Wie is er een ESB aan het brouwen?

Gestart door JWVG, 09-02-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

De alcoholtolerantie van de 1968 is 10 vol.%.

De-Geert

Da's wel een punt, inderdaad. Maar zo zware bieren brouw ik nooit.

Vergisting gaat voorspoedig, SG=1013. In 4 dagen. Ik zet de temperatuur nu op 17 graden.


Albertus


Nu, na zes dagen begint de activiteit behoorlijk terug te lopen. Nog steeds strak 18 ºC, morgen eens meten en wellicht naar mandfles overhevelen.

Bert

Albertus


Na een week gisten gemeten, een SG van 1023. Dat is behoorlijk hoog, in ieder geval veel hoger dan mijn vorige ESB die na vijf dagen een SG van 1018 had. Ik had toen de temperatuur in vijf dagen geleidelijk verhoogt van 17 naar 20 ºC.

Kennelijk is het schema met dat langzaam verhogen van de temperatuur zo gek nog niet.

Gelukkig brouwt Adrie vandaag geen ESB, want hij had mijn slurry willen gebruiken en daar blijkt het nu net iets te vroeg voor te zijn.

Bert

De-Geert

Nu maar hopen dat het niet aan het 60 ipv 90 minuten maischen ligt.  :weetniet:
Hoe was dat bij de andere ESB?

Adrie

Citaat van: Albertus op 19-02-2010  12:47 uNa een week gisten gemeten, een SG van 1023. Dat is behoorlijk hoog, in ieder geval veel hoger dan mijn vorige ESB die na vijf dagen een SG van 1018 had. Ik had toen de temperatuur in vijf dagen geleidelijk verhoogt van 17 naar 20 ºC.

Kennelijk is het schema met dat langzaam verhogen van de temperatuur zo gek nog niet.

Gelukkig brouwt Adrie vandaag geen ESB, want hij had mijn slurry willen gebruiken en daar blijkt het nu net iets te vroeg voor te zijn.

Bert

Pfff. Dat is dan een geluk bij een ongeluk.  ;) Ik ga de ESB volgende week zaterdag brouwen. Het wordt hoog tijd, want naar schatting morgen zit ik met alleen maar lege fusten.  :-\

Albertus

Citaat van: De-Geert op 19-02-2010  12:56 uNu maar hopen dat het niet aan het 60 ipv 90 minuten maischen ligt.  :weetniet:
Hoe was dat bij de andere ESB?

De vorige had ik 90 minuten gemaischt.

Bert

Caspar

Ik hoop niet dat je met het zelfde probleem te kampen krijgt als ik met mijn "Barley Wine". Misschien is 60 minuten toch wat aan de krappe kant... en kan je beter een kwartiertje langen maischen.

Albertus

Citaat van: Caspar op 19-02-2010  15:22 uMisschien is 60 minuten toch wat aan de krappe kant... en kan je beter een kwartiertje langen maischen.

Misschien het eerste resultaat van dit project?

Bert

JWVG

Bij mij zijn ze alle twee gezakt tot 1.022 g cm-3, 5 dagen na brouwen. Ik heb heel lang gemaischt, bijna 2 uur, ivm wat technische probleempjes bij de eerste (toen moest ik de tweede ook zo lang maischen, natuurlijk). Ik vermoed dus dat de voorlopige conclusie niet moet zijn dat het verschil in vergistingsgraad na een paar dage aan de lengte van het maischen ligt (Bert 1 uur, ik 2 uur, Geert er tussenin), maar aan de vergistingstemp (Bert en ik op 18 ºC, Geert schema Jamil dus grotendeels op 20 ºC).

 :degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: JWVG op 19-02-2010  16:49 u. Ik vermoed dus dat de voorlopige conclusie niet moet zijn dat het verschil in vergistingsgraad na een paar dage aan de lengte van het maischen ligt (Bert 1 uur, ik 2 uur, Geert er tussenin), maar aan de vergistingstemp (Bert en ik op 18 ºC, Geert schema Jamil dus grotendeels op 20 ºC).

In die voorlopige conclusie kan ik mij goed vinden. Het klopt ook met mijn ervaringen met mijn vorige ESB, waarbij ik een aan Jamil's verwant schema volgden en waarbij de vergisting snel en goed verliep.

Bert

De-Geert

Ok, daar zit wel wat in.  ;D
Maareuh, knuffelen jullie het gistvat wel genoeg? 

Albertus

Citaat van: De-Geert op 19-02-2010  17:13 uOk, daar zit wel wat in.  ;D
Maareuh, knuffelen jullie het gistvat wel genoeg? 

