De smaak van Fermentis SafAle S-04

Gestart door Jacques, 12-02-2010 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke smaken neem jij waar bij Fermentis SafAle S-04?

Neutraal/zuiver
13 (68.4%)
Fruitig (niet specifiek)
16 (84.2%)
Citrusachtig (algemeen)
3 (15.8%)
Citroenachtig
0 (0%)
Grapefruitachtig
0 (0%)
Limoenachtig
0 (0%)
Sinaasappelachtig
0 (0%)
Banaanachtig
0 (0%)
Appelachtig
0 (0%)
Peerachtig
0 (0%)
Meloenachtig
2 (10.5%)
Perzikachtig
0 (0%)
Kersachtig
0 (0%)
Zwarte besachtig
0 (0%)
Framboosachtig
0 (0%)
Aardbei-achtig
0 (0%)
Jam-achtig
0 (0%)
Snoepachtig (zuurtjes/schuimpjes/"pear-drops")
2 (10.5%)
Oplosmidelachtig/solvent
0 (0%)
Plastic-achtig
0 (0%)
Acetonachtig
0 (0%)
Parfurmachtig
0 (0%)
Roosachtig
0 (0%)
Hogere alcoholen
1 (5.3%)
Wijnachtig
0 (0%)
Peperig
1 (5.3%)
Kruidnagelachtig
0 (0%)
Vanille-achtig
1 (5.3%)
Boterachtig (diacetyl)
1 (5.3%)
Grasachtig/groene appel (acetaldehyde)
2 (10.5%)
Fenolisch (medicinaal, teerachtig, carbolachtig)
0 (0%)
Broodachtig
0 (0%)
Vleesachtig
0 (0%)
Zwavelachtig
1 (5.3%)
Muffig (niet fris)
0 (0%)
Schimmelachtig (kelderachtig)
0 (0%)
"Korrelgistsmaak"
0 (0%)
Poederachtig (mondgevoel)
0 (0%)
Nootachtig
1 (5.3%)

Totaal aantal stemmen: 19

Jacques

In het kader van het onderzoek naar de smaken die gedroogde gisten geven word je verzocht deze peiling in te vullen als je ervaringen hebt met

Fermentis SafAle S-04


Jacques

Gelet op de resultaten van de peiling tot nu toe kom ik tot de conclusie dat deze gist het volgende smaakprofiel heeft:
sterk fruitig, citrusachtig, neutraal.
Fruitig, neutraal, citrusachtig.

De smaken die slechts 1x gescoord hebben heb ik buiten beschouwing gelaten.

Zijn jullie het hierover eens?

Zo nee, vul alsnog de peiling in of discussieer hier over deze gist.

Adrie

Hoezo sterk fruitig. Als veel mensen op fruitig stemmen wil dit nog helemaal niet zeggen dat de gist sterk fruitige smaken produceert.

RobinB

Inderdaad niet sterk fruitig.
Wel fruitig op een "Engelse" manier, wat zich moeilijk laat omschrijven met de genoemde opties.

Daarnaast, dat veel mensen het eens zijn over het fruitige aspect, zegt niks over de intensiteit van die fruitigheid. Dat is een interpretatiefout.

Jacques

Citaat van: Adrie op 11-03-2010  21:13 uHoezo sterk fruitig. Als veel mensen op fruitig stemmen wil dit nog helemaal niet zeggen dat de gist sterk fruitige smaken produceert.

12 van de 15 stemmers vinden dat deze gist fruitig is. 10 dat deze gist neutraal is. Dit betekent dat de fruiitge smaak inderdaad niet de boventoon heeft. Ik pas de omschrijving aan.

RobinB

Los daarvan geeft deze enquete geen inzicht in de intensiteit van de fruitigheid. Dat wordt immers niet gevraagd.
Maar dat komt gelukkig wel goed geziende discussie ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 11-03-2010  22:22 uLos daarvan geeft deze enquete geen inzicht in de intensiteit van de fruitigheid. Dat wordt immers niet gevraagd.
Maar dat komt gelukkig wel goed geziende discussie ;)

Vandaar ook dat ik deze discussies gestart ben. Eén van de doelen van het onderzoek is consensus te verkrijgen over de smaken die korrelgisten geven.

