Wie is er een ESB aan het brouwen?

Gestart door JWVG, 09-02-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Zo, het spoelen van de ESB is bijna gereed.. Deze brouwdag verloopt tot nu toe een stuk soepeler dan de vorige ;D . Ik post aan het einde van de dag de resultaten wel even :brouwen: .

Henielma

Casper, succes met brouwen vandaag.

Gisteravond het SG gemeten van mijn ESB brouwsel. Dit viel me wat tegen. Het was 1018.

Vanmorgen de temperatuur drietiende hoger gezet op 17,3 ºC. En verder met behulp van de magneetroerder weer wat beweging in de vergisting gebracht. Eens kijken of we nu toch de 1015 kunnen gaan bereiken.

Albertus


Vandaag de ESB maar eens gemeten. Na zes dagen geleden naar de mandfles te zijn overgeheveld, bij bijna 20 ºC en regelmatig schudden, is het SG één puntje gezakt tot 1018.
Daar word ik niet erg vrolijk van. >:(

Er is nog wel wat activiteit, maar ik heb het bange vermoeden dat dit wel eens de einddichtheid kan worden.

Bert

MO

Ik denk dat ik ook niet veel lager zal komen. Activiteit is alleen bij schudden hoog, verder niet.

JWVG

Ik heb net ook een SG monster genomen, en viel bijna van mijn stoel (gelukkig stond ik) toen ik rook - ik rook Fullers ESB! Dat is me echt nog nooit overkomen, ook niet bij vorige brouwsels met deze gist en een soortgelijke stort. Zou dan toch die Northdown....  ???

De smaak was ook heel herkenbaar, al is het nog een beetje aan de zoete kant en is de bitterheid nog erg hard. Moet nog even rijpen, qua smaak. Maar zowel qua smaak als geur is dit de eerste keer dat ik ook echt meteen aan Fullers ESB denk!

Oh ja, het SG was 1.016 g cm-3. Ik denk ook dat het niet veel meer zal dalen.

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 06-03-2010  15:36 uIk heb net ook een SG monster genomen, en viel bijna van mijn stoel (gelukkig stond ik) toen ik rook - ik rook Fullers ESB! Dat is me echt nog nooit overkomen, ook niet bij vorige brouwsels met deze gist en een soortgelijke stort. Zou dan toch die Northdown....  ???

Dat klinkt goed!

Je had toch twee varianten- eentje met MO mout en eentje met Dingemans mout. Was de gelijkenis voor beiden goed?

Morgen ga ik bottelen en kan ik het resultaat van het koudhoppen proeven. Ook ik heb de A2 variant met Northdown koudhop :)

JWVG

Dit was de Dingemans versie. De MO komt binnenkort.

 :degroeten: JW.

William

Het is opvallend dat in veel gevallen de vergisting, of beter het uitvergisten, te wensen overlaat. Na vier dagen vergisten zat ik op een sg van 1015 en tijdens de lagering is deze nog merkbaar doorgegaan. Ik verwacht wel op 1012 uit te komen. Morgen weet ik het.

Het lijkt er op dat het belangrijk is dat de gist continue in suspensie wordt gehouden gezien het flocculente karakter van de gist. Roeren helpt daarbij maar factoren zoals pH en ionsamenstelling (vooral de hoeveelheid calcium) zijn belangrijk om vlokking uit te stellen. Ik ben benieuwd of de waterbehandelaars verschillen zien in vergistingsgraad.

Naast dagelijks zwenken van het gistvat en de overmaat aan gist heb ik ook extra gistvoeding aan het wort toegevoegd (0.2 gr. Wyeast nutrients / liter wort). Dit heb ik de laatste 4 brouwsels gedaan en dat bevalt me goed.


Henielma

Het wort in beweging houden helpt inderdaad. De gistingsactiviteit was gedaald naar 0,19 liter koolzuur per uur. Zeven uur geleden gestart met roeren met de magneetroerder en inmiddels is het SG alweer 1 punt gedaald naar 1017. Dit roeren laat ik nog even door gaan. Er wordt nu 1,7 liter koolzuur per uur geproduceerd.

Toch leuk zo'n bellenteller aan Tcontrol.  :P

Caspar

Mijn ESB kloon zit ook in het gistvat! Ik had het bier iets te ver terug gekoeld (16 tot 16,5 oC), maar ondertussen is de temperatuur gestegen naar 17,1 oC ;D . Mijn efficientie was hoger dan verwacht waardoor mijn begin SG 1060 is inclusief starter. Ik ga het bier echter niet verdunnen want dan is de kleur en bitterheid niet correct. Tsja, al met al valt het me nog allemaal wel mee, dit is pas de tweede keer dat ik een dubbelbatch brouw ;) .

RobinB

Citaat van: William op 06-03-2010  16:22 uHet is opvallend dat in veel gevallen de vergisting, of beter het uitvergisten, te wensen overlaat. Na vier dagen vergisten zat ik op een sg van 1015 en tijdens de lagering is deze nog merkbaar doorgegaan. Ik verwacht wel op 1012 uit te komen. Morgen weet ik het.

Tja, inderdaad...
Ik zat vorige week op 1012/1013, sindsdien weinig activiteit meer gezien gelukkig?
Hij moet ook niet te ver doorgaan. Had Jamil het over 1010?

Zou er wel in kunnen zitten...

Herman

Ben hem vanavond aan het brouwen. Nog een uurtje maischen, ik zal de rest van mijn spulletjes even klaar gaan zetten.

Henielma

Citaat van: RobinB op 06-03-2010  19:00 uHij moet ook niet te ver doorgaan. Had Jamil het over 1010?

Volgens mij had Jamil het over 1008 of 1009.

Herman

Ok, ik heb de ESB in het vat. Ca 24 liter van 1.059. Hij moet iets verdund worden, maar dat doe ik bij hevelen wel. Het vat zit me nu te vol. De efficiency was wat hoger dan waar ik vooraf rekening mee had gehouden. Het wort rook heerlijk. Ik vond de Northdown en Challenger erg lekker ruiken, de Target rook ook aangenaam. De EK Goldings vond ik hierbij wat saai. Ik ben benieuwd hoe dit bier uitpakt. Jammer dat ik niet bij de proeverij aanwezig kan zijn, maar mijn bier als het goed is wel.

Caspar

Herman, weet je zeker dat je gaat verdunnen. Ik hou het SG ook hetzelfde zodat ik de hopsmaak en kleur niet beinvloed. Jamil heeft wel eens een kloon gemaakt met 8 SG punten verschil en naar zeggen proefde niemand het :nut: .

Mijn ESB is in de nacht opgeklommen naar 20,1 oC . Ik stel zodadelijk de thermostaat in op 19,7 tot 20,2 oC.

Adrie

Precies. Het eind SG is niet zo belangrijk, als alle vergistbare suikers maar weg zijn. Mijn ESB zal denk ik niet verder zakken dan 1,012, omdat hij nu bij 6 graden staat. Het waterslot doet niets meer. Morgen weer opwarmen naar 10 graden en dan de koudhop erbij.

William

Citaat van: William op 23-02-2010  18:27 uDe vergistingen lopen heel voorspoedig. Geen last van trage vergistingen. Zaterdag heb ik gebrouwen en beide brouwsels staan nu, 3 dagen later, op een sg van 1015. De fermentatie is gezien de activiteit in het waterslot zowat voorbij. De Jamil-variant ruikt wat fruitiger in vergelijking met de 18°C variant. De laatste is echter veel helderder.

Morgen ga ik hevelen en dan kan de koudhop erbij.

Zojuist beide ESB varianten gebotteld met 5 gr/liter bottelsuiker. De Jamil variant is geëindigd op sg=1008, de 18°C variant is geëindigd op sg=1009.
De kleur en helderheid is voor beiden gelijk. Er lijkt überhaupt niet zoveel verschil te zijn tussen beide varianten of de Jamil variant zou een iets vollere geur moeten hebben.

In beide bieren domineert het koudhoparoma. Helaas heb ik geen Fullers ESB bij de hand maar vanuit de herinnering lijkt dit een geslaagde kloon.

Ik laat ze nu eerst hergisten in de fles, daarna probeer ik ze koud te lageren.

TVERSCH

Citaat van: RobinB op 06-03-2010  19:00 uTja, inderdaad...
Ik zat vorige week op 1012/1013, sindsdien weinig activiteit meer gezien gelukkig?
Hij moet ook niet te ver doorgaan. Had Jamil het over 1010?

Wat Jamil zegt vind ik helemaal niet belangrijk. :P >:D

William had een ESB ontgast gemeten en kwam op 1014. Dat is belangrijke informatie, waar ik meer vertrouwen in heb dan in welke Amerikaan ook!!
Theo
 :degroeten:

William

Citaat van: TVERSCH op 07-03-2010  15:11 uWilliam had een ESB ontgast gemeten en kwam op 1014. Dat is belangrijke informatie, waar ik meer vertrouwen in heb dan in welke Amerikaan ook!!

Oei, iets te veel eer. Ikzelf hou me in ieder geval niet aan mijn eigen meetresultaten gezien mijn laag eind SG.

Henielma

Mooi uitvergist William.

Ik denk niet dat ik zover kom. Mijn ESB jongbier is nu (na een week) bij 1015 aangeland. Dankzij het roeren daalt het nog steeds.

Caspar

Citaat van: Henielma op 07-03-2010  16:31 uMooi uitvergist William.

Ik denk dan 1008 wel wat te droog is, maar we ervaren het wel tijdens de proefsessie :proost: .

Herman

Citaat van: Caspar op 07-03-2010  09:18 uHerman, weet je zeker dat je gaat verdunnen. Ik hou het SG ook hetzelfde zodat ik de hopsmaak en kleur niet beinvloed.
Zie ik nog wel. Een litertje water zal qua smaak niet uitmaken, kwaad kan het ook niet.

De-Geert

Citaat van: JWVG op 06-03-2010  15:36 uIk heb net ook een SG monster genomen, en viel bijna van mijn stoel (gelukkig stond ik) toen ik rook - ik rook Fullers ESB! Dat is me echt nog nooit overkomen, ook niet bij vorige brouwsels met deze gist en een soortgelijke stort. Zou dan toch die Northdown....  ???
Dat klinkt goed!  :hoera:

Citaat van: William op 06-03-2010  16:22 uHet is opvallend dat in veel gevallen de vergisting, of beter het uitvergisten, te wensen overlaat. Na vier dagen vergisten zat ik op een sg van 1015  en tijdens de lagering is deze nog merkbaar doorgegaan. Ik verwacht wel op 1012 uit te komen. Morgen weet ik het.

Het lijkt er op dat het belangrijk is dat de gist continue in suspensie wordt gehouden gezien het flocculente karakter van de gist. Roeren helpt daarbij maar factoren zoals pH en ionsamenstelling (vooral de hoeveelheid calcium) zijn belangrijk om vlokking uit te stellen. Ik ben benieuwd of de waterbehandelaars verschillen zien in vergistingsgraad.
Toch lijkt het er niet op dat calcium voortijdige uitvlokking veroorzaakt. Ik zat op 120 ppm Calcium (na behandeling) en na 4 dagen op 1013 (78%). Ik denk eerder dat het effect te zoeken is in de stabilitiet van alpha-amylase. Maar we weten meer zodra Daniel en ik gaan bottelen, aangezien zijn water niet behandeld is.


De-Geert

Citaat van: RobinB op 06-03-2010  19:00 uHad Jamil het over 1010?
Citaat van: Henielma op 06-03-2010  22:54 uVolgens mij had Jamil het over 1008 of 1009.
Citaat van: TVERSCH op 07-03-2010  15:11 uWat Jamil zegt vind ik helemaal niet belangrijk. :P >:D
Het is John Keeling van wie de informatie komt. Niet van Jamil.
En John Keeling zegt 1010/1011.




William

Citaat van: JWVG op 06-03-2010  15:36 uIk heb net ook een SG monster genomen, en viel bijna van mijn stoel (gelukkig stond ik) toen ik rook - ik rook Fullers ESB! Dat is me echt nog nooit overkomen, ook niet bij vorige brouwsels met deze gist en een soortgelijke stort. Zou dan toch die Northdown....  ???

Of toch ook de waterbehandeling? Heb jij jouw water behandeld? Ik mijn water wel.
Ongeveer 50% verdund om carbonaten te reduceren en daarna calciumsulfaat en cacliumhloride toegevoegd om calcium weer op 70 ppm te krijgen en de sulfaat/chloride verhouding op twee te krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.