Welk biertype brouw je dat niet voorkomt in de Biertypengids

Gestart door Jacques, 10-02-2010 10:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Ten behoeve van het onderzoek naar gedoogde gisten wil ik door middel van peilingen vaststellen welke gedroogde gist het beste past bij een bepaald biertype.
Hierbij wil ik uitgaan van de biertypen zoals die zijn opgenomen in de Biertypengids van Derek Walsh. Hoewel in de Biertypengids zeer veel biertypen zijn opgenomen worden er tegenwoordig door leden van dit forum regelmatig bieren gebrouwen naar een stijl die niet in de Biertypengids beschreven zijn. Als voorbeeld noem ik de American Pale Ale. Zijn er meer bietypen die jullie echt missen (dus niet een of ander exotisch biertype uit Verweggistan). Laat het even weten in deze draad.


[Edit]

Ik geef hier de lijst.

De biertypen zoals opgenomen in de Biertypengids in de volgorde dat deze vermeld zijn.

Berliner Weisse
Bitter (Ordinary & Best)
California Seam
Dortmunder Export
Faro
Geuze
Irish Red Ale
Kölsch
Lambiek
Märzen & Okroberfest
Münchner Helles
Pale Ale/Stong Bitter
Pale Ale (American)
Pale Ale (Belgisch)
Pils(ener)
Pilsener (Ürtyp)
Saison
Vienna
Weizen
Witbier
Alt
Amber-Red (American)
Brown Ale
Dark Lager
Frambozen-Lamiek
Kriek-Lambiek
Mild Ale (dark)
Münchener Dunkles
Oud Bruin
Porter (brown)
Schwarz
Scotch Export Ale
Stout (Irish Dry)
Stout (Milk)
Stout (Oatmeal)
Vlaams Bruin
Vlaams Rood
Weizen (Dunkel)
Barley Wine (Pale)
Bières de Garde ambrée
Blond(e)
Dortmunder (Strong)
Dubbelbock (Licht)
India Pale Ale
Meibock & Blonde Bock
Saison (Sterke)
Sterke Blonde
Tripel
Barley Wine
Bockbier
Dubbel
Dubbelbock
Eisbock/Ijsbok
Old Ale
Porter (robust)
Quadrupel
Scotch Ale (Strong)
Stout (Export)
Stout (Imperial Russian)
Vlaams Bruin (Sterk)
Weizendoppelbock/Weizenbock (donker)
Rauchbier


Bieren niet opgenomen in de Biertypenlijst maar die wel regelmatig gebrouwen worden door hobbybrouwers

Bokbier (Nederlands)
Bokbier (bovengistend)
Double IPA
IPA (Belgsich)
Haverbier
Porter (Baltisch)
Summer Ale/Blonde Bitter
Tarwepils


------------------------

In de te houden peiling wil ik de biertypen alfabetisch vermelden.

[/Edit]

jelle

Ik heb een double IPA klaar staan om te botellen.

Groet Jelle

Hopmans

Ik brouw soms blonde bieren beneden de 6% en hoog-gistend.

Albertus

Afwijkende biertypen die ik brouwde:
Een ondergistend TarweLager, zeg maar TarwePils.
Een Baltic Porter (ondergistend).
Een fruitbier op basis van Ale-gist.
Een haverbier.
Een APA.
Een American Amber

Bert


Adrie

De Belgische IPA is natuurlijk ondertussen een door velen erkend biertype. Verder vind ik dat de bok opgesplitst moet worden in de Nederlandse, de Belgische en de (traditionele) Duitse bo(c)k. Staat de Baltische Porter in de biertypengids? En tegenwoordig zie je steeds vaker de high-gravity pilzen op de markt (Bararia 8.6-achtigen).

Enne de APA staat wel in de biertypengids, hoor.

Caspar

Voor mij vooral de Double ofwel Imperial IPA... mijn favoriete bierstijl :proost: .

Albertus

Citaat van: Adrie op 10-02-2010  11:18 uEnne de APA staat wel in de biertypengids, hoor.

Ja natuurlijk, er is ook nog verschil tussen de LABO-lijst en de Biertypengids. ;D

Bert

Gerb

American Amber en Red staan er wel in volgens mij.

Albertus

Citaat van: Gerb op 10-02-2010  11:40 uAmerican Amber en Red staan er wel in volgens mij.

Ja klopt

Bert

De-Geert

Summer Ale oftewel Blonde Bitter is er een die op mijn vaste lijst komt.

DD

Heb net een nostalgisch laurierbier gebrouwen....Nergens op de lijst tegengekomen.....

JWVG

Citaat van: Jacques op 10-02-2010  10:53 uHoewel in de Biertypengids zeer veel biertypen zijn opgenomen worden er tegenwoordig door leden van dit forum regelmatig bieren gebrouwen naar een stijl die niet in de Biertypengids beschreven zijn. Als voorbeeld noem ik de American Pale Ale.

Ha Jacques,

goede actie, maar ik volg je even niet. De American Pale Ale staat toch wel in de biertypengids? Onder Pale Ale (American), apart van de Belgische en de Britse versie.

Of begrijp ik je nou niet?

