Wie is er een ESB aan het brouwen?

Gestart door JWVG, 09-02-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Citaat van: William op 21-02-2010  19:12 uDe vergisting van mijn 2 ESB's gaat lekker. Beide flessen hebben een mooie regelmatig blubbend waterslot.

Ik heb net twee brixmetingen gedaan. Omgerekend naar sg staat de 18°C variant nu op sg=1036 en staat de Jamil variant, die nu op 20°C staat, op een sg van 1029. Dit betekent dat de laatste al zowat op 50% van het start sg zit zodat ik de temperatuur zowat kan laten zakken naar 17°C. Ik twijfel nog een beetje over de snelheid waarmee ik dat moet doen.

Ik denk dat ik hem binnen 20 uur laat zakken naar 17°C. Of heeft iemand een ander idee?

De vergistingen lopen heel voorspoedig. Geen last van trage vergistingen. Zaterdag heb ik gebrouwen en beide brouwsels staan nu, 3 dagen later, op een sg van 1015. De fermentatie is gezien de activiteit in het waterslot zowat voorbij. De Jamil-variant ruikt wat fruitiger in vergelijking met de 18°C variant. De laatste is echter veel helderder.

Morgen ga ik hevelen en dan kan de koudhop erbij.

Albertus


Echt vlotten wil het niet. Met schudden en een beetje warmte kom ik vandaag op 1020.
In ieder geval morgen naar mandfles dan kan Adrie met de slurry verder.

Bert

dennis

Vandaag ga ik de ESB brouwen.  Een paar dagen geleden een gedeelte van het gist depot van Geert opgehaald. Meer dan voldoende gist, de fles ruikt heerlijk!

JWVG

Ik zit nu op 1.016 g cm-3. Vanmiddag nog eventjes schudden (want de gist is behoorlijk neergedaald), en vanavond naar het nagistvat. Alles strak op 18 ºC.

 :degroeten: JW.

Adrie

Ik ga morgenochtend de ketels opstoken. Dat wil zeggen, als ik vandaag mijn werk af krijg, anders moet ik morgen ochtend nog even naar kantoor. En tijdens het brouwen ga ik mijn Vienna op fust zetten. Vanavond na het werk nog even een gistkoek en wat hop ophalen bij Albertus en morgen lekker aan de slag.

De-Geert

Ik heb zoveel mogelijk de brouwdata in de wie-brouwt-wat draad gezet. De meerderheid brouwt in februari, dat is toch mooi.  :duimop:

Albertus


Zojuist overgeheveld naar mandfles, SG=1019. Wat te hoog, maar gezien het rare verloop van de gisting valt het me nog niet eens tegen.
Een zachte moutig-hoppige smaak, niet erg bitter.

Bert

TVERSCH

Citaat van: Albertus op 22-02-2010  00:13 uZojuist het gistvat maar een ram gegeven, want lopen willen die gistjes voor geen meter (althans niet bij 18 ºC).

Bert

Met de 18º had ik ook wat moeite om de boel helemaal uit te vergisten.

Net overgeheveld naar een fles en de koudhop erbij.
 
Begin SG 1058
        SG  1014 bij overhevelen. Dit in 8 dgn. Ik had de temp. in het begin al  op laten lopen naar ruim 19º omdat de gisting niet op gang wilde komen en daarna in 24 uur terug naar 18º,  de laatste 2 dgn weer van 18 naar 19º gebracht omdat het SG op 1016 bleef hangen.

Bij het overhevelen kwamen er veel gistpluimpjes omhoog die het weer wat troebel maakten.

De smaak is vol, lekker hoppig met een nootachtige afdronk. Ik weet niet of de koudhop de smaak zal verbeteren ;), maar die gaat er nu toch bij.

Ik ga die hopgift in de laatste minuut ook eens toepassen in een Pils om te kijken of het bij ondergist ook werkt. Ik vind mijn pilsners altijd wat fris hoparoma missen en daar heeft dit bier zeker geen gebrek aan.
 :degroeten:

dennis

Zo, he he.  Ik moet er nog wel aan wennen hoor, een beetje moe ben ik wel.  (komt ook omdat ik last-minute nog een dompel koeler moest lenen van een bereidwillig who-er en daarna ook nog een gardena kraan-aansluiting bij de gamma moest halen)

Het zit in de koelkast en staat te pruttelen.  Begin SG is wat hoger uitgevallen, misschien wat meer verdamping dan anders omdat ik het volop heb laten koken?  1063 dus.  Ik verdun het wel als ik de bottelsuiker erbij doe.

Adrie

Het is gelukt om gisteren het werk af te krijgen. Zometeen ga ik naar de brouwerij om de ketels te vullen. Heerlijk.

RobinB

De gistings activiteit is al duidelijk aan het dalen, waardoor ik (voor de zekerheid) een 3 maal daags schud-schema toepas.
Hopelijk blijft er genoeg in omloop om de klus te klaren!

Wel zit ik met een (klein) probleempje?

Ik heb mijn beide mandflessen nu vol met de  2 ESB's en kan dus niet hebelen naar een andere mandfles.
Zal ik het bier er gewoon op laten staan?

Ik kan ze ook in mijn brouwpan hevelen, fles schoonmaken en terughevelen?

MO

Als je niet langer dan 2 weken zou willen lageren, of drie voor mijn part, dan kun je het prima laten staan. Ik heb daar in ieder geval goede ervaringen mee (bier 3-4 weken op hoofdgist laten staan).

De-Geert

Volgens mij kan het ook prima, je hebt misschien wat minder koudhoparoma.

Adrie

Zo, hij zit in het gistingsvat. Ik had precies een rendement van 70% zonder spoelen. Dat wil dus zeggen dat ik precies op een SG van 1,057 ben uitgekomen. Jippie.

Overigens een hoop lol bij het toevoegen van de gistslurry van Albertus. De gist was zo dik en samengeklonterd dat hij als een worst uit de fles kwam. Dat heb ik nog bij geen andere gist meegemaakt.

Albertus

Citaat van: Adrie op 25-02-2010  17:11 uOverigens een hoop lol bij het toevoegen van de gistslurry van Albertus. De gist was zo dik en samengeklonterd dat hij als een worst uit de fles kwam. Dat heb ik nog bij geen andere gist meegemaakt.

Je was gewaarschuwd bij deze gist. ;D

Mijn twee weken oude slurry heb ik "gewekt" met wat gekoelde wort uit de ketel, binnen 20 minuten stond de (plastic) fles op knappen. Iets langer bewaren is prima te doen.

Bert

Caspar

Zo heren, ik ben op dit moment de giststarter aan het maken. Volgende week zaterdag ga ik brouwen, hopelijk zit het weer mee ;D!

Oscar

Citaat van: Caspar op 27-02-2010  14:19 uVolgende week zaterdag ga ik brouwen, hopelijk zit het weer mee ;D!

Ik zal aan je denken als ik op Zythos biertjes sta te proeven... :brouwen: :biersmile:

MO

Ik brouw hem nu. Start maischen 16:45. Lekker rond etenstijd maischen, straks klaren en al. Er komt nog een student journalist om zeven uur die een radio rapportage komt maken. Ben benieuwd.

Caspar

Cool! Ik blijf het toch wonderlijk vinden hoe MO al die brouwsessies in de avonduurtjes weet te plannen. Ik ben nu (na enkele eigen brouwsels) compleet uitgeblust ;) .

MO

En klaar. Dat gaat snel zo met dit hopschema. Target op t=0, de rest op t=70 min, koken tot t=73 min, koelen gestart op t=90 min, klaar met koelen op t=102 min. Goed zo?

William

We zijn trots op je!

Meneer de journalist ook enthousiast gemaakt?

MO

Een menneke van 17. Journalist in opleiding. Hij deed het goed maar ik moest wegens technische problemen mijn verhaal tweemaal houden.

William

Ik neem aan dat het technische problemen van zijn kant waren ;D

MO

Eh ja, hij had een groot stuk van het interview niet opgenomen. Als het goed is krijg ik er een mp3 van.

RobinB

Zo!
Net geheveld!
Beide brouwsels zitten erg dicht bij elkaar, 1013 voor A1 en 1012 voor B1
Dat verschil in SG is ongeveer hetzelfde als in het begin zonder afronden.

De A1 is iets bitterder, misschien omdat ik toen al geleerd had van de B1 volumecorrectie (eerder in het kookproces gecorrigeerd met hop), of omdat de Northdown een wat hoger alfazuur% had dan de Challenger?
Het zijn minimale verschillen die alleen opvallen indien je ze direct na elkaar drinkt.

Lekker moutig en hoppige bieren, beide!
Niet erg om een kratje van beide te hebben!  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.