Hopmans

S-04 is inderdaad zeer lastig.
Iets van Framboos, brood, karton, maar voor de rest...
 :-\

colson frank

Citaat van: Jacques op 12-02-2010  15:47 uIn het kader van het onderzoek naar de smaken die gedroogde gisten geven word je verzocht deze peiling in te vullen als je ervaringen hebt met

Fermentis SafAle S-04

Als je de gist gebruikt en de smaak van de mout en de hop erbij zit .
Hoe kan je dan nog al die specifieke smaken uit je gist halen alleen op smaak en geur? :weetniet:

RobinB

Ervaring en bijvoorbeeld een standaard wort gebruiken.
Wat hier ingevuld is, is gebaseerd op ervaring (neem ik aan).

hobbybob

Citaat van: RobinB op 21-01-2013  19:37 uErvaring en bijvoorbeeld een standaard wort gebruiken.
Wat hier ingevuld is, is gebaseerd op ervaring (neem ik aan).

Dat weet ik niet hoor hebben alle stemmers onder dezelfde omstandigheid gebrouwen??

 - standaard wort
 - vergistingstemp
 - Lagering

Waarbij de tweede wel heel belangrijk is 23 en 20 graden maakt een wereld van verschil ik zie wel meer dingen voorbij komen waarvan ik denk : "Markeert er wat aan mijn smaakpupillen?"

RobinB

Citaat van: hobbybob op 21-01-2013  20:21 uik zie wel meer dingen voorbij komen waarvan ik denk : "Markeert er wat aan mijn smaakpupillen?"

Dat je het ziet kan wel kloppen met je pupillen, maar smaak dan weer niet... ;D (moet zijn: smaakpapillen)

Dit hele onderzoek is mbt de smaak(ervaring) volledig subjectief, maar dat is smaak dan ook. :)

Jacques

Citaat van: colson frank op 21-01-2013  17:50 uAls je de gist gebruikt en de smaak van de mout en de hop erbij zit .
Hoe kan je dan nog al die specifieke smaken uit je gist halen alleen op smaak en geur? :weetniet:

Als je een gist 1 keer gebruikt hebt kun je daar niet veel over zeggen. Degenen die een gist meerdere keren gebruikt hebben kunnen dat wel. Zij herkennen in de bieren die zij gebrouwen hebben de gemeenschappelijke smaak van de gist.
Daarnaast zijn er hobbybrouwers die brouwsels splitsen en laten vergisten met verschillende gisten. Zij kunnen vrij objectief zeggen wat de invloed is van de gist bij de verkregen bieren.

Overigens kan een ervaren proever de invloed van mout en hop uitfilteren. Die hobbybrouwers kunnen ook een goed oordeel geven over de gebruikte gist.

Wallie

Wat is een goede Wyeast vervanger van deze gist?

Eric v B

Citaat van: Wallie op 31-08-2017  11:42 uWat is een goede Wyeast vervanger van deze gist?

Kijk hier eens: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0093/2142/files/Yeast_Substitutions.pdf

TymonK

Citaat van: Eric v B op 31-08-2017  12:28 uKijk hier eens: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0093/2142/files/Yeast_Substitutions.pdf
Mooi document! Bedankt!

Ik vind de S04 erg neutraal. Maar ik ga binnenkort wel splitbatch doen met een porter om de S04 en US05 te kunnen vergelijken.

Brouwers

Citaat van: Eric v B op 31-08-2017  12:28 uKijk hier eens: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0093/2142/files/Yeast_Substitutions.pdf
Was toevallig hetzelfde document tegenkomen. Staan paar interessante dingen in. Bijvoorbeeld dat S23 van Fermentis geen lager gist zou zijn maar een ale gist (kolsch gist).

seed7

Citaat van: Brouwers op 31-08-2017  13:24 uWas toevallig hetzelfde document tegenkomen. Staan paar interessante dingen in. Bijvoorbeeld dat S23 van Fermentis geen lager gist zou zijn maar een ale gist (kolsch gist).

Neen, dat staat er niet. Er staat dat je S23 door WY2565 kunt vervangen (wat m.i. onzinnig is)

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.