Welk biertype brouw je dat niet voorkomt in de Biertypengids

Gestart door Jacques, 10-02-2010 10:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 03-10-2010  12:45 uWaar zou de La Trappe Isid'or onder vallen?

Blonde/Sterke blonde? :)

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 03-10-2010  12:55 uBlonde/Sterke blonde?

Zeker geen Sterke Blonde. En een Blond(e) ?

Hopbier

RobinB

Valt er een beetje tussen hè?
Met 7,5% wel wat zwaar voor een blond, iets licht voor een sterke blond(8%?)?
Ook hoppiger dan de gemiddelde blond.

Hopmans

Een mooi bier trouwens.
Een Trappist om trots op te zijn.


RobinB

Inderdaad een erg goed bier! Drink er nu ook één. :biersmile:

RobinB

Citaat van: Ronnie op 03-10-2010  10:13 uRode bieren vind ik ook niet bij biertypes.

Gewoon onder Vlaams rood? Staat in ieder geval wel in de biertypegids

CiteerNoem een bier gewoon als zijn merkbroeder die je wil benaderen dus "genre Rodenbach", "genre Westmalle Dubbel" "Genre Duvel"..
Simpel en je weet waarover je praat.

Nee, dat is ook niet duidelijk, dan verval je weer in "ieder bier is een type". Immers "genre Westmalle dubbel" is heel anders dan "genre Leffe dubbel" of "genre La Trappe dubbel".
Het zijn echter wel allemaal dubbels... ;D

hansHalberstadt

Deze week ergens op het forum de (blijkbaar) laatste versie van de biertypengids gedownload, echter ik kan dat bericht niet meer terugvinden, dus post ik het maar hier. Ik vroeg me af waar we in deze lijst de niet bittere IPA's met heel veel dryhop smaak moeten plaatsen, zoals bv brouwerij Kees die brouwt.

Edwin brouwt

Ik heb als cursist van de BKG de laatste versie van de gids en online versie gemaakt. Je kunt deze vinden op:

https://hoog.swell.nl

Wat betreft de niet bittere met veel dryhop gemaakte bieren: ik denk dat je de Hazy of New England IPA bedoelt? Voor zover ik weet, wordt er aan gewerkt om deze op te nemen in gids.

hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 28-04-2021  07:25 uIik denk dat je de Hazy of New England IPA bedoelt?
Zou goed kunnen. Dit soort bieren met heel veel hopsmaak maar niet bitter heb je zowel met begin SG < 1060 of groter, dus klasse A en C. Misschien heb je ook wel donkere varianten.
 

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 28-04-2021 &nbsp;07:25 uWat betreft de niet bittere met veel dryhop gemaakte bieren: ik denk dat je de Hazy of New England IPA bedoelt? Voor zover ik weet, wordt er aan gewerkt om deze op te nemen in gids.

Klopt helemaal. Vrij recent hebben de BKG-leden een aantal NEIPA's geproefd om de bierstijl zich eigen te maken. Zelf heb ik overigens niet aan deze (online) proeverij deelgenomen.

Oscar


Jacques

Citaat van: Oscar op 28-04-2021 &nbsp;23:07 u

Dus... >:D >:D >:D >

...is dit met een nette mail op te lossen.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 28-04-2021 &nbsp;23:07 u

Dus... >:D >:D >:D >
Waar is dan de officiele versie verkrijgbaar? Is toch neem ik aan geschreven voor amateurbrouwers die mee willen doen aan wedstrijden dus moeten die ok in staat zijn om hierover te kunnen beschikken? Er staat nu in ieder geval een internetlink waar iedereen hem kan downloaden en waar ik het ook vandaan had. Maar kan die link niet zo snel meer terugvinden op het forum.
ps, hier dus:
https://www.bierkeurmeestersgilde.nl/p-httpd/multimedia/upload_ajaxVIlhLU.pdf

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-04-2021 &nbsp;08:56 uWaar is dan de officiële versie verkrijgbaar? Is toch neem ik aan geschreven voor amateurbrouwers die mee willen doen aan wedstrijden dus moeten die ok in staat zijn om hierover te kunnen beschikken? Er staat nu in ieder geval een internetlink waar iedereen hem kan downloaden en waar ik het ook vandaan had. Maar kan die link niet zo snel meer terugvinden op het forum.
ps, hier dus:
https://www.bierkeurmeestersgilde.nl/p-httpd/multimedia/upload_ajaxVIlhLU.pdf

De link staat onder andere in het topic ONK 2020. Op een plek dus voor de deelnemers van de grootste wedstrijd voor hobbybrouwers in ons land. Jammer genoeg is die vorig jaar niet doorgegaan en of hij dit jaar doorgaat is nog even de vraag.

Johan_vL

Tja ik brouw een bier wat ik zelf een "double rye ale" noem, het is een soort kruising tussen een doppelbock en een rogge pale ale.
als basis gebruik ik pale mout met ± 20% roggemout en nog wat carawheat en cara 120.

Dit bier is 7,5 a 8% alc. en vergist ik met US-5 of K-97. Niet heel erg bitter en dus zou je verwachten dat het zoetig zou worden, maar door de kruidigheid van de rogge mooi in balans. Ik ben heel blij met het recept, denk niet dat het in de Derek Walsh systematiek past, maar hoor graag wat je er van denkt..... :weetniet:

Voor NEIPA's gebruik ik graag Hornindal, framgraden (beide theyeastbay), verdant IPA van lallemand, of K-97.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.