Voordat ik mijn vrouw wakker maak ga ik 's morgens naar de garage om te kijken hoe de  gistjes het doen. De temperatuur wordt tot op 0,1 ºC geregeld.
Mijn kat klaagt al over verwaarlozing en dreigt de dierenbescherming in te schakelen.

Bert

JWVG

Citaat van: De-Geert op 19-02-2010  17:13 uOk, daar zit wel wat in.  ;D
Maareuh, knuffelen jullie het gistvat wel genoeg? 

Nou, ik heb ze vanochtend even opgeschud. Hopelijk is dat ook goed?

 :degroeten: JW.

William

Ik heb vandaag mijn bijdrage aan het EBS feestje geleverd. Het resultaat is 20 liter wort met een startsg van 1057 (efficientie is 84%). Het wort is gesplitst in twee delen. Eén deel wordt volgens het Jamilschema vergist, het andere deel bij 18°C. Het Jamilschema is te volgen via Tcontrol.

Het duurde vandaag allemaal nét iets langer doordat ik 5 liter meer heb gemaakt.

Albertus


Vergisten bij 18 ºC, zonder de temperatuur te verhogen, begint me nu op te breken. De vergisting stokt.
In een poging de vergisting weer op gang te helpen heb ik geschud en de temperatuur op 18,2 ºC gebracht.
Wanneer dat niet helpt zal ik morgen even meten, en wanneer het SG dan nog boven de 1020 is wat dan? Experiment afmaken en met een niet uitvergist bier naar de proeverij? De temperatuur verhogen (helpt geweldig bij deze gist heb ik gemerkt en Jamil doet dat ook niet voor de lol)?

Interessant is natuurlijk of straks de andere deelnemers aan dit project bij 18 ºC continue dezelfde ervaringen hebben.

Bert

William

Citaat van: Albertus op 20-02-2010  18:03 uIn een poging de vergisting weer op gang te helpen heb ik geschud en de temperatuur op 18,2 ºC gebracht.

Ik ben benieuwd hoe dat bij mij gaat.
Heb je het wort elke dag geschud om de gist in suspensie te houden?

Volgens de specs van deze gist is 18 ºC de ondergrens.

RobinB

Hoe lang vergist hij nu? 1 week?
Misschien gaat hij nog wel door, alleen duurt het wat langer op deze temperatuur?

Albertus

Citaat van: William op 20-02-2010  18:17 uIk ben benieuwd hoe dat bij mij gaat.
Heb je het wort elke dag geschud om de gist in suspensie te houden?

Volgens de specs van deze gist is 18 ºC de ondergrens.

Tot gisteren ging alles normaal, schudden leek mij dan ook niet nodig.
Inderdaad 18 ºC is de ondergrens vandaar dat ik er nu een paar tienden bij heb gedaan om te kijken of dat helpt.

Bert

Albertus

Citaat van: RobinB op 20-02-2010  18:18 uHoe lang vergist hij nu? 1 week?
Misschien gaat hij nog wel door, alleen duurt het wat langer op deze temperatuur?

Het waterslot lag helemaal stil. Ik ging er niet van uit dat zomaar wachten nog iets zou opleveren.

Bert

Sjakie

Hier geen problemen met de 18 graden.
Ik zit nu na 6 dagen op 1014.
Mag niet mopperen dus.
Maar ik heb het gistvat vanaf dag 3 wel 3 keer per dag een zwengel gegeven.
Die gist schoot als een peil naar de bodem.

Ik neem aan dat ik de temperatuur wel iets mag verhogen nu om hem goed uit te laten gisten?
Ik heb geen zin in bommen.

Albertus


Het schudden en de temperatuur verhogen tot 18,4 ºC heeft tot resultaat dat er in het waterslot weer enige activiteit waarneembaar is.
Even afwachten of dat tot een significante daling van het SG leidt.

Bert

arnoudj

Ik had vandaag willen brouwen, maar kom er net achter dat ik helemaal de Challenger ben vergeten te bestellen. Ik kan vandaag brouwen en dan een dubbele hoeveelheid northdown nemen of toch maar een weekje uitstellen... die giststarter kan toch nog wel een weekje overleven in de koelkast?   :denken:

William

Welke variant zou je brouwen? Ik zie jouw naam niet in het schema (of ik herken deze niet).

De (opgeschaalde) gist zal het zeker een weekje in de koelkast uithouden. Mijn starter was 4 dagen van te voren klaar en was binnen een uurtje na toevoegen van wat wort weer actief.

arnoudj

He, ik sta er inderdaad nog niet bij. Ik ga voor A1 op 18 graden. Ik wacht nog wel een weekje, dan geef ik de starter een paar dagen voor het brouwen nog wat verse wort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.