De smaak van Fermentis SafBrew WB-06

Gestart door Jacques, 12-02-2010 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke smaken neem jij waar bij Fermentis SafBrew WB-06?

Neutraal/zuiver
0 (0%)
Fruitig (niet specifiek)
1 (7.1%)
Citrusachtig (algemeen)
0 (0%)
Citroenachtig
1 (7.1%)
Grapefruitachtig
0 (0%)
Limoenachtig
0 (0%)
Sinaasappelachtig
0 (0%)
Banaanachtig
10 (71.4%)
Appelachtig
0 (0%)
Peerachtig
0 (0%)
Meloenachtig
0 (0%)
Perzikachtig
1 (7.1%)
Kersachtig
0 (0%)
Zwarte besachtig
0 (0%)
Framboosachtig
0 (0%)
Aardbei-achtig
0 (0%)
Jam-achtig
0 (0%)
Snoepachtig (zuurtjes/schuimpjes/"pear-drops")
0 (0%)
Oplosmidelachtig/solvent
1 (7.1%)
Plastic-achtig
0 (0%)
Acetonachtig
1 (7.1%)
Parfurmachtig
0 (0%)
Roosachtig
0 (0%)
Hogere alcoholen
0 (0%)
Wijnachtig
0 (0%)
Peperig
0 (0%)
Kruidnagelachtig
11 (78.6%)
Vanille-achtig
1 (7.1%)
Boterachtig (diacetyl)
0 (0%)
Grasachtig/groene appel (acetaldehyde)
0 (0%)
Fenolisch (medicinaal, teerachtig, carbolachtig)
2 (14.3%)
Broodachtig
1 (7.1%)
Vleesachtig
0 (0%)
Zwavelachtig
1 (7.1%)
Muffig (niet fris)
1 (7.1%)
Schimmelachtig (kelderachtig)
0 (0%)
"Korrelgistsmaak"
0 (0%)
Poederachtig (mondgevoel)
2 (14.3%)
Nootachtig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 14

Jacques

In het kader van het onderzoek naar de smaken die gedroogde gisten geven word je verzocht deze peiling in te vullen als je ervaringen hebt met

Fermentis SafBrew WB-06


Jacques

Gelet op de resultaten van de peiling tot nu toe kom ik tot de conclusie dat deze gist het volgende smaakprofiel heeft:
banaanachtig, kruidnagelachtig, fenolisch (volgorde smaken aan de hand van het aantal op een smaak uitgebrachte stemmen).

De smaken die slechts 1x gescoord hebben heb ik buiten beschouwing gelaten.

Zijn jullie het hierover eens?

Zo nee, vul alsnog de peiling in of discussieer hier over deze gist.

Shaka

Mijn ervaring tot nu toe is dat deze gist niet heftig vergist. Ik had in mijn 30 liter FastFerment 20 liter zitten, maar de volgende keer ga ik 25 liter proberen. Dat moet ook wel lukken denk ik. Verder heb ik op 22,5 graden vergist(5 dagen) en op dezelfde temperatuur de nagegist (7 dagen). Het SG is gedaald van 1052 naar 1010.
Ik trek over een week een flesje open.

MO

Ongeschikt voor het brouwen van weizen bier. Vergist veel te ver uit en een weizen moet mooi vol zijn niet kneiterdroog.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 13-08-2019  11:17 uOngeschikt voor het brouwen van weizen bier. Vergist veel te ver uit en een weizen moet mooi vol zijn niet kneiterdroog.

Niet kneiterdroog maar: Mouthfeel: Medium-light to medium body; never heavy. The choice for wheat beer fermentation.

Hopbier

seed7

WB-06 is een var. diastaticus, eerder een wat saaie Saisongist dan een Weizengist,

Ingo

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 12-02-2010  15:47 uIn het kader van het onderzoek naar de smaken die gedroogde gisten geven word je verzocht deze peiling in te vullen als je ervaringen hebt met

Fermentis SafBrew WB-06

Ik neem aan dat het dezelfde is als SafAle™ WB-06 (zoals de fabrikant hem noemt).

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 13-08-2019  11:45 uIk neem aan dat het dezelfde is als SafAle™ WB-06 (zoals de fabrikant hem noemt).

Hopbier

Wordt/werd ook verkocht als Safbrew WB-06

https://www.unibrew-nederland.nl/biergist-safbrew-wb-06-11-5-gram.html
https://www.hopt.nl/gist/2792-levure-seche-safbrew-wb-06-11g.html
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/fermentis-korrelgisten/d/biergist-gedroogd-safbrew-wb-06-11-5-gr


Dit topic is 9 jaar geleden aangemaakt...

Johan_D

Misschien dat de gist in de loop der jaren is veranderd, maar een brouwmaatje van mij, en ikzef vinden niet dat de WB06 een banaansmaak geeft, eerder een licht zurige frisse witbier smaak.

Middelsee Folsgeare

Citaat van: Johan_D op 16-05-2021  10:38 uMisschien dat de gist in de loop der jaren is veranderd, maar een brouwmaatje van mij, en ikzef vinden niet dat de WB06 een banaansmaak geeft, eerder een licht zurige frisse witbier smaak.


