De smaak van Fermentis SafLager S-23

Gestart door Jacques, 12-02-2010 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke smaken neem jij waar bij Fermentis SafLager S-23?

Neutraal/zuiver
5 (55.6%)
Fruitig (niet specifiek)
5 (55.6%)
Citrusachtig (algemeen)
2 (22.2%)
Citroenachtig
0 (0%)
Grapefruitachtig
0 (0%)
Limoenachtig
0 (0%)
Sinaasappelachtig
0 (0%)
Banaanachtig
0 (0%)
Appelachtig
0 (0%)
Peerachtig
0 (0%)
Meloenachtig
1 (11.1%)
Perzikachtig
0 (0%)
Kersachtig
0 (0%)
Zwarte besachtig
0 (0%)
Framboosachtig
0 (0%)
Aardbei-achtig
0 (0%)
Jam-achtig
0 (0%)
Snoepachtig (zuurtjes/schuimpjes/"pear-drops")
1 (11.1%)
Oplosmidelachtig/solvent
0 (0%)
Plastic-achtig
0 (0%)
Acetonachtig
0 (0%)
Parfurmachtig
0 (0%)
Roosachtig
0 (0%)
Hogere alcoholen
0 (0%)
Wijnachtig
0 (0%)
Peperig
0 (0%)
Kruidnagelachtig
1 (11.1%)
Vanille-achtig
0 (0%)
Boterachtig (diacetyl)
0 (0%)
Grasachtig/groene appel (acetaldehyde)
0 (0%)
Fenolisch (medicinaal, teerachtig, carbolachtig)
0 (0%)
Broodachtig
2 (22.2%)
Vleesachtig
0 (0%)
Zwavelachtig
2 (22.2%)
Muffig (niet fris)
0 (0%)
Schimmelachtig (kelderachtig)
0 (0%)
"Korrelgistsmaak"
1 (11.1%)
Poederachtig (mondgevoel)
0 (0%)
Nootachtig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 9

Jacques

In het kader van het onderzoek naar de smaken die gedroogde gisten geven word je verzocht deze peiling in te vullen als je ervaringen hebt met

Fermentis SafLager S-23


Jacques

Gelet op de resultaten van de peiling tot nu toe kom ik tot de conclusie dat deze gist het volgende smaakprofiel heeft:
neutraal/zuiver, fruitig, broodachtig, zwavelachtig (volgorde smaken aan de hand van het aantal op een smaak uitgebrachte stemmen).

De smaken die slechts 1x gescoord hebben heb ik buiten beschouwing gelaten.

Zijn jullie het hierover eens?

Zo nee, vul alsnog de peiling in of discussieer hier over deze gist.

Erwin Warners


Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 06-02-2018  04:14 uWaar kan ik hem invullen?

Dat kan als je het forum bekijkt in het desktop thema. Dan zie je een poll die je kunt invullen.
Overigens is deze poll gestart in het kader van het Groot gedroogde gistonderzoek. Dat onderzoek is al lang geleden afgesloten. Maar nog steeds kun je je ervaringen met deze gist kwijt door de poll in te vullen.

Arthur B

Uit deze thread inzake een prijswinnende pils komt de volgende informatie over S-23:

Citaat van: leonb op 12-10-2019  23:38 uHoeveelheid is lastig te zeggen omdat het een gistslurrie was van iemand anders die er geloof ik een Kölsch mee heeft gemaakt.

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het recyclen van deze gist, en dan voornamelijk het effect op de smaak. Ik weet van andere gisten dat de smaak nogal kan veranderen bij hergebruik (zowel 'positief' als 'negatief').

Weer een experiment voor het alsmaar groeiende lijstje...

Simonsj

Niet specifiek ervaring met s23. Wel met hergebruik (lees: opkweek vanuit een paar ml) met een starter.

Verschillen in smaak is mij niet bekend. Enige wat ik kan verzinnen is dat als de gist niet vitaal is dat de optimale effecten niet worden behaald. Niet ver genoeg uitgisten, hogere alcoholen, meer esters.

Mijn ervaring: als de gist vitaal is en er genoeg wordt geënt ik geen verschil waarneem.

Hevel je af en wil je een batch toevoegen aan de slurry? Daar heb ik geen ervaring mee. Autolyse lijkt mij hier om de hoek kijken als we het dan over verschillen hebben.

Jacques

Citaat van: Simonsj op 30-08-2021  14:36 uMijn ervaring: als de gist vitaal is en er genoeg wordt geënt ik geen verschil waarneem.

Klopt. Ook de hoeveelheid gist maakt uit. Je kunt ook meer dan genoeg gisten enten...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.