Nu ben ik er van alles en nog wat tussendoor aan het doen.

SeekingBeer

Nou ja, als je van een kit direct naar echte mouten gaat heb je toch echt een moutmolen nodig.

Da's 55 € terwijl je misschien niet eens zeker weet of je wel lang genoeg blijft brouwen om dat er weer uit te halen.
Helemaal als je nog student bent of zo, dan is 55 € toch wel veel geld.

Caspar

Citaat van: Oscar op 14-02-2010  15:12 uOngetwijfeld, maar waarom deze extra stap ? En waarom niet meteen een klein brouwseltje met mout en hop proberen ? Wat is de "angst" voor het echte werk ?  :) Ik vraag mij dat altijd af als ik weer iemand stapsgewijs via de kit, het moutextract, uiteindelijk met verse mouten zie gaan brouwen...

Ik denk niet dat dat hier ter discussie staat, als Robert graag eerst met extract wilt brouwen, moet ie dat lekker doen ;).

Ik zou gedroogd moutextract verkiezen boven vloeibaar.. het bederft niet en is makkelijk af te wegen. Vloeibaar moetextract moet je na openen direct gebruiken, maar een ander probleem is dat het ook al kwaliteit verliest als het maanden op de plank staat in de winkel. Het kan wel zo zijn dat vloeibaar lekkerder is, hier heb ik geen ervaring mee.

Robert1968

Dank voor jullie reacties.
Werken met moutextracten was inderdaad ingegeven door het feit dat je beduidend minder potten en pannen nodig hebt (geen grote brouwketel, filterkuip, wortkoeler, schrootmolen etc.). Het is volgens mij enkel een kwestie van verwarmen en met hop(extract) koken. Met mijn beschikbare start-set voor bierkits kan ik hier dus bijna gelijk mee aan de gang terwijl de creativiteit toch wat groter wordt.
Trouwens het "echte brouwen" staat in de planning. Ik heb me opgegeven bij een cursus.

Robert

goom

Robert,

Ik ben ook begonnen met het brouwen uit een blik.
Na 3 keer ben ik overgestapt op extractpoeder.
Ook hiermee heb ik een keer of 10 mee gebrouwen en toen de grote stap genomen en zelf begonnen vanaf het schroten van mout.
Neem de tijd die je wilt, maar kan je wel vertellen als je zelf de mout gaat schroten en verder bewerken, dan krijg je ook veel lekkerder bier.

Heb overigens een moutmolen voor je als je interesse heb.

jelle

Citaat van: Caspar op 14-02-2010  15:45 uIk denk niet dat dat hier ter discussie staat, als Robert graag eerst met extract wilt brouwen, moet ie dat lekker doen ;).

Ik zou gedroogd moutextract verkiezen boven vloeibaar.. het bederft niet en is makkelijk af te wegen. Vloeibaar moetextract moet je na openen direct gebruiken, maar een ander probleem is dat het ook al kwaliteit verliest als het maanden op de plank staat in de winkel. Het kan wel zo zijn dat vloeibaar lekkerder is, hier heb ik geen ervaring mee.
Het ruikt niet beter.
doseren gaat ook niet erg gemakkelijk, al kun je het vanuit de vriezer snijden het blijft nl taai.

groet Jelle

Blauwe Brouwer

Volg gewoon lekker je eigen pad, je komt er wel als je het echt leuk gaat vinden.... Er is niets mis met experimenteren en dan de moeilijkheidsgraad opvoeren. Je hebt er nix aan om gelijk volmout te beginnen en slechte bieren te brouwen. Maak eerst lekkere bieren zodat je het leuk blijft vinden. Lees intussen veel op dit en andere fora (telsell.nl) om zoveel mogelijk te leren.

Met echt mout brouwen brengt 2 "problemen" met zich mee: de temperatuur controle bij het maischen en het filteren...

Je hebt tijd genoeg om je hier in te lezen en kennis op te doen voor je er aan begint. Als je de hobby echt leuk vind, kies dan ook een voor jou geschikte methode en investeer dan in apparatuur. Als je de hobby blijft doen zijn die kosten afgeschreven op lol  ;D

Uiteindelijk ga je zeker mooie bieren maken met volmout!

Mo

aldo

Citaat van: Robert de Boer op 14-02-2010  16:44 uDank voor jullie reacties.
Werken met moutextracten was inderdaad ingegeven door het feit dat je beduidend minder potten en pannen nodig hebt (geen grote brouwketel, filterkuip, wortkoeler, schrootmolen etc.). Het is volgens mij enkel een kwestie van verwarmen en met hop(extract) koken. Met mijn beschikbare start-set voor bierkits kan ik hier dus bijna gelijk mee aan de gang terwijl de creativiteit toch wat groter wordt.
Trouwens het "echte brouwen" staat in de planning. Ik heb me opgegeven bij een cursus.

Robert

Of je nu uit extract of mout je wort maakt, je wil zo snel mogelijk koelen?

Robert1968

Citaat van: aldo op 14-02-2010  18:57 uof je nu uit extract of mout je wort maakt, je wil zo snel mogelijk koelen?

Misschien een domme vraag: maar als je een moutextract gebruikt kun je dan in eerste instantie niet met minder water (bv. 3-4 liter) de boel aan de kook brengen. Vervolgens hop(extract) erbij.
En dan snel afkoelen door de hete wort toe te voegen aan koud (maar eerst voorgekookt) water (bv. 6 l). Als dat zou kunnen, heb je grootste koeling al te pakken en wellicht is dan geen wortkoeler nodig. Of zie ik wat over het hoofd??

Robert

Robert1968

Citaat van: goom op 14-02-2010  17:51 uHeb overigens een moutmolen voor je als je interesse heb.

Ik heb mogelijk interesse. Kun je me een email sturen met productgegevens en prijs?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.