Wie is er een ESB aan het brouwen?

Gestart door JWVG, 09-02-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arnoudj

Het bier zit in het vat en de gist is toegevoegd. Uitgekomen op 17 liter met een OG van 1054. Volgens mij had ik ook teveel spoelwater. Ik was de tel even kwijt geraakt. Maar we doen het ermee   :P

RobinB

Citaat van: Herman op 21-02-2010  22:25 uKan ik je meteen een eppendorfcupje met opkweek retour doen.

Hey Herman!
Wat zat er eigenlijk in dat cupje?

MO

Binnen 24 uur een zeer actief waterslot. Temperatuur nu 21 °C, die laat ik nog wat oplopen vannacht met de hulp van een slaapzak. Ik heb wel eens trager startende vergistingen meegemaakt.

Henielma

Net klaar met het brouwen van mijn variant van de ESB.

De palemout van Maaslandbrouwerij gaf een wat later rendement dan ik verwacht had. Het waren kleine korrels en dus waarschijnlijk meer kaf dan ik gewend ben. De bedoeling was 20 liter van 1057 maar het is 18 liter van 1055 geworden. Om het SG te benaderen heb ik 90 minuten gekookt in plaats van 60.

Het SG monster smaakte wel lekker. Door het wat lagere rendement zit er in verhouding wat meer hop in.

Zojuist in Tcontrol het hele vergistingsschema ingevoerd. Voor de eerste keer dat ik alle temperatuurstappen van Tcontrol nodig heb.  :P

Via de link in mijn onderschift is de vergisting via internet te volgen. Ik hoop dat morgenvroeg de vergisting op gang is gekomen. Inderdaad een gist die flink uitvlokt.

Herman

Citaat van: RobinB op 28-02-2010  21:08 uHey Herman!
Wat zat er eigenlijk in dat cupje?
O ja, geen stickertje. Met 99% zekerheid zit daar de opgekweekte Fullers gist in. Dat was toch ook de bedoeling?

RobinB


Henielma

De vergisting is bezig. Hieronder het scherm na 1 dag.



Doordat het koolzuuruitlaatbuisje wat verdraait was heb ik zo'n 51 liter koolzuur gemist. Met een witte lijn heb ik ongeveer aangegeven zoals de paarse curve had moeten lopen. Deze 51 liter komt overeen met zo'n 5 SG punten en zo'n 10% vergistingsgraad.

Een paar uur na dit screenshot is de koeling weer even aangeslagen om de temperatuur op 20 ºC te houden.

Adrie

Zojuist overgeheveld. Het soortelijk gewicht is nu 1,012, dus hij is wel klaar. Ik heb de temperatuur nu verlaagd naar 6 graden, over 2 dagen gaat ie naar 10 en dan gaat de koudhop erbij. Dan nog twee weken wachten, allemaal precies volgens het schema van Jamil, en dan gaat ie op fust (en fles).

De smaak is nu al uitstekend, ik ben heel benieuwd naar het origineel.

Caspar

Normaal gesproken schroot ik de avond van te voren, maar omdat ik morgen uit eten ga heb ik nu al geschroot. De starter is als een klomp bezonken zoals te verwachten was bij deze gist ;D . Kan niet wachten tot zaterdag!

Henielma

De vergisting moet liefst nog een paar SG punten en dan is de 1012 bereikt. Nu ongeveer 1019 - 5 = 1014. In het weekend zal ik een SG monster nemen en kijken wat het SG werkelijk is. En natuurlijk wat de smaak is.

Hieronder de huidige stand.


Het valt mee dat de vergisting niet is stilgevallen door het koelen tijdens het aflopen van de vergistingspiek. Inmiddels is de vergisting wel rustig geworden.

Benieuwd of de 1012 bereikt gaat worden.

arnoudj

Zondag gebrouwen, met OG van 1054. Nu zit hij op 1015. Dat gaat best goed. Vat zo'n beetje 2x per dag geschud. Nu rustig laten bezinken dan ga ik 'm dit weekend overhevelen. Smaak is al goed. Redelijk herkenbare smaak. Na het drooghoppen moet hij echt lekker worden.   :proost:

Herman

Ik ben de gist aan het opkweken (de opkweek die ik ook voor mijn 1850 porter heb gebruikt). Als alles meezit zal ik dit weekend de ESB brouwen.

