Wie is er een ESB aan het brouwen?

Gestart door JWVG, 09-02-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Zo!
Net ingemaischt!

Had nog redelijk wat werk mijn installatie weer bedrijfsklaar te krijgen, onderwijl een UT-100 gesloopt én gerepareerd, maar we zijn onderweg!

RobinB

Hmmm... nu nog aan het maischen, maar mijn rendement lijkt erg hoog? Zit op 16.4 brix...
Eens kijken hoeveel ik ga spoelen?

William

De vergisting van mijn 2 ESB's gaat lekker. Beide flessen hebben een mooie regelmatig blubbend waterslot.

Ik heb net twee brixmetingen gedaan. Omgerekend naar sg staat de 18°C variant nu op sg=1036 en staat de Jamil variant, die nu op 20°C staat, op een sg van 1029. Dit betekent dat de laatste al zowat op 50% van het start sg zit zodat ik de temperatuur zowat kan laten zakken naar 17°C. Ik twijfel nog een beetje over de snelheid waarmee ik dat moet doen.

Ik denk dat ik hem binnen 20 uur laat zakken naar 17°C. Of heeft iemand een ander idee?

Adrie

Heren Wageningers,

Willen jullie de volgende keer niet álle Fullers ESB-en bij Woudenberg wegkapen? Ik had mijn schoonzus erop uit gestuurd, maar helaas. Alleen nog maar London Pride en 18701845 aanwezig. Gelukkig heeft ze uit arrenmoede die maar voor mij meegenomen, de schat. Dussss, volgende keer graag wat overhouden, hè.

JWVG

H3,

volgens mij is er een misverstand in het spel - de ESB stond nooit in de winkel, ze hadden 1 of 2 kratjes besteld voor Geert die er om gevraagd had. En die ze volgens mij voor het festijn bewaard, toch Geert?

Ik heb ze zelf ook niet in huis.

 :degroeten: Jw.

De-Geert

Ongeveer, ze hadden 1 tray binnen gekregen en mij gevraagd of ik die wilde hebben. Dus ik zei ja, want het schijnt lastig aan te komen zijn. Ik bewaar ze inderdaad voor de proeverij, althans de meesten.  :proost:

Adrie

Ah, dat verklaart alles. Woudenberg had nog tegen mijn schoonzus verteld dat het een heel populair bier onder hobbybrouwers was om te klonen. Dit bier was veel moeilijker te klonen dan andere bieren van Fullers.  ;D

Adrie

Overigens hebben we natuurlijk wel een enorm leeftijdsverschil tussen de klonen en het origineel. Het lijkt me dat we tzt maar eens moeten kijken of we aan een verse batch kunnen komen.

De-Geert

Het was inderdaad ook mijn plan om tegen die tijd nog eens te bestellen. Je kan je natuurlijk afvragen of het dan niet gewoon uit dezelfde batch komt.
Maar dat zien we dan wel weer.


William

Citaat van: William op 21-02-2010  19:12 uIk heb net twee brixmetingen gedaan. Omgerekend naar sg staat de 18°C variant nu op sg=1036 en staat de Jamil variant, die nu op 20°C staat, op een sg van 1029. Dit betekent dat de laatste al zowat op 50% van het start sg zit zodat ik de temperatuur zowat kan laten zakken naar 17°C. Ik twijfel nog een beetje over de snelheid waarmee ik dat moet doen.

Ik denk dat ik hem binnen 20 uur laat zakken naar 17°C. Of heeft iemand een ander idee?

Net het interview nog eens beluisterd. Ze koelen met een snelheid van 1°C per uur naar 17°C. Als de gist maar niet in de stress schiet. Ik laat hem denk ik in 6 uur naar 17°C gaan. Ik denk trouwens dat mijn koelkast dat ook niet in drie uur zou redden.

De-Geert

Citaat van: arnoudj op 21-02-2010  10:29 uHe, ik sta er inderdaad nog niet bij. Ik ga voor A1 op 18 graden. Ik wacht nog wel een weekje, dan geef ik de starter een paar dagen voor het brouwen nog wat verse wort.
Je staat er nu bij.

Citaat van: William op 21-02-2010  19:35 uNet het interview nog eens beluisterd. Ze koelen met een snelheid van 1°C per uur naar 17°C. Als de gist maar niet in de stress schiet. Ik laat hem denk ik in 6 uur naar 17°C gaan. Ik denk trouwens dat mijn koelkast dat ook niet in drie uur zou redden.
Poe, da's flink snel.




