Wie is er een ESB aan het brouwen?

Gestart door JWVG, 09-02-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: William op 13-02-2010  12:40 uIs de ESB gist trouwens een schuimer of valt dat wel mee?

Dat valt wel mee, 10 liter in een 15 liter fles moet volgens mij net kunnen...

Sjakie

Citaat van: Oscar op 13-02-2010  12:09 uBij mij nooit...gewoon rustig uitgieten, dan blijft ie wel in de erlenmeyer liggen....

Magneet tegen de bodem houden.
Dan kan ik hem gewoon leeg gieten.

Albertus

Citaat van: William op 13-02-2010  12:40 uIs de ESB gist trouwens een schuimer of valt dat wel mee?

Nee, laagje van 3-5 cm maximaal. Wanneer je belucht kan daar natuurlijk wel schuim bij ontstaan.

Bert

William

Geen beluchting, een goede actieve starter moet voldoende zijn dus ik het red het wel met de 5 liter kopruimte.

arnoudj

De gist is binnen. Prima service van vd Kooy! Productiedatum 01 feb 2010. Nice!! Volgende week zaterdag kan er dus gebrouwen worden :)

JWVG

Pfff..... vanmiddag alles aan het voorbereiden. Hop en brouwzouten en mout zijn afgewogen, 3/4 van de mout gemalen. Lamme arm. Het is wat, 2 volmouts brouwsels van 22L achter elkaar, om te schroten   :P.

Doel is om morgenochtend voor half 8 in te maischen.

 :degroeten: Jw.

Oscar

Citaat van: JWVG op 13-02-2010  18:49 uLamme arm. Het is wat, 2 volmouts brouwsels van 22L achter elkaar, om te schroten   :P.

Maltmill ?  ::)

JWVG

Yep, maltmill. Normaal geen probleem, maar dit is een beetje veel....

 :degroeten: Jw.

RobinB

Aloha!

Ben net weer terug van een weekje skieen met een aansluitende bruiloft (niet van mij)!
Vanmiddag thuis aangekomen en meteen de Activator-pack gesmacked, wil volgende week brouwen.

Ook okt 09, maar hij is wel al actief?
Begint al redelijk op te bollen na slechts 4 u?

:D
 :brouwen:

Oscar

Citaat van: JWVG op 13-02-2010  19:41 uYep, maltmill. Normaal geen probleem, maar dit is een beetje veel....

Nog geen boormachine op de draaischroef gemonteerd ?

JWVG

Citaat van: Oscar op 13-02-2010  19:58 uNog geen boormachine op de draaischroef gemonteerd ?

Nee, ik vind het wel een prettig idee om tenminste een klein beetje lichaamsbeweging bij deze hobby te hebben  :D. En dit is extreem - twee volle brouwsels op een dag, en dan ook nog volmouts en niet al te licht, brouw ik eigenlijk nooit.

 :degroeten: Jw.

JWVG

OK, half 8 inmaischen werd half 9  :-\. Een mens wil ook wel eens niet veel te vroeg opstaan. Maar de MO versie is al een half uurtje bezig. Om eea zo goed mogelijk vergelijkbaar te houden, denk ik dat ik ze beiden maar 90 minuten laat staan. Tenzij eentje nog niet geconverteerd is, maar dat zal toch wel niet in die tijd.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Ik vind het nog steeds vroeg hoor.

De-Geert

Hoe gaat het bij jou, JW?
Wij zijn nu de eerste batch aan de kook aan het brengen. De tweede is nu aan het maisschen.


JWVG

Tweede brouwsel kookt net. Eerste is helemaal afgekoeld en is aan het uitzinken. Ik denk dat ik ze direct na elkaar naar het gistvat pompt, dat is logistiek wat handiger.

Om temperatuurseffecten etc zoveel mogelijk te voorkomen, doe ik van elk brouwsel zo'n 12-13L in een 20L mandfles. De rest meng ik in een ander gistvat. Ik heb toch plenty - die gaat op de tap.

Voorlopige conclusies: MO mout maischt veel klontiger in, blijft veel troebeler en lijkt ook veel bleker dan de Dingemans versie.

Om 6 uur zou ik alles netjes in het gistvat, afgepoetst en opgeruimd moeten hebben  :brouwen:.

 :degroeten: JW.

dennis

Goed bezig wageningers!  Wat is jullie planning, Geert?  Nachtwerk?

Sjakie

Ben nu aan het koken. Nog een uur en dan kan ik gaan whirpoolen.
Die hoppen ruiken zo lekker..

De-Geert

Planning: Brouwsel 1 is om 17:00 klaar met koken, dan nog even staan en koelen.
Brouwsel 2 is nu aan het pompen naar de kookketel. Dus dat duurt nog een half uur of wat en dan beginnen met verwarmen.

MO is ook bleker; 4 EBC vs 7.

JWVG

Citaat van: De-Geert op 14-02-2010  16:04 uMO is ook bleker; 4 EBC vs 7.

Ah, dan is het universum weer in evenwicht  :D. Stom, ik had het niet gecheckt....

 :degroeten: JW.

De-Geert

Momenteel 1x koelen, 1x koken. Ben jij al klaar?

JWVG

Ja, net klaar. Uurtje later dan gepland. Aardig gelukt, al was ik wat aan het klooien met het pompje. Allebei op 1.056 g cm-3 uitgekomen. Niet al te hoog rendement omdat ik een beetje vlot heb gespoeld.

Pffff.... nu uitzakken met een biertje voor de buis....

 :degroeten: JW.

De-Geert

Daniels ESB zit nu in het gistvat, die van mij moet nog 7 minuten "wachten". Dan gaat de koeler aan.


Caspar

Klinkt goed mannen, de kop is er af!

Sjakie

Owh wat smaakt dit wort lekker.
Dat mag best in flesjes..
Is voor mij de eerste keer dat ik zo'n uitgebreide hopstort aan het eind van koken doe.

JWVG

Vanochtend een beschaafd laagje schuim op het bier, en het is mooi 18 ºC (ik doe het gewoon in de huiskamer, dat werkt heel goed vooor 18 ºC). Nog niet superveel activiteit, maar dat komt vast vanavond wel!

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.