Je moet je maischschema in de meeste gevallen ook sturen richting dat soort smaken, verdiep je bijvoorbeeld maar eens in een weizen. Mijn inziens is het sowieso niet mogelijk een mooie weizen te brouwen zonder vloeibare gist

Jacques

Citaat van: Gerrit Harmen Rypma op 10-10-2022  13:25 uMijn inziens is het sowieso niet mogelijk een mooie weizen te brouwen zonder vloeibare gist

Heb je alle beschikbare gedroogde weizen gisten geprobeerd?  smile
 

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 10-10-2022  16:02 u
Citaat van: Gerrit Harmen Rypma op 10-10-2022  13:25 uMijn inziens is het sowieso niet mogelijk een mooie weizen te brouwen zonder vloeibare gist
Heb je alle beschikbare gedroogde weizen gisten geprobeerd?  smile
Precies!
Met de Lallemand Munich Classic is het, bijvoorbeeld, prima Weizen brouwen.

Middelsee Folsgeare

Citaat van: Jacques op 10-10-2022  16:02 uHeb je alle beschikbare gedroogde weizen gisten geprobeerd?  smile
 
Nee, heb je goede tips?

bravebunny

Citaat van: Gerrit Harmen Rypma op 24-10-2022  14:52 uNee, heb je goede tips?

Lallemand Munich Classic!! Nadat ik las dat deze gelijk is aan de weihenstephaner van Wyeast een split batch gemaakt met deze beide gisten, gekegd en echt waar, ik kon eigenlijk geen verschil waarnemen. Top gistje!

Jacques

Citaat van: Gerrit Harmen Rypma op 24-10-2022  14:52 uNee, heb je goede tips?

Ook ik heb goede ervaringen met Lallemand Munich Classic.
 

Middelsee Folsgeare

Citaat van: Jacques op 24-10-2022  20:49 uOok ik heb goede ervaringen met Lallemand Munich Classic.
 

Citaat van: bravebunny op 24-10-2022  20:37 uLallemand Munich Classic!! Nadat ik las dat deze gelijk is aan de weihenstephaner van Wyeast een split batch gemaakt met deze beide gisten, gekegd en echt waar, ik kon eigenlijk geen verschil waarnemen. Top gistje!

Dank! De moeite waard deze eens te proberen!

Noordzij_1

Citaat van: Johan_D op 16-05-2021  10:38 uMisschien dat de gist in de loop der jaren is veranderd, maar een brouwmaatje van mij, en ikzef vinden niet dat de WB06 een banaansmaak geeft, eerder een licht zurige frisse witbier smaak.

Ik hoop dat je gelijk hebt.
Ga een witbiertje maken met de inmiddels zogenaamde SafAle WB-06, en hoop toch geen kruidnagel-bananenbom te maken  :nut:

Jacques

Citaat van: Noordzij_1 op 17-02-2024  11:46 uIk hoop dat je gelijk hebt.
Ga een witbiertje maken met de inmiddels zogenaamde SafAle WB-06, en hoop toch geen kruidnagel-bananenbom te maken  :nut:

Ondertussen weten we dat deze gist een diastaticus gist is met pof eigenschappen (= kruidnagel). En dat deze gist gelijk sterk verwant is aan de Duvel gist (WY1388) en Mangrove Jack's M31.

bierfan

 :o  Meen je dat nou? Ik heb toch heel andere smaakprofielen gekregen met de wy1388 dan met de wb-06.

Schanulleke

Citaat van: bierfan op 17-02-2024  22:28 u:o  Meen je dat nou? Ik heb toch heel andere smaakprofielen gekregen met de wy1388 dan met de wb-06.


Het is dan ook niet waar. WB06 is genetisch verwant aan WY1388, maar is niet hetzelfde.

bierfan

En de M31? Is dat wel dezelfde dan de Duvel gist?

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 17-02-2024  22:39 uHet is dan ook niet waar. WB06 is genetisch verwant aan WY1388, maar is niet hetzelfde.

Ik heb mijn reactie aangepast. Hij is wel heel erg verwant..

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 17-02-2024  23:17 uHij is wel heel erg verwant...

De verwantschap met WLP570 lijkt sterker. Maar goed, ik weet verder ook niet hoe dit zit en waar ze die WY1388 vandaan hebben. In het boek van Michael Jackson - The Beer Companion staat te lezen dat de Duvel gist oorspronkelijk een duo-strain is. Misschien is WLP570 wel de ene helft en WY1388 de andere.

Kapau

Citaat van: bierfan op 17-02-2024  22:42 uEn de M31? Is dat wel dezelfde dan de Duvel gist?

Ik vind daar echt een esterige tripel-smaak aan zitten, de duvel gist is naar mijn mening wat cleaner.

Schanulleke

De M31 zou hetzelfde zijn als de BE-256 en daarvan hadden we al in een eerder topic bedacht dat het de Rochefort gist is. Dus dat esterige klopt dan wel. De Duvel gist zou ook een zwaveltje moeten hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.