Wie is er een ESB aan het brouwen?

Gestart door JWVG, 09-02-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Citaat van: William op 14-03-2010  17:12 uJe zult maar de vriendin/vrouw van een brouwer zijn. Bij ons is het altijd weer hilariteit als er eerst uitgebreid aan een bier wordt geroken voordat er überhaupt gedronken wordt.

Wat ben ik dan gelukkig getrouwd!
Mijn vrouw ruikt/proeft graag mee.

Bert

Albertus


Vandaag maar eens een flesje geprobeerd. Goed op druk, misschien wel iets te veel voor een ESB.
Moutig, hoppig, fruitig en een lekker bittertje.
Ik kan hem helaas niet vergelijken met een Fuller's, maar met het bier ben ik tevreden.

Bert

Oscar

Vandaag dus de ESB gebrouwen (Nu aan het koelen). Slechts 22 liter wegens een tekort aan palemout... Maar gauw mijn volgende brouwsel plannen... :)

De-Geert

Vandaag bij Daniel (Zigurana) bottelen, morgen die van mij.

Ik ben reuze benieuwd.

De-Geert

Zo, die van Daniel is gisteren gebotteld. Mijn nr. 1 nu ook, en ben nu nr. 2 aan het hevelen.

Geur en smaak is goed, of het een kloon is weet ik niet maar lekker bier zeker.


dennis

Citaat van: De-Geert op 18-03-2010  19:54 uGeur en smaak is goed, of het een kloon is weet ik niet maar lekker bier zeker.

Ik heb even mee mogen proeven, en vond zo ook lekker.  Voordat ik er iets van geproefd had kon ik een goed verschil ruiken, ik vond het erg moeilijk om dat verschil te duiden (onervaren in het determineren van hoppen)
De EKG variant (a2) vond ik wat scherper smaken dan de EKG/Target variant (a1).  Maar toen ik een paar minuten later nog een keer rook en proefde was dat verschil niet meer zo groot.  :weetniet: Ik denk dat 'het grote proeven' een grote uitdaging gaat worden voor me!

Adrie

Zo, die van mij is gebotteld bij een dichtheid van 1011/1012. De smaak is prima, maar ik kan met geen mogelijkheid inschatten of ie op het origineel lijkt, want die heb ik nog nooit gedronken. Ik heb 10 liter gebotteld en 10 liter op fust gezet. Ik denk dat die 10 liter uit het fust al voor de proeverij op zijn.

RobinB

Net mijn eerste "proef-flesje" van B1 geopend, helaas te vroeg.
Nog veel te weinig prik na 1 krap weekje.

Geduld...  ::)

De-Geert

Blijft het moeilijkste onderdeel van brouwen he.  :P

Moet ik eigenlijk nog extra flessen Fullers regelen, voor mensen die na de proeverij thuis nog even verder willen evalueren?

Gerb

Ik wil binnenkort brouwen en heb 5 dagen geleden gesmackt. Het zakje is iets opgebold, maar ik vind het wel lang duren. Is dit normaal bij deze gist?

RobinB

Bij mij ging het sneller. Wat is de productiedatum vd gist?

@Geert: voor mij hoeft het niet per se, gewoon ruim voldoende inslaan en wat overblijft gaat wel mee!

William

De hergisting op de fles is nu zo goed als klaar. Ondanks dat ik maar 5 gr/liter bottelsuiker heb gebruikt is de druk in de fles bij 22°C toch opgelopen naar zo'n 2.8 bar, wat overeenkomt met 3.2 vol% CO2.   Dat is eigenlijk te hoog voor een ESB.

Waarschijnlijk komt dit doordat ik het bier bij zo'n 5°C heb gebotteld waardoor er al redelijk wat CO2 is opgelost (dat is al 1 vol% CO2).

Albertus

Citaat van: Gerb op 20-03-2010  11:25 uIk wil binnenkort brouwen en heb 5 dagen geleden gesmackt. Het zakje is iets opgebold, maar ik vind het wel lang duren. Is dit normaal bij deze gist?

Twee keer heb ik een pak Wyeast ESB gebruikt, beide keren stond het pak in ruim één dag bol. Vijf dagen is toch wel lang voor deze gist.

Bert

Caspar

@Gerb: Ik zou gewoon een starter maken, maar het belooft niet veel goeds :-\ .

Ik ga van de week de ESB bottelen en laat nu de temperatuur de laatste dagen oplopen tot 20 oC. Ik wil zeker weten dat het bier volledig is uitgegist wanneer ik het ga bottelen om de problemen die William nu ervaart te voorkomen...

Gerb

MFG is 8 februari 2010, is dat de verpakkingsdatum? Ik heb vanochtend nog even gevoeld, maar ik denk dat het zakje niet goed gesmackt was. Ik heb er al mijn frustratie in gegooid en nu voelt het zakje plat. Ik maak sowieso een starter vandaag, want nu moet het toch wel binnenkort gaan gebeuren.

EDIT: het zakje is sinds vanochtend wel boller geworden.

Oscar

Citaat van: Gerb op 21-03-2010  12:13 umaar ik denk dat het zakje niet goed gesmackt was.

Na het smacken moet je het pak altijd ff grondig navoelen zodat je zeker weet dat het binnenzakje kapot is en dat de gist en het wort goed gemengt zijn.

arnoudj


Gerb

Jongens, bedankt voor de goed(bedoelde) adviezen. Wat ben ik blij met jullie.

Jacques

Citaat van: arnoudj op 21-03-2010  12:37 uSmacken for dummies   ;D

Zelf werk ik net een beetje anders. Ik schud het binnenzakje naar een bovenhoek. Deze hoeken zijn recht. Aan de ronde onderkant van het zakje verschuift het binnenzakje namelijk veel makkelijker. Als het zakje in een bovenhoek zit fixeer ik deze met twee vingers. Vervolgens geef ik met mijn andere hand een ferme tik op het binnenzakje en controleer ik of het zakje goed kapot is op de manier zoals te zien is in het filmpje. Werkt prima. Voordat ik deze methode gebruikte ging het kapotslaan van het binnenzakje ook bij mij niet altijd vlekkenloos.

Henielma

Vandaag de koudhop er weer uitgevist, dit om teveel groentesmaak te voorkomen. De koudhop heeft een week bij 10 ºC bij het jongbier gezeten.

Aanstaande woensdag een fustje vullen en de rest gaat in flessen. Het fustje wordt geforceerd van koolzuur voorzien en de flesjes krijgen hergisting op fles.

Zaterdag weer brouwen.  :brouwen:

Oscar

Zojuist mijn ESB overgehevelt...met een schamele vergistingsgraad van slechts 37% SG was 1036... :-[ :-\ IK hoop dat het overhevelen 'm goed heeft gedaan en hij deze week nog ff flink wat suikers gaat omzetten.

De smaak v/h monster was wel goed...dus e.e.a komt wel goed denk ik. Hoop ik....

Citaat van: Henielma op 21-03-2010  14:31 uZaterdag weer brouwen.  :brouwen:

Ben benieuwd.... ;)

Sjakie

Wat een idioote gist is die esb.
Volgens mij doen ze maar wat in het zakje daar bij Wyeast.
Hoe kan het nu zijn dat zoveel brouwers zoveel verschillende ervaringen zijn.
Zeker omdat de recepten hetzelfde zijn. (nagenoeg dan)

Caspar

Sjakie, we worden juist geconfronteerd met het feit dat iedere brouwer andere resultaten krijgt met gelijke ingredienten ;) .

@Oscar: Hoe helder was het bier, misschien moet je wat slurry opnieuw starten en pitchen... omdat de gist zo extreem uitvlokt kan je wel eens een verstokte gisting krijgen na het overhevelen.

Oscar

Citaat van: Sjakie op 21-03-2010  14:55 uVolgens mij doen ze maar wat in het zakje daar bij Wyeast.

Waaruit concludeer je dat ?

Oscar

Citaat van: Caspar op 21-03-2010  14:59 u@Oscar: Hoe helder was het bier, misschien moet je wat slurry opnieuw starten en pitchen...

Het bier was niet helder...er is voldoende gist meegekomen in de fles...even afwachten wat ie nu gaat doen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.