EDIT: Uhhhh ik zie dat twee mensen dit hierboven ook al hebben gezegd. Niet zo snugger  :verbergen:

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: JWVG op 10-02-2010  15:04 uHa Jacques,

goede actie, maar ik volg je even niet. De American Pale Ale staat toch wel in de biertypengids? Onder Pale Ale (American), apart van de Belgische en de Britse versie.

Of begrijp ik je nou niet?

Toen ik mijn bericht intypte had ik de Biertypengids niet bij de hand. Omdat bij het ONK een APA ingezonden moet worden bij de vrije klasse ging ik er even van uit dat deze niet in de Biertypengids staat. Ten onrechte dus...

Ik zal de volledige lijst van de Biertypengids in het eerste bericht zetten zodat wat makkelijker te zien is welk biertype nog gemist wordt.

Jacques

Citaat van: DD op 10-02-2010  14:59 uHeb net een nostalgisch laurierbier gebrouwen....Nergens op de lijst tegengekomen.....

Toch staat deze wel in de lijst. Deze is namelijk onder te brengen bij groep O "Kruiden en specerijen".

MO

Op zich is het een goed idee om bockbier op te splitsen in een ondergistende variant en een bovengistende. Een Belgisch Bockbier lijkt me onzin, er zijn geen verschillen tussen een dubbel en een Belgisch bockbier. Kijk bijvoorbeeld maar eens goed op de site van Urthel, daar staat gewoon dat de bock hetzelfde bier is als de dubbel.

Jacques

Citaat van: Jacques op 10-02-2010  20:49 uIk zal de volledige lijst van de Biertypengids in het eerste bericht zetten zodat wat makkelijker te zien is welk biertype nog gemist wordt.

De lijst staat nu in het eerste bericht.

Oscar

Citaat van: Hopmans op 10-02-2010  11:05 uIk brouw soms blonde bieren beneden de 6% en hoog-gistend.

Ik drink er nu ook eentje. In België (en Nederland) worden deze bieren ook door commerciële brouwerijen gebrouwen. Dus een Blonde klasse A zou er wat mij betreft gewoon bij kunnen... Maar dat heb ik in het verleden al eens voorgesteld. Tot nu toe zonder resultaat.

Verder brouw ik heel vaak volgens een bepaald type omdat ik ieder biertype een keer gebrouwen wil hebben.... :brouwen:

jelle

Wat zou dit zijn?

----------------------------------------------------------
---------------- ConfoMash recept-rapport                 
----------------------------------------------------------

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : bildts iets
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : O Overige bieren           
Aantal liters------- : 40 liter
Gewenst begin SG---- : 1046
Brouwzaalrendement-- : 75 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 72 liter
Spoelwater---------- : 32 liter
Maischwater--------- : 40 liter
Kooktijd------------ : 90 minuten
Berekende kleur----- : 7.6 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 17 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
0050% 003850 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
0010% 000770 g Haver gemout                      4    EBC   
0040% 003080 g Pale alemout                      5.5  EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---00070 g  02.0 %az  090 min B Saaz (CZ)                     
Bloemen---00060 g  02.0 %az  030 min B Saaz (CZ)                     
Bloemen---00040 g  0003 %az  010 min B Saaz (CZ)                     

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 3463 Forbidden Fruit Yeast           
Gist toegevoegd als- :
Volume-------------- :  Ltr
Beluchtingstijd----- :  uur
Temperatuur--------- : °C

Maischschema----------------------------------------------
45m/62°C Maischdikte is: 5.19 L/kg
30m/73°C Maischdikte is: 5.19 L/kg
01m/78°C Maischdikte is: 5.19 L/kg




Opmerkingen-----------------------------------------------

[font]

William

Citaat van: jelle op 03-10-2010  09:57 uWat zou dit zijn?

Pale Ale Belgian?

De gist is typisch Belgisch, het aandeel havermout is te laag voor een speciaal haverbier en het startsg is laag (belgian ale start bij 1045)

Ronnie

Rode bieren vind ik ook niet bij biertypes.
Over biertypes heb ik mijn mening al gezegd.
Noem een bier gewoon als zijn merkbroeder die je wil benaderen dus "genre Rodenbach", "genre Westmalle Dubbel" "Genre Duvel"..
Simpel en je weet waarover je praat.

EBC

Ik ga helemaal mee met Ronnie.

Maar als je dan aan types wilt vasthouden, is de biertypengids dan wel een werkje dat je hier als standaard voor de toekomst wil gebruiken?

Het is al niet compleet en er komen geen updates meer op, je bent bij voorbaat al verouderd. En bovendien is de biertypengids ook niet de lijst die formeel wordt gebruikt door LABO noch BKG.

Anton

Misschien heeft Jaques juist daarom dit topic gestart?! ;)

Jacques

Citaat van: Anton op 03-10-2010  10:43 uMisschien heeft Jacques juist daarom dit topic gestart?! ;)

De reden waarom dit topic gestart ben is het Groot gedroogde gistonderzoek. Ik wil weten wel biertype, dat redelijk veel gebrouwen wordt, ik zou missen als ik uitging van de Biertypengids.

RobinB

Afhankelijk van hoe strak je het wilt definiëren: alle of geen!
;)

Drents Hopbier

Citaat van: jelle op 03-10-2010  09:57 uWat zou dit zijn?

Waar zou de La Trappe Isid'or onder vallen?

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.