Wie is er een ESB aan het brouwen?

Gestart door JWVG, 09-02-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

JWVG

Anyway.............

Citaat van: William op 06-03-2010  16:08 uDat klinkt goed!

Je had toch twee varianten- eentje met MO mout en eentje met Dingemans mout. Was de gelijkenis voor beiden goed?

Nu de MO versie geproefd. Hij was al 1.014 (geen eenheden meer!), het viel me al op dat de vergisting nog heel langzaam aan het door gaan is. Vergeleken met de Dingemans versie (wat lastig is, want die heb ik een paar dagen geleden geproefd) is de smaak zachter. Volgens mij is de moutsmaak wat sterker, waardoor de hopsmaak meer 'inzinkt'. Toch vond ik de Dingemans versie wel erg lekker eigenlijk. Die hop mag er wel een beetje uitspringen.

Nog een weekje, dan maar eens bottelen.

 :degroeten: JW.


TVERSCH

 :o

Ik had het idee om dit weekend te gaan bottelen na 15 dgn 'koudhoppen' op 15º, maar tot mijn verbazing is de boel weer aan het gisten geslagen, althans het waterslot blubt 3 a 4 keer per minuut.

Even een meting met de refractometer wijst uit dat het nu 7.8 is, met 8,0 bij toevoeging koudhop.
Gestart bij 15,0 nu 7,8 dat zou betekenen dat ik nog boven SG 1012 zit.
Ik hoop dan toch dat het een temperatuurs- en/of een luchtdrukverschil is waardoor het lijkt dat er gistactiviteit ontstaan is. :-\

 :degroeten:




JWVG

Ja, het is echt een gist die opeens weer op hol kan slaan! Ik heb nog steeds een paar oude ESB's liggen die in de fles nog flink zijn doorvergist, en nu eigenlijk teveel koolzuur hebben. Niet te snel bottelen, mensen!

 :degroeten: JW.

Caspar

JW, deze ervaring heb ik ook. Ik ga per definitie bottelen met 4 a 5 gr/l suiker. Het is dat ik heb toegezegd om het Jamil schema te volgen, maar mijn persoonlijke ervaring is dat je de gisttemperatuur juist moet verhogen tegen het einde van de vergisting... niet verlagen zoals we dat nu doen ;) .

JWVG

Bij mij is de temp altijd laag gebleven, en toch zit ik zo langzamerhand op vrij goede vergistingsgraden. Gewoon nog een tijdje wachten voor het bottelen. Jasper kan ons hier toch niet zien  :D.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: JWVG op 12-03-2010  11:00 uJasper kan ons hier toch niet zien  :D.
Lekker rustig he, zo'n deel-forum waar niet iedereen bij kan.  :D

William

Ik heb dezelfde ervaring met de hergisting na bottelen die ik volg met een manometer. De eerste twee dagen neemt de druk langzaam toe, dan stopt ie er een paar dagen mee om daarna bij een lagere temperatuur ineens flink in druk toe te nemen.

De-Geert

Ik heb trouwens ook wat moeizame ervaringen met sterk flocculerende gisten die nog een beetje extra hun best doen in de fles. Een paar dagen langer op de hoofdgist helpt een hoop is mijn ervaring.


William

De flesjes beginnen nu aardig op druk te komen. Ik heb er net maar eens eentje geopend (de Jamil versie). Fruitig, licht moutig, prettige bitterheid en een mooi hoparoma moor ook nog diacetyl. Nog maar een weekje bij kamertemperatuur totdat de druk op de fles niet meer veranderd en dan nog een koude-behandeling.

Herman

Vanavond heb ik de ESB geheveld op EK Goldings (1g/l). Ik heb 23 l over. Smaak van het SG monster was heerlijk moutig, bitter en hoppig. Apart hopprofiel, kon best wel es ESB zijn. Ik heb een flesje staan, maar die wou ik samen met een kloon proeven.

SG 1.013 / Brix 7,8. Een schijnbare vergisting van 76% dus volgens H. Halberstadt en 77% volgens promash.

Caspar

Ik heb zojuist ook de ESB overgeheveld met een SG van 1017 / 8.5 oBrix. Ik vermoed dat er nog iets van 3 a 4 SG puntjes vanaf gaan, maar dat zal niet zo vlot verlopen op 17 ºC. Ik vond de smaak nog niet zo super, een beetje "harsig" van de Challenger... maar ik ben erg verkouden waardoor mijn smaak niet goed is. Ik heb 7 g EK Goldings en 7 g Target als dryhop toegevoegd.

RobinB

Nu de A1 aan het hevelen voor bottelen.
In de 2 weken koudhoppen is er geen punt meer afgegaan, dit alles op dezelfde temp als de vergisting (en in dezelfde fles).
1013.

Mooi genoeg :)

hij is kraakhelder, de smaak is al lekker: wat moutig, toch nog flink bitter geworden (maar nog jong) en lekker hoppig.
heb helaas geen ESB voor vergelijk, maar deze smaakt alvast goed! :)

Caspar

Hoe staan we er nu eigenlijk voor? Wie hebben er nog geen ESB gebrouwen, Gerb en Siris?

RobinB

Ja, volgens mij was dat het wel, of misschien Basterd nog?

Owja, hoeveel g/L bottelsuiker doen we?
5?

Caspar

5 gr/l lijkt me een goede hoeveelheid.

Henielma

Vandaag na drie dagen op 10 ºC de koudhop erbij gedaan. In mijn geval op 19 liter met 19 gram EK Golding.

Tevens een monster geproefd van dit bier. In de geur herken ik vanille. De smaak komt mooi in balans met een zachte hopbitterheid en een mooi hoparoma. Nog koolzuur erbij en klaar is het bier. Maar nog even wachten tot het vergistingsschema van de geinterviewde brouwer erop zit.

De koudhop wil ik er 5 dagen bij laten en dan er weer uitvissen. Ik heb van die hopblokken van Van der Kooy gebruikt. Ik hoop dat deze geperste hop door het jongbier goed uit elkaar gaan en goed contact gaan maken met het jongbier.

RobinB

Nu de B1, die is ook blijven hangen op de 1012 van voor het koudhoppen.

De smaak is nu al wel anders? Minder hoppig.
Ook minder bitter, das jammer.
Kennelijk toch net teveel bijverdund/correctie hop niet voldoende.

RobinB

Overigens, zo hier en daar komt er toch nog wel een hopstukje mee de fles in?
Geeft dat nog problemen? (nuceatiekernen -> gushing?)

Oscar

Citaat van: RobinB op 14-03-2010  14:58 uOverigens, zo hier en daar komt er toch nog wel een hopstukje mee de fles in?

Nahopping op de fles  :proost:

RobinB

Zo, de tweede ook in de fles! :)

En nu wachten tot 23 mei...

William

Citaat van: RobinB op 14-03-2010  14:58 uOverigens, zo hier en daar komt er toch nog wel een hopstukje mee de fles in?
Geeft dat nog problemen? (nuceatiekernen -> gushing?)

Bij mij idem dito. Tijdens het bottelen leek het wel mee te vallen maar bij opschudden tijdens de hergisting in de fles zie ik toch het een en ander dwarrelen. Nou ja, geluk zit er niet veel bottelsuiker in.

Oscar

Stukjes hop bij het bottelen levert volgens mij geen kans tot gushing op

Caspar

William, dit kunnen ook samengeklonterde gistcellen zijn. De nagisting ziet er vreemd uit bij deze gist. Bij mij komt er incidenteel ook wel eens wat hop in de flesjes terecht, dit heeft nog nooit gushing tot gevolg gehad. Alles zakt met de gist mee naar de bodem.

Trouwens de gistkoek van de ESB zag er echt spectaculair uit. Het leek bijna boetseerklei, echt een grappig gevoel om het vast te pakken en te kneden hahaha. Je had de kop van mijn vriendin moeten zien ;D .

William

Citaat van: Caspar op 14-03-2010  16:38 uWilliam, dit kunnen ook samengeklonterde gistcellen zijn. De nagisting ziet er vreemd uit bij deze gist. Bij mij komt er incidenteel ook wel eens wat hop in de flesjes terecht, dit heeft nog nooit gushing tot gevolg gehad. Alles zakt met de gist mee naar de bodem.

Trouwens de gistkoek van de ESB zag er echt spectaculair uit. Het leek bijna boetseerklei, echt een grappig gevoel om het vast te pakken en te kneden hahaha. Je had de kop van mijn vriendin moeten zien ;D .

Dat zou misschien ook best stukjes gist kunnen zijn die los zijn gekomen tijdens het schudden, Caspar.

Je zult maar de vriendin/vrouw van een brouwer zijn. Bij ons is het altijd weer hilariteit als er eerst uitgebreid aan een bier wordt geroken voordat er überhaupt gedronken wordt.

Caspar


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.