Jacques

Citaat van: William op 21-02-2010  19:35 uNet het interview nog eens beluisterd. Ze koelen met een snelheid van 1°C per uur naar 17°C. Als de gist maar niet in de stress schiet. Ik laat hem denk ik in 6 uur naar 17°C gaan. Ik denk trouwens dat mijn koelkast dat ook niet in drie uur zou redden.

In mijn beleving is gist veel minder gevoelig voor een temperatuurshock dan wel eens wordt beweerd...
Kennelijk is dit een standaard procedé bij Fullers. Dus ook zij zijn daar niet zo benauwd voor.

RobinB

Zo!
2x10L met een berekende 1057 in het vat!
1 versie A1 en 1 versie B1

Heb veel moeten spelen met watercorrecties omdat ik in beide kookvaten te hoog zat met het sg.
Ook wat gecorrigeerd met de hop (meer liters) zodat het volgens mijn berekeningen allemaal wel klopt! :)
Ben benieuwd!

Beide flessen hebben 100ml dikbreiige slurry (van starter) gekregen, wát een enorme PLAKGIST!!!

Inderdaad een goede bottelgist-kandidaad?

 :gistsmile: :gistsmile:

[edit]
Herman: ik heb wat gist voor de in een greiner-buis, kom je die een keertje halen?

Herman

Check! Kun je het wellicht donderdag/vrijdag aan je vriendin meegeven naar haar werk, dan pikt Jacqueline het bij haar op.

Henielma

Citaat van: William op 21-02-2010  19:35 uNet het interview nog eens beluisterd. Ze koelen met een snelheid van 1°C per uur naar 17°C.

Een tijdje geleden een samenvatting gemaakt van de podcast van Jamil zoals ik die begrepen heb. Deze samenvatting in de vorm van een mindmap heb ik als pdf bijgevoegd aan dit bericht.

Aanstaande zaterdag ga ik mijn bijdrage brouwen.  :brouwen:

RobinB

Citaat van: Herman op 21-02-2010  21:09 uCheck! Kun je het wellicht donderdag/vrijdag aan je vriendin meegeven naar haar werk, dan pikt Jacqueline het bij haar op.

Ook een goed idee!
 :brouwen:

Herman

Kan ik je meteen een eppendorfcupje met opkweek retour doen.

MO

Ik heb net de zak gist een paar flinke rammen gegeven. Ik ga volgende week brouwen. Leuk dat velen in dezelfde periode brouwen.

Albertus

Citaat van: MO op 21-02-2010  23:16 uIk heb net de zak gist een paar flinke rammen gegeven.

Zojuist het gistvat maar een ram gegeven, want lopen willen die gistjes voor geen meter (althans niet bij 18 ºC).

Bert

RobinB

Gebroederlijk zij aan zij stonden ze vanmorgen in de woonkamer te gisten :)
De A1 leek iets enthousiaster dan de B1, beide gelukkig nog een vrij bescheiden schuimkraag.
Het is 10L in een 15L fles, dus hoop niet dat ze overschuimen...

Door die beperking (en mijn hogere rendement) heb ik wel een aantal liters wort moeten weggooien...  :huilen:

Citaat van: Herman op 21-02-2010  22:25 uKan ik je meteen een eppendorfcupje met opkweek retour doen.

Top!

De-Geert

Citaat van: Albertus op 22-02-2010  00:13 uZojuist het gistvat maar een ram gegeven, want lopen willen die gistjes voor geen meter (althans niet bij 18 ºC).
Heb je alweer een SG meting gedaan, Bert?


Albertus

Citaat van: De-Geert op 22-02-2010  09:29 uHeb je alweer een SG meting gedaan, Bert?

Ja, in drie dagen nu met schudden en 0,4 ºC temperatuurverhoging gezakt van 1023 naar 1021.
Dat schiet niet op, ik ga de temperatuur nog wat verhogen anders eindig ik met suikerwater en/of plofbier.

Bert

De-Geert

Ja, ik denk dat termpertuur verhoging nu wel een goede zet is. Je hebt het grootste deel op 18 graden vergist, en het moet natuurlijk wel uitgisten.

Toch gek dat Sjakie geen problemen heeft. Hoe gaat het bij jou, JW?


De-Geert

Mijn ESB's zitten in de mandfles. SG ongeveer 1012. Ik heb beide een eetlepel suiker gegeven zodat de headspace gevuld wordt met koolzuur ipv lucht.


JWVG

Citaat van: De-Geert op 22-02-2010  11:07 uToch gek dat Sjakie geen problemen heeft. Hoe gaat het bij jou, JW?

Weet niet, ik zal morgen weer een SG meten, en ik denk dat ik dan ook meteen overhevel. Hopelijk komt er nog wat actie in.

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.