YOz

Citaat van: Adrie op 04-03-2010  20:28 uIk heb de temperatuur nu verlaagd naar 6 graden, over 2 dagen gaat ie naar 10 en dan gaat de koudhop erbij.

Maakt de temperatuur nog uit voor het koudhoppen of kan deze wel gewoon de omgevings temperatuur (10 a 15 graden) zijn?

MO

Tien tot 15 graden is goed.

Ondanks prima activiteit heb ik gisteren geheveld naar een mandlfles op een teleurstellende 1022. Temperatuur was helaas gezakt tot 17 graden. Ik warm hem een beetje op en schud veel, dan komt het vast wel goed. Giststarter voor de barley wine is super actief.

De-Geert

Had je dan niet beter even kunnen wachten met hevelen? Ow wacht, je gebruikt de koek voor de Barley Wine zeker?

Adrie

Citaat van: De-Geert op 05-03-2010  11:27 uHad je dan niet beter even kunnen wachten met hevelen? Ow wacht, je gebruikt de koek voor de Barley Wine zeker?


Dat denk ik niet, want dan hoeft hij geen starter te maken.

Adrie

Trouwens, even iets anders, gisteravond proefde ik een Fullers London Pride. Natuurlijk weet ik niet in hoeverre de moutstort overeenkomt tussen de London Pride en de ESB, maar ik vond de moutsmaken in de London Pride nogal opvallend (en afwijken van de moutsmaken in mijn ESB-kloon tijdens overhevelen). De London Pride is behoorlijk karamellig/gebrande suikerachtig en ook meer geroosterd broodachtig in vergelijking met de ESB-kloon. Ik denk dat er toch een behoorlijk verschil zit tussen onze pale mout (van Dingemans) en de MO mout van Fuller en tussen de Engelse crystal mout  en onze CaraMunich. Dat is niet verbazingwekkend, maar wel leerzaam om eens te proeven.

Caspar

Het zou me niets verbazen als zij ook een deel Cara 150 Lovibond gebruiken in hun bieren.

Edit Geert: Oeps, hier stond iets anders. Ik wilde de "quote"functie gebruiken, maar drukte per ongeluk op "verander". Sorry.



De-Geert

De moutstort van de London Pride en ESB is hetzelfde, afgezien van de zwaarte. Ze maken namelijk van 1 wort 3 bieren: de ESB, London Pride en nog een (Golden Pride?).
Ik ga proberen in de proeverij ook de Engelse mouten tegenover de Dingemans/Brouwland mouten te zetten, we zullen zien of dat opmerkelijke verschillen oplevert. Overigens gebruiken ze bij Fullers verschillende Pale mouten, maar natuurlijk wel allemaal Britse.


Caspar

Het lijkt me sterk dat het de zelfde moutstort is. Ik vind London pride en ESB echt verschillende bieren. Ik ben vorig jaar in de Fullers brouwerij geweest waar ik alle bieren heb geproefd. De Golden Pride zou inderdaad wel een zware versie van de London Pride kunnen zijn.

Van één wort drie bieren maken lijkt me ook sterk. Op deze manier spoel je veel te veel taninnen uit. Misschien dat het voor 1970 zo ging, maar tegenwoordig echt niet meer hoor. Het is een moderne, computergestuurde installatie die netjes 24 uur per dag door knalt.

Caspar

En volgens mij is de ESB donkerder dan de Golden Pride ;).

De-Geert

Zoals ik al zei: van die Golden Pride weet ik niet zeker.
Even nageluisterd, in het interview zeggen ze London Pride & ESB.

Caspar

Hehehe, waarschijnlijk ben ik gewoon te eigenwijs om het te geloven ;).. zelf brouwen = weten, ik ben echt benieuwd naar de resultaten.

De-Geert

Citaat van: Caspar op 05-03-2010  13:25 uHehehe, waarschijnlijk ben ik gewoon te eigenwijs om het te geloven ;)
Een eigenwijze brouwer, dat is uitzonderlijk.  ;D

MO

Ik heb inderdaad donderdag geheveld om een starter te maken. Voor de zekerheid, ik heb de laatste tijd minder goede ervaringen met het gebruik van enkel en alleen de gistkoek. Starter pruttelt goed bovenop de kast. Vanavond de Barley wine, ben benieuwd wat dat gaat worden. Toevoellig brouw ik nu drie gekoudhopte bieren achter elkaar. Dat wordt een hoppige zomer!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.