Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: giststarter aanmaken  (gelezen 6349 keer)

Offline roco

• Vol lid
  • Land: nl
    • rogier en jeanine
giststarter aanmaken
« Gepost op: 27-08-2004 19:30 u »
Hoi bierbrouwers,

Wanneer je een gist wilt terug winnen uit een flesje bier dan begin je b.v met een 100 ml en een sg van 1020 - 1030.
En dat verdubbel je elke keer tot je een goede grote giststarter hebt.
Nou is mijn vraag,als je tot een liter heb opgekweekt maar je brouwdatum is pas over 2 dagen,kan je dan ook alleen moutextrakt erbij doen of moet dat altijd in combinatie met water zijn i.v.m groei van de gistcellen. Stopt de groei op een gegeven moment bij een bepaalde hoeveelheid vloeistof?

groeten,
roco

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re:giststarter aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 27-08-2004 21:43 u »
Hoi Roco,

Als je giststarter te vroeg klaar is, kun je hem het best in de koelkast zetten. De gist wordt dan inactief en zodra hij warm wordt, gaat ie weer door. Gooi echter de gist nooit direct vanuit de koelkast in je wort, want dan is de temperatuurschok te groot. Laat hem eerst vanzelf opwarmen naar kamertemperatuur en dan pas bij het wort doen.

Groeten,

A3

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #2 Gepost op: 27-08-2004 23:45 u »
hoi adrie,

Dat je hem in de koelkast kan zetten dat weet ik dat doe ik regelmatig om het te vertragen , maar kan ik ook gewoon bij een giststarter van 1 liter alleen moutextrakt bijvoegen? om zo extra gistcellen te kweken? zonder extra wort of water?

groeten roco

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 28-08-2004 12:19 u »
Hoi roco,

Het verdient toch aanbeveling om moutextract-oplossing te gebruiken voor het vergroten van het aantal gistcellen.

Door alleen moutextract toe te voegen verhoog je de osmotsiche waarde van de giststarter wat niet goed is voor de groei van de gistcellen. Sterker nog als de osmotische waarde te hoog wordt gaan de gistcellen zelfs dood.
Verder mag je niet vergeten dat de eerder gevormde alcohol de groei van gistcellen ook belemmerd.

:degroeten: Jacques

Tags: