Wie is er een ESB aan het brouwen?

Gestart door JWVG, 09-02-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

De-Geert

Ik denk dat je het effect van waterbehandeling op aroma best mag verwaarlozen.

Caspar

Ik zag vanochtend dat de krausen al weer een beetje in begint te zakken. Ik ga vanavond dus rustig terug koelen naar de 17 oC. Hoe snel hebben jullie terug gekoeld, 1 oC per dag? Ik wil de gist niet al te veel shockeren ;D .

Adrie

3 graden in een dag wil wel, hoor. Bij mij ging de gist in ieder geval vrolijk door.

William

Citaat van: De-Geert op 08-03-2010  09:38 uIk denk dat je het effect van waterbehandeling op aroma best mag verwaarlozen.

Op aroma wel maar smaak misschien niet

Citaat van: Adrie op 08-03-2010  10:09 u3 graden in een dag wil wel, hoor. Bij mij ging de gist in ieder geval vrolijk door.

Bij mij was de snelle daling ook geen probleem. Zelfs in de koelkast bij 7°C ging hij nog langzaam door (geen negatieve druk op het waterslot)

De-Geert

Citaat van: William op 08-03-2010  10:49 uOp aroma wel maar smaak misschien niet
Klopt, maar JW zei dat'ie Fullers ESB rook.


William

Citaat van: JWVG op 06-03-2010  15:36 uDe smaak was ook heel herkenbaar, al is het nog een beetje aan de zoete kant en is de bitterheid nog erg hard. Moet nog even rijpen, qua smaak. Maar zowel qua smaak als geur is dit de eerste keer dat ik ook echt meteen aan Fullers ESB denk!

Citaat van: De-Geert op 08-03-2010  10:54 uKlopt, maar JW zei dat'ie Fullers ESB rook.

Maar de smaak leek ook al herkenbaar :P   Wat een zeikerd he. ;)

Henielma

Inmiddels is bij mij het SG bereikt waarbij teruggekoeld kan gaan worden naar 6 ºC.
Volgens John Keeling kan dat bij 20 .. 25% van het start SG. In mijn geval is dat dan ongeveer vanaf 1014.

Deze 1014 is inmiddels bereikt volgens Tcontrol. Door het roeren is het SG gezakt van 1018 naar 1014. Zojuist nog even een SG monster genomen met de hydrometer. Deze gaf ook 1014 aan. Over een half uur ga ik met 1 ºC per uur terugkoelen naar 6 ºC.

Hieronder nog het huidige scherm.


Het tweede vergistingspiekje geeft het moment aan dat ik ben gaan roeren met de magneetroerder. Vanaf dat moment is de temperatuurcurve wat rafeliger omdat de magneetroerder de koelkast opwarmt waardoor de koelkast inschakelt om weer te koelen naar de 17,3 ºC. Zo houden ze elkaar mooi bezig.

Oh ja, het SG monster smaakt lekker. Redelijk uitvergist, mooi bitter met een hoparoma.

Albertus


Mijn ESB blijft op 1018 hangen, al drie dagen geen verandering. Vreemd, want er was nog wel iets activiteit in het waterslot.
Beetje teleurstellend.

Bert

De-Geert

Ik denk toch dat het te maken heeft met het 60 minuten maischen ipv 90.

Maar belangrijker: hoe smaakt'ie?

Albertus

Citaat van: De-Geert op 09-03-2010  11:21 uMaar belangrijker: hoe smaakt'ie?

Voor het SG haal ik maar één druppel uit de fles, te weinig om te proeven. ;D

Bert

MO

Ik blijf hangen op 1019. Misschien door het korte maischen, wie weet. Ik kan het bier ook niet echt lekker noemen, misschien is er wat misgegaan met de gistkweek. Lastig, lastig.

Herman

Mijn SG monster staat na 3,5 dag reeds op 1.014. Startend van 1.059/1.060 is dat geen slechte score. Ik had overigens even tijd nodig om op 65C te komen, dus ik kom aardig in de buurt van de 20 minuten inmaischtijd ;) Dat scheelt ook t.o.v. de 'echte' 60 minuten maischers.

Ik zal bij het hevelen (overmorgen) eens meten of het bier in het vat ook al zo laag is gekomen.

De-Geert

Citaat van: MO op 09-03-2010  14:23 uIk blijf hangen op 1019. Misschien door het korte maischen, wie weet.
Heb jij ook 60 minuten gemaischt? Waarom dan?

MO

Stom. Ik verwar hopkoken met maischen. Ik heb 90 min gemaischt bij 64-65 °C. Daar kan het dus echt niet aan liggen.

Albertus

Citaat van: De-Geert op 10-03-2010  00:59 uHeb jij ook 60 minuten gemaischt? Waarom dan?

Die 60 minuten hadden we afgesproken dacht ik.
Mijn vorige ESB had ik 90 minuten gemaischt en die is geëindigd op 1012, ik heb daarom ook het sterke vermoeden dat de maischtijd een belangrijke rol speelt. Gisteren heb ik het nog met Adrie hier over gehad, hij denkt dat Fuller beter gemodificeerde mout gebruikt en daarom korter kan maischen.

Bert

Gerb

Ik heb gisteren net de gist en hop besteld. Volgende week brouwen. Ik hoop dat ik nog op tijd ben. Wanneer was het proeven ook al weer?

Adrie


De-Geert

Citaat van: Albertus op 10-03-2010  10:35 uDie 60 minuten hadden we afgesproken dacht ik.
Mijn vorige ESB had ik 90 minuten gemaischt en die is geëindigd op 1012, ik heb daarom ook het sterke vermoeden dat de maischtijd een belangrijke rol speelt. Gisteren heb ik het nog met Adrie hier over gehad, hij denkt dat Fuller beter gemodificeerde mout gebruikt en daarom korter kan maischen.

Bert
In het recept van Jamil staat 60 minuten, en daardoor ontstond verwarring. We hebben daarna afgesproken 90 minuten te doen. Nadat het bleek dat dat niet voor iedereen duidelijk was heb ik het in de "wie-brouwt-wat" draad gezet, en daarom vroeg ik me af of MO 60 minuten had gemaischt. Blijkbaar is dat niet het geval.
Overigens duurt het inmaischen bij Fullers 20 minuten en is de effectieve maischtijd dus iets langer dan 60 minuten.





Albertus

Citaat van: De-Geert op 10-03-2010  10:49 uIn het recept van Jamil staat 60 minuten, en daardoor ontstond verwarring. We hebben daarna afgesproken 90 minuten te doen. Nadat het bleek dat dat niet voor iedereen duidelijk was heb ik het in de "wie-brouwt-wat" draad gezet, en daarom vroeg ik me af of MO 60 minuten had gemaischt. Blijkbaar is dat niet het geval.

Aha, dat verklaart die 60 minuten bij mij (ik had voor die tijd de zaak al op papier staan). Nou ja, hebben we die 60/90 maisch ook weer meegenomen.

Bert

De-Geert

Citaat van: Gerb op 10-03-2010  10:44 uVolgende week brouwen. Ik hoop dat ik nog op tijd ben.
Tuurlijk, gewoon doen!

Albertus


Zojuist de ESB gebotteld, SG blijft 1018.
Wonderlijk genoeg is de smaak niet zoet, kennelijk is het bier toch goed uitvergist.
Beetje moutig, mooie hopsmaak en een lekker bittertje in de nasmaak. Het kan toch nog een aardig bier worden.

Bert

Caspar

Citaat van: Albertus op 10-03-2010  19:07 uHet kan toch nog een aardig bier worden.

Ik zou een bier zeker niet afschrijven vanwege een hoog eind SG, het wordt vast een smakelijke jongen ;).

Vanavond (4 dagen na pitchen) zal de temperatuur in het vat weer zijn terug gelopen tot 17 tot 17,5 oC (tijdens de piek 19,7 tot 20,2 oC). Ik heb het vat even flink geschud zodat alle gist weer los kwam. Ik laat het bier nu verder met rust tot zaterdag of zondag, dan ga ik het overhevelen. De activiteit in het waterslot is al sterk afgenomen.

Jacques

Citaat van: Caspar op 10-03-2010  20:06 uVanavond (4 dagen na pitchen)

Kennelijk valt het woord pitchen steeds meer in de smaak.
Tot een paar jaar geleden voegden we de gist gewoon toe. Nu pitchen we. Niet meer rustig toevoegen maar de gist er in werpen...
Of beginners deze term meteen begrijpen is voor mij zeer de vraag. Ik houd het toch op het toevoegen van gist of het enten van het wort.

Oscar

Citaat van: Jacques op 10-03-2010  20:23 uOf beginners deze term meteen begrijpen is voor mij zeer de vraag.

Dat kun je leren.... ;D ;D

Caspar

Jacques, ik heb respect voor je standpunt :groots: . Toch gooi ik er onbewust vaak Engelse termen doorheen, ik geloof echter wel dat jij een van de weinigen bent die zich er echt aan stoort ;) . Ik doe mijn best, maar pitchen en dryhoppen krijgt niemand er meer uit bij mij ;D . Vocabulair verandert nou eenmaal in de loop